Techniek > Techniek Algemeen

Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren

(1/8) > >>

Bascy:
Toen een aantal maanden geleden op een avond mijn vrouw in de auto achter mij aan reed viel het haar op dat de zichtbaarheid van mij en mijn motor van achter maar heel beperkt was. Ik heb weliswaar een reflecterend hesje aan, maar de topkoffer zit daarvoor, dus ook dat levert niet veel zichtbaarheid van achteren.

Ik heb eens gekeken naar een oplossing verlichting in de topkoffer te maken, maar behalve dat ik het absoluut lelijk vind, was het ook niet echt goedkoop als je het niet zelf in elkaar wilt knutselen.

Via een kennis kon ik zwarte, zelfklevende folie kopen die wit reflecteert. Van dezelfde folie kun je ook in de winkel voorgesneden stukken kopen voor bijvoorbeeld een Pan, maar niet voor mijn Dero (en via de kennis had ik een rol van 50x100 cm voor een paar tientjes, in plaats van 2 kleine sjabloontjes voor €20,=!) .

Dus heb ik een middagje zelf geknutseld met papieren sjablonen en zo, en ik ben geheel niet ontevreden over het resultaat.

Jeroen:
regeling voertuigen artikel 5,4,57:



1.
 Motorfietsen mogen zijn voorzien van:
 a. één extra groot licht;
 b. één extra dimlicht;
 c. één extra stadslicht;
 d. één of twee mistvoorlichten;
 e. één of twee mistachterlichten;
 f. waarschuwingsknipperlichten;
 g. één of twee parkeerlichten;
 h. ambergele retroreflectoren aan de voorste zijkanten van het voertuig, ambergele of rode retroreflectoren aan de achterste zijkanten van het voertuig;
 i. één witte retroreflector aan de voorzijde van het voertuig;
 j. werklichten;
 k. één extra achterlicht;
 l. één extra remlicht;
 m. één of twee dagrijlichten.
 2.
 Lichten die ingevolge artikel 5.4.51 verplicht zijn gesteld voor voertuigen die na een in dat artikel genoemd tijdstip in gebruik zijn genomen, mogen zijn aangebracht op voertuigen die voor of op dat tijdstip in gebruik zijn genomen mits wordt voldaan aan de in artikel 5.4.53 met betrekking tot die lichten gestelde eisen.
 Motorfietsen mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Zoals je kan zien is witte treflectie aan de achterzijde niet toegestaan. Daarnaast vind ik persoonlijk ook wit aan de achterzijde erg verwarrend, de reflectie zou wel eens zo sterk kunnen zijn dat zicht op je remlicht weggenomen kan worden. Bij rode reflectie is dit vele malen minder.

Neem tniet weg dat je het mooi gedaan hebt!
 

Bascy:
Ik wist wel dat deze reacte zou komen, en volgens de letter van de wet heb je ook wel gelijk. Wel grappig dat hetzelfde spul bijvoorbeeld ook wordt gebruikt achterop fietstassen, maar voor fietsen gelden vast andere regels qua achterverlichting.

Als ik zwarte folie had gevonden die rood geflecteerd dan had ik dat ook gedaan, maar die was helaas niet voorhanden

Jeroen:
Ik hoef mijn gelijk niet te halen Bas, ben alleen benieuwd of de agent die je aanhoud er ook zo over denkt  ;). Voor fietstassen en reflectiehesjes gaat dit artikel niet op, aangezien dit de regeling voertuigen is en niet de regeling extra aangehangen dingetjes.

Ben benieuwd of er zwarte folie uberhaubt bestaat die rood reflecteert!

GK:
Ik heb het ook op die manier gedaan hoor:


--- Citaat van: Kwafo op 11 december 2013, 18:05 ---3m Diamond reflectiesticker

Om achter wat beter zichtbaar te zijn, ik vind een hesje maar lelijk dus dit heb ik bedacht als andere oplossing



--- Einde van citaat ---

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View