Auteur Topic: thermostaat checken xl650  (gelezen 1606 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline aphart

thermostaat checken xl650
« Gepost op: 24 maart 2014, 13:12 »
Beste forumleden,
Mijn motor wordt nauwelijks  warm, de temp.meter komt nauwelijks van de pen af.
Nu bij het lezen van mijn hanes wpboekje kreeg ik een hartverzakking wat je allemaal moet weg halen aan zijpanelen, windschermpjes e.d..
Ik ben nogal een ADD chaoot, zijn er makkelijkere manieren om bij de thermostaat te komen. De motor rijd ook niet meer zo zuinig < dan 1:16 met rustig aan rijden.
mvg, paul


Offline gert

Re: thermostaat checken xl650
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2014, 14:28 »
Ha paul,

Het is behoorlijk gebruikelijk hoor dat de temp. meter bijna niet van zijn plaats komt.
je kunt de motor stationair laten draaien en kijken of de vin aan wil slaan dan weet in ieder geval dat hij nog werkt.

Ja het klopt dat bij de Alp 650 veel plaatwerk weg moet voordat je kunt beginnen met sleutelen.
als je niet zeker weet of je alles goed doet dan kun je ook eens contact opnemen met Hans of Waffie hier op het Forum. Zij hebben beide een zelf sleutelgarage waar je onder hun kundige begeleiding het zelf kunt doen.

Het minder zuinig lopen kan vele oorzaken heben maar ook daar kunnen beide heren je mee helpen.

Gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline len_tour

Re: thermostaat checken xl650
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2014, 16:12 »
Ik weet niet maar de thermostaat checken is nogal een ding en dan zijn de kappen nog wel het minst grote probleem lijkt mij. Ik heb een 600 en heb begrepen dat zowel de AT's en TA's weinig uitslag geven op de temperatuur meter.

Stap 1 is dus de brommert een tijdje stationair laten lopen zoals gert al aangaf. Je zult waarschijnlijk zien dat de temp dan wel behoorlijk oploopt. NB de meter hangt niet aan de thermostaat maar aan een sensor die waarschijnlijk in het thermostaat-huis zit.

Ik heb nu een andere meter op mijn AT600 en volgens mij hoeft de thermostaat bij dit weer (frisjes lenteweer) bij gewoon toeren niks te doen. Mijn brommert wordt zo'n 65 graden maximaal (stilstaand stoplicht) en de thermostaat grijpt pas in bij 80 ofzo. en tegen de 100 gaat de fan pas draaien.

Ennn ADD? Sleutelen>hyperfocus ;)
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline aphart

Re: thermostaat checken xl650
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2014, 19:46 »
mensen bedankt voor de reacties, ik ga het zeker eerst even proberen met stationair laten lopen.
misschien niet zo'n slecht idee om bij de werkplaats langs te gaan.
mvg,
paul

Offline aphart

Re: thermostaat checken xl650
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2014, 19:50 »
Ja als dat add  om de hoek komt kijken in mijn garage tijdens het sleutelen ben ik altijd met 101 dingen te gelijk bezig.
maarja het houd je van de straat.

Offline Arjen

Re: thermostaat checken xl650
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2014, 12:23 »
Wat is de kilometerstand van je motor en bij welke kilometerstand is de laatste onderhoudsbeurt uitgevoerd?
Weet je ook wat er toen is uitgevoerd?
“Never Stop Exploring”

Offline Hans Schaap

Re: thermostaat checken xl650
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2014, 19:07 »
Paul,


Ik sluit me bij Arjen aan.
Probeer de onderhoudshistorie helder te krijgen.
Daarop kun je mogelijk een paar dingen uitsluiten.
Wat overblijft pak je aan.
De alpen zijn relatief eenvoudige motoren waar niet zo heel veel verkeerd aan kan zijn.
Het brandstofverbruik van minder dan 1:16 bij een rustige rijstijl is een signaal wat verder onderzoek vergt.




Over de temperatuurmeter is hier al voldoende geschreven.
Geen probleem.


Dus zoek eens uit wat de vorige eigenaar heeft gedaan of heeft laten doen.
En van daaruit verder.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl