Auteur Topic: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren  (gelezen 16371 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bascy

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #30 Gepost op: 17 januari 2014, 11:48 »
 :-X

Offline luwe

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #31 Gepost op: 07 februari 2014, 23:17 »
van wie is die ketting ???? >:D >:D

Offline appie124

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2014, 20:16 »
Is het toegestaan om je knipperlichten met de verlichting te laten branden?

Offline Sandra

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2014, 20:30 »
Volgens mij mag dit niet maar ben er niet 100% zeker van..
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Timy

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2014, 20:56 »
Dit mag niet:
Regeling Voertuigen 5.4.51
1.Motorfietsen moeten zijn voorzien van:
c. twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van de motorfiets indien de motorfiets in gebruik is genomen na 31 december 1996; het licht van de richtingaanwijzers van motorfietsen in gebruik genomen na 30 juni 1967 moet knipperen;


Kosten € 90,00 als je er een prent voor zou krijgen. Kans in klein maar is dus wel mogelijk
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline The Headless Horseman

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2014, 22:40 »
Ik heb iets gelezen over een wijziging vwb zg. 'Runninglights'  Weet effe het fijne er niet van, maar ik dacht dat die (nu/binnenkort  :-\) aan de voorkant toegestaan zijn.

EDIT: laat maar  :-\. Gevalletje klok/klepel  :-[ :-[. Ik kan er niks over vinden op het grote boze web  ::)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Jeroen

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #36 Gepost op: 27 februari 2014, 22:56 »
Voor zover ik weet alleen als de runninglights voor al bij de typegoedkeuring aanwezig waren headless
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline The Headless Horseman

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #37 Gepost op: 27 februari 2014, 22:59 »
Ik zat mezelf al te corrigeren Jeroen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Timy

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2014, 16:28 »
Misschien was dat de 'recente' wijziging mbt dagrijlichten Headless? Die is nog niet heel erg lang voor motorfietsen namelijk.
Dus....dat is misschien een optie mbt zichtbaarheid, al mogen die dan weer niet aan de achterzijde  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Bjorn

Re: Goedkope manier om zichtbaarheid van achter te verbeteren
« Reactie #39 Gepost op: 01 maart 2014, 21:19 »
Voor wat betreft de witte reflectoren op de achterzijde van de motor zul je in de praktijk niet snel een prent krijgen van een diender op straat.
Waarschijnlijk snapt men de goede bedoelingen erachter wel en laat men het bij een waarschuwing met het verzoek om de retroreflectie te verwijderen.

Echter: artikel 5.4.65 lid 1 Regeling Voertuigen (RV) stelt dat:

Motorfietsen en zijspanwagens verbonden aan motorfietsen mogen niet zijn voorzien van:

a. meer lichten en retroreflecterende voorzieningen dan in de artikelen 5.4.51, 5.4.51a, 5.4.57, 5.4.57a en 5.4.58 is voorgeschreven of toegestaan, en

b. in het voertuig aanwezige lichten of objecten die licht uitstralen naar de buitenzijde van het voertuig.


Witte retroreflecterende voorzieningen aan de achterzijde van het voertuig zijn niet voorgeschreven of toegestaan (zie bovenstaande artt) , dus niet toegestaan. (Het gaat namelijk om permanente voertuigeisen)

Artikel 5.1.1 lid 1 onder c RV stelt dat:

   Het is de bestuurder van een voertuig verboden daarmee te rijden en de eigenaar of houder verboden daarmee te laten rijden, indien het voertuig:
niet voldoet aan de in de afdelingen 2 tot en met 17 van dit hoofdstuk ten aanzien van de bouw of inrichting van voertuigen van de categorie waartoe het voertuig behoort, gestelde eisen

Artikel 10.1 RV stelt:

Overtreding van de artikelen 5.1.1, eerste en tweede lid, 5.1.2, en 5.1.3 is een strafbaar feit.
 en 10.2 RV

Bij veroordeling van de bestuurder van een motorvoertuig wegens overtreding van artikel 5.1.1, eerste of tweede lid, of artikel 5.1.2 kan hem de bevoegdheid tot het besturen van motorvoertuigen voor ten hoogste twee jaren worden ontzegd.

In de praktijk zal deze overtreding worden afgedaan met een mini-pv met als sanctie een lichte geldboete.
Echter, wanneer je betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval en er bijvoorbeeld een proces-verbaal wordt opgemaakt tz  art. 6 WVW94 (verkeersongeval met ernstig letsel of dood tengevolge) en er onderzoek door de Verkeersongevallenanalyse (VOA) van de politie plaatsvindt, zal er naast een onderzoek op de plaats van het ongeval indien mogelijk ook een voertuigtechnisch onderzoek plaatsvinden. Het feit dat de motorfiets niet voldoet aan de permanente eisen zoals gesteld in het RV, kan absoluut een vorm van schuld opleveren.
Mogelijk dat je zelfs strafbaar bent voor artikel 5 WVW94, Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Zie ook de term mogelijkheidsbewustzijn (dolus eventualis). Puur theoretisch:  Je weet dat jouw motor wit licht aan de achterzijde uitstraalt. Je weet dat andere weggebruikers hiervan kunnen schrikken en dat er  een kans is dat er hierdoor ongelukken kunnen gebeuren. Dit neem je echter op de koop toe.

In werkelijkheid zal de soep echt niet zo heet gegeten worden en ik wil absoluut niet iemand bang maken.
Besef echter wel dat als er een keer een rampscenario gebeurd, stel dat iemand schrikt van de witte reflectie omdat diegene denkt met een tegenligger te maken te hebben en zichzelf of een ander dood rijdt, een rechtbank zich over de zaak gaat buigen en hier ruim de tijd voor neemt. En dan ben je de pineut, want een mate van opzet of schuld heb je al heel snel, zeker bij verkeerszaken.
Er zijn hiervan in de rechtspraak genoeg voorbeelden van te vinden.

Ik adviseer iedereen dan ook om, met het oog op de verkeersveiligheid, alleen rode reflectie op de achterzijde van de motorfiets te gebruiken.