Techniek > Techniek Algemeen

Spanning op 12V brengen voor een LED lamp

(1/4) > >>

EelkoL:
Electronica is niet mijn sterkste kant, vandaar mijn vraag: Ik wil een paar LED lampen monteren van dealextreme. Nou las ik ergens dat die slecht tegen spanning groter dan 12V kunnen. De normale spanningsregelaar regelt hem terug tot 14-15V, dat lijkt me teveel.
Hoe fabriceer ik iets dat het verder terugbrengt naar 12V? Zodat er nog wel 14-15V over de accu staat ivm het laden, maar er slechts 12V over de LEDlampen staat?
En hoe voorkom ik dat die tweede regelaar al het vermogen dat niet nodig is voor de LEDlampen in warmte omzet? Zo werkt zo'n ding toch?

Goobi:
Hoi Eelko,
 
Misschien zijn het dezeldfe LEDs als in dit topic?
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9800.msg93753#msg93753
 
Ik heb ze inmiddels ook gemonteerd en aangesloten maar zonder elektronica ertussen, alleen een aan/uit schakelaar op het stuur. Tot nu toe branden ze prima  :D
Ze geven zo'n bulk licht dat ik ze goed naar beneden heb afgesteld om geen tegenliggers te verblinden  8) .
 
Groet,
Geert-Jan

EelkoL:
ah, ze stonden nog ergens op een lijstje om eens te bestellen, nu weet ik ook hoe ze erop gekomen zijn. Inderdaad, die dus.
Ik denk dat ik ze ook maar gewoon aansluit dan. Bedankt!

Bikkel:
gewoon een transistor er tussen bv een 7812 type maar gebruik dan wel een TO-3 behuizing
die kan wat meer aan dan de TO-220 behuizing
gewoon van je accu (of schakelaar) 14-15v in en constant 12v uit
kijk maar bij conrad kosten 2-3€
kijk wel eerst even hoeveel A/Watt de lampjes gebruiken en neem dan 15% meer voor de transistor
aansluitgegevens kan ik je wel geven als je besluit het te doen
gr Bikkel (Felix)

Goobi:
In de H&B valbeugel zaten al gaatjes met schroefdraad  :))  en de LED's hebben niet echt een lichtbundel zodat meebewegen met het stuur nauwelijks zin heeft. Verder vind ik het mooier als ze zo zover mogelijk van elkaar zitten en met de koplamp een driehoek vormen.
 
En ik heb idd dat 'Mama, ik heb stoere lampjes' gevoel maar waarom snap ik ook niet  ;)
 
 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View