Techniek > Techniek Algemeen

accu zwak?

(1/3) > >>

GK:
Beste motorrijders!

Ik heb net een voltmetertje gemonteerd in het elektra systeem (na t contact) en het viel mij op dat de motor in rust maar 10,5 volt geeft (de accu zelf geeft iets rond de 11 aan). Tijdens het rijden komt deze tot de 13,5

Betekent dit dat mijn accu aan het einde van zijn leven komt?

De winter komt er aan dusss

Waffie:
dat kun je niet zo bepalen

je moet eigenlijk spreken over een startaccu en zijn voornaamste functie is het leveren van de benodigde capaciteit om je startmotor in beweging te krjgen en alle weerstanden te overbruggen die je motor opwerpt vandaar dat de startmotor daar ca 130-150 Ampvoor nodig heeft

dus dit is eigenlijk de graadmeter voor je accu

een meting onder belasting en hoelang hij dat kan volhouden

dit is te meten
De spanning in een accu  moet minimaal 12 volt zijn maar beter 12.6-12.8 volt
een controle op vloeistof(demiwater)niveau en opladen en daarna een belasting meting.

maar als het kouder wordt loopt het vermogen van je accu terug

mvg ad

GK:
Weet je ook zo te zeggen of het 0,5 tot 1 volt kan dalen in de winter?

ik zal de acco eens meten als de motor niet aan staat en of het een accu is die bij te vullen is of dat het een onderhoudsvrije accu is

Waffie:
de spanning hoort niet terug te lopen tenzij ze niet volledig opgeladen is
dus opladen en meten wat de spanning is

niet  goed opgeladen accu s kunnen bevriezen

GK:
nou even goed opgemeten en goed nieuws,

in stilstand 12V en als motor loopt 14V precies :-p

de meter zit in t systeem en daar loopt dus gewoon een lager voltage doorheen
in stilstand 10.5 tot 11,3 en als de motor loopt tussen de 13,2 en 13,4

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View