Auteur Topic: ventilator slaat niet aan  (gelezen 15279 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jos.

ventilator slaat niet aan
« Gepost op: 22 februari 2014, 13:02 »
Beste mensen wie kan mij helpen?
Een paar weken geleden heb ik mijn Alp (1992) flink aan de tand gevoeld tijdens een off-road rit. Temperatuurmeter liep op naar het rode gebied bij langzaam rijden en zware belasting. Na controle bleek dat de ventilator die bij de radiator zit niet draait. Zekering gecontroleerd, deze is in orde.
Bij snelheden boven 50 km/u op asfalt krijgt de radiator genoeg koeling van de rijwind, dus ik ben gelukkig nog op eigen kracht kunnen thuiskomen.

Weet iemand of er een simpele manier is om dit te verhelpen? Moet niet te moeilijk zijn, want veel verstand heb ik er niet van  ;). Naar de garage gaan kan natuurlijk altijd nog, maar het liefst wil ik het zelf zien op te lossen.

groetjes,
Jos
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2014, 23:47 door jos. »
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Oldtimer

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2014, 14:40 »
Het feit dat de meter zelfs in het rood komt baart me zorgen. Werkt de termostaat wel ???
Kijk eerst eens of er wel genoeg koelvloeistof in het systeem zit en in het expansievaatje.
Het zou zomaar kunnen dat er veel te weinig in zit. 2e probleem kan de sensor zijn die de vemtilator laat draaien. Ook die wil nog wel eens defect raken.
Ten 3e kan natuurlijk ook de ventilator zelf stuk zijn of de bekabeling ergens onderbroken of pluggen vervuilt/gecorrodeerd.

Suc6.

M
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2014, 15:49 »
Dank voor je snelle reactie M.
Koelvloeistof zit tot aan het streepje "vol" dus daar ligt het gelukkig al niet aan.
Thermostaat en sensor? Tja ik vertelde al dat ik er niet veel verstand van heb  ;). Waar zitten die precies en hoe controleer ik of deze defect zijn?

groet,
Jos
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Oldtimer

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2014, 16:25 »
Om het allemaal een beetje te begrijpen kijk even naar het schema op deze site.
Hier staat het hele koelsysteem op.
Nr 33 is de sensor, wat eigenlijk niet meer is dan een schakelaartje wat op temperatuur reageert en de fan inschakeld.
Stuur me anders even je mailadres via pm dan krijg je ook het complete electrische schema.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2014, 17:03 »
hallo,

voor het juiste niveau moet je in de radiator zelf kijken

het expansie vat controleren is  niet voldoende
al is het vrij normaal dat de meter zonder ventilator uiteindelijk in het rood gaat komen maar voel  ook aan de radiator en slangen of ze warm/heet aanvoelt
(defecte thermostaat zoals oldtimer schreef)
daarnaast kan het ook nog zijn dat de pomp stuk is (afgebroken schoepjes(zeeeeeerrrr zeldzaam)
daarnaast heb ik wel de ervaring dat het 9 van de 10 x toch de zekering is.
de breuk is zo klein dat je zou denken dat deze in orde is (doormeten dus)

simpele check is een massa draad van de accu naar de sensor trekken

ventilator moet dan  geforceerd gaan draaien

we horen het graag
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2014, 18:17 »
Volgens mij eerst checken of de ventilator werkt.

1 haal de rechter zijkap er af
2 de sensor/bimetaal zit onder de fan in de radiateur (rond ding met 2 draadjes)
3 Trek de draadjes los
4 Moto op contact en/of starten (probeer evt beide om alles uit te sluiten)
5 Houdt de losgetrokken stekkertjes tegen elkaar

Draait de fan? Dan is het elektrische deel ok en laat je de brommer lopen om te checken of de radiateur wel warm wordt maar volgens mij zit de circulatie wel goed want anders zou de zaak niet genoeg gekoeld worden door de rijwind (zoals je in de openingspost zei)

Dus draait de fan en wordt alles netjes warm (radiateurs en slangen) tap dan de koelvloeistof maar af en draai de sensor er uit. Misschien is schoonmaken een oplossing en anders een nieuwe sensor (misschien past die van een bepaald merk auto kweetnie maar het kan)

Draait de fan niet? Dan volg je de kabels van en naar de sensor/fan om te controleren op breuken of je doet eerst een shortcut naar de massa (zit ergens tussen frame/radiateur geloof ik)

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bomba

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2014, 19:13 »
Ik heb datzelfde probleem ook gehad. Ik heb toen het thermostaathuis open gemaakt. Toen bleek dat de hele boel verstopt zat met een soort van kalkaanslag. Alles goed schoongemaakt en de thermostaat getest in een bak heet water met een thermometer. Daarna alles weer in elkaar en gelijk nieuwe koelvloeistof erin gedaan. Alles was er toch uit omdat ik ook de pomp open gemaakt had om te kijken of die nog heel was. Daarna werkte alles weer prima. Een week later de vloeistof weer afgetapt om te controleren of er nog meer troep uitkwam. Gelukkig was dit niet het geval.
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2014, 21:12 »
Geweldig om te lezen dat jullie met me meedenken.
Dit weekend kom ik er niet meer aan toe, maar komende week ga ik de boel losmaken en jullie tips uitproberen!

groetjes,
Jos
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #8 Gepost op: 24 februari 2014, 19:44 »
Volgens mij eerst checken of de ventilator werkt.

1 haal de rechter zijkap er af
2 de sensor/bimetaal zit onder de fan in de radiateur (rond ding met 2 draadjes)
3 Trek de draadjes los
4 Moto op contact en/of starten (probeer evt beide om alles uit te sluiten)
5 Houdt de losgetrokken stekkertjes tegen elkaar

Draait de fan? Dan is het elektrische deel ok en laat je de brommer lopen om te checken of de radiateur wel warm wordt maar volgens mij zit de circulatie wel goed want anders zou de zaak niet genoeg gekoeld worden door de rijwind (zoals je in de openingspost zei)

Dus draait de fan en wordt alles netjes warm (radiateurs en slangen) tap dan de koelvloeistof maar af en draai de sensor er uit. Misschien is schoonmaken een oplossing en anders een nieuwe sensor (misschien past die van een bepaald merk auto kweetnie maar het kan)

Draait de fan niet? Dan volg je de kabels van en naar de sensor/fan om te controleren op breuken of je doet eerst een shortcut naar de massa (zit ergens tussen frame/radiateur geloof ik)

Succes,
Lennert

Hoi Lennert,
Er zit maar 1 draadje aan de sensor zie foto.
Even een hele domme vraag voordat ik zomaar iets doe en de boel nog erger maak dan het al is ;). Kan ik het losse stekkertje domweg verbinden met de massa van de motor om te testen of de ventilator draait?

Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Waffie

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2014, 21:13 »
ja, dat is de bedoeling

ook bedankt.... en graag gedaan ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2014, 18:25 »
Er zit maar 1 draadje aan de sensor zie foto.
Even een hele domme vraag

Geen domme vraag, dom van mij  :-\ was vergeten dat het er maar 1 was. Gelukkig zijn er meer experts  ;) Het kan dus zonder problemen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2014, 19:36 »
Geeft niet Len, ik ben al een stukje verder gekomen na jou tips!

Ventilator draait nadat ik hetstekkertje via een draadje aan de massa gelegd had. Zekering is dus ook nog in orde.
Nu wil ik graag de contacten van de sensor schoonmaken, maar dan moet ik vloeistof gaan aftappen. De Alp staat op de jiffy, kan ik dan gewoon de sensor losdraaien en de vloeistof die eruit loopt even opvangen en daarna weer terug schenken? Of moet alle vloeistof worden afgetapt? Indien alles, waar moet ik dan overal op letten?
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline len_tour

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2014, 22:04 »
Je kan idd de sensor er uit draaien en de vloeistof opvangen maar ik zou het niet teruggieten maar nieuwe vloeistof er in doen. En wanneer je toch bezig bent zou ik lekker alles vervangen. Verschillende soorten koelvloeistof mengen is niet een goed idee en je weet waarschijnlijk niet wat er in zit. Zelf moet ik mijn sensor nog eens schoonmaken dus ik weet niet precies hoe het ding er uit ziet maar ik zou een beetje rustig te werk gaan. Geen staalborstel of zoiets maar misschien volgen er meer tips.

Koelvloeistof vervangen in dit topic:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9184.msg88223#msg88223

Koelvloeistof is niet duur vooral wanneer je het bij een grote automateriaalzaak koopt (brezan ofzo) en je weet dan dat dat iig goed is. Afhankelijk van de staat van onderhoud kun je ook even je pomp (links onder bij de schakelpook) openhalen en kijken of dat schoon en netjes is. Volgens mij is dat niet zo moeilijk. Denk er alleen om dat je de bouten niet met al je kracht vastzet want dan kun je de schroefdraad verprutsen (liefst een momentsleutel).

Wanneer je veel  en heftig (niet alleen eenvoudige zandpaden) offroad rijdt moet je wat meer aan onderhoud doen (vaker frisse olie, luchtfilter, koelvloeistof) dus is het verstandig om een werkplaats handboek te zoeken. Een hoop kun je vrij eenvoudig zelf en het boekje legt stap voor stap alles uit.

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2014, 20:55 »
Allereerst allen dank voor jullie bijdrage!

Volgende week gaat de vloeistof eruit, sensor schoongemaakt desnoods vervangen en een grote beurt aan de Alp. Ik krijg hierbij hulp van een goede kennis die wat meer technische kijk op de zaken heeft  ;). Als er toch gesleuteld moet worden, dan maar meteen goed  :).

Groet,
Jos
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Ron76

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #14 Gepost op: 03 maart 2014, 22:36 »
Hoi Jos ,

Ik weet niet of het al gelukt is maar bij mij was het een massa draad die slecht contact maakte .
Deze draad liep bij mij vanaf de radiateur naar het frame /draadboom.( met een oogje vast aan een m8 boutje aan de radiateur waar ook de ventilator aan vast zit. Doordat deze geoxideerd was maakte deze geen goed contact meer.de radiators hangen namelijk in rubbers.)

Succes met knutselen.

Groet,
Ron
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Hotel 317

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #15 Gepost op: 05 maart 2014, 07:00 »
De sensor schoonmaken is niet mogelijk: Het is slechts een bimetaal wat omspringt bij X graden, en na twintig jaar een keer breekt of doorfikt i.v.m. het flinke vermogen wat hij schakelt.

Kosten voor een nieuwe? Volgens Honda een niet te misselijke 58 euro, of aftermarket. Maar dan moet je de oude sensor meenemen naar de brezan, en mijn ervaring met brezan is dat ze weekendonderdelen verkopen: Zelfs nieuwe ruitenwissers begeven het na twee maanden!

Ik heb destijds bij mij het koelsysteem ook chemisch geflushed. Dit i.v.m. ketelsteen, en nare groene drab. Mijn thermostaat was ook compleet weggevreten. Mijn ervaringen met de flush zijn erg positief geweest!

Offline len_tour

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2014, 12:54 »
Nieuwsgierig naar low-budget aanpak.

Ventilator over contact schakelen; zit daar nadelen aan, anders dat dat ding dan altijd draait?

Je motor komt dan niet op bedrijfstemperatuur en dat is niet echt goed (olie niet op temperatuur, dus dik/speling op onderdelen die uit horen te zetten door de warmte/olieverbruik etc). Wanneer je bedenkt dat de Fan alleen zo nu en dan aanslaat bij normaal gebruik is altijd aan best wel een verschil.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Arjen

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2014, 21:08 »
Eh, je zou die massa draad gewoon kunnen schakelen. Knopje op het stuur of in de kuip, moet je het alleen wel in de gaten houden...
“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #18 Gepost op: 06 maart 2014, 01:03 »
Eh, je zou die massa draad gewoon kunnen schakelen. Knopje op het stuur of in de kuip, moet je het alleen wel in de gaten houden...
Las op adv forum dat meer mensen dit doen voor de zwaardere langzame offroad stukken kun je de fan aanzetten op stukken waar je niet genoeg snelheid maakt voor de rijwind koeling. Ik ga kijken of ik dat kan prutsen, is een fijne backup en lekker op die lastige stukjes singletrack van de MS
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #19 Gepost op: 06 maart 2014, 16:20 »
Even kort een update van de stand van zaken:
Mijn kennis die de Alp even helemaal uitelkaar heeft gehaald voor een grote onderhoudsbeurt meldt: "Beide radiators zitten maar met 1 bout vast, verder nog een losse kabel gevonden die van het chasis is afgebroken, vermoedelijk van de sensor of temperatuurmeter. Oorzaak van de storing is dus waarschijnlijk al bekend....
Tja Alpje heeft al veel eigenaren gehad en al veel meegemaakt. Misschien had ik de Alp beter meteen een grote onderhoudsbeurt kunnen geven na aanschaf. Enfin, in November had ik hem net 1 maandje en al meteen de Limborit gereden in barre omstandigheden. Sterk spul die Alpjes  ;D
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Ron76

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #20 Gepost op: 06 maart 2014, 21:39 »
Hoi Jos volgens mij is dat die aarding draad waar ik het over had. De ventilator is via de thermoschakelaar(thermostaat) naar massa geschakeld . Maar dan moet de radiateur wel massa maken.dmv die kabel die je gevonden heb .
In elk geval is het waarschijnlijk opgelost .  ;)

Succes met knutselen
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2014, 09:08 door Ron76 »
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #21 Gepost op: 06 maart 2014, 22:25 »
Ja Ron, moest meteen aan jou antwoord denken.
Is er een snelle manier om straks te testen of de ventilator echt werkt, of is het een kwestie van de bagger opzoeken en de Alp laten "werken".?
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Bomba

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #22 Gepost op: 06 maart 2014, 23:13 »
Ik laat hem gewoon een poosje verhoogd stationair draaien. Hij krijgt het vanzelf een keer heet :P en dan zou die vin het moeten gaan doen.
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2014, 22:49 »

.......Ik krijg hierbij hulp van een goede kennis die wat meer technische kijk op de zaken heeft  ;). Als er toch gesleuteld moet worden, dan maar meteen goed  :).

Groet,
Jos

Vandaag de motor opgehaald.
Olie + filter zijn vervangen, nieuwe remblokken + nieuwe bougies. Probleem ventilator niet opgelost, alleen een noodoplossing door ventilator via een schakelaar handmatig aan te zetten.
Op weg naar huis....motor loopt voor geen meter meer, Max 100 op vlakke weg en 80 bergop. En dat bij 7000 toeren... :(. Zitten er dan de foute bougies in?? (kennis wilde geld besparen en heeft er bougies à € 3,75 per stuk ingedraaid ipv €15 per stuk) goed bedoeld, maar waarschijnlijk fout gehandeld.

Een maand geleden viel me op dat de motor ineens op 1 cilinder loopt en toerenteller dan uitviel. Dacht dat misschien de bougies aan vervanging toe waren. Ik heb echter een vermoeden dat de CDI defect is. 1 CDI module is met tape ingewikkeld  :-\

Ik walg er ontzettend van. Ik breng de motor komende week naar een garage om de boel helemaal na te laten kijken. In september ga ik offroad in de Alpen, dan moet ik 100% kunnen vertrouwen op mijn Alpje.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2014, 21:17 door jos. »
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline PimW

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2014, 23:00 »
Las op adv forum dat meer mensen dit doen voor de zwaardere langzame offroad stukken kun je de fan aanzetten op stukken waar je niet genoeg snelheid maakt voor de rijwind koeling. Ik ga kijken of ik dat kan prutsen, is een fijne backup en lekker op die lastige stukjes singletrack van de MS

Heb je niet echt nodig, de fan slaat vanzelf optijd aan en koelt erg goed.

Ik héb die schakelaar en ook bij hoge temperaturen en kruipsnelheid niet/amper gebruikt.

Citaat
Max 100 op vlakke weg en 80 bergop. En dat bij 7000 toeren... (...) Een maand geleden viel me op dat de motor ineens op 1 cilinder loopt en toerenteller dan uitviel.

CDI defect, misschien wel beiden. Namelijk wat jij omschrijft met die lage snelheid lijkt ook een CDI te zijn. Echter maar één CDI stuurt de toerenteller aan. Controleer in ieder geval je spanningsregelaar, als die defect is frituur je eventueel nieuwe of test CDI's direkt.
(bougies zijn echter vele malen goedkoper dan CDI's dus dat is geen verkeerd punt om mee te starten!)

Gelukkig is dat het enige zwakke punt van de Transalp, heb je die meteen maar gehad  :-\

Offline len_tour

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2014, 23:58 »
Idd ff om pims verhaal bij te staan. Klinkt als CDI en idd check de de spanningsregelaar of installeer een overspanningsbeveiliger. Ik heb het vermoeden dat ik een nieuwe cdi opgefikt heb maar kan dit niet meer controleren. Ik heb toen een digitale CDI er in gezet en gelijk een spannings beveiliging. (rij al twee jaar probleemvrij). Ik kon nl geen probleem meten maar wou safe zitten.

