Ik zal mijn post maar even beginnen met
deze webshopde
bijbehorende remblokken remmen goed, maar bij
mijn carbone lorraines heeft de remvoering losgelaten.
Waarom is die 1mm zo kritisch? Gaat hij slechter remmen met nog 2-3 mm?
Bij auto's worden remschijven soms zelfs afgedraaid. Of zit er soms een 1mm extra geharde laag op ?
Er moet voldoende "vlees" overblijven om voldoende warmte op te kunnen nemen.
Als de temperatuursverschillen nml te hoog oplopen kan de boel gaan kromtrekken of scheuren.
Tevens is bij motoren is een nieuwe schijf c.a. 4,5mm. Bij auto's zijn veel nieuwe schijven een centimeter of dikker. automaten, die bij elk stoplicht de rem behoeven om stil te blijven staan zitten tegen de 2 centimeter aan (wederom het verhaal: warmte opnemen, temperatuursverschillen).
Tevens zijn ze vaak geventilleerd of massief i.p.v. geperforeerd.
Een mooi voorbeeld van appels en peren vergelijken
.
Maar betreffende het probleem:
Een keer met de "verkeerde" remblokken rijden (verhoudingsgewijs even of harder dan de schijf) kan remschijven opeten. Ook aanlopende remmen zijn een boosdoener.
Als je wielen verrot of krom zijn en jij van Marktplaats een Transalp velg met 80 000 kilometer koopt, heb je ook kans dat de boel *opeens* versleten is.
Mijn advies: Als je EBC schijven koopt: EBC blokjes. Nissin schijven? Nissin blokjes. etc etc. Dan voorkom je één van de problemen die ik schetste.