Techniek > Honda Transalp

Tik / kraak in voorvork Transalp 1988

(1/2) > >>

jeroenh:
Ben sinds afgelopen week bezig met een nieuw 'projectje', nu een bruine/ gouden Transalp 600 uit 1988.
Al een aantal zaken mbt achterstallig onderhoud aangepakt, waaronder een afgebroken boutje van de vooras- bevestiging.
 
Dacht dat het 'tikken' bij het inveren van de voorvork daaraan lag, had dit al opgemerkt bij aankoop vd motor.
Het geluid komt uit de bovenkant van de vork.  Balhoofd is voor zover ik kan beoordelen nog goed, geen speling of dood punt..
Keerringen waren nog goed,geen lekkage.  Dop van 1 van de voorpoten losgemaakt.

Vraag: kan dat tikken komen door die bus / spacer die samen met een ring bovenop de veer zit?
Die spacer is over de hele lengte open, hoort dat?  Is dus geen volledig dichte buis, er  zit een 'zaagsnede'  in  over de  lengte.     In het werkplaatshandboek is dit niet helemaal duidelijk.
Het weer vastdraaien van de voorpoot dop gaat nog een hele klus worden, dat weet ik al wel, staat toch flink wat druk op het geheel.....................

PimW:
Die bus is eigenlijk een gewalst plaatje, dus die ''zaagsnede'' hoort.

Als de boel onder spanning staat zoals je aangeeft (wat ook normaal is), kan het tikken in mijn ogen niet van die constructie komen. Er zit als het goed is nergens speling namelijk.

Wat bij mij wel herrie maakt is de kuip en ik heb wel eens een remklauw gehad die bij het remmen de neiging had om te tikken.

Arjen:
Jeroen, wat mij gister bij het terugrijden nog te binnen schoot: zit je balhoofdlager er strak genoeg in?
Met andere woorden, als je de motor op de bok zet, met voorwiel vrij van de grond, hoe makkelijk gaat het stuur dan om? Valt hij uit zichzelf om?

Floor:
Is het tikken of kraken?

Een tik bij het in veren kan ook van de veer in de poot komen. Zitten de originele veren er nog onder of is het wilbers/hyperpro?

Is het echt kraken? Is het dan niet je spatbord wat scheef zit oid?
Of evt verschillende olieniveau's in de poten waardoor de motor zich scheef drukt bij in veren en daarmee kraken van de kappen/spatbord.

jeroenh:

--- Citaat van: Arjen op 26 maart 2014, 16:37 ---Jeroen, wat mij gister bij het terugrijden nog te binnen schoot: zit je balhoofdlager er strak genoeg in?
Met andere woorden, als je de motor op de bok zet, met voorwiel vrij van de grond, hoe makkelijk gaat het stuur dan om? Valt hij uit zichzelf om?

--- Einde van citaat ---

Hallo Arjen,

Volgens mij ging het stuur redelijk makkelijk om, zal daar morgen even naar kijken.
Pim: dat van die voorrem-klauw had ik ook al bedacht, al kwam het geluid meer uit de bovenzijde van de vork/balhoofd.  Wat zou het dan kunnen zijn, als het in de klauw zit?  Word vervolgd!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View