Auteur Topic: Trommelrem achter  (gelezen 5673 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stijnstijn

Trommelrem achter
« Gepost op: 19 maart 2014, 10:53 »
Ik heb al gezocht hier maar kan er niets over vinden, of ik zoek beroerd of het wordt niet gemeld.
Ik ben in het bezit van een Transalp 600 met bouwjaar 1989.

Nou ben ik laatst bezig geweest met de remblokken aan de voorzijde vervangen, geen problemen.
maar ik was benieuwd naar de achterzijde. Opgengemaakt, er kwam wat zand uit (verklaarde het wat slechte remgedrag van de laatste tijd), goed schoongemaakt met remmenreiniger en dergelijke.
Remschoenen zelf waren nog prima maar hoe zit het met de remtrommel zelf?

Deze heeft zelf neem ik aan ook een maximum slijtageniveau? En zo ja, hoe vervang je dit dan? Moet er een hele nieuwe velg gebruikt worden of hoe zit dit?

Ben benieuwd! :D
Honda XL600V Transalp '96

Offline Arjen

Re: Trommelrem achter
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2014, 11:55 »
Op de schoen hoort een 'lining' te zitten, die je bij het remmen tegen de 'trommel' duwt. Die lining/schoen moet je vervangen, als de lining dunner is dan 2mm.

Als het goed is, is die lining gemaakt van een zachter materiaal dan de trommel en verwacht ik dat je de trommel niet snel hoeft te vervangen.

Haynes WPH, hoofdstuk 7 :)

Overigens hoop ik niet dat je zand hebt gevonden, maar gewoon kruimeltjes/rotzooitjes van de lining (remvoering).
“Never Stop Exploring”

Offline Ron76

Re: Trommelrem achter
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2014, 12:53 »
Ik heb een Alp uit 1990 ook met een remtrommel. De remvoering was nog ruimvoldoende. Echter remde de motor achter ronduit slecht. Piepen met remmen en makkelijk ineens blokkeren omdat je weinig opbouw voelde .echter had ik geen vergelijking met hoe het wel hoorde .wie  weet hoe lang die schoenen er al in zaten . Voor 27 euro nieuwe besteld bij ad en gemonteerd. En hij Remt nu veel fijner. Echt het vervangen waard geweest.
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline stijnstijn

Re: Trommelrem achter
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2014, 13:04 »
Oke bedankt voor de reacties. Arjen, als je vaak door de blubber gaat is het toch niet ondenkbaar dat err zand in komt?
Honda XL600V Transalp '96

Offline Ron76

Re: Trommelrem achter
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2014, 13:37 »
Op d'r remankerplaat zitten vuil groeven die de vuiligheid zo veel mogelijk buiten moeten houden . Er zal denk ik eerder vuil/zand in je trommel komen als je tot je achteras in een plas stil komt te staan . Het meeste zal er wel weer uitlopen door de centrifugaal kracht en het restant aan vocht verdampt wel weer als je je remmen gebruikt.
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Waffie

Re: Trommelrem achter
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2014, 13:46 »
als de trommel  te dun wordt gaat deze scheuren of ovaal raken.

dit merk je goed bij het remmen
officieel betekend dit een nieuwe naaf echter reparatie is mogelijk

neem dan contact met me op
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

Re: Trommelrem achter
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2014, 15:51 »
Oke bedankt voor de reacties. Arjen, als je vaak door de blubber gaat is het toch niet ondenkbaar dat err zand in komt?

Zover ik op de tekeningen zie, moet het geheel behoorlijk 'dicht' zijn. Het lijkt me ook niet bevorderend, zandkorrels tussen je schoen en je trommel. Ik gok daarom maar dat je remvoering gewoon oud/hard is geworden, waardoor het brokkelt en maar weinig remkracht heeft.

Ik zou het idee van Ronald volgen, die kleine investering is het vast waard.
“Never Stop Exploring”

Offline dropken

Re: Trommelrem achter
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2014, 17:08 »
Als een remvoering hard word dan remt het geheel ook niet meer fijn dat komt mede daardoor omdat er in de moderne remschoenen geen asbest meer mag zitten, dat spul wat slecht is voor de mens remde als de sodemieter en alle andere oplossingen zijn eigenlijk niet helemaal je van het maar we moeten het er mee doen en daarom is het vervangen van oudere hard geworden remvoering aan te bevelen je zult merken dat hij dan meteen weer beter remt. En voor de kosten kun je het risico niet lopen dat er iets gebeurd.

Offline stijnstijn

Re: Trommelrem achter
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2014, 19:18 »
Bedankt voor jullie duidelijke reacties!

Zodra mijn tentamens en mijn portemonnee het toelaten ga ik weer aan de slag!  :D
Honda XL600V Transalp '96

Offline Waffie

Re: Trommelrem achter
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2014, 19:19 »
 iets hard worden staat synoniem voor drogen en nu lijkt uitdroging bij remvoering nu niet echt iets wat een issue zou zijn.
als deskundige ligt het probleem bij remtrommels aan het ovaal worden wat dus gewoon betekend : niet geheel aanliggen van de remvoering op de remtrommel.

probeer de trommel eens licht op te schuren en te ontvetten en doe dit ook met de rem schoenen
wat niet weg neemt dat nieuwe schoenen  niet extreem duur zijn ( 24 euri

mvg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline stijnstijn

Re: Trommelrem achter
« Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2014, 19:21 »
iets hard worden staat synoniem voor drogen en nu lijkt uitdroging bij remvoering nu niet echt iets wat een issue zou zijn.
als deskundige ligt het probleem bij remtrommels aan het ovaal worden wat dus gewoon betekend : niet geheel aanliggen van de remvoering op de remtrommel.

probeer de trommel eens licht op te schuren en te ontvetten en doe dit ook met de rem schoenen
wat niet weg neemt dat nieuwe schoenen  niet extreem duur zijn ( 24 euri

mvg


Ik denk dat ik sowieso binnenkort een keer bij je langskom, Heb nog wel meer vragen en advies nodig voor wat betreft lekker rijden.
Bedankt voor de uitleg voor zo ver :D
Honda XL600V Transalp '96

Offline Ron76

Re: Trommelrem achter
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2014, 19:41 »
Ik ben het met dropken  eens .

zeker de eerste remvoeringen die asbest vrij gemaakt waren lieten zwaar te wensen over.
Slecht remmen ,stinken ,overmatige slijtage ,scheuren en verglazen van de remvoeringen.


Inmiddels is de kwaliteit van de voeringen veel beter.
Maar wie weet hoe lang die schoenen al op de motor zitten .


Remblokken van m'n auto vervang ik nog alleen maar door originele omdat ik al te vaak slecht remmende en stinkende blokken weer onder de auto vandaan heb moeten halen .die remschoenen die je mij laats geleverd heb voor de motor remmen gewoon goed.

En indd ovale trommels remmen voor geen meter. De tip die ad geeft kan alleen maar helpen het remmen te verbeteren.

Je kan dat het beste testen door de motor op de middenbok te zetten of een krat er onder zachtjes je voetrem te bedienen tot je rem gaat aanlopen (of je rem strakker stellen met de vleugelmoer) en je achterwiel ronddraaien dan zou dat gevoelsmatig over de hele lengte van de band gelijkmatig zwaar moeten gaan.

Als je remvlak van je trommel veel dieper ligt dan de buitenrand van de trommel zou die indd vervangen of hersteld moeten worden. Wat ad voor je kan regelen .
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2014, 22:08 door Ron76 »
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Arjen

Re: Trommelrem achter
« Reactie #12 Gepost op: 19 maart 2014, 20:12 »
iets hard worden staat synoniem voor drogen en nu lijkt uitdroging bij remvoering nu niet echt iets wat een issue zou zijn.

Ik denk dat dropken verglazen bedoelt.  Ik wel tenminste. Als zo'n remvoering aanloopt, kan hij door de hitte verglazen en wordt hij dus véél te hard. Dan brokkelt je rem harder af, met grotere brokjes. Normaal gesproken brokkelt je remvoering ook af, alleen dan in heel kleine deeltjes die als het goed is door de hitte meteen naar de eeuwige stofvelden verbranden.

Verder is het beste wat je kan doen, inderdaad inspecteren met iemand die verstand van zaken heeft :)
“Never Stop Exploring”

Offline Jeroen

Re: Trommelrem achter
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2014, 07:27 »
Grappig, ik ben het weer niet met Ron eens. De beste remblokken die ik ooit in al mn motoren heb gehad waren de oude asbest blokken. Goeie remkracht en (bijna) onverslijtbaar. Heb vorige eeuw zelfs voor mn xl500r nog blokken in België gekocht omdat daar nog de asbest voeringen waren te krijgen toendertijd terwijl wij hier in NL weer roomser dan de Paus waren en die niet meer verkochten. Ieder zijn ding!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Ron76

Re: Trommelrem achter
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2014, 08:29 »
We hebben een tijd texstar blokken gehad in Mercedes G klasse leger jeeps al die remblokken vielen uit elkaar.
Er kwamen toen scheuren in en kwamen los van de metalen zitting. Dat waren een van de eerste blokken die asbest vrij waren. Alle blokken moesten toen met onmiddelijk ingang vervangen worden.qwanta kosta ???
Landrover s hadden nog gewoon asbest voeringen . Remmen werden toen gewoon met een luchtpistool schoon geblazen. Niet al te gezond asbest of niet stof is zo slecht voor je longen maar zo werden de remmen gewoon gereinigd op dat moment . Later toen bekend werd dat asbest zo schadelijk was kregen we pas remmenreinigers met verwarming en vloeistof.
Asbest vrij koppelingsplaten waren in 2004 en misschien nu nog niet helemaal optimaal. Opel geeft bijvoorbeeld aan dat het schokkerig oppakken van de koppeling zeer heftig moet zijn voordat het garantie of vervanging wordt. Dat heeft alles te maken met de samenstelling van de voeringen op de plaat en niet met de diagonaal veren die schokkerig gedrag van de plaat enigszins opvangen .

Gezond is asbest dus niet maar indd kunnen veel asbest vrije voeringen niet tippen aan asbest houdende .
Maar dit is Gewoon wat achtergrond info .
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2014, 09:29 door Ron76 »
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)

Offline Jeroen

Re: Trommelrem achter
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2014, 09:58 »
Leuke info, dank je wel!
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Ron76

Re: Trommelrem achter
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2014, 10:00 »
Graag gedaan  :).
Ronald Holkamp
Transalp pd 06 1990
(cmx 250 Rebel 1985 (mini bikevoor mij in elk geval) verkocht)
(Intruder vs 750 1991 verkocht)