Auteur Topic: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?  (gelezen 4163 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jeroenh

Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Gepost op: 12 maart 2014, 21:06 »
Mijn Transalp uit 1987 is nu weer 'road worthy'.  Mijn kinderen vonden het vroeger wel even leuk om een rondje over het garageplein te maken. 
Dit jaar is het zo dat de oudste (tien jaar), ook wel een practische kant ziet aan het meerijden op de motor, handig om snel bij basketbal training hier in het dorp te zijn.
Vanaf welke leeftijd mag een kind eigenlijk achterop de motor?  Hij kan makkelijk bij de voetsteuntjes, en heeft een goedgekeurde helm op.
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Offline Menno


Offline The Headless Horseman

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2014, 22:00 »
Mijn ervaring: vanaf een jaar of 6 a 7 kan het, maar beperk het dan tot een zeeeeeer kort ritje. Kwartiertje is dan lang genoeg.
Vanaf een jaar of 10 a 12 kan het wat langer, maar beperk de daglengte en stop regelmatig. Uurtje rijden, uurtje er af. Geen snelweg, en max 100 a 150 km op een dag. 3x een uurtje dus ongeveer. Dan blijven ze het leuk vinden.
Een TCN ritje is al gauw teveel, of het start/eindpunt moet in de buurt zijn, dan zou het kunnen.

Mijn kinderen zijn inmiddels 13 en 14 en die willen al niet meer mee  :-\.
Dat ligt niet aan ons of hoe we er mee om gegaan zijn, maar ze hebben andere interesses  :(

Komt later wel weer terug! Hoop ik dan  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline EelkoL

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2014, 22:11 »
Ik heb een communicatiesetje (Cardo scala rider) en dat vinden ze prachtig. Daarmee houden ze het langer vol en het is ook leuk om te horen wat ze opvalt, wat ze zien en of ze zin in een ijsje hebben....
'99 TA

Offline marlene

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2014, 19:51 »
Kinderen mogen achterop de motor zitten, als ze goed bij de voetsteunen kunnen.

Naar mijn eigen inzicht:
Zorg voor een steuntje in de rug (topkoffer) en/ of iets aan je jas waaraan ze zich vast kunnen houden. Soms kan dat aan de gordel van je jas, ik heb er ook wel eens speciale greepjes voor gezien die je zelf om je middel klikt.

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2014, 20:58 »
Inmiddels rijd ik zelf motor :D, maar toen ik nog achterop zat vond ik een topkoffer erg fijn 8)! Het geeft je toch het idee dat je er niet zomaar afschuift :)\
Honda CB 500

Offline jeroenh

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2014, 12:10 »
Ja, goed idee, dat is een mooi ruggensteuntje.  Heb nog een topkoffer op mijn CX500 zitten die ik over kan zetten.
Bij het laatste tochtje naar basketbal les met zoon van tien achterop vloog hij even naar achteren bij het optrekken, hield me gelukkig wel goed vast.....

Zijn er eigenlijk handgrepen voor een PD06 beschikbaar, die zilveren onder de bagegedrager, of zijn die voor een ander model?
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Offline The Headless Horseman

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen achterop mee?
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2014, 12:19 »
Die handgrepen zijn idd van latere bouwjaren (PD10?) maar zijn ook wel te plaatsen op een 06. Ik heb ze er bij mijn vrouw ook op gezet. Staat mooi vind ik  8)

Kwa rugsteun gebruikten wij meestal een roltas of stuffbag, met iets er in gepropt. 1 of 2 kussens ofzo werkt prima en creëert een mooie zachte steun. Beviel ons beter als een harde topkoffert.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS