Auteur Topic: mijn dero sputtert...  (gelezen 8012 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alex63

mijn dero sputtert...
« Gepost op: 02 maart 2014, 18:48 »
Hoi allemaal,
zoals eerder vermeld heb ik een dero van 2000 die in oktober 2013 slecht 11780km op de teller had, nu ruim 14500.
De laatse 420 km heb ik vandaag gereden en bij de laatste 30 km van vandaag verergerde de problemen.
Beetje voorgeschiedenis:
Toen ik hem kocht, liep hij in principe goed, maar bemerkte wel dat hij niet zuiver liep bij een constant gelijke snelheid, maar een beetje sputterde.
Ik dacht dat dat kwam doordat hij in zijn 14 jaren relatief weinig gelopen heeft, en stilstand ook niet altijd goed is voor de motor. Vandaag dus ritje eifel gedaan, en ik was bijna thuis, toen merkte ik dat het sputteren iets meer werd, en dat hij me bijna afsloeg als ik gas terugnam en de koppeling trok. Ik reed de rotonde op, gas terug en koppeling in, toen sloeg hij me midden op de rotonde af! Midden de rotonde op laten drijven, en weer gestart, wat hij direct deed. Even verder moest ik afremmen voor een stoplicht, remde deels op de motor af, en hij gaf me een mega knal uit de uilaat!! Ditdeed hij tot 2x toe!! Eenmaal thuis gekomen, heb ik hem nog even op de oprit stationair laten lopen, en sloeg hij me ook meerdere keren af, maarhij start daarna wel weer direct telkens. Hij loopt ook niet soepel stationair, en sputtert dan ook enigszins. Optrekken en rijden doet hij als voorheen, goed dus. Alleen bij constante snelheid sputtteren, het afslaan en de knallen.
 Wie weet raad!!!!!!

bij voorbaat dank, Alex
Varadero Xl1000 V.

Offline TransAlpGhost

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2014, 19:07 »
het klinkt als dat hier iemand op mag en zal reageren met veel motor ervaring, maar een heel basig optie en vraag, kan het met de brandstof te maken hebben? ik heb mijn mijn alp problemen gehad als ik bij een specifiek station tankte, als ik er dan weer wat van een echt station in gooide liep het weer beter,

Maar nogmaals je hebt er al een geschiedenis mee zo als je dat zelf omschrijft en als je niet hebt getankt voor de laatste 30 km's kan dit niet het probleem zijn.

succes er mee

Caspar
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2014, 19:48 »
Dank je Caspar,
neen, ik heb ong. 150km gereden met dezelfde brandstof, maar hij was halfvol toen ik tankte... ik kan het eens proberen, maar voorheen sputterde hij ook al een beetje, dus het probleem zal niet volledig verdwijnen lijkt me.

Alex
Varadero Xl1000 V.

Offline appie124

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2014, 20:25 »
Goed advies is om forte carburateur reinig bij een volle tank toe te voegen. 95% kans dat het probleem is opgelost.

Laat je het via dit forum even weten?

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2014, 20:54 »
Helaas....
exact datzelfde goedje heb ik 2 mnd geleden reeds geprobeerd toen ik merkte dat hij een beetje sputterde.....niet dus!
Toch bedankt voor je advies.
Varadero Xl1000 V.

Offline varaderohuibje

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2014, 20:58 »
Appie vroeg net in ander topic al naar waar de brandstof pomp zit. Maar daar lijkt jouw probleem op.

je kan het probleem isoleren door zoiets als dit te doen,,
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10457.0

en/ of je kijkt of deze nog te koop is
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=10428.0
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2014, 22:33 door varaderohuibje »

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2014, 22:22 »
Tja........volgende week breng ik hem weg voor een beurt. Dan komen we er vanzelf wel achter. Bedankt.
Varadero Xl1000 V.

Offline Two Plugs

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2014, 22:42 »
Een Varadero van 2000, schrijf je? Dus het carburatie model?

