Auteur Topic: neutraalstand lampje knippert  (gelezen 8451 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline huls

neutraalstand lampje knippert
« Gepost op: 14 februari 2014, 22:44 »
Hoi, de transalp (1996)  slaat vaak af wanneer ik deze op de jiffy zet. Nu heb ik mij laten vertellen dat dit waarschijnlijk een storing in een defecte sensor betreft. Kan iemand mij laten weten waar deze zit en of ik deze zelf kan vervangen misschien ??? bvd....

Offline Waffie

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2014, 23:07 »
hallo,

de transalp slaat op de jiffy stand alleen uit als deze in de versnelling staat.

hij zit  achter de veer op de jiffy gemonteerd )draaischakelaar

de andere schakelaar die hier aan gelinkt is = koppelingshendel schakelaar

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2014, 23:09 »
Zou idd heel goed de neutraalstandsensor kunnen zijn.
Deze zit achter het kapje van het voortandwiel.

Schakelpookje er af halen.
Kapje er af.
Stekker en rubber manchet van de sensor af trekken.
En dan kun je de sensor losdraaien. Effe uit het hoofd, ik denk sleutel 14.
Motorolie hoeft er niet uit.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2014, 23:31 »
Kijk daar kan ik wat mee. Ik draai morgen dat kapje er even af en hoop hem daar te vinden dan. Dank je voor het reageren..

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2014, 16:32 »
Er is niet zo heel veel aan die sensor te zien hoor  :-\
Het is een stiftje, wat dmv een veertje ergens tegenaan drukt en zo kontakt maakt met de massa, waardoor je neutraallampje gaat branden. Dat stiftje slijt na verloop van tijd/kms en maakt dan net wel/net geen kontakt. En daardoor gaat je lampje knipperen  :)

Nieuwe sensor is dan de oplossing  8)

Waffie zal wel een sensor kunnen leveren denk ik?

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2014, 18:46 »
Was idd een makkie. Kabelschoentje lag er gedeeltelijk af. Even aanschuiven en hij doet het weer als een nieuwe. Bedankt allemaal....

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2014, 19:13 »
Top  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #7 Gepost op: 16 februari 2014, 11:00 »
ik snap er even niks van ??? Meneer Huls schrijft dat zijn motor vaak uitvalt als hij hem op de jiffy zet, meneer Headless stelt voor om de sensor van de vrijstand te controleren. Nu is het kabelschoentje van die vrijstand sensor weer goed gemonteerd en het probleem zou opgelost zijn.

Maar dat kan natuurlijk niet, de vrijstand schakelaar heeft niks met uitvallen van de motor te maken, dat ding zorgt er alleen maar voor dat er een lampje brand op je dashboard. Met de schakelaar waar Waffie het over had kan er wel voor zorgen dat je motor uitvalt als je de jiffy gebruikt.
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2014, 12:30 »
Ehhhh, de neutraalsensor is opgenomen in de driehoek koppeling/zijstandaard/neutraalstand. Als 1 van de drie niet in orde is zal de motor uitschakelen. Alles bedoeld als veiligheid, om te voorkomen dat je weg kunt rijden met de zijstandaard uit.

1 van de eerste verdachten is dan idd altijd de schakelaar van de zijstandaard, maar het kan dus evengoed de schakelaar bij de koppelingshendel zijn, of in dit geval de neutraalstandsensor  :)

Als ik poep praat dan horen we dat wel van Waffie  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2014, 20:33 »
Korte uitleg: Het groene lampje vd neutraalstand deed het vaak niet wanneer je hem in de vrijstand klikte. Wanneer je vanuit de vrijstand vervolgens de Jiffy wegtrapt sloeg hij af. Het ging dus om het "groene" lampje in dit geval. De schakelaar achter de jiffy staat in verbinding met het "oranje" lampje. Werkt altijd prima. Het complete plaatje zal idd met extra veiligheid te maken hebben.
Vandaag overkwam het me overigens weer een keer dat het groene lampje weigerde. Zal toch wel met slijtage te maken hebben zoals je eerder aangaf.  Ik denk dat ik toch even een nwe sensor bestel.  Grtz

Offline Waffie

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2014, 22:17 »
Ik  mis toch echt wat in de uitleg van je storing?

als je de motorfiets in de eerste versnelling of andere versnelling hebt staan mag deze pas afslaan als je de jiffy uit zet

anders zou de motorfiets niet starten en lopen in vrijstand terwijl deze op de zijstandaard (jiffy)staat en dat lijkt me toch wel wenselijk

eerst maar eens die neutral switch vernieuwen



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2014, 22:49 »
volgens mij praat je poep Rene, met een niet werkende neutraal schakelaar kun je gewoon rijden.

