Auteur Topic: Wat ben ik ongeveer kwijt ?  (gelezen 3089 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jje

Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Gepost op: 13 maart 2014, 20:31 »
Ben in het bezit van een Transalp uit 1999.
Heeft slechts 25000 km gelopen , waarvan 1000 km door mij .
Nu is het al een geruime tijd geleden dat de olie ververst is , dit geld ook voor de remvloeistof .
Alles doet het goed aan de motor , ook het remmen .
Verstandig om het toch te doen ondanks dat ik waarschijnlijk dit jaar ook maar slechts 1000km er mee zal rijden ?
En aan welke kosten moet ik ongeveer denken , als ik de motorolie incl filter en remvloeistof laat vervangen bij een garage ?

Offline dropken

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2014, 08:08 »
ook al rij je maar 1000 km het kan in de 500 km mis gaan door oude olie of slechte remmen omdat er iets niet goed functioneerde, zou voor veiligheid gaan. De olie zal het duurste zijn en ook het werkloon maar ik zou het eens bij Waffie navragen als ik jou was of anders inderdaad naar de sleuteldag gaan daar mag je onder begeleiding het zelf doen en hoef je geen werkloon te betalen. Voordeel is wel als het je daar niet lukt is er altijd iemand bij die het wel kan dus nul risico dat de alp daarna niet meer zou rijden.
Maar je bent dan wel goed en veilig bezig met je alp op de weg

Offline Two Plugs

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2014, 08:37 »
Olie verouderd (zelfs de meest dure olie), het is (corrigeer me als ik het niet juist heb!) hydroscopisch (?) waardoor het op termijn vocht aantrekt waardoor de smerende werking achteruit gaat. Dus zelfs als je weinig tot geen kilometers rijdt, verouderd olie (misschien nog wel sneller dan als je de motor regelmatig gebruikt!) en moet je het bijtijds vervangen; sneller dan wat het onderhoudsboekje van Honda voorschrijft.

De TCN sleuteldagen zijn idd mooie locaties waar je met hulp van TCN vrienden zelf (klein) onderhoud kunt uitvoeren. Betaal je alleen de materiaalkosten!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline EelkoL

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2014, 09:55 »
hydroscopisch (?)
Hygroscopisch... http://nl.wikipedia.org/wiki/Hygroscopisch
Olie veroudert inderdaad, remolie is nog veel hygroscopischer, wat het ook weer makkelijk maakt, je ziet bij het verversen duidelijk het verschil tussen oude en nieuwe remvloeistof.
Zelf doen is niet veel werk, leerzaam en leuk (vind ik). Voordeel van het doen tijdens een sleuteldag is dat je ook iets verder kan kijken dan alleen het vervangen van de vloeistoffen. Maar dat kan je de dealer ook vragen uiteraard, alleen dan kost het wat meer.

Kosten van materiaal:
Oliefilter rond de €15.
Olie rond de €50 voor goede, online, inclusief verzendkosten voor 4L, hou je wat over om evt bij te vullen.
Remvloeistof rond de €10 voor een liter. Ruim voldoende.

Maar vergeet niet dat je eigenlijk meer moet doen of laten doen aan onderhoud. In mijn werkplaatshandboek (haynes) staan staatjes, elke 6000km of 1 jaar, elke 12000 km, elke 18000 km, met de bijbehorende onderhoudsintervallen. Dat gaat over het vervangen van de bougies, het luchtfilter, de ketting controleren, smeren van kabels (koppeling, gas en choke) en draaipunten, accu controleren en bijvullen indien niet onderhoudsvrij, evt ook vervangen voorvorkolie (met een '99er zou ik dat wel doen), controleren benzineslangen en remkabels (zet er dan meteen staal op), etc.

Klinkt veel, maar valt reuze mee en is nog leuk ook. Ik redeneer altijd dat het uitsparen van de uren van de dealer mij meer oplevert dan de aanschaf van het gereedschap kost, zoals momentsleutels en werkplaatshandboek.
Succes en hopelijk tot zondag 23 maart op de sleuteldag.
'99 TA

Offline Ron76

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #4 Gepost op: 14 maart 2014, 10:19 »
Jje, indd scheeld een hoop geld als je het zelf doet. je Leert je motor kennen en je weet dat het gebeurd is. Veelal wordt de motor olie luchtfilter en olie wel aardig bij gehouden . Remvloeistof en voorvork olie wordt vaak vergeten. Sommige voorvorken  dempen meer op olie water (sludge)dan op olie. Remvloeistof trekt water aan bij heet worden van de remklauw/ cilinder kan dat water verdampen waardoor
je een luchtbel krijgt en je remmen niet goed meer functioneren.koelvloeistof veliest z'n smerende werking ,antiroest werking en vorst bescherming zodat de vloeistof niet bevriest in de winter .
Al met al een hoop dingen waar de meeste mensen niet bij stil staan . Ben benieuwd of je op Danny s uitnodiging in gaat.  8)
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Sandra

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #5 Gepost op: 14 maart 2014, 11:53 »
Olie verouderd (zelfs de meest dure olie), het is (corrigeer me als ik het niet juist heb!) hydroscopisch (?) waardoor het op termijn vocht aantrekt waardoor de smerende werking achteruit gaat. Dus zelfs als je weinig tot geen kilometers rijdt, verouderd olie (misschien nog wel sneller dan als je de motor regelmatig gebruikt!) en moet je het bijtijds vervangen; sneller dan wat het onderhoudsboekje van Honda voorschrijft.

De TCN sleuteldagen zijn idd mooie locaties waar je met hulp van TCN vrienden zelf (klein) onderhoud kunt uitvoeren. Betaal je alleen de materiaalkosten!

Dat motorolie hygroscopisch (dus water aantrekt/opneemt) is heb ik nog nooit van gehoord, olie verouderd bij mijn weten door oxidatie.
Remvloeistof is wel hygroscopisch, dit is ook geen olie, maar een vloeistof op polygycolbasis. Af en toe verversen is wel belangrijk, ook beter voor de remcylinder(s)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Ron76

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #6 Gepost op: 14 maart 2014, 12:02 »
@sandra , dat klopt gedeeltelijk.Door korte stukjes te rijden krijg je condens vorming in je motorblok welke neerslaat op de olie . Door langere stukken te rijden voorkom je dat enigszins . Kijk maar eens bij auto's op de onderkant van de olievuldop. Sludge vorming is dan het gevolg. En komt niet te goede van de olie qwaliteit. Bij motorolie zal het vocht op de olie gaan drijven maar door het rondpompen van je oliepomp gemengd worden tijdens het lopen van je motor. en bij remvloeistof mengt het vanzelf het hoogste kookpunt (vochtgehalte zit onderin bij je remklauw.  ;)
Motor olie is dus niet hygroscopisch maar remvloeistof indd wel.
Maar voor bijna alle vloeistoffen  is vocht /water slecht.
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2014, 12:29 door Ron76 »
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline TransAlpGhost

Re: Wat ben ik ongeveer kwijt ?
« Reactie #7 Gepost op: 14 maart 2014, 12:06 »
Hoi

zoals als EelkoL redeneert;  doe het zelf dan kun je meer onderdelen of gereedschap kopen voor het bedrag dat je niet uitgeeft aan uurloon ;) en veel garage's lezen de manual niet of letten niet eens op de tekst op de onderdelen  >:(.

Vooral ook de vork olie is wat meer werk maar zeker de moeite waard om ook eens te doen, ik heb het gedaan bij het plaatsen van nieuwe veren en er kwam toen uit elke poot een andere kleur vloeistof....

toto 23 maart  ;)
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer