Auteur Topic: Vreemd CDI probleem  (gelezen 1982 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Yank

Vreemd CDI probleem
« Gepost op: 09 maart 2014, 19:17 »
Gisteren met de transalp PD6 1994 van mijn dochter wezen rijden daar hij vorig jaar al eens een probleem gaf met de linker CDI die af en toe haperde door weg te vallen i.c.m. stuiterende toerenteller naald. Deze uitgewissel door een van de CDI van mijn motor PD6 van 1995 MS8 CI558. Motor liep net als vorige keer een half uur echt perfect en begon toen toch weer kuren te krijgen. Viel zelfs een keer uit. Wilde ook niet direct weer starten met de koppeling in. Motor in vrijstand gezet en jawel hoor hij starte edn draaide weer prima. Heeft nog een paar keer gesputterd onder het rijden maar heeft daarna een uur prima gelopen. Toch vanmorgen de andere CDI van mijn motor geprobeerd en ja hoor na wedreom een half uur het zelfde liedje, toerenteller weer rare fratsen en uitval. Motor aan de kant gezet even een minuutje gewacht. gestart en daarna weer 1,5 uur perfect gelopen. Kan het iets met de jiffy schakelaar te maken hebben? of zal de bedrading van de CDI's  omgewisseld zijn zodat ik de verkeerde uitwissel. Want dit lijkt toch echt een CDI probleem. Kan er nog een ander defect zijn dat het zelfde beeld laat zien?

Offline Waffie

Re: Vreemd CDI probleem
« Reactie #1 Gepost op: 09 maart 2014, 22:20 »
ja een niet goed werkende vacuum brandstofkraan

als dit membraam lekt komt er vis het vacuum benzine boven de cylinder met uitval als gevolg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Vreemd CDI probleem
« Reactie #2 Gepost op: 09 maart 2014, 22:40 »
Volgens mij is de cdi met 1 of 2 zwart gele draden (afhankelijk van model) de toerenteller cdi. Misschien helpt het,

Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Yank

Re: Vreemd CDI probleem
« Reactie #3 Gepost op: 09 maart 2014, 23:51 »
Goed dat je dat aangeeft, ga eens kijken of ik dan wel de goeie CDI uitwissel.
Bedankt. De benzine kraan is pas voorzien van een nieuw membraam. Daar zou ook de toerenteller naald niet van mogen wegvallen.

Offline Yank

Re: Vreemd CDI probleem
« Reactie #4 Gepost op: 13 maart 2014, 17:08 »
Nou vanmorgen eerst eens even gekeken of de juiste stekkers wel op de juiste CDI zitten i.v.m. zekerheid hebben of ik de goeie CDI uitwissel. Inderdaad heeft de een van de vorige eigenaren de bedrading van de linker CDI ( twee zwartgele draden ) op de rechter CDI gezet. Dus ik dacht probleem opgelost, ik heb steeds de verkeerde uitgewisseld!! Die CDI uitgewisseld met een 100% goede van mijn Alp en rijden maar. Al een uur gereden en probleemloos hehe opgelost dacht ik! Maar dat mag je niet denken want promp begon de toerenteller naald weer fratsen uit te halen. Motor aan de kant, viel stop. Motor weer gestart wil optrekken maar viel weer stop. Wederom gestart weggereden en drie heerlijk getoerd door het Limburgse heuvellandschap. Onderweg nog getankt en no problemen meer. En dit is nu dus steeds, één keer uitvallen en dan de hele dag super lopen. Gistern met Ad Mies over het probleem gesproken en ik denk dat ik maar eens ga doen wat hij mij advseerde, namelijk alle massa draden kabelboom en stekkers controleren die misschien een slecht contact maken waardoor de spanning even weg valt.
Houd jullie op de hoogte.

Offline Yank

Re: Vreemd CDI probleem
« Reactie #5 Gepost op: 13 maart 2014, 17:09 »
Moet drie uur heerlijk getoerd zijn!!!

Offline Yank

Re: Vreemd CDI probleem
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2014, 12:01 »
Na de laatste rit zoals hierboven beschreven een heleboel controlles en schoonmaak acties ondernomen. Begonnen met het meten van de accu, 12,3 volt. Motor gestart om regelaar te controleren, gaf bij 5000 rpm 14.46 volt, oké dus. Toen voor de zekerheid de accu - klem losgemaakt!!! en kwam er achter dat ik dit boutje ongeveer met de hand los kon draaien. Dat is natuurlijk niet goed, maar dat hij er dan gewoon op starte? Verder de CDI's verwijderd en de stekkers die erg vervuid waren met een borsteltje en wasbenzine op een poetslap schoongemaakt, goed drooggemaakt en toen goed ingespoten met contactspray. Alle verbindingen van stekkers en zekeringen goed gecontroleerd en lichtjes geschuurd met fijn schuurpapier. Onder de Tank de 4 groene massa draden losgehaald lichtjes geschuurd en weer gemonteerd. ( Aangegeven door Waffie ). Ook de diode gecontroleerd. Alles weer gemonteerd en gisteren 2,5 uur probleemloos gereden en vanmorgen wederom 2 uur probleemloos heerlijk getoerd. Dus ik ga er vanuit dat het probleem opgelost is en dat mijn dochter er nog veel plezierige km mee kan rijden.
Iedereen bedankt voor het meedenken.