Auteur Topic: gevechtsverslag om een bout  (gelezen 8186 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline TransAlpGhost

gevechtsverslag om een bout
« Gepost op: 27 februari 2014, 11:18 »
Hoi,

afgelopen twee weken staan in het teken van een al veel besproken bout, of eigenlijk as, de achter brug as.
In mijn geval een xl650, en de reden dat ik hem er uit wil hebben is dat ik de linkerschets plaat wil vervangen omdat de duo voetsteun kapot is.

wat een rot bout zeg, al veel kruipende olien van links en recht er in proberen te laten lopen, zowel meppend en opvangend met twee vuistjes als met een zelf gefabriekte astrekker geprobeerd, maar helaas is een m6 draad eind(dat past door de as heen) niet sterk genoeg.
Heeft iemand er wel eens draad in getapt op m8 om zo een m8 trek constructie te bouwen?
helaas is bij een slordige terug schroef actie de m16 moer nu overleden.
Vrijdag eerst alles maar eens terug bouwen en dan zien of ik nog weer tijd heb om de as nog eens op zijn donder te geven.

Beter nieuws is dat ik, wel eens waar na een veel langere stoeipartij dan de heynes doet vermoeden, de schokbreker heb kunnen verwijderen en deze gaat er vrijdag in met een progressieve veer van HP. Het stoeien za in de puzzel om hem er uit te manouvreren, deze bouten waren zo los. Ik heb voor het er uit manouvreren ook het accuhuis verwijderd om er wat makkelijker bij te kunnen.

Nog een vraag, heeft er iemand nog een niet gemonteerde hyperpro veer liggen, ik wil de totale rust lengte weten, een dealer heeft hem gemonteerd maar niet op spanning gezet, en nu heb ik de 11 mm spanning maar genomen vanaf het langste dat hij is in gemonteerde toestand. wat betekend dat de bovenste lockring 11 mm schroefdraad laat zien nu.

en daarbij de vraag over het schokbreker schroefje, in de manual van hp staat een aanwijzing over hoe ver die gedraaid moet worden maar wat is stand waar je dan begint? ik heb dit in het engels al wel eens gelezen maar snapte het niet voor de volle 100%

eerst maar weer aan het werk morgen weer aan de klus,







Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2014, 11:29 »
kopje 6...



het schroefje er dus indraaien tot er weerstand is en dan een slag terug?
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline The Headless Horseman

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2014, 16:27 »
Voor de juiste veervoorspanning even bellen of mailen met Hyperpro, dan geven ze je dat wel op.
Je moet het trouwens niet op de schroefdraad meten maar op de veer zelf.

Neem de lengte van de veer in rust (dus niet gemonteerd/op spanning) trek daar de voorspanning vanaf (bij mijn 600 Alp 10mm volgens Hyperpro) en dan moet je de voorspanning zover opdraaien met de wartel totdat de veer die uitgerekende lengte heeft  8)

Van schroefjes voor de demping verder geen verstand, sorry!
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2014, 19:57 »
Het probleem is alleen dat de veer er al opzit en ik hem er niet af durf te halen uit angst weer naar een garage te moeten om hem er opnta laten persen..maar bellen met hyperpro is waarschijnlijk de Oplossing.  Dank!
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline The Headless Horseman

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2014, 21:54 »
Persen valt wel mee hoor. Zo'n speciale tool om de veer in te drukken is natuurlijk wel erg mooi en makkelijk, maar met een geschikte haaksleutel draai je die wartel vrij eenvoudig op. Viel mij reuze mee tenminste  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2014, 15:22 »
hm ja ik heb hyper pro gebeld en de vrije lengte van een achter veer voor een xl650 (0622x) is 215mm wat de voorspanningslengte op 204 brengt, en inderdaad had dit misschien toch thuis gekunt, ben allang blijk dat ik hem er weer in heb weten te puzzelen.

overigens is het schroefje voor de dempings instelling er inderdaad in te draaien en dan een slag terug, makkelijk aftelezen door een puntje op het schroefje en de behuizing.

de bout waar het omdraaid heeft 1mm lengte verschuiving gegeven, helaas moet ik een nieuwe moer hebben en deze wordt besteld,

nog maar eens in de kruipende olien gedrengt en later nog weer eens proberen, ik wil hem er toch echt wel graag uithebben, de tweedehands "nieuwe" zijkantjes liggen er niet voor niets....

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline The Headless Horseman

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2014, 16:11 »
Oh ja, die achterbrugas  :(

Heb je het al geprobeerd door goed af te steunen?

- motor, met de boutkopkant dicht bij een stevig iets (muurtje oid) plaatsen.
- houten balkje pakken, evt op lengte maken.
- balkje tussen het frame en het muurtje plaatsen.
- en dan flink meppen tegen de as met je vuistje.
- as natuurljk niet plat meppen, want dan gaat hij niet meer door het frame heen  ;)

Succes gewenst met de klus  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2014, 18:49 »
Ha headless.

Ik had mijn vader met een tweede vuistje Op die kant. Wat een klote klus zeg. De bout heeft nu dus iets meegegeven en de draad is wat beschadigd omdat de moer er blijkbaar scheef op ging  :-\
Heb nu de moerkant wel helemaal los en direct het rempedaal beetje opgeknapt.
Op mijn benen wagen van koga zat er gewoon al een pullypers mogelijkheid. het is wel een stom ontwerp dat de hele stepjes plaat met dezelfde bout vast zit als het blok en de brug is toch helemaal geen meerwaarde voor de constructie, naja de volhouder wint.
van de week ook de stalen remleiding dan ook maar eens instaleren tussen het weken door en meppen door.

als iemand nog gouden tips heeft of een as heeft liggen  :o

dank voor de support en het meedenken
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2014, 19:19 door TransAlpGhost »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #8 Gepost op: 01 maart 2014, 12:29 »
Het probleem zit hem in de geharde bussen die in de lagers draaien. Er zit meestal wel vet in de lagers maar niet zoveel (of niks) tussen die bussen en de as...
Dus nu moet je de as uit de bussen slaan. En dat is heel vervelend want dan denk je van joepie hij komt eruit en dan beweegt hij plots geen mm meer.

Ik heb wel smeernippels willen maken, maar daar heb je op deze manier niks aan. >:( Of je moet een holle as hebben met gaatjes ter hoogte van die stomme bussen.

Misschien ben ik gek hoor, maar waarom zitten daar nooit groefkogellagers in?

Offline xrvtuur

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #9 Gepost op: 01 maart 2014, 12:46 »
iedereen die een alp of twin koopt moet deze as er zo snel mogelijk een keer uit tikken en smeren. maar vaak wordt dit als teveel werk of te moeilijk gezien. mensen die de ketting wisselen gebruiken vaak een klink schakel of een visje, fout!!!! lekker snel maar je komt dus niet toe aan smeren van de achterbrug as, lagers en linksysteem. en op den duur zit alles vast gerot. Als je een oude alp koopt kan het leed al geschied zijn maar volgens mij zijn er met een beetje meer tijd veel te redden.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2014, 18:33 »
Use more force

dus stop met dat vuistje en neem een echte hamer
gebruik bijv voorkeur iets om het frame te steunen en sla met hulp van bijv slagkoper op de bout

en na vele spuitbusjes krijpolie, mogelijk verhitten of juist bevriezen  maw als niets meer werkt.. tja dan zit het gewoon heeeeelll erg vast geroest en is  door slijpen van de achterbrug  de enige optie
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #11 Gepost op: 02 maart 2014, 13:32 »
Aha. Nu heeft de as al iets meegegeven en ik hoop dat ik hem de aankomende week er uit kan masseren. Maar ik mis mijn fiets wel al :-\.

Dat afsteunen van het frame ga ik wel proberen. Balkje tegen een muurtje en meppen dus maar?

Geeft er iemand een as voor een zacht prijsje liggen?

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2014, 20:14 »
Hoi

dank Danny, dat is een leuk aanbod, leuke site trouwens,
maar ik heb het opgegeven en dat doe ik haast nooit als materialen mij tegen werken, de as draaid nu wel soepeler, maar er zit gewoon geen beweging in, jammer. Ik heb het niet met nog meer kracht (een grotere hamer) durven proberen omdat het frame niet leeg is en ik bang ben iets finaal kapot te meppen als ik mis.
ik heb wel een holle as, maar daar zitten vast geen gaatjes in op verschillende smeer punten. wat een "K" constructie dit zeg.

als er weer tijd is en meer geld bestel ik een nieuwe achterbrug, ga ik als nog in op het aanbod van Ad, om ivm de link lagers de hele brug te vervangen.

ik heb in ieder geval geleerd hoe de achter kant in elkaar zit,
 dank voor de support,

er zit nog een "maar" aan dit verhaal, ik hoop dat het draad goed genoeg is om de nieuwe moer die besteld is iig eenmalig op de juiste spanning vast te zetten. Anders wordt het toch zo spoedig mogelijk slijpen ;)



Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline The Headless Horseman

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2014, 22:46 »
Hmmmm, jammer dat het nóg niet lukt  :(
Ik zou het tóch nog eens proberen met goed afsteunen en gepast geweld!
Geen stress voor het frame, dat moet dat kunnen hebben.

Enniewee, een hele nieuwe achterbrug is natuurlijk niet nodig. Als het al te krijgen is bij de dealers denk ik dat je flauw gaat vallen van de prijs  ::)
Dingen zijn meer dan voldoende 2e hands te vinden voor een redelijke prijs  8)

Zou me in de tussentijd niet al te veel zorgen maken over de moer. Die as gaat er ook zonder moer écht niet spontaan uit vallen onderweg  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2014, 23:05 »
hmm de term nieuw is verkeerd gebruik, heb bij een sloop een aantal bruggen gezien, inclusief link en lagers en bout voor 100eurotjes, dat kan er nog wel weer vanaf, nieuw nieuw is mijn motor niet waard,  :o

dat afsteunen heb ik wel goed gedaan, vooral een zwaardere hamer zou nog kunnen schelen, en ik heb een de rechter kan een m8 draad in de bout getapt en heb het met mijn klopboor op een m8 bout die ik met een moer had vast gezet, geprobeerd maar dat deed niets, teveel draai en te weinig klopklop, maar dit valt nog wel eens te proberen met een zwaardere machine.

en het idee van pim van smeer nippels, een gaatje in de brug om er kruipolie in te laten lopen zou dat een dom idee zijn en de brug erg verzwakken, of juist een weg naar bevrijding?

en die as doet niets, dus dat zal wel los lopen, zat al te denken om de moer op de motor op te halen  8)
overigens voegt deze bout wel stevigheid toe aan de stepjes dus, bij een xl650 houd deze bout de zij panelen met stepjes op zijn plek.

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline The Headless Horseman

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2014, 23:59 »
Ah, een 650, ja natuurlijk  :-[

De meerwaarde van smeernippels zie ik bij deze lagering niet  :-\. Dat werkt bij glijlagers wel, maar bij rollenlagers zoals hier niet.
De as rot vast in de lagerbussen en die ruimte ga je met een smeernippel ook niet bereiken.
De enige remedie is de as goed ingevet plaatsen en met enige regelmaat verwijderen en opnieuw invetten.

Gaatjes boren in de achterbrug zou wellicht nog een mogelijkheid zijn om de kruipolie meer in de buurt te krijgen waar je het hebben wilt. Verzwakken zal hij bij kleine gaatjes (5mm ofzo) niet imho, maar desnoods las je ze achteraf weer dicht.

Zoals de constructie is, is het lastig om kruipolie tussen de as en de lagerbussen te krijgen, omdat er niet zo veel ruimte is.
Maar goed, het heet niet voor niks kruipolie, dus wellicht komt het tóch wel op de juiste plek  ;)
Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Was gelukkig nog op tijd om kompleet vastrotten voor te zijn  8)

Als je bang bent om met het gepaste geweld aan de gang te gaan zou je ook eens naar Ad (Waffie) kunnen gaan.
Hij heeft vast en zeker meer met dit bijltje gehakt  :)

Nog niet opgeven! Doorslijpen en vervangen kan altijd nog!

Succes en grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #16 Gepost op: 05 maart 2014, 12:37 »
Smeer nippel op de as, met een kanaaltje tot de geharde bus zou wel werken hoor René.
Dan spuit je vet tussen de as en die bus. Lagers smeren word sowieso lastig, je komt er niet bij met een nippel.
Maar dat zijn mijn overpijnzingen of het niet beter kan (lees ik wil niet met regelmaat zo lopen te klootviolen)  ;D
Dankzij de keerringen aan de buitenzijde krijg je kruipolie inderdaad moeilijk naar binnen.

Superrrrrr!

