Auteur Topic: Uitlijnen achterwiel Transalp 1995  (gelezen 1735 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yank

Uitlijnen achterwiel Transalp 1995
« Gepost op: 19 december 2013, 08:31 »
Daar ik een nieuw setje tandwielen en ketting op mijn TA 600 van 1995 had gemonteerd met een laser de ketting perfect uitgelijnd. Maar toen ik zo eens vanachter het achterwiel naar het voorwiel keek viel het mij op dat dit niet goed strookte. Met de laser het voorwiel zuiver recht gezet en toen vanuit achter gaan meten met de laser. Wat schets mijn verbazing dat het voorwiel t.o.v. het achter wiel +/- 15 mm naar rechts staat en de rechter kant van de achterband gelijk staat met de rechterkant van de voorband.
Daar mijn dochter en een vriend van mij de zelfde transalp hebben, deze ook na gemeten. En ja hoor exact het zelfede meet resultaat. Ik moet verder zeggen dat alle drie de motoren perfect sturen, je gemakkelijk met losse handen kunt rijden en alleen op de straat en licht offroad zijn gebruit en allen zo rond de 70.000 km gereden hebben. Ik vermoed dan ook dat dit origineel door de fabriek zo is gedaan!! Alleen waarom? Zijn er TA rijders die dat ook eens bij hun motor willen checken en mij dat laten weten. En als iemand weet waarom hoor ik dat graag.

Gr. Géra

Offline Waffie

Re: Uitlijnen achterwiel Transalp 1995
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2013, 09:21 »
De gedachte dat wielen exact achter elkaar moeten staan is niet altijd correct
 voor de rijeigenschappen maakt het namelijk niet zoveel uit.
nu kun je hier heel diep over nadenken (we willen namelijk als mens alles begrijpen) maar zorgt dat ervoor dat je ook meer plezier het op een Transalp?
waarschijnlijk niet, althans niet bij bij .
Immers ik rij ook  rond met een Smile zo groot dat ik er pijn van aan mijn kaken heb.

geniet ervan en verder niet teveel over nadenken waarom je achterwiel iets in off set staat
dat doe ik ook niet (al wist ik het wel)


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Yank

Re: Uitlijnen achterwiel Transalp 1995
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2013, 11:13 »
Ja dat doe ik ook niet, rij er al enkele jaren met enorm veel plezier op. Waar het mij omgaat is waarom dat dit technisch zo gedaan wordt. Wil er namelijk als techneut nog iets van leren.

gr. Géra

Offline Arjen

Re: Uitlijnen achterwiel Transalp 1995
« Reactie #3 Gepost op: 08 januari 2014, 20:09 »
Ik denk (gokje) dat het te maken heeft met het feit dat je fiets stabieler staat als de wielen net niet in lijn staan. Je krijgt min of meer een driekhoek tussen contactpunten op het wegdek en het zwaartepunt, waardoor je een horizontaal 'draagvlak' krijgt.
“Never Stop Exploring”

Offline PimW

Re: Uitlijnen achterwiel Transalp 1995
« Reactie #4 Gepost op: 08 januari 2014, 20:15 »
OK dat is goed om even te lezen ;D

Mompelt iets met WR achterbrug en niet helemaal uitkomen met de afmetingen ;D