Auteur Topic: koelvloeistof  (gelezen 5197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline kaledegrote

koelvloeistof
« Gepost op: 11 januari 2014, 22:45 »
Hallo allemaal,

Onlangs mijn koelvloeistof vervangen. systeem afgetapt en ook uit het plastic reservoir

daarna systeem weer gevuld, plastic reservoir tot op de max streep gevuld.

Nu zag ik vandaag dat de vloeistof in het plastic reservoir op streepje min stond....

Enig idee wat de aanleiding kan zijn?

Geen witte rook uit de uitlaat
Geen witte smurrieslugde in de olie
Geen lekkage (hij staat binnen dus makkelijk te checken)

Groet,

Marco


Offline The Headless Horseman

Re: koelvloeistof
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2014, 22:54 »
Heb je, nadat je het systeem gevuld hebt, de motor ook eventjes laten draaien zónder de dop op de radiateur?
Dat is nodig om luchtbellen uit het systeem te krijgen. Dat is de juiste procedure.
Na het draaien radiateur weer afvullen en de dop er op en daarna pas reservoir afvullen.

Indien niet, zal het systeem zich nu zélf afgevuld hebben vanuit het reservoir.

Ik zou het reservoir opnieuw afvullen tot het max niveau en na een ritje nog eens kijken  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline kaledegrote

Re: koelvloeistof
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2014, 23:00 »
Hey Rene,

Ja, dat heb ik gedaan........maar misschien niet voldoende of afdoende? Ik heb het aangevuld nu en kijk wel even wat er gaat gebeuren. Ik vermoed dat het een luchtbellenkwestie is (of eigenlijk, ik hoop dat het een luchtbellen kwestie is) Aangezien ik toch bezig was heb ik mijn Vmax ook voorzien van nieuwe vloeistof. Ook in het plastic kannetje.....Daar is het niveau nog op het vol streepje......



dank voor je snelle reactie!


Offline kaledegrote

Re: koelvloeistof
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2014, 19:05 »
wat voor vloeistof mikken jullie er eigenlijk in? Blauw, rood, geel of wat anders?

Offline Waffie

Re: koelvloeistof
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2014, 19:59 »

kleuren zeggen niets maar ik zelf gebruik een G 12 + (rood)

maar gooi nooit 2 verschillende soorten door elkaar
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: koelvloeistof
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2014, 20:04 »
Geen idee wat voor kleur er in moet  :-\

Ik gebruik gewoon wat Waffie mij mee geeft  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline kaledegrote

Re: koelvloeistof
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2014, 20:23 »
 mooi,  ik had nl ook  die rode  erin gemikt. Thanks!

Offline Miquel

Re: koelvloeistof
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2014, 20:35 »
wat voor vloeistof mikken jullie er eigenlijk in? Blauw, rood, geel of wat anders?

Wat Waffie al aangeeft niet mengen, gewoon bijvullen met wat je er al in hebt zitten.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline kaledegrote

Re: koelvloeistof
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2014, 11:38 »
D Wat ik eruit haalde was pikzwart. Alles afgetapt incl reservoir.  daarna rode erin

Offline Jeroen

Re: koelvloeistof
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2014, 11:45 »
Moet je ook nog spoelen of enkel aftappen uitdruipen en weer vullen?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline dropken

Re: koelvloeistof
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2014, 11:56 »
heb de mijne gewoon bijgevuld afgelopen zomer, of dat dezelfde was ? zat er al in vanaf dat ik hem kocht dus toch tijd voor cursus voor dummy's om zulke fouten niet meer te maken. binnenkort komt er geheel nieuwe in dus hopelijk geen schadelijke gevolgen voor het systeem van de alp gehad.
tijd zal het me leren.

Offline kaledegrote

Re: koelvloeistof
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2014, 12:49 »
 Ik heb'm doorgespoeld  omdat het koelwater zo zwart was....

Offline xrvtuur

Re: koelvloeistof
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2014, 13:10 »
ik ververs en spoel het systeem iedere twee jaar en gooi er altijd castrol in.
Varadero SD02  2004

Offline EelkoL

Re: koelvloeistof
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2014, 16:57 »
Goh, pikzwarte koelvloeistof? Ik heb afgelopen winter de koelvloeistof vervangen, voor het eerst sinds ik hem heb (2008 ofzo) en volgens mij ook voor het eerst sinds hij rijdt (1999). En het kwam er helder uit... Bij mijn vorige motor (een '90 Pan European  ??? ??? ) ook een keer gedaan, ook helder.

Verder geen problemen wat door een lekke pakking kan komen?
'99 TA

Offline Thinkfuture

  • "We zouden meer kunnen bereiken als we minder voor onmogelijk zouden houden"
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 445
  • Transalp pd10 '97 zw. T63-banden

  • Ongelezen
    Reacties
Re: koelvloeistof
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2014, 18:31 »
Heb je, nadat je het systeem gevuld hebt, de motor ook eventjes laten draaien zónder de dop op de radiateur?
Dat is nodig om luchtbellen uit het systeem te krijgen. Dat is de juiste procedure.
Na het draaien radiateur weer afvullen en de dop er op en daarna pas reservoir afvullen.

Indien niet, zal het systeem zich nu zélf afgevuld hebben vanuit het reservoir.

Ik zou het reservoir opnieuw afvullen tot het max niveau en na een ritje nog eens kijken  :)

En vooral ook 2x alle slangklemmen nalopen. Zeker als je het systeem ook nog even hebt doorgespoeld.
Bij mij sprong er een slang af tijdens het rijden omdat ik de slangklem niet of niet strak genoeg had vastgezet.

Gebeurde vlakbij huis dus het was te overzien. Bij opnieuw bijvullen ging er maar 600ml in en dan nog voornamelijk in het reservoir dat was leeggetrokken.
Gewoon vette mazzel gehad.

Marc

Offline kaledegrote

Re: koelvloeistof
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2014, 19:00 »
 misschien zat het er al in sinds 1987.... Ik hou het wel in de gaten maar heb nu geen signalen dat er iets mis zou zijn