Huls, er zit nog een ringetje tussen de schakelaar en het blok, als je dit ringetje weg laat en een stukje teflontape rond de schroefdraad wikkelt om dat ringetje te vervangen. kun je weer vele tien duizenden kilometers rijden met een werkend neutraal lampje.
Varadero SD02  2004

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2014, 23:41 »
Ik kan ook wel gewoon rijden hoor. Al vele jaren met deze en altijd probleemloos. Maar als ik bij mijn werk kom moet ik altijd even afstappen om een poort te openen. Wanneer ik dan de lopende motor op de standaard zet om even later via de poort binnen te kunnen rijden slaat ie vaak af. Dat afslaan doet ie alleen wanneer het groene lampje het op dat moment niet doet. Soms brand het groene lampje wel en dan slaat ie niet af. Het zit hem dus echt wel in dat stiftje van die sensor bij het voortandwiel. Hoop dat ik nu helder ben... Hier in de buurt zit in Brummen Woesthoff een motoronderdelenzaak.  Ik probeer daar even een ander te halen een dezer dagen. Grtz..

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2014, 23:46 »
@xrvtuur: Ja natuurlijk kun je rijden met een defecte neutraalstandsensor, maar je kunt 'm niet draaiend op de zijstandaard zetten  ::)
Zodra je die uit zet slaat de motor af.

Even kijken of ik de verschillende mogelijkheden goed opsom:
- in neutraal, koppeling los, zijstandaard in = starten/lopen
- in neutraal, koppeling los, zijstandaard uit = starten/lopen
- in neutraal, koppeling in, zijstandaard in = starten/lopen
- in neutraal, koppeling in, zijstandaard uit = starten/lopen
- in versnelling, koppeling in, zijstandaard in = starten/lopen
- in versnelling, koppeling in, zijstandaard uit = niet starten/lopen
- in versnelling, koppeling los, zijstandaard in = niet starten/lopen
- in versnelling, koppeling los, zijstandaard uit = niet starten/lopen

Zijn er nog meer smaken?  :)

De titel van dit topic spreekt over een knipperend neutraallampje, vandaar dat mijn 1e verdachte dan de neutraalsensor is Arthur  ::). Niks poep dus  >:(

Goeije tip over dat ringetje trouwens  8)


TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2014, 10:13 »
volgens mij heb je geen gelijk, je kan met een draaiende motor en een defecte neutraalstandsensor je motor wel op de jiffy zetten, zolang je de motor maar in zijn vrijstand zet. Dat is natuurlijk iets lastiger zonder groen lampje maar eerst even naar de eerste versnelling en dan 1 tikje naar boven en dan moet het lukken. daar wil ik wel een kratje bier om verwedden.
Varadero SD02  2004

Offline len_tour

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2014, 10:53 »
volgens mij heb je geen gelijk, je kan met een draaiende motor en een defecte neutraalstandsensor je motor wel op de jiffy zetten, zolang je de motor maar in zijn vrijstand zet. Dat is natuurlijk iets lastiger zonder groen lampje maar eerst even naar de eerste versnelling en dan 1 tikje naar boven en dan moet het lukken. daar wil ik wel een kratje bier om verwedden.

Ok en hoe weet de cdi dan dat de brommert in neutraal staat zodat die de boel niet uitzet? Jawel via de switch.... Zonder die switch lukt alleen bij het doorverbinden van of koppeling of jiffy schakelaar echt waar! Dus kom maar op met dat bier.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline xrvtuur

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2014, 11:21 »
kom jij ff Rene z'n bier opzuipen ;D.   Ik ben niet meer in het bezit van een motor met zo'n neutraal stiftje dus kan het helaas niet uittesten maar in het verleden heb ik bij mijn Africa twin ook een versleten stiftje gehad en er staat me echt niks van bij dat dit problemen heeft opgeleverd met Jiffy en draaiende motor, zolang je bak maar in vrij staat. Dus ik zoek een vrijwilliger die dit eens wil testen, tot die tijd wordt er geen bier gedronken 8)
Varadero SD02  2004

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2014, 21:50 »
Ik wil geen stemming maken tussen jullie hoor. Maar Mr Headless had um helemaal goed hoor. Een 10 voor je opsomming btw.  Een nieuw sensortje voor 21 euro gemonteerd en alles werkt weer zoals het hoort. Thx....

