Auteur Topic: Achterband Transalp 650: radiaal of diagonaal?  (gelezen 2049 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline varig767

Achterband Transalp 650: radiaal of diagonaal?
« Gepost op: 21 februari 2014, 09:21 »
Goedemorgen,

Mijn Transalp 650 uit 2006 is aan de voorzijde voorzien van een Michelin Anakee III en nu is de achterband aan vervanging toe (is nu nog Battlewing 130/80)). Uiteraard wil ik ook achter een Anakee III monteren. Ik heb op het forum diverse discussies over de breedte van de achterband gevolgd, maar ik ben er nog niet helemaal uit.

Op zich ben ik wel gevoelig voor het argument dat Honda zelf 120/90 voorschrijft, maar dan zou ik van radiaal naar diagonaal moeten overstappen (toch?). De vraag is natuurlijk of dat erg is. Ik heb weleens begrepen dat een radiaalband een betere wegligging en grip zou hebben, maar aan de andere kant kan ik mij voorstellen dat een 120/90 band zorgt voor meer druk op de weg omdat er domweg meer kilo´s per vierkante cm rubber op drukken (om dezelfde reden heb ik juist wat bredere bandjes op mijn racefiets: voor de lagere rolweerstand!).

Voor mijn gevoel is het vooral belangrijk hoe de band zich gedraagt in bochten op nat wegdek. Welke band zou, logischerwijs, meer grip geven?

groeten, Martijn

Offline Two Plugs

Re: Achterband Transalp 650: radiaal of diagonaal?
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2014, 14:40 »
In het verleden wilden Honda Allroads (Varadero, Africa Twin of Transalp) nog wel eens wat nukkig reageren als er een diagonaal band vóór werd gemonteerd. Dit resulteerde in veel gevallen in wat de Duitsers 'Lenkernflattern' noemen, trillingen in het stuur.

Met een radiaalband kwam dit probleem niet voor.

Achter maakt het niet zoveel uit. Combi van diagonaal achter (bv Metzeler) of radiaal voor (bv Michelin) schijnt goed te bevallen, maar persoonlijk hou ik zowel voor als achter hetzelfde merk en type band.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Varapeter

Re: Achterband Transalp 650: radiaal of diagonaal?
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2014, 21:42 »
Dag Martijn,

Ik rijd nu al weer een dik jaar Anakee III. Zowel voor als achter. Ik heb hiervoor Annakee II erop gehad.
Ik kan maar 1 ding zeggen. Direct de Anakee III er achter op gooien.
Wat wel van belang is, is dat je eerst weet voor jezelf wat je er mee wilt doen.
Met mijn Varadero rijdt ik alleen op de verharde wegen en paden. Ik ga niet de blub in. Voor echte blubber is de band denk ik minder geschikt.
Voor mijn rijden is de Anakee III voor mijn (wat zwaardere) Varadero ideaal.
Waar de II nog wel eens een stapje opzij deed is dat bij de III niet meer het geval. De banden geven veel meer vertrouwen.
Tevens "stappen" de banden niet zo snel opzij bij langsnaden, dikke strepen en geplakte wegen(België).
Hij ziet er lekker en apart uit!
Ik ben er uiterst tevreden over.
Kantekening is wel dat ik geen race coureur ben die het uiterste vergt van zijn banden.
Volgens de testen (en ook mijn eigen bevindingen) doet de III het heel goed met droog weer, maar bijna zeker zo goed bij nat. (was voor mij destijds ook erg belangrijk)
Tijdens regen rijdt ik nu eigenlijk gewoon door daar waar je vroeger een beetje met samen geknepen billen zat.

Als mijn banden versleten zijn ( ik verwacht na een tourtje Oostenrijk deze zomer dat dat wel zo is) dan leg ik gelijk dezelfde er weer op.

Maar zoals ook al vaker op dit forum is gebleken, zoveel mensen zo veel voorkeuren. Vraag 10 man en je zult 10 andere antwoorden krijgen.

Ik voel me erg prettig bij de banden.

Succes met je keuze.


Groet Peter

Offline tigger

Re: Achterband Transalp 650: radiaal of diagonaal?
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2014, 22:05 »
Zoveel personen als hier op het forum zitten, zoveel meningen zul je vinden over banden. Op mijn 650 staat dat er achter een 120/90r17 of een 130/80r17 op hoort. Ik heb begrepen dat fabriekswege een 120/90 opgelegd werd. De verkoper heeft bij mij destijds een 130/90 geplaatst, een iets te hoge band. Ik heb er nog nooit problemen mee ondervonden, maar ik ben ook niet anders gewend op de alp.

Er zijn heel wat topics over banden, ik zou aanraden die ook eens lezen.

Offline Waffie

Re: Achterband Transalp 650: radiaal of diagonaal?
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2014, 22:58 »
een diagonaal band wordt warmer  tov een radiaal
waar een radiaal meer comfort bied is een diagonaal stijver
maar dit zijn puur constructieve verschillen

advies:

zonder problemen is een 120-90/17 te monteren  anakee III
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl