Auteur Topic: Stukje van de ruit afzagen  (gelezen 2498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Stukje van de ruit afzagen
« Gepost op: 30 januari 2014, 21:43 »
Ik heb een ruit (RD07A) om wat te experimenteren m.b.t. het bekende verhaal (wind, ruis, e.d.). Ik wil een stukje van die ruit afzagen. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Welke zaag moet er aan te pas komen? Moet ik nog afplakken aan de afgetekende rand of zo? Ik heb geen flauw idee hoe ik dit het beste kan aanpakken  ???.
-- Han --

Offline len_tour

Re: Stukje van de ruit afzagen
« Reactie #1 Gepost op: 30 januari 2014, 21:56 »
Ik heb plexiglas gezaagd met een decoupeerzaag het zaagje was van het typen fijn-metaal. De tips die ik kan geven heb geen haast. Wanneer de boel warm/heet wordt smelt de boel achter je zaagje weer vast. Hoe het met gebogen plastic gaat weet ik niet en wanneer het ruitje al een tijdje zon heeft gezien kan het bros geworden zijn en barsten denk ik.

Ik zou plexiglas halen en een mal van je ruitje maken die uitzagen (uit een plaat kun je minimaal 3 ruitjes halen). Je kun dan experimenteren met hoogtes zonder dat je je dure ruit sloopt. Je kunt het met een verf-fohn in de vorm maken (ook weer geen haast hebben ivm barsten). De randjes schuur je met schuurpapier weer netjes.

Succes!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Stukje van de ruit afzagen
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2014, 22:28 »
Een standaard ruit zou ik, ivm de bolling, maar ook de hardheid van het materiaal, liever uit de hand met een figuurzaag doen. Wat Lennert zegt, idd met een fijn (metaal)zaagje er in.
Wel een rotwerkje  :-\

Schilderstape er op plakken, daarop de lijn aftekenen, ruit afsteunen op een blokje hout en zagen maar  :)
Na het zagen de rand weer gladschuren en uitproberen.

Succes Han  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline dropken

Re: Stukje van de ruit afzagen
« Reactie #3 Gepost op: 31 januari 2014, 16:54 »
zoals hierboven zou ik het ook doen,  afplakken en met een fijn zaagje rustig zagen
vooral als de ruit wat ouder is zal hij sneller barsten of scheuren.
ik zou het er eigenlijk gezegt niet op wagen.
zelf zou ik een standaardruit telkens iets verhogen met wat goedkoper materiaal tot
ik de goede hoogte dacht te hebben en dan eenmaal de poging wagen.
maar het blijft een gok

Offline DoppieTien

Re: Stukje van de ruit afzagen
« Reactie #4 Gepost op: 31 januari 2014, 17:32 »
Ik heb het ruitje van mijn transalp afgezaagd. Als je schilderstape op het ruitje plakt kun je daarop de snede aftekenen.
Ik heb een haaks slijper (een kleintje) gebruikt met een doorslijpschijfje van 1mm dik. Ging heel goed op deze manier.

Offline Sandra

Re: Stukje van de ruit afzagen
« Reactie #5 Gepost op: 31 januari 2014, 20:24 »
Figuurzaag! Wordt niet te warm, het gaat niet te snel..... ideaal werken. Afwerken met blokje met schuurpapier erom, klaar!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Stukje van de ruit afzagen
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2014, 07:02 »
er zijn zaagbladen voor kunststof te koop voor decoupeerzaag. en als je zelf iets gaat maken zou ik geen plexiglas gebruiken dat kan lelijk scherp afbreken, lexan is wat je moet hebbben.
Varadero SD02  2004