Auteur Topic: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?  (gelezen 14803 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Omit

  • Gast
Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Gepost op: 02 februari 2014, 14:29 »
Wat mij direct opviel tijdens mijn ritjes op de door mij kort geleden gekochte TA (met nog originele / lage kuipruit) dat ik veel lawaai (turbulentie?) rond mijn helm had bij snelheden vanaf 65 km per uur. Zo erg zelfs dat ik niet eens meer het heerlijk motorgeronk kan horen van de motor  :'( .
Wellicht zullen jullie zeggen...een bekend fenomeen bij de TA (ik heb mij ingelezen op het forum  :angel: ), maar nergens vind ik een antwoord waar ik wat aan heb.... :-[
Ik ben 1.80 m lang en mijn vraag is: Welke (verhoogde) kuipruit geeft mij rust (tegen windlawaai) op de motor?
Of is dit alleen op te lossen met oorplugs  :o ?
Ik lees graag jullie ervaringen met de type kuipruitjes (met of zonder spoiler) die je kunt kopen....
(Ik kan wel gewoon meerdere kopen om te proberen, maar die dingen zijn helaas niet goedkoop  ::). )

Offline Fred

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #1 Gepost op: 02 februari 2014, 15:46 »


Dit ruitje heb ik er opgezet en heb er spijt van, omdat de turbulentie niet afneemt. Sterker nog ik denk dat het is toe genomen. Het oude ruitje heb ik niet meer, anders zette ik het weer teug. Ik denk dat je dan meer windruis hebt i.p.v. de turbulentie.

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #2 Gepost op: 02 februari 2014, 16:10 »
Dit ruitje heb ik er opgezet en heb er spijt van, omdat de turbulentie niet afneemt. Sterker nog ik denk dat het is toe genomen. Het oude ruitje heb ik niet meer, anders zette ik het weer teug. Ik denk dat je dan meer windruis hebt i.p.v. de turbulentie.

Heb je het ook al eens geprobeerd zonder die grijze strip rond deze ruit? Ik heb gelezen dat dat aanmerkelijk kan schelen met turbulentie.

Offline Fred

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #3 Gepost op: 02 februari 2014, 16:13 »
die is er al af.

Offline Bono

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #4 Gepost op: 02 februari 2014, 17:24 »
Daarom gaat er bij mij een stukje vanaf.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10645.0

-- Han --

Offline dropken

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #5 Gepost op: 02 februari 2014, 18:26 »
Omdat ik een spoiler wilde en deze eigenlijk ook wel duur zijn heb ik van twee houtjes en wat dun triplex eerst een soort van spoiler gemaakt die ik op mijn bestaande verhoogde ruit kon plaatsen (lees klemmen) om te kijken of het wat uit zou maken (ook wat de maat van de spoiler aangaat) en zo mijn keuze te bepalen.
Toen op de motorbeurs in de aanbieding en na wat afdingen een ruitje van een ander motormerk gekocht met een wel passende spoiler erop voor € 15,00 en was toen goedkoop klaar en veel minder kabaal om mijn helm.
al zal het wel nooit helemaal verdwijnen.
misschien gewoon eerst proberen en dan pas kijken wat je kunt kopen wat past voor jou.

Offline Sandra

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #6 Gepost op: 02 februari 2014, 18:42 »
Die bonte oordopjes van de Hema: daar kun je eens mee beginnen, die zijn echt heel goed. Ik draag ze altijd want ik heb na 3 decennia motorrijden al fluiterij in de oren :( Naar mijn mening zijn dit de beste, beter dat die alpine parachuutjes of aangepaste doppen.
Die turbulentie problematiek is heel complex, lengte, helm speelt allemaal mee.
Er is een firma die toestaat om proef te rijden met verschillende schermpjes. Misschien is dat een idee?
Ik weet helaas niet meer welk bedrijf dat is. Weet iemand dit ?
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2014, 18:46 »
MDI in Haren  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2014, 20:26 »
die is er al af.

Owww  ::)

Omdat ik een spoiler wilde en deze eigenlijk ook wel duur zijn heb ik van twee houtjes en wat dun triplex eerst een soort van spoiler gemaakt die ik op mijn bestaande verhoogde ruit kon plaatsen (lees klemmen) om te kijken of het wat uit zou maken (ook wat de maat van de spoiler aangaat) en zo mijn keuze te bepalen.
Toen op de motorbeurs in de aanbieding en na wat afdingen een ruitje van een ander motormerk gekocht met een wel passende spoiler erop voor € 15,00 en was toen goedkoop klaar en veel minder kabaal om mijn helm.
al zal het wel nooit helemaal verdwijnen.
misschien gewoon eerst proberen en dan pas kijken wat je kunt kopen wat past voor jou.

Hmmm...Knutselen is niet mijn sterkste kant... ???

Die bonte oordopjes van de Hema: daar kun je eens mee beginnen, die zijn echt heel goed. Ik draag ze altijd want ik heb na 3 decennia motorrijden al fluiterij in de oren :( Naar mijn mening zijn dit de beste, beter dat die alpine parachuutjes of aangepaste doppen.
Die turbulentie problematiek is heel complex, lengte, helm speelt allemaal mee.
Er is een firma die toestaat om proef te rijden met verschillende schermpjes. Misschien is dat een idee?
Ik weet helaas niet meer welk bedrijf dat is. Weet iemand dit ?
Succes!

Ga ff kijken bij de Hema.... :))


Offline roland65

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2014, 22:22 »
Bij Vos in Oss kun je ook proefrijden met ruitjes. Wel ff bellen of ze ook ruitjes voor je Alp in voorraad en voor het proefrijden beschikbaar hebben.

Offline Robertehv

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #10 Gepost op: 03 februari 2014, 11:44 »
Mijn persoonlijke ervaring en die van de gemiddelde all-road rijder is dat turbulentie nu eenmaal hoort bij de rechtop houding. Heb het op mijn Caponord, had het op mijn vorige (met verhoogd scherm)  en deze Alp.

Op mijn Caponord heb ik het met een verhoogde ruit en terug gebogen (hittepistool!) bovenkant van het scherm wat kunenn verminderen. Weg is het niet.

Dezelfde ervaringen hoor je van GS-rijders, Tiger coureurs en andere rechtop zitters (behalve op mijn Harley, scherm maatje etalageruit).

Heb geïnvesteerd in goede oordoppen en een goede helm. Dat en een beetje gewenning doet het hem voor mij.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Arjen

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #11 Gepost op: 03 februari 2014, 13:52 »
Ben het wel met je eens Robert, maar je hebt turbulentie en turbulentie.

Gister voor het eerst weer een motorritje gemaakt op de alp van vriendin (lang verhaal). Had een nieuwe helm gekocht (hoort bij het lange verhaal) en dacht echt even dat ik een miskoop had gedaan, terwijl ik juist een 'luxer' exemplaar had gekocht van 2x de prijs van mijn oude helm.

Na wat experimenteren bleek ik precies met mijn kop in de turbulentie te zitten. 20cm omhoog of omlaag was echt een wéreld van verschil, heerlijk rustig windgeruis vs geklapper en veel herrie normaal. Al vanaf 60km/h. De hele tijd op de tank liggen bij 80km/h is ook wat, staand over alle provinciale wegen ook.

Op mijn eigen alp had ik een X-creen, zo'n spoilertje, op een MRA ruitje dat ongeveer 1,5cm hoger is dan het standaard XL600v ruitje. Met het standaard ruitje had ik al geen turbulentie, maar wel behoorlijk wat wind op de schouders. Met spoilertje is het heerlijk, comfortabel systeemhelm en/of vizier open tot ongeveer 60-70km/h. Zo'n spoilertje is ook nog verstelbaar.

Op langere ritten (>1-2 uur) doe ik alsnog doppen in, gewoon omdat het veel rustiger is en ik echt merkbaar minder snel moe wordt.

Overigens ben ik goed voor 185cm boven aardoppervlak ;)
« Laatst bewerkt op: 03 februari 2014, 20:29 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline Robertehv

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #12 Gepost op: 03 februari 2014, 15:40 »
Je hebt idd wel verschillende belevingen.

Ik heb een lang bovenlijf voor mijn schamele 1.80m dus zit ook redelijk hoog. Het heen en weer schudden soort van turbulentie is idd vervelend. Dat is dan van vaak van het soort dat vanaf je nek vol op je helm komt. Daar kun je, door de wind iets "omhoog" te krommen, wel wat aan doen. Dat heb ik ook met mijn Capo gedaan door het ruitje te buigen. Ik kan nu tot 120 met vizier open blijven rijden en mijn hoofd wordt niet alle kanten op geduwd.

Op mijn vorige alpje met hoog scherm had ik ook last van de rijwind maar was echt niet te vergelijken met die achtbaanervaring op de Caponord.

KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2014, 22:56 »

Op mijn eigen alp had ik een X-creen, zo'n spoilertje, op een MRA ruitje dat ongeveer 1,5cm hoger is dan het standaard XL600v ruitje. Met het standaard ruitje had ik al geen turbulentie, maar wel behoorlijk wat wind op de schouders. Met spoilertje is het heerlijk, comfortabel systeemhelm en/of vizier open tot ongeveer 60-70km/h. Zo'n spoilertje is ook nog verstelbaar.


Daar kom ik verschillende van tegen, met zo'n "spoilertje" erop...
Heeft iemand zo'n scherm? Zit er veel verschil in de MRA screen (smalle spoiler) en de MRA X-creen (brede spoiler)? Qua beleving? En hoe is het zicht naar voren?
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2014, 23:24 door Omit »

Offline Sandra

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2014, 06:55 »
IK ging voor het wat grotere systeem. Heb zelf ooit zo'n klein opzetspoilertje op een origineel scherm gezet bij een PD10 maar dat hielp niet veel. Is er inmiddels af en heb zelf wat groters gemaakt wat wel helpt.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Arjen

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2014, 10:51 »
Volgens mij is die kleinere ook heel beperkt instelbaar. Ik had zelf die grote. Daarmee kan je de spoiler op de poten verstellen (omhoog/omlaag) en ook nog eens de hoek bepalen van het spoilertje.

Het ding is makkelijk met de hand in te stellen, zodra hij erop zit. Je kunt hem dus heel makkelijk onderweg (als je naast de motor staat) instellen zonder gereedschap. De MRA raampjes zijn ook bewezen ijzersterk.
“Never Stop Exploring”

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2014, 10:51 »
IK ging voor het wat grotere systeem. Heb zelf ooit zo'n klein opzetspoilertje op een origineel scherm gezet bij een PD10 maar dat hielp niet veel. Is er inmiddels af en heb zelf wat groters gemaakt wat wel helpt.

Fotootje?

Offline Sandra

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2014, 10:55 »
Fotootje?
Heb al eens eerder een fotootje geprobeerd te plaatsen hierzo, niet gelukt. Zal nog eens een poging wagen, vanavond ofzo.
[img]http://img684.imageshack.us

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2014, 10:56 »
En zo'n verhoogde kuipruit, zoals de politie-bikes dat hebben/hadden (zonder spoiler)....is dat nog wat? Of is dat zo'n zelfde ding als Emekli heeft (zie bovenaan). Het merk Ermax heeft zelfs een kuipruit dat 22 cm langer is dan het origineel....
Qua doorzicht lijkt mij prettiger (je moet tenslotte weten wat er voor je gebeurd  ::) ).

Offline Sandra

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #19 Gepost op: 06 februari 2014, 18:47 »
Daar kom ik verschillende van tegen, met zo'n "spoilertje" erop...
Heeft iemand zo'n scherm? Zit er veel verschil in de MRA screen (smalle spoiler) en de MRA X-creen (brede spoiler)? Qua beleving? En hoe is het zicht naar voren?
Foto plaatsen gaat niet, steeds error waarschuwingen (?)
Als je een fotootje wilt, kan ik dat via je prive e-mail doen.
Stuur me bij interesse maar een persoonlijk bericht.
grtz
[img]http://img684.imageshack.us

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #20 Gepost op: 12 februari 2014, 11:50 »
Die bonte oordopjes van de Hema: daar kun je eens mee beginnen, die zijn echt heel goed. Ik draag ze altijd want ik heb na 3 decennia motorrijden al fluiterij in de oren :( Naar mijn mening zijn dit de beste, beter dat die alpine parachuutjes of aangepaste doppen.

Sandra, ik heb even gekeken en vond er drie soorten oordoppen.
Travel 22dB, Aqua 30dB en Travel 35dB (deze zul je eerste moeten rollen voordat je je ze in het oor doet en zetten dan uit). Ik heb gelezen dat je min. een 30dB filter moet hebben, maar wel de mogelijkheid moet hebben om andere geluiden (sirene, getoeter ect.) te horen.
Welke heb jij en waarom?


Offline Sandra

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #21 Gepost op: 12 februari 2014, 11:59 »
Sandra, ik heb even gekeken en vond er drie soorten oordoppen.
Travel 22dB, Aqua 30dB en Travel 35dB (deze zul je eerste moeten rollen voordat je je ze in het oor doet en zetten dat uit). Ik heb ergens gelezen dat je min. een 30dB filter moet hebben, maar wel de mogelijkheid moet hebben om andere geluiden (sirene, getoeter ect.) te horen.
Welke heb jij en waarom?
Hoi,
Ik gebruik altijd de travel. Waarom? Van de schuimdopjes zijn dit de prettigste en soepelste dopjes om te dragen en gaan ook nog eens vrij lang mee.
Mijn oren zijn na 32 jaar motorrijden op de weg (en daarvoor ook nog een tijd geknal en geknetter van crossmotoren) behoorlijk geteisterd en heb na een rit ''fluiterij'' in de oren. Gaat na een nacht meestal weer weg, maar toch...wees maar zuinig op je gehoor!
Die parachuutjes van alpine heb ik ook maar die helpen niet goed genoeg, en zitten na een poos niet meer zo fijn.
Je hoort nog genoeg hoor, claxon of sirens: geen probleem. Probeer ze eens uit, je valt er geen buil aan qua prijs :)
[img]http://img684.imageshack.us

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2014, 21:00 »
WOW DannyE, jij hebt er werk van gemaakt. Maar ik ben heel blij met je info. :))

Offline Geert Alp 2

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #23 Gepost op: 01 maart 2014, 20:23 »
En zo'n verhoogde kuipruit, zoals de politie-bikes dat hebben/hadden (zonder spoiler)....is dat nog wat? Of is dat zo'n zelfde ding als Emekli heeft (zie bovenaan). Het merk Ermax heeft zelfs een kuipruit dat 22 cm langer is dan het origineel....
Qua doorzicht lijkt mij prettiger (je moet tenslotte weten wat er voor je gebeurd  ::) ).

Die politieruit (heel hoog) heb ik ook (motor van de vijand gekocht), die geeft ook turbulentie.
Turbulentie hou je op een transalp, je zit gewoon te ver van de ruit af, dat is niet te veranderen.
Ga maar eens met je hoofd vlak achter het ruitje, daar hoor je echt de vogeltjes fluiten (nog geen turbulentie)
Lees onderstaande link maar eens en je weet er alles van !; 

http://www.velofilie.nl/Wind.htm

Op een "fiets" over de 130 km/uur fietsen, zonder turbulentie !! :o :D
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2014, 20:29 »
Ik heb een GIVI windscherm (verhoogde) op de kop kunnen tikken. Alleen....het scherm eraf halen is makkelijker dan er op zetten. Heeft iemand een tip voor mij om die rubber dopjes er weer door te krijgen. Ondanks dat ik geen dikke vingers heb wil het mij niet lukken. 😔

Manlief heeft als uiterste oplossing om de rubbers door te snijden en dat de schroef het geheel dan bij elkaar houdt. 😌

Offline jbm

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #25 Gepost op: 15 maart 2014, 21:20 »
pak een touwtje, leg er een lusje in, doe die in de groef, trek de uiteinden van het touwtje door het gat van de ruit en met een beetje beleid trek je het rubber zo door het gat. Boutje erin touwtje eraf, volgende gat. Het is het gemakkelijkst om midden onder te beginnen en dan aan beide kanten naar boven te werken.
Draai de boutjes niet direkt te vast, op deze manier heb je nog een beetje speelruimte.

succes, Jan

Offline Ron76

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #26 Gepost op: 15 maart 2014, 22:45 »
Beetje groene zeep op de rubberbusjes en een boutje er in en daar op drukken .Als je hem in het gat drukt zonder boutjes (stift/schroevendraaier )druk je de rubberbusjes in elkaar . Zeker de oudere busjes zijn Vaak al opgebold en al dikker als het gat. Of gewoon nieuwe halen . Imitatie kost bij motorport 2,50 pst en origineel 3,50 .
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #27 Gepost op: 15 maart 2014, 23:11 »
Bedankt voor de tips. Ga er morgen weer mee aan de slag. 😄 Zal mij benieuwen ...😊

Offline Arjen

Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #28 Gepost op: 15 maart 2014, 23:13 »
...en als je niet mee wilt doen aan kapitaalvernietiging bij motoport, dan kan je ze ook op ebay vinden. Duurt wat langer, wel stuk vriendelijker voor je beurs.

http://www.ebay.co.uk/usr/speedyfasteners

Je hebt M5 nodig voor de 600 en 650.
“Never Stop Exploring”

Omit

  • Gast
Re: Welke verhoogde kuipruit plaatsen op xl650v van 2003 ?
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2014, 13:02 »
Alle tips vandaag uitgeprobeerd, maar geen van allen (touwtje, zeep) werkte. We zijn dan ook gegaan voor manlief z'n uiterste oplossing. :angel:
Dat werkte prima en STRESSSSSSS-loos  ::).

Het resultaat (en nu maar uittesten of het scherm het gewenste "minder turbulentie op de helm" geeft...):