hydroscopisch (?)
Hygroscopisch...
http://nl.wikipedia.org/wiki/HygroscopischOlie veroudert inderdaad, remolie is nog veel hygroscopischer, wat het ook weer makkelijk maakt, je ziet bij het verversen duidelijk het verschil tussen oude en nieuwe remvloeistof.
Zelf doen is niet veel werk, leerzaam en leuk (vind ik). Voordeel van het doen tijdens een sleuteldag is dat je ook iets verder kan kijken dan alleen het vervangen van de vloeistoffen. Maar dat kan je de dealer ook vragen uiteraard, alleen dan kost het wat meer.
Kosten van materiaal:
Oliefilter rond de €15.
Olie rond de €50 voor goede, online, inclusief verzendkosten voor 4L, hou je wat over om evt bij te vullen.
Remvloeistof rond de €10 voor een liter. Ruim voldoende.
Maar vergeet niet dat je eigenlijk meer moet doen of laten doen aan onderhoud. In mijn werkplaatshandboek (haynes) staan staatjes, elke 6000km of 1 jaar, elke 12000 km, elke 18000 km, met de bijbehorende onderhoudsintervallen. Dat gaat over het vervangen van de bougies, het luchtfilter, de ketting controleren, smeren van kabels (koppeling, gas en choke) en draaipunten, accu controleren en bijvullen indien niet onderhoudsvrij, evt ook vervangen voorvorkolie (met een '99er zou ik dat wel doen), controleren benzineslangen en remkabels (zet er dan meteen staal op), etc.
Klinkt veel, maar valt reuze mee en is nog leuk ook. Ik redeneer altijd dat het uitsparen van de uren van de dealer mij meer oplevert dan de aanschaf van het gereedschap kost, zoals momentsleutels en werkplaatshandboek.
Succes en hopelijk tot zondag 23 maart op de sleuteldag.