Auteur Topic: ofroad navigatie op motor  (gelezen 10730 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline blackie

ofroad navigatie op motor
« Gepost op: 10 februari 2014, 22:16 »
hallo zal mij hier ook even kort bij voorstellen, ben koen 35 jaaren rij al van mijn 18 jaar met landrover en motor en ga dat nu combineren door alroad motor te gaan rijden  :)
ik kan alles maken (mits genoeg info) maar ken niks van het digitale tijdperk

anologe man in een digitale wereld

ik heb met mijn kameraad allebei een transalp uit 93 gekocht en gaan in juni een route rijden die ik later nog zal vernoemen


nu het grote probleem

dit is de route http://www.voyage4x4.com/Espagne/Bardenas.php

nu wat moet ik doen om dit op de trans alp te kunnen navigeren en op te laden (stroom)
ik heb al twee dagen gelezen en gelezen en snap er niks van ( of toch heel weinig)
nu het beste wat ik begrepen heb is :ik koop een android telefoon en zet er een programma op en laad de way points op of zoiets

graag hulp met wat aan te kopen en eventueel hoe te instaleren ( de programma's niet op het stuur he)

de bedoeling is voor elk jaar een weekje te gaan rijden met de trans en dan een roadbook te rijden die we kunnen ingeven ,en geen papieren roadbooks te doen
dus liefst iets niet te duur (wegens geen intresse en kennis van het computer gebeuren spendeer ik mijn cente liefst zo veel mogelijk in mijn werkhuis of aan motors of dergelijke )

ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd
en alvast iedereen bedankt voor eventuele hulp

mvg koen

Offline Robertehv

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2014, 13:04 »
Hoi Koen.

Kijk eens op Motorforum bij het deel reizen en toeren. Daar loopt een topic over goedkope navigatiemiddelen. Iets van peaklife. Te koop bij dealextreme geloof ik voor iets van €80,- 
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline len_tour

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2014, 14:05 »
Hoi Koen,

In principe kun je bijna iedere Android kopen en via google-play er bijvoorbeeld Osmand op zetten. Je ontkomt er alleen niet aan dat je wat moet prutsen en een beetje moet weten hoe het zit. Wanneer de software en de kaarten voor elkaar zijn hoef je alleen je gpx in een mapje op je telefoon te doen en dan tover je hem via de app op je scherm.

Het punt is een beetje dat de goedkope oplossingen minder eenvoudig aan de praat te krijgen zijn. Hoe duurder de apparaten en de software hoe eenvoudiger het is voor de gebruiker. Dus wanneer je kiest voor een android en volgens mij ook een peaklife (post van robert) moet je in de weer met software en kaarten. Kies je voor een Garmin apparaat wordt het een stuk eenvoudiger. De bediening is eenvoudiger dan die van Osmand en de software die er bij hoort zorgt voor goede communicatie tussen het apparaat en de pc. En er is veel informatie en uitleg te vinden via internet en dat is bij oa Osmand toch een stuk minder.

Wanneer je besluit voor een android te gaan kan ik je wel helpen maar weet waar je aan begint .

Groeten,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline de sjeng

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2014, 14:20 »
Ik denk gewoon Tomtom of Garmin. Tomtom heeft echter geen off-road functie. Garmin heeft deze wel. En ook nog eens niet zo gek duur. Iets van 300euro. Routes uit te zetten via basecamp of Tyre. Persoonlijk vind ik het wel prettig om goed thuis te komen, en zou niet bezuinigen op navigatie.

Offline PimW

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2014, 14:32 »
Zoeken naar een gpsmap 60csx/cx, maar wil je daar goed gebruik van kunnen maken zul je je toch wat in de digitale kant moeten verdiepen. Zijn  bulletproof apparaten en gebruikt voor weinig te koop.

Die dingen kun je voorzien van waypoints of een track en hij loopt niet te zeuren als je naast de weg gaat rijden (in de auto begint een tomtom dan te schreeuwen over herberekenen en omkeren etc). Ook kun je er topografische kaarten in laden.

Waterdicht, stootvast en er zijn snoertjes te koop om hem van stroom te voorzien, anders druk je er AA batterijen in.

Offline Waffie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #5 Gepost op: 11 februari 2014, 14:49 »
en ja zo hebben we allemaal wel een voorkeur

ik ben zelf voor stander van een tripy
duidelijk en simpel te bedienen

wat  een roadtracer van tripy is anders zeer perfect voor waypoint

of beter een tripy II maar dat kost wat meer

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline blackie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #6 Gepost op: 11 februari 2014, 18:24 »
hallo, alle

dus ik zie als oplossing een tweedehands garmin 60 of android toestel wel zitten ( goedkoop in aankoop en garmin werkt op batterijen ,handig mee te nemen)
als ik een garmin koop moet ik hier dan nog een kaart van de trip spanje en pyreneen opzetten is dit te downloaden of kost dit extra per kaart of zo en dan kan ik het bestand van de 4x4 trip downloaden en op de garmin zetten ? kan ik hieer ook op de pc een route uitstippelen van waypoints en hoeveel mogen het er max zijn ? en dan inladen ? het inladen gebeurt altijd met een pc of is dit een ander kaartje insteken en klaar ?

het word al een beetje duidelijker maar het is nog mistig hier  :) wat een geluk dat het nog veraf is de vertrekdatum staat nu op 20 juni  8)

mvg koen

bedankt alle voor de antwoorden

Offline blackie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2014, 21:11 »
Ga je de route per dag uitzetten of heb je een track van de hele route?

Kaartmateriaal is bij offroad-routes niet van belang.. dat heb je alleen maar nodig als je een route
over bekende wegen wilt laten uitrekenen.

Als je een track hebt is die ook om te zetten naar losse POI (Point of Information) punten
Vergelijkbaar met de benzinepompen, restaurants ed. die in vele GPSen zitten opgeslagen.
Met die truc (met dank aan TCN lid Herman) kun je ook met de TomTom Rider een offroad track rijden... kwestie van broodkruimels volgen.

Als je timeframe juni is, niet te snel iets aanschaffen, ontwikkelingen gaan hard. Dus 3e handsprijzen zullen dalen

De Cruso staat voor 50 euro op marktplaats
maar ik kan nog nergens info vinden (is nog nooit genoemd op GPS-Forum) WAT er eigenlijk kan met dat apparaat.
http://cruso.guidinggroup.com/index.php?id=24

hallo

de route heb ik van boven gegeven dit is heel de route die we gaan rijden van start in spanje tot stop in de pyreneeen

we zoude met de bestelbus naar andorra rijden in het hotelletje slapen waar hier al is over gepraat op het forum, en van daaruit vertrekken we naar het vertrekpunt en zouden we de route gaan rijden, slaapplaatsen zien we wel nemen alles mee voor onderweg te bivakkeren  :)

heb juist de trans van achter uit elkaar gevezen om een kofferset en bagagerek te maken leek moeilijk maar het begint te klaren , nu alleen dat gps gedoe nog zien op te lossen en dan kunnen we een goei tripke doen  8)

Offline len_tour

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2014, 21:43 »
Het kan zijn dat de kaarten al op de garmin staan en anders kun je kaarten kopen bij Garmin. Volgens mij moet je die er via een PC er opzetten. Je kan ook gratis OSM kaarten downloaden maar dan moet je ff zoeken naar het hoe en wat.

Een track die je download zou je in principe zo, via de pc, op het apparaat moeten kunnen zetten maar soms moet je de track nalopen. Soms is het namelijk een ´registratie´ van een rit en zitten er stukjes foutrijden in. Dit kun je doen in basecamp. Zie http://www.gps.nl/cursus/onlinecursus/basecamp.html voor een uitgebreide uitleg.

Afhankelijk van het apparaat wat je koopt zitten er beperkingen aan het aantal waypoints en/of trackpoints waarmee het apparaat om kan gaan.

De route naar spanje kan je thuis voorbereiden en op je navi zetten. De tip is dan wel om het per dag op te delen. Hierdoor is het bestand minder zwaar en heeft je navi minder moeite met de boel te berekenen.

Ik zou zeggen kijk de filmpjes van de link die ik in deze post heb gezet en hopelijk wordt dan een hoop duidelijk
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Booom

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2014, 21:22 »
Hallo Koen, wat je ook kiest je zal je moeten verdiepen in de digitale techniek.
De site waar de trip staat bied leuke optie's die mij ook interesseren.
Ik snap alleen niet hoe je aan de tracks komt. kopen??? vertel.
Zelf heb ik een map 60 en als je beslist deze te kopen wil ik ze voor je laden.
zelf ook een trip in de pyreneeen gemaakt
https://plus.google.com/photos/101999673465295518543/albums/5648859330869498913?banner=pwa
grtz marc