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #17 Gepost op: 05 maart 2014, 16:04 »
die lagers geloof ik wel als het weer gang baar is hoop dat het met de interval van een ketting wisselen deze onderdelen smeren genoeg is, ik ga dat verhaal met de gaatjes boren wel eens proberen.
Nu kwam ik door google een verschil in nippeltjes tegen tussen ontluchten en smeren. Gaan echte smeer nippels zin hebben gaat er ooit vet in geperst kunnen worden met een vetspuit? anders boor ik gaatjes voor een m5 boutje en sluit ik de gaatjes af na gebruik met een boutje. Waar haal ik die vet nippeltjes eventueel? die gaatjes gaan er later dit jaar wel komen ::), ik moet winnen van die verrekte bout

 maar nu moet er eerst weer gereden worden :D, mooi weer en een nieuwe achterveer dat moet getest worden!
de moer zit er op, en alles zit weer vast, helaas nog geen versteviging voor het duostepje geknutseld, dat volgt later wel met platjes en zelf tappers en epoxy of zo iets.

wat is dat monteren van het rempedaal een geklooi trouwens als de achterbrugas-bout er nog inzit, een veer, een afstelling en een schuifsyteem van zozo werkt, maar het zit er dus weer op :D


Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline PimW

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #18 Gepost op: 05 maart 2014, 17:10 »
Die smeermogelijkheid erin maken is niet zo eenvoudig. Nippeltjes kun je in alle soorten en maten krijgen, maar je moet wel smeer nippels hebben. Die houden het vet binnen, een ontluchter laat juist spul naar buiten (omgekeerde werking). Het type is afhankelijk van de beschikbare ruimte en hoeveelheid vet die jij naar binnen wilt persen. Voor elke vorm is een passende kop voor je vetspuit te krijgen.


Ik heb nogsteeds de ambitie eens te kijken of de achterophanging niet zonder naaldlagers en (vastrottende) bussen kan. Volgens mij wel...

Offline The Headless Horseman

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #19 Gepost op: 05 maart 2014, 20:02 »
Ach, volgens mij is het gedoe met nippels en vetspuit enzo niet echt nodig  :-\

De ellende begint al op de lopende band, bij assemblage van de motorfiets. Als er dan al een beetje vet aan die assen gedaan word heb je het hele probleem niet.
Geld trouwens voor alle steekassen die gebruikt worden, dus ook van het link-systeem en de wielassen.
Maar goed, die Honda prutsers zetten de boel dus gewoon droog in elkaar  ::)

De meest simpele manier om het goed te houden is de assen er uit halen zolang ze nog niet vastgerot zitten, invetten en weer terug plaatsen. En dat dan weer met enige regelmaat herhalen.
Iedere ketting/tandwiel wissel is wat dat betreft regelmatig genoeg is mijn ervaring  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #20 Gepost op: 05 maart 2014, 22:23 »
 tja maar voor mijn motor komt dat bijna 11 jaar te laat ;)



volgens mij gaat het bij mij om onderdeel 11 en 21 deze zitten aan de ketting kant ik heb een smeer systeem met dunne olie en deze bussen zijn dus vervuild kunnen worden met vervuilde overtollig olie. 21 is lang en kan over de hele lengte vast rotten op de bout, de enige andere optie is dat er "randjes" gesleten zijn.
dit betekent trouwens dat de smeer gaatjes en geen zin hebben tenzij ik ook door de bus ga boren, en die gaat draaien en dat is dan weer heel vervelend om het gaatje te vinden, dus dan smeer gaatjes in de holle as,

het is een meer voorkomend probleem en bij de eerst volgende alp die ik hoop zal ik eerst de steek assen ff verwijderen voor ik de koop sluit  :o

na de stamtisch overtuigd om er eens met Ad of Hans naar te kijken in de toekomst nu eerst weer ff rijden .
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #21 Gepost op: 05 maart 2014, 22:24 »
ohja dank voor de reactie op de interval van het smeren :)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2014, 19:30 »
nou de bout wil niet los en ik wel met duo pasagier rijden dan maar met epoxy aluminium en zelf tappers iets construeren
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Waffie

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2014, 22:36 »
ik zou ook graag een poging willen maken


want ik heb een hekel aan bouten die niet willen
mag ik   8)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #24 Gepost op: 14 maart 2014, 12:19 »
Ha Waffie,

Graag ik hou er helemaal niet van als materialen van mij winnen maar in deze moest ik mijn meerdere erkennen :(
heb jij dan een nieuwe(re) asbout liggen als reserve onderdeel? Als ik hem er uit krijg is er een kans dat ik deze wil vervangen, een moer kan ik al ophalen...

Ben jij de 23ste ook in Elburg? misschien dan even kijken of jij er beweging in krijgt, ik zal de onderdelen meenemen die ik er op wil hebben

groeten
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline TransAlpGhost

Re: gevechtsverslag om een bout
« Reactie #25 Gepost op: 14 maart 2014, 23:50 »
Ik heb de klop boor er al opgehad en die draaide teveel en klopte te weinig. Ik denk dat het ook voor mij een idee is ja... zite er ook een kangoo in de gereedschapset op 23 maart :)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer