Techniek > Honda Africa Twin

Olie temperatuur

(1/3) > >>

dj.verhulst:

Ik heb een oliemeter op de plaats van de peilstok zitten.
Wel een handig instrument ,, vind het eigenlijk vaag dat Honda die niet op een machine als een AT heeft standaard gemonteerd....

handig gebruik gemaakt bij het olie verversen, blok laten lopen tot ie 80C aan gaf de fan was intussen wel een keer aangesprongen......

Heb wat km afgelegd om te testen , maar met dit zomerse weer kwam er niet meer op te staan dan een 80C en daar heeft ie een 15 a 20 km voor nodig ,,  tot 70 C gaat het vrij raap in een km of 10.
Ik kan er duidelijk uithalen dat er geen thermostaat in het olie systeem zit ,, en er is geen warmte wisselaar gemonteerd ,, wel apart bij thermisch zwaar belaste motoren uit auto's is dat meestal wel het geval.......

het verbaast me dat de radiatoren relatief klein zijn in vergelijk met andere motoren

Hotel 317:
Een africa twin heeft naar mijn weten wel een oliekoeler (linkerhand onderaan). De motor wordt in verhouding tot aantal cc's eigenlijk weinig belast en misschien draagt dit bij aan het moeizaam warm worden.

Waar heb je die olietemp. meter vandaan?

groeten

Erik:
De warmtewisselaar bedoeld dj. verhulst waarschijnlijk een ééntje waarbij het koelwater de olie opwarmd, dan wel koeld, afhankelijk van het verschil tussen de koelwatertemp. en de olietemp.

Maaruh, dj, je wil toch niet zeggen dat een AT een themisch zwaarbelaste motor is met net 60 pk uit een 750cc twin...  ::)

dj.verhulst:

--- Citaat van: Erik op 14 april 2009, 12:31 ---De warmtewisselaar bedoeld dj. verhulst waarschijnlijk een ééntje waarbij het koelwater de olie opwarmd, dan wel koeld, afhankelijk van het verschil tussen de koelwatertemp. en de olietemp.

Maaruh, dj, je wil toch niet zeggen dat een AT een themisch zwaarbelaste motor is met net 60 pk uit een 750cc twin...  ::)


--- Einde van citaat ---

Inderdaad ,, waar de olie en koelwater elkaar verwarmen of afkoelen ,,, 

Een AT heeft het in dit wereld deel niet snel te warm,,,, 60 pk uit 750 cc is niet veel
het valt me wel op dat ie lang de warmte vast houd,

na het verversen was door de warmte van het blok zonder lopen al 40 C

Met een wisselaar gaat het sneller de olie op temp ,, en het is nu lente en lekker warm maar in de winter zou ik me voor kunnen dat het lang duurt

xrvtuur:
ik rij al 7 jaar met zo'n metertje en het duurt inderdaad een kilometer of 15 voor je de 80 graden bereikt, als je daarna wat meer toeren gaat draaien-6000- dan loopt de temp op tot 100, maar ik heb hem nog nooit boven de 105 gezien, bedenk wel dat je onder in je blok aan het meten bent, bovenin is de olie waarschijnlijk wel wat heter.

grtjs Arthur.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View