Auteur Topic: Een paar onderhoud en reparatie vragen  (gelezen 3714 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arne

Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Gepost op: 25 januari 2014, 13:59 »
Eigenlijk besloot ik om de ketting eens schoon te maken,  maar intussen staat er een half gestripte Transalpin in de schuur. Toch maar besloten om ook gelijk even de olie te wisselen en het filter,  de ketting er af te halen om te reinigen en om wat lampjes van het dashboard te wisselen. En dan komen er natuurlijk vragen:

- Kan ik de boutjes van het voor tandwiel er gewoon uitdraaien en met welk moment moeten ze weer vastgezet worden? (Ik wil de as invetten)
- Kan ik de lampjes van het dashboard vervangen zonder het hele dashboard er uit te halen?
- Aan de linkerkant blijkt de valbeugel niet langer vast te zitten. Er is een stukje metaal afgebroken re het onder het punt waar de zijkap van bovenaf in klikt. Ik wil dat laten lassen of vervangen. Hoe zit dat verder vast?  En heeft iemand nog een goede over?
- In de rechter zijkap heb ik zo'n kunststof zwart nep gaas blokje zitten. Dat zit daar vast met boutjes. In de linker zijkap is dat een leeg gat. Daar zitten ook geen punten voor montage. Hoort daar ook nog gaas? En heeft iemand dat nog over?

En als laatste,  nu dat de boel toch open ligt, zit ik er over te denken om de carbs te synchroniseren en eventueel de kleppen te stellen. Staat daar nog ergens een beschrijving van met foto's? Ik ben er toen wel bij geweest bij Ad,  maar het zou een mooi geheugensteuntje zijn. 

Offline len_tour

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #1 Gepost op: 25 januari 2014, 14:21 »
De ketting er af te halen om te reinigen en om wat lampjes van het dashboard te wisselen. En dan komen er natuurlijk vragen:
Ik zou de ketting laten zitten. Tenzij je ook de achterbrug gaat demonteren en invetten. Wanneer je ketting vh type visje is wil je die zo min mogelijk loshalen. Je loopt het risico dat de boel minder goed vastkomt.

Citaat
- Kan ik de boutjes van het voor tandwiel er gewoon uitdraaien en met welk moment moeten ze weer vastgezet worden? (Ik wil de as invetten)

Ja, 10 Nm maar wanneer je je ketting normaal smeert blijft alles daar vet genoeg.

Citaat
- Kan ik de lampjes van het dashboard vervangen zonder het hele dashboard er uit te halen?

Ja je moet de hele kuip (ook die om de koplamp) er af halen, dan kun je er bij.
Citaat
- Aan de linkerkant blijkt de valbeugel niet langer vast te zitten. Er is een stukje metaal afgebroken re het onder het punt waar de zijkap van bovenaf in klikt. Ik wil dat laten lassen of vervangen. Hoe zit dat verder vast?
Hangt van het type/merk beugel af.
Citaat
- In de rechter zijkap heb ik zo'n kunststof zwart nep gaas blokje zitten. Dat zit daar vast met boutjes. In de linker zijkap is dat een leeg gat. Daar zitten ook geen punten voor montage. Hoort daar ook nog gaas?
Nee, dat hoort zo.

Citaat
En als laatste,  nu dat de boel toch open ligt, zit ik er over te denken om de carbs te synchroniseren en eventueel de kleppen te stellen. Staat daar nog ergens een beschrijving van met foto's? Ik ben er toen wel bij geweest bij Ad,  maar het zou een mooi geheugensteuntje zijn.
Werkplaatshandboek! Vooral wanneer je meer wilt doen aan je motor en hem heel wilt houden.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline arne

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #2 Gepost op: 25 januari 2014, 14:50 »
Ik zou de ketting laten zitten. Tenzij je ook de achterbrug gaat demonteren en invetten. Wanneer je ketting vh type visje is wil je die zo min mogelijk loshalen. Je loopt het risico dat de boel minder goed vastkomt.
Type visje??
En ik merk dat er toch best wat vuil tussen is gaan zitten, dus wilde hem eens flink aanpakken en dan over op een ander smeermiddel dan white grease.

Ja, 10 Nm maar wanneer je je ketting normaal smeert blijft alles daar vet genoeg.
Klopt. Maar bij mij lijkt er wat vliegroest op de as te zitten, dus wil ik de as opnieuw invetten.

Ja je moet de hele kuip (ook die om de koplamp) er af halen, dan kun je er bij.
Die heb ik er af, maar nu lijkt het er nog niet op dat ik ergens die bak open kan draaien. Alleen aan de onderkant de tellerbak verwijderen. En dan moet alles er af. Tenzij er schroefjes verstopt zitten...

Hangt van het type/merk beugel af.
Dus die stang is een specifiek deel dat hoort bij de beugel? Dat scheelt.
Werkplaatshandboek! Vooral wanneer je meer wilt doen aan je motor en hem heel wilt houden.
ja, daar heb je gelijk in.

Offline len_tour

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2014, 15:07 »
Ketting type visje is een ketting met een sluitschakel zoals op een gewone fiets. Anders kan je alleen de ketting er af krijgen door de brug los te halen.

Wat betreft de beugel zou een foto duidelijk maken wat het precies is.

De lampjes steken met rubbertjes in de teller en die kan je lostrekken. Maar idd je kan niet overal bij zonder de teller los te halen (moest ff kijken) richtingaanwijzer controle lampies lukt iig wel
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline arne

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #4 Gepost op: 27 januari 2014, 22:28 »
Het begint met de wil om een oliewissel te doen. De TransAlp maakt aardig wat kilometers met mij op zijn rug, dus een beetje verse olie en een filter mocht wel eens.
En dan begint het...
Allereerst bedacht ik me dat het een goed moment zou zijn om de neutraal schakelaar te vervangen, want die doet het niet goed. En dan kan ik meteen het voortandwiel even loshalen om de as te smeren en gelijk even de ketting goed schoonmaken.

Tot je in je schuur staat te kijken naar:

Juist ja. Om het filter los te halen, moet de beschermkap los. Toen ik de beschermkap los haalde, bleek er een stukje van de ondersteuning van de valbeugels afgebroken. Fijn. Dat zit op een mooie stang, die voor het blok langsloopt. En toen die er af kwam, bleek dat de motorsteunen voor behoorlijk gecorrodeerd zijn. Dus op zoek naar een nieuw setje. Een van de koelslangen blijkt bijna door te zijn en zo kom je nog eens wat leuke dingen tegen.

Zucht. Nog wat werk te doen dus.

Als iemand nog twee van die voorsteuntjes heeft liggen...
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2016, 10:50 door arne »

Offline The Headless Horseman

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #5 Gepost op: 27 januari 2014, 22:38 »
Als iemand nog twee van die voorsteuntjes heeft liggen...

Je bedoelt die 2 alu schetsplaten?
Zijn ze zó ver gecorrodeerd dat je ze niet meer vertrouwt dan  :)

Probeer eens bij Ben vd Laan, die heeft er vast nog wel wat liggen.

Lekker bezig zo trouwens  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline arne

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2014, 09:33 »
Je bedoelt die 2 alu schetsplaten?
Zijn ze zó ver gecorrodeerd dat je ze niet meer vertrouwt dan  :)

Euhm, ja. Een van de twee is al bijna 50% van zijn materiaal kwijt. Het grootste deel daarvan is verdwenen aan de binnenkant, dus dat was van buiten nog niet eens te zien. Schroevendraaiertje er op en de plakken vlogen er zo af. Dus daar wil ik eigenlijk niet meer op vertrouwen.

Lekker bezig zo trouwens  8)
Dank je. Tijd om er weer wat moois van te maken. ;)

Offline Oldtimer

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #7 Gepost op: 28 januari 2014, 12:08 »
Ik heb nog een compleet setje slangen liggen eventueel en ook nog een achterbrug. Mocht je die trouwens ook nodig hebben. Verder nog wat meer klein materiaal.
Ik hoor het wel.

Groeten

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline arne

Re: Een paar onderhoud en reparatie vragen
« Reactie #8 Gepost op: 28 januari 2014, 12:16 »
Ik hoor het wel.

Ik stuur je even een pb