Een zoektochtje op CDI op dit forum geeft je genoeg info. Mijn oude topic: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=8136.msg81249#msg81249

Een dure garage is niet altijd de oplossing een beetje geduld, wat hulp van een techneut en dit forum helpt je vast beter. Ennnnn bougies van 15 euro? Draai ik er niet in, veulst te duur!

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2014, 07:57 »
Beste Len en Pim,

Ik geloof best dat jullie gelijk hebben en ik zou jullie raad ook willen opvolgen. Echter mijn probleem is dat ikzelf geen kennis van zaken heb om bijvoorbeeld de spanningsregelaar te controleren. Monteur heeft ook beide CDI units verwisselt om te kijken of de Alp dan beter loopt. Kan dat omwisselen kwaad of maakt dat niet uit? Misschien is het wisselen van CDI wel de oorzaak van het wegvallen in vermogen?

Door mijn gebrek aan techniek ben ik toch genoodzaakt om naar de garage te gaan. Heb de Alp speciaal voor die ene vakantie in september aangeschaft en hij moet het gewoon 100% doen.
Zal wel een dure grap gaan worden...

Groet,
Jos
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2014, 21:51 door jos. »
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005

Offline Arjen

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2014, 09:23 »
Jos, voor mijn Transalp vertrouw ik maar een paar mensen (lees: monteurs of hele goede sleutelaars) die ook actief zijn binnen onze club.

De bougies zou ik me niet heel druk om maken. Een bougie van 15 EUR voor een motor moet haast wel een iridium bougie zijn. Ik draai in mijn eigen alp én die van mijn vrouwtje ook bougies van een paar euro de stuk en die gaan gewoon 10.000km mee (al vervang ik ze meest eerder).

Aanstaande zaterdag ga ik proberen naar één van onze monteurs te gaan in Sprundel. Dit is voor jou niet om de hoek, maar daar heb je wel een enorme bak kennis zitten. Voor mij is het ook een stuk rijden, woon in Nuenen (bij Eindhoven) dus als je wilt kunnen we samen oprijden (vanaf Eindhoven ongeveer 80km snelweg).

In Sprundel kan zonder moeite gecontroleerd worden of je spanningsregelaar nog goed is, kan gekeken worden naar je radiateur en met een beetje geluk ook nog de CDI gecheckt worden. Mijn inschatting is dat de kans groot is dat je aan het eind van de dag op een prima lopende motor naar huis rijdt.

Ik ga vandaag een mailtje sturen of er tijd/ruimte is. Zal het voor jou (vrijblijvend) vragen. Laat me weten of je mee wilt rijden, dan spreken we ergens langs de snelweg af. Stuur een PM, of een berichtje hier op het forum.

Een andere optie is de sleuteldag op 23 maart, dan kan je vast wel mee als introducee (als je nog geen lid bent), maar ik weet even niet of die sleuteldag nog ruimte heeft.
“Never Stop Exploring”

Offline PimW

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2014, 09:42 »
Door de cdi's om te wisselen en het vermogensverlies zonder lamme toerenteller staat nu fwitelijk vast  dat 1 cdi stuk is.
Ik zou naar een van die knakkers gaan.die arjan beschrijft, zeker als je niet technisch bent.
Want ik vermoed dat jouw cdi's misschien nog rechtop gemonteerd zitten. Daardoor kunnen ze stuk gaan.

Offline jos.

Re: ventilator slaat niet aan
« Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2014, 10:05 »
Laat zaterdag uitgerekend de verjaardag van mijn vrouw zijn...ik had er graag naar toe gegaan. Om naast een technisch probleem aan de Alp ook nog een relatieprobleem te krijgen gaat me een beetje te ver  :)
 
@ Arjen: De bougies die hij gekocht heeft kosten E 3,75 p stuk...die van 15 euro waren volgens hem veel te duur voor de Alp. Vandaar dat ik me afvraag of wel de juiste bougie gemonteerd is.
CDI's zitten inderdaad rechtop.
Leef alsof elke dag je laatste kan zijn.

TA 1992, BMW GSA 2005