Grt Marc                                             Ktm950

Offline blackie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2014, 20:13 »
Hallo Koen, wat je ook kiest je zal je moeten verdiepen in de digitale techniek.
De site waar de trip staat bied leuke optie's die mij ook interesseren.
Ik snap alleen niet hoe je aan de tracks komt. kopen??? vertel.
Zelf heb ik een map 60 en als je beslist deze te kopen wil ik ze voor je laden.
zelf ook een trip in de pyreneeen gemaakt
https://plus.google.com/photos/101999673465295518543/albums/5648859330869498913?banner=pwa
grtz marc

hey marc
ben aan het bekijken wat te doen met de navigatie twijfel tussen de de map 60 of een zumo hebben allebei zijn voordelen en nadelen
voor de routes te downloaden staat er bij elke route van onder een link waar je op moet klikken en dan wijst het zich zelf uit ,
dan heb ik hem bij everytrail geupload heb hem prive gehouden om dat hij er normaal al opmoet staan en het mijn rit niet is en dan naar google earth ,kan je perfect de rit zien en foto's bekijken echt de moeite
moest ik een map 60 kopen laat ik nog iets weten

mvg koen

ps ben weinig op de pc heb de achterkant van de alp afgebroken om er een reis bagage rek en koffers aan te maken , iemand goedkope alu of pvc koffers liggen 4stuks (voor twee alpen   :) )

Offline blackie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2014, 20:16 »
Het kan zijn dat de kaarten al op de garmin staan en anders kun je kaarten kopen bij Garmin. Volgens mij moet je die er via een PC er opzetten. Je kan ook gratis OSM kaarten downloaden maar dan moet je ff zoeken naar het hoe en wat.

Een track die je download zou je in principe zo, via de pc, op het apparaat moeten kunnen zetten maar soms moet je de track nalopen. Soms is het namelijk een ´registratie´ van een rit en zitten er stukjes foutrijden in. Dit kun je doen in basecamp. Zie http://www.gps.nl/cursus/onlinecursus/basecamp.html voor een uitgebreide uitleg.

Afhankelijk van het apparaat wat je koopt zitten er beperkingen aan het aantal waypoints en/of trackpoints waarmee het apparaat om kan gaan.

De route naar spanje kan je thuis voorbereiden en op je navi zetten. De tip is dan wel om het per dag op te delen. Hierdoor is het bestand minder zwaar en heeft je navi minder moeite met de boel te berekenen.

Ik zou zeggen kijk de filmpjes van de link die ik in deze post heb gezet en hopelijk wordt dan een hoop duidelijk

merci voor de link ben na uw bericht beginnen kijken en lezen en ben al veel wijzer geworden " het regent niet meer maar het drupt nog wel"   :D

Offline blackie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #12 Gepost op: 20 februari 2014, 20:19 »


Voor de uitzetter van de eerste en enige Geocahe rit...GPX in bijlage 

snap niet goed wat je bedoeld ik heb toch niet gezegd dat ik de uitzetter van de rit ben wel dat we die rit van de bovenstaande link in 1 van mijn bovenstaande berichten willen rijden ,  ???

Offline len_tour

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2014, 00:23 »
merci voor de link ben na uw bericht beginnen kijken en lezen en ben al veel wijzer geworden " het regent niet meer maar het drupt nog wel"   :D

Kijk, das mooi! Ennuh alsjeblieft geen ge-u/uw, zo oud ben ik niet, vind ik  ;) Ik hoop dat je nu een beetje weet wat je te wachten kan staan. Je kan nu misschien gericht vragen stellen zodat het niet meer drupt.

Uit ervaring weet ik dat die computer rommel best wel leuk wordt wanneer je merkt wat je allemaal kan. Mijn ouders (aow-ers) hebben tegenwoordig een tablet mee op vakantie met Osmand er op zodat ze de omgeving kunnen bekijken en onderweg een beetje kaart kunnen lezen (oldschool met gps) dus wie weet

Groeten,
Lennert

Oh ja, soms dumpt danny iets in een topic wat niemand begrijpt maar ach.....
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2014, 11:18 »
De bijlage is de GPS tracklog van de route die Blackie wil gaan rijden en waar Booom naar vraagt.

Maar die heb je niet van mij!!!


Excuseert  u mij. My bad.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline blackie

Re: ofroad navigatie op motor
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2014, 07:47 »
 gpsmap 60csx die is het dus geworden, ga hem straks ophalen ,ben benieuwd of het allemaal goed komt .kreeg aan de telefoon in ieder geval al een heel goede uitleg over het kunnen van de gps , nu ik nog  :D

mvg koen

bedankt voor alle hulp en zal misschien nog meer nodig hebben  ;D