Auteur Topic: transalp 1999 600v start wel dan niet  (gelezen 6858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline possessed666

transalp 1999 600v start wel dan niet
« Gepost op: 11 maart 2014, 17:19 »
mijn transalp start de ene keer als een zonnetje en de volgende dag niet meer, startmoter draait gewoon rond

help weet het niet meer heb absoluut geen verstand van elecktronica


Offline len_tour

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2014, 17:28 »
Het is lastig een diagnose te stellen met deze info maar probeer wanneer hij niet start de killswitch een paar keer aan en uit te doen. Het is geheid een elektrisch probleem. Hoe vaak is het gebeurt dat hij de volgende dag de wel, de niet startte?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Arjen

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2014, 17:33 »
Ik zou in eerste instantie ook de killswitch verdenken. Ik neem aan dat je er geen alarm/startblokkering op hebt zitten?

Andere verdachten zouden kunnen zijn:

- choke kabel
- brandstoftoevoer / vacuum probleempje

Tot slot, ver gezocht, maar de brandstofkraan (aan/uit/reserve). Het is mij ook al eens overkomen dat 'ie niet wilde omdat hij op standje uit stond.  8)
“Never Stop Exploring”

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2014, 17:48 »
kilswitch uitgeprobeerd kilswitch aan draait motor niet kilswitch uit motor draait prima rond maar starten ho maar
vorige week forte 1 en 2 in de tank gegooid starten en draaien als een tierelier vrijdag in de schuur gezet zondagavond proberen te starten grote knal in de uitlaat
voor de rest niks meer
accu eruit gehaald en opgeladen gistermiddag in 1 x starten rondtje rijden perfect vannacht op mee naar mijn werk geweest vanmiddag weer uit de schuur proberen testarten mooi weer helemaal niks meer alleen startmotor die rondraait


Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2014, 17:49 »
brandstofkraan werkt wel want na 5 x proberen te starten flinke benzine lucht dus waarschijnlijk verzopen

Offline Arjen

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2014, 18:03 »
Gebruik je de choke?
Hoeveel gas geef je bij het starten?

Overigens heb ik nog nooit een flinke benzinelucht geroken, ook niet wanneer hij verzopen was. Inspecteer de leidingen even onder je tank. Zoek naar knikjes, gaatjes en of alles wel goed vast zit.
“Never Stop Exploring”

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2014, 18:28 »
normaal gesproken gebruik ik de choke pas als de motor loopt
of een klein beetje gas in plaats van de choke
maar nooit van tevoren

leidingen net, zo goed als mogelijk even nagekeken geen lekkage




Offline Arjen

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2014, 18:52 »
Eerst choke aanzetten, dan pas starten. Liefst zonder gas te geven, of echt maar een heeel klein streepje.

Wanneer heeft je motor voor het laatst onderhoud gehad? Bougies? Luchtfilter? Als de motor het wel doet, loopt hij dan wel goed/mooi? Nooit problemen met afslaan, of lopen op 1 cilinder als hij draait?
“Never Stop Exploring”

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2014, 19:11 »
vorig jaar nieuwe boegies en luchtfilter geplaatst voor de winter nog weleens stotteren van de motor gehad bij laag toerental en dezelfde startproblemen daarom vorige week besloten om er forte 1 en 2 in de tank te gooien hele week gereden en geen start problemen meer tot afgelopen zondagavond en vanmiddag dan

kan het zijn dat er een zekering kapot is aangezien de startmotor draait een vermoeden heeft dat hij gewoon benzine krijgt maar misschien niet vonkt

Offline Ron76

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2014, 19:24 »
Slechte accu .vorig jaar hetzelfde probleem gehad alle Electra werkte wel en de startmotor draaide wel maar gewoon niet snel genoeg .starten met kabels werkte bij mij toen ook niet .
Aanduwen werkte wel was wel even zweten  ;).niet helemaal leegstarten je ontsteking heeft ook ook wat prik nodig om de motor aan te laten slaan .

Nieuwe accu en hij starte gelijk weer.
Even je laadspanning controleren voordat je er een nieuwe in zet.( 13v min stationair en verhoogt toerental Max 14,5 te hoog en je accu geeft de geest en te laag en hij laad de accu niet bij )
Zoals Arjen het uitlegt kan je kijken of je accu genoeg vermogen heeft om de startmotor goed rond te laten draaien.
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Arjen

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2014, 19:30 »
Als je inderdaad een multimeter hebt (simpele is al genoeg), spanning meten in rust en spanning meten terwijl de startmotor draait.
Ben benieuwd :)
“Never Stop Exploring”

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2014, 19:56 »
denk dat de accu kapot is hij is ook nu aardig leeg

op instelling v 20 gelijkspanning  in rust met contact aan 11.58 en met startmotor 8.85

Offline Ron76

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2014, 20:08 »
Kan zijn doordat je hem leeg gestart heb.
Je moet dit even testen als de accu volgeladen is .
Dan zie je of hij z'n spanning vast kan houden .
De stand op je meter die je gebruikt heb is goed .

Mocht je een accu kopen via internet hou er rekening mee dat hij dan meestal zonder vloeistof afgeleverd wordt .
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Arjen

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2014, 20:10 »
Ja, dat is te laag. Tijd voor een nieuwe. Tenzij je hem echt heeel veeeel hebt laten starten. Misschien weet je hoe oud de accu is?
Wel even je spanningsregelaar doormeten voor de zekerheid (laadspanning meten) als je een nieuwe koopt.

Voor meer info: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9890.msg94720#msg94720
“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2014, 21:56 »
Nja klinkt als accu. Had je in het eerste verhaal verteld dat je al eerder de accu had bijgeladen was dat antwoord 1 geweest. Er is nog genoeg stroom voor de startmotor maar dan niks meer voor de vonkjes.

Wel ff aandachtspuntjes heb je het vloeistofniveau vd accu bekeken?
Heb je een goeie acculader (niet een autolader die leveren teveel stroom).
Let op zwarte platen in de accu (das een teken van het einde).
Accu bij de motorzaak is vaak veel te duur dus ff zoeken ;)

Succes!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Bjorn

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2014, 21:31 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Bij mij was het opgelost met een nieuwe accu en een nieuwe spanningsregelaar.

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #16 Gepost op: 06 augustus 2014, 21:08 »
transalp al weer meerdere malen opgereden en gestart op minimale toeren om de accu tesparen onder de 4500 toeren gehouden
gaat op zich prima.
maar moet toch een andere spanningsregelaar dus wie heeft er een adres waar ik deze kan bestellen heb hier en daar rond gekeken en zijn behoorlijk duur.

volgend probleem is onderhand wel opgetreden heb een vermoeden dat er een draadbreuk bij mijn stuur zit, transalp valt af en toe gewoon uit tijdens het rijden, dacht eerst dat het de zekering van de startmoter was is wel 1 keer voorgekomen dat deze stuk was.
iemand enig idee hoe ik dit doormoet meten.

Offline Motormuus

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #17 Gepost op: 06 augustus 2014, 22:26 »
Bel even met Berry Wichers van Desert Motors, die kan je vast wel helpen!

tel: 0654971644

gr, Jan
KTM 990 Adventure S 2008


www.basicsafety.nl

Offline Hans Schaap

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #18 Gepost op: 07 augustus 2014, 22:07 »
Controleer ook nog de hoofdstekker naast de accu.
Vaak zijn die contacten vervuild of ingebrand.


Wanneer je de spanningsregelaar niet vertrouwd kun je die doormeten.
Een spanningsregelaar komt ongeveer op 100 euro, afhankelijk van welk type motor je hebt.


Draadbreuk is altijd lastig, draad doormeten en dan de draad bewegen en zien of het contact wordt verbroken.
Vaak is de plaats van de breuk wel te voorspellen als je naar de loop van de kabelboom kijkt.


Eventueel kan ik je complete start- en laadcicuit incl. de accu doormeten en hiervan een uitdraai maken.
Je vervangt dan alleen wat echt nodig is en je hebt een goede indicatie over de kwaliteit en resterende levensduur van je accu.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #19 Gepost op: 07 augustus 2014, 23:13 »
heb vandaag een beetje hier en daar wat gerommeld aan de kabelboom maar het lijkt erop dat het probleem net onder mijn  zekeringkastje zit deze zit ook aardig los
heb nu het vermoeden de aansluiting op het zekeringskastje is daar makkelijk bij te komen zonder de hele voorkant eraf te halen
misschien vuil of stekker niet zo best meer

en als je een goed adres hebt voor de spanningsregelaar hou ik mijn aanbevolen

woon zelf in heerhugowaard en vertrouw de transalp van 99 de groene alleen nog maar om op naar mijn werk te komen is gelukkig vlakbij

voor de vakantie 2 x uitgevallen op de heenreis even rommelen of aandrukken van de zekering van de startmoter en hij start weer
 

Offline Waffie

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #20 Gepost op: 08 augustus 2014, 04:00 »
zou je dan niet beginnen met het plaatsen van een nieuwe zekering (misschien is dat juiste het prob;leem cq breukje)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #21 Gepost op: 08 augustus 2014, 08:52 »
heb er ongeveer 20 in mijn koffer liggen voor nood

zekering is nog maar 1 keer echt kapot geweest de rest gewoon aanduwen vandaar dat ik ook denk dat de aansluiting in mijn zekeringkast niet klopt

Offline possessed666

Re: transalp 1999 600v start wel dan niet
« Reactie #22 Gepost op: 13 augustus 2014, 17:53 »
gistermiddag de pennen van de zekeringhouder beetje naar mekaar gebogen zodat de zekering er vaster in zit dit lijkt tot nu toe prima te werken, kon er afgelopen nacht gewoon op mee naar mijn werk starten prima niet uitvallen.

alleen nu nog even sparen voor een andere spanningsregelaar, had gelezen dat er ook nog ergens een diode zit moet deze dan ook gelijk vervangen worden.

ben blij met de nuttige tips die ik tot nu toe gekregen heb, het is jammer dat de zelf doe garage allemaal zover weg zijn