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2014, 22:38 »
No worries huls, we kenne mekaar  ;D

Mooi dat het voor een klein bedragje weer werkt allemaal  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline xrvtuur

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #19 Gepost op: 20 februari 2014, 10:03 »
Nou Rene het lijkt er op dat als ik nog eens naar het noorden rij een kratje bij je moet droppen :o
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #20 Gepost op: 20 februari 2014, 20:17 »
Lijkt me gezellig Arthur  :).  Je bent welkom!
Een biertje op een TCN weekend is ook prima natuurlijk  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #21 Gepost op: 21 februari 2014, 11:42 »
Mooi want ik wil natuurlijk niet stoken in een goed huwelijk. Maar jullie zijn de experts vandaar nog een vraagje. Ik heb een klein barstje in de kuipruit. En omdat hij er verder nog perfect uitziet wil ik deze vervangen. Ik zit er aan te denken om een verhoogd ruitje te proberen. Is dit een aan- of een afrader ??? En zo ja weet een van jullie hoe ik deze op de kop kan tikken ?? grt

Offline eerde jan

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2014, 12:38 »
Ik heb ook een verhoogde ruit op mijn pd06 gehad en ik kan je vertellen, het word alleen maar minder.
Dus ik heb de verhoogde ruit nou net boven de kuip afgezaagd.
Weet nog niet of dit werkt want ik heb nog niet weer gereden.

Maar misschien als jij een andere lengte hebt dan werkt het wel.
Maar ik vermoed van niet, je blijft in de dwarrel zitten.

E.J

Offline xrvtuur

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #23 Gepost op: 21 februari 2014, 12:44 »
Ik vind een ruit met een verstelbaar spoilertje wel een verbetering ( op mijn AT en Dero dan toch) maar het is allemaal nogal persoonlijk en afhankelijk van je lengte en wat voor helm je hebt. volgens mij kun je bij MDI proef rijden met ruitjes.
Varadero SD02  2004

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #24 Gepost op: 21 februari 2014, 23:52 »
Eigenlijk is het voor mij een luxe probleem. Ik rij het hele jaar door woon/werkverkeer met het originele ruitje en dat gaat prima. Ik ben wel blij met de opmerking dat de hoge niet altijd een verbetering is. Mocht ik toevallig een hoge op mn pad tegenkomen dan ga ik het gewoon proberen. Kan altijd terug. Dank jullie voor de adviezen etc.

Offline len_tour

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2014, 00:09 »
Het hangt natuurlijk van je lengte af. Ik met iets van 1,87 vond het verhoogde ruitje niet wat. Wanneer je korter bent scheelt het misschien. Ik heb een hoog ruitje met barst liggen maar ik geloof dat je wat ver weg woont van Friesland. Evt opsturen kan... Moet ff denken of ik hem kwijt wil ja/nee, gratis of voor een sixpack (ex verzendkosten)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2014, 21:28 »
Ik ben slechts 1cm korter dan jij dus zal waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben dan.  Aardig dit aanbod van je maar dan zou ik er een willen hebben zonder barst. Deze wil ik juist vervangen omdat er een barstje in zit. De motor is verder nog erg mooi met zijn 110000 km en in zeer goede staat. Ikzelf heb er al 80.000 mee gereden en wil nog steeds geen andere omdat ik er nooit iets mee gehad heb en hij nog als een zonnetje loopt. Anyway bedankt voor je aanbod.

Offline huls

Re: neutraalstand lampje knippert
« Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2014, 22:36 »
Ik had het er net nog even met mijn zoon over en heb me bedacht. Mocht je de hoge ruit toch weg willen doen dan hoor ik het graag. Kan dan een poosje proberen hoe deze bevalt. Dusss laat maar even weten dan. Rene