Wel eens van 'Carb Icing' gehoord? Daarvoor hoeft het niet te vriezen, maar dit komt vaak voor als lang op een constante snelheid gereden wordt. Kan al optreden bij temperaturen van 10+ Celsius en lager... En helaas, de carbudero is hier gevoelig voor.

De remedie... Een klein (fiets-) lampje in je luchtfilterbehuizing laten monteren (gloeilampje, geen LED) of in de winter (maar ook late herfst en vroeg voorjaar) een brandstofverbeteraar toevoegen (KENT Fuelguard of een product van FORTE).

Check eventueel ook ff www.vci-forum.com
Brandstofpomp moet je sowieso rekening mee houden. Niet de vraag of 'ie stuk gaat, maar vooral... Wanneer. Kan je dealer makkelijk controleren door ff de contactpuntjes te bekijken. Als die zijn ingebrand (ingesleten) ben je aan de beurt... Lijkt me onwaarschijnlijk gezien de lage KM stand, maar zeg nooit nooit...  :(

Laat je niet verleiden tot het opnieuw installeren van weer een nieuwe Honda pomp (die overigens door Mitsubishi gemaakt wordt), maar kies voor een alternatief van b.v. Facet of QH Automotive (Brezan).
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Two Plugs

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2014, 22:45 »
Helaas....
exact datzelfde goedje heb ik 2 mnd geleden reeds geprobeerd toen ik merkte dat hij een beetje sputterde.....niet dus!
Toch bedankt voor je advies.

NB: Als je bv Fuelguard van KENT gebruikt, kan de motor gaan sputteren omdat hierdoor alle verontreinigingen 'los' komen en in het verbrandingsproces worden 'meegenomen'. Dat is van tijdelijke aard.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2014, 22:54 »
Dank je wel, hier kan ik wat mee!!!!
Ik zal dit bespreekbaar maken met mijn monteur. Hij zit al 40 jaar in het vak, en zal wel weten wat je bedoelt two pluggs.
vriendelijk bedankt voor je advies.
Varadero Xl1000 V.

Offline Robertehv

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2014, 09:44 »
Dit is een misschien wel een leuk stukje om te lezen aangaande additieven.

http://www.amt.nl/PageFiles/20536/001_1997_12_30_werkplaats.pdf
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline xrvtuur

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2014, 13:03 »
Ik denk dat er troep in je sproeier (s). Van dat lange stilstaan krijg je kleverige gom achtige rommel in je vlotterbakjes, en met een beetje pech ook in je sproeier. Wat je nog kan proberen is een flesje carburateur reiniger in je tank gooien met heel weinig benzine erbij, dus weinig verdunning.
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #12 Gepost op: 03 maart 2014, 13:17 »
Benzinepomp is gezien je kilometerstand en de symptomen niet erg waarschijnlijk.
Varadero SD02  2004

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #13 Gepost op: 03 maart 2014, 13:35 »
Dank je,
ik heb de vorige keereen flesje forte vermengd met 25 ltr benzine. Zal nu een halve tank proberen.
Hij moet over 3 wkn 100% lopen, want dan gaan we een lang weekend Cochem rijden, en dan kan ik me niks permitteren qua problemen onderweg. Ikzal het proberen, en anders breng ik hem nog snel ff weg.

thanks!
Varadero Xl1000 V.

Offline xrvtuur

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #14 Gepost op: 03 maart 2014, 15:10 »
je moet het met 5 liter doen.
Varadero SD02  2004

Offline Menno

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #15 Gepost op: 03 maart 2014, 18:35 »
Inderdaad, bij 5 liter doen! En wees voorzichtig waar je gaat rijden. De mijne viel stil op de ring a10, linker baan 80km zone. En dan kun je dus niet naar rechts...

Offline Two Plugs

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #16 Gepost op: 03 maart 2014, 22:12 »
Vergeet Forte, das in gebruik 2x zo duur als KENT Fuel guard. Heb ervaringen met beide, heb het idee dat Forte voor 'continue' behandeling (dus lage dosering) het beste werkt, maar Fuel Guard van KENT voor eenmalige behandelingen beter is. Heb er een XLV mee aan de praat gekregen die 4 jaar stil heeft gestaan in zilte zeelucht onder de waddendijk... ;) Horten en stoten, dat wel en een enorme brandlucht (maar dit voorbeeld is ook extreem), daarna liep 'ie als een zonnetje.

Kun je gewoon per postorder bestellen:
http://www.kenteurope.com/benl/shop/viewfamily.php?viewfamily=6106&sectionid=358&type=Auto

Prijs van Forte en KENT ontlopen elkaar niet zo veel, verschil zit 'm echter wel in het feit dat je met een eenmalige reiniging met één flesje KENT twee behandelingen kan uitvoeren, en met Forte dus één... Dus eigenlijk is Kent dus de helft goedkoper!

Maar sluit de brandstofpomp ook niet uit, ondanks de lage KM stand!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2014, 11:57 »
Jongens, allemaal bedankt voor jullie advies!!
Ik ga het proberen en hou jullie op de hoogte!

groet, Alex
Varadero Xl1000 V.

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2014, 08:25 »
Ok, vrijdag lekker weertje, niks speciaals te doen, ik pak die dikke bij de horens en denk ik ga eens rijden met een flesje forte op zak. Doorgereden totdat ik op reserve niveau zat, forte erbij gekieperd, klein 5 ltr tankje benzine bij de hand voor het geval dat ik net te ver doorrij met de reservetank.
ong. 50km gereden, en toen afgetankt.
Gisteren wederom op de brommert gekropen en dacht; "nu zal mijn probleem wel verholpen zijn" ........helaas!!
sputtert als voorheen helaas. Ik breng hem deze week naar mijn monteur.Toch allemaal vriendelijk bedankt voor alle reacties en advies van jullie kant uit. Ik hou jullie op de hoogte, en zal op dit forum vermelden wat nu de oorzaak is, zodat in de toekomst anderen er ook iets van op kunnen steken.

Groet, Alex
Varadero Xl1000 V.

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2014, 21:27 »
Gisteren mijn dero weggebracht naar mijn monteur, het probleem uitgelegd, en hij zei direct "brandstofpomp".
Vanavond weer opgehaald, en wat heeft hij gedaan? Hij zegt het probleem ligt eraan dat de pomp niet slecht is, hij is als ieder ander, maar de LOCATIE van de pomp is verkeerd zegt hij. N.l. hij zit onder achter de kunststof beschermkapen is niet geheel beschermt tegen spatwater van het voorwiel. Hij zei al direct toen ik hem bracht wat het euvel was, en het klopte. De pomp zat vol met water, en de puntjes van de pomp waren door de vocht volledig geoxideerd, en nog een paar onderdelen van de pomp. Hij heeft de pomp schoongemaakt, nieuwe puntjes erin, en volgespoten met siliconen waar het kon, om herhaling te vermijden. Resultaat:loopt als een zonnetje !! Kosten: 45 €. Ongelofelijk! Normaal gooien ze er een nieuwe pomp in zegt hij en die kost 250 €, en krijg je het probleem weer terug vroeg of laat. Hij zei dat ik nog vele km vooruit kan, en dat de pomp weer als nieuw is.
Topmonteur naar mijn mening.
Varadero Xl1000 V.

Offline Two Plugs

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #20 Gepost op: 13 maart 2014, 20:19 »
En nu met een lekker gevoel op naar Cochem, kilometers maken!

Fijn dat het opgelost is en idd... TOPmonteur!  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Menno

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #21 Gepost op: 13 maart 2014, 20:42 »
Tja, een Dero die het niet lekker doet... Twee kansen:


1: brandstofpomp
2: spanningsregelaar

Offline alex63

Re: mijn dero sputtert...
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2014, 21:08 »
Zeker weten ! Eifel here we come!!!!
Varadero Xl1000 V.