Auteur Topic: Betere voorvorken transalp '86'  (gelezen 3689 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Krikkeej

Betere voorvorken transalp '86'
« Gepost op: 17 maart 2014, 20:07 »
Zoals in de titel al vermeld.
Zou ik graag weten of het mogelijk zou zijn andere voorvorken op mijn alpje te monteren.
Zoals voorvorken van WP ofzo.
Zoals op dit filmpje te zien.

http://m.youtube.com/watch?v=R1ShrbOR5Fw
Alvast bedankt.

Offline Arjen

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2014, 20:40 »
Iets wat ontbreekt in je verhaal, maar niet geheel onbelangrijk: waarom wil je een nieuwe voorvork (eentje lijkt me wel genoeg)? Wat is je doel?
“Never Stop Exploring”

Offline PimW

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2014, 20:41 »
Ja dat kan,maar is een beetje veel werk afhankelijk van het merk en type dat je kiest.

Aantal zakenp een rijtje:

Steek van de poten, lengte balhoofd, lengte/dikte/lagers balhoofdpen, past je wiel nog of heb je er een andere bij? Remmerij?

Best veel werk (ik ben ook met zo een projectje bezig) :)

Offline Krikkeej

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2014, 20:58 »
Iets wat ontbreekt in je verhaal, maar niet geheel onbelangrijk: waarom wil je een nieuwe voorvork (eentje lijkt me wel genoeg)? Wat is je doel?

Omdat ik graag offroad rijd en omdat de gewone vering gewoon niet goed genoeg is. Ik ben op de hoogte van andere veren enzo maar wou ook eens horen of andere voorvorken ook de moeite zijn om eens naar te kijken.
Maar zo te zien is dit een heleboel werk. Misschien toch beter voor andere veren gaan?

Offline PimW

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #4 Gepost op: 17 maart 2014, 20:59 »
Daar kom je ver genoeg mee.

Offline len_tour

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #5 Gepost op: 17 maart 2014, 21:00 »
Druk er eerst maar andere veren in. Dat scheelt al een hoop heb ik gemerkt.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #6 Gepost op: 17 maart 2014, 21:50 »
Ik heb er een XR vork in (en ben niet de enige hiero). Volgens XR kenners is hij oorspronkelijk van een 500, maar andere modellen kan volgens mij ook.
Voordeel van zo'n vork is de grotere veerweg en hij is wat dikker (43 ipv 41mm) plus dat het Honda is, dus past in het balhoofd zonder veel aanpassingen. Voorwiel en remklauw vereiste wat kleine improvisatie, maar is overgezet.
Verder natuurlijk een langere remleiding + evt snelheidsmeterkabel of daar moet je iets anders op verzinnen.
Stuurstroppen heeft de kroonplaat niet, dus je zult weer verhogers nodig hebben om op de originele hoogte terug te komen.
En verder heb ik nog een ander plekje voor de zekeringenkast (en evt het contactslot) moeten vinden, want een aansluiting op de kroonplaat ontbreekt daarvoor. Dat waren de aanpassingen van wat ik me zo herinner.

Nadelen zijn er ook. Zo'n vork is ong 120mm langer, dus zonder aanpassingen aan de achterkant rij je met een 'chopper' rond  ;)
En hij heeft geen voorvorkbrug, dus je moet een hoog spatbord monteren. Verder geen nadeel (torderen oid) daarvan kunnen bemerken.

Ik ben er blij mee, maar om nou te zeggen dat je het persé nodig hebt om leuk te kunnen rijden? Neu dat ook weer niet  :-\
Maar goed, ik doe wel meer aanpassingen, gewoon omdat het kán  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Krikkeej

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #7 Gepost op: 18 maart 2014, 19:32 »
Ik heb er een XR vork in (en ben niet de enige hiero). Volgens XR kenners is hij oorspronkelijk van een 500, maar andere modellen kan volgens mij ook.
Voordeel van zo'n vork is de grotere veerweg en hij is wat dikker (43 ipv 41mm) plus dat het Honda is, dus past in het balhoofd zonder veel aanpassingen. Voorwiel en remklauw vereiste wat kleine improvisatie, maar is overgezet.
Verder natuurlijk een langere remleiding + evt snelheidsmeterkabel of daar moet je iets anders op verzinnen.
Stuurstroppen heeft de kroonplaat niet, dus je zult weer verhogers nodig hebben om op de originele hoogte terug te komen.
En verder heb ik nog een ander plekje voor de zekeringenkast (en evt het contactslot) moeten vinden, want een aansluiting op de kroonplaat ontbreekt daarvoor. Dat waren de aanpassingen van wat ik me zo herinner.

Nadelen zijn er ook. Zo'n vork is ong 120mm langer, dus zonder aanpassingen aan de achterkant rij je met een 'chopper' rond  ;)
En hij heeft geen voorvorkbrug, dus je moet een hoog spatbord monteren. Verder geen nadeel (torderen oid) daarvan kunnen bemerken.

Ik ben er blij mee, maar om nou te zeggen dat je het persé nodig hebt om leuk te kunnen rijden? Neu dat ook weer niet  :-\
Maar goed, ik doe wel meer aanpassingen, gewoon omdat het kán  ;D

Alvast bedankt voor je reactie! Maar ik denk dat ik toch bij de gewonen voorvorken ga blijven. Ik heb enkel een vraagje waarover ik nog een nieuw topic wou plaatsten. Kan je een higer spatbord monteren op de orginele voorvorken?
Vriendelijke groeten.

Offline len_tour

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #8 Gepost op: 18 maart 2014, 19:51 »
Kan je een higer spatbord monteren op de orginele voorvorken?
Vriendelijke groeten.

Ja, dat kan. Het is een beetje gepruts en het ene spatbord past beter als het andere.

Succes
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Krikkeej

Re: Betere voorvorken transalp '86'
« Reactie #9 Gepost op: 18 maart 2014, 20:18 »
Ja, dat kan. Het is een beetje gepruts en het ene spatbord past beter als het andere.

Succes

Bedankt! Voor al jullie reacties!