Auteur Topic: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!  (gelezen 3155 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RoyalClub

MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Gepost op: 17 januari 2014, 23:44 »
Ik merk bij mijn transalp dat er ontzettend veel turbulentie en dus ook windruis rondom mijn helm ontstaat als ik richting de 80 rijd, alles daarboven neemt dit ook toe.
Afhankelijk van hoe de wind staat is het onder de 80 soms ook vervelend om lange stukken te rijden door deze turbulentie en herrie.

Ik draag alpine gehoorbescherming met gele inserts, omdat ik na een paar vlottere ritten besloot dat de groene onvoldoende waren door genoemde windruis.

Ik heb een klein (17inch) voorwiel en hiermee komt de voorkant zon 5cm lager uit.

Als ik tijdens het rijden ga staan wordt het direct stiller rondom de helm en merk ik ook een drukverlaging, ook als ik mijn arm een beetje in de baan van mijn ruit houd dan merk ik verschil in druk (herrie blijft, druk vermindert)

Nu kan je van MRA een aantal ruitjes kopen, maar welke zou voor mij het meest geschikte zijn? Allemaal proberen word lastig...

Is er iemand die uit ervaring of danwel andere manier verschafte kennis kan vertellen wat t verschil tussen de vario en Xcreen is? een hoge ruit heb ik ook overwogen maar ik denk dat dat niet zo mooi staat op mn alpje..

Volgens mij heb ik momenteel een standaard ruitje, maar zeker weten doe ik het niet.




Tl;dr: Veel windruis en turbulentie met huidig ruitje, ben 1.70 lang. welk ruitje gaat mij helpen zonder wapperschade en gehoorschade een snelwegrit af te leggen.?

Alvast bedankt  :))

Offline Bono

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #1 Gepost op: 18 januari 2014, 00:32 »
De ruit die je nu hebt is origineel. Ik heb ook zo'n Alp gehad (dezelfde kleurstelling) en ben een flink stuk langer dan jij: 2 cm.  :P

Ik had (en heb nog steeds) een goede helm en ook gehoorbescherming. Ik heb nooit last gehad van ruis of turbulentie, echter ik had geen 17" voorvelg, maar de standaard 21". Ik denk dat het inderdaad daar in zit.

Persoonlijk vind ik een hogere ruit niet zo mooi staan, maar dat zou het probleem mogelijk wel kunnen oplossen. Ik heb geen ervaring met MRA ruiten.

De eerste gedachte is vaak de ruit verhogen, maar er zijn ook "gasten" die juist een stuk van de ruit afhalen/afzagen om het probleem op te lossen. Ergens een tweede ruitje voor weinig op de kop zien te tikken. Eens een keer zonder ruit rijden om te kijken wat dat doet. Zoals je zegt: als je gaat staan wordt de ruis minder en valt de druk weg.

Zoekfunctie eens gebruiken. Het is al meer ter sprake geweest. Misschien wordt je daar weer wat wijzer van. 
-- Han --

Offline RoyalClub

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #2 Gepost op: 18 januari 2014, 00:46 »
Met de zoekfunctie krijg ik een aantal threads die niet spreken over de MRA ruiten (wel over t probleem, maar ik wil wat weten over de genoemde ruiten) en daarna gaat t over in niet gerelateerde topics...

Evengoed bedankt voor je reactie. Op motorforum begon men ook over gehoorbescherming en dergelijke. Ik ben er echter zeker van dat dit niet t probleem is. ik heb met dezelfde helm en slechtere gehoorbescherming op een aantal motoren gereden en daar had ik genoemd vooral niet.

Offline xrvtuur

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #3 Gepost op: 18 januari 2014, 10:44 »
Op mijn Africa twin en nu ook op de Varadero heb ik een MRA met zo'n verstelbaar spoilertje, dat heet dacht ik vario screen...  bevalt me goed, vooral op de Africa Twin veel minder turbulentie. voor de beeldvorming, ik ben 1.87.
Varadero SD02  2004

Offline Corny

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2014, 08:19 »
Hoi,

Ik ervaar hetzelfde probleem op mijn TA 1997. Ik heb alleen een hogere ruit dan jij. We zouden eens de boel om kunnen wisselen om te kijken of we allebei gelukkiger worden. Ik ben verder 1.92 lang en mijn voorwiel is standaard. Allemaal net even iets anders, dus wie weet. Ik woon in Gorinchem, en jij?

Groeten,
Cor

Offline Corny

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2014, 12:30 »
Dit is mijn windscherm. Deze zou ik willen ruilen voor een lage.

Offline The Headless Horseman

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2014, 13:41 »
Multatulistraat Cor?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Corny

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2014, 15:31 »
Multatulistraat inderdaad ;D

Woon je in de buurt Horseman?

Offline The Headless Horseman

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2014, 23:47 »
Hardinxveld  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Corny

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2014, 20:17 »
Hey leuk, een bondgenoot vlakbij.

Had jij nog een laag ruitje liggen toevallig  ;D?


Offline The Headless Horseman

Re: MRA ruitje, maar welke? Vario? Xcreen? help!
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2014, 20:28 »
Helaas alleen voor het type met vierkante koplamp, dus gaat niet passen bij jou  :-\
Maar ik kan redelijk overweg met een decoupeerzaag  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS