Auteur Topic: Aanschaftips Africa Twin  (gelezen 10442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline MacReal

Aanschaftips Africa Twin
« Gepost op: 28 maart 2014, 15:10 »
Sommigen zullen misschien wel denken; heb je hem weer...

Maar ik ga tóch weer kijken voor een Africa Twin! (RD07)
Sterker nog, morgen heb ik een afspraak staan ;)

Maar wat zijn nu DE dingen om op te letten bij een twin?
Ik heb geprobeerd mijn huiswerk te doen, maar ik ken de motor niet specifiek genoeg om echt te weten wat de kwaaltjes zijn.
Tot nu toe ben ik tot dit lijstje gekomen:
Brandstofpomp -> is te vervangen door een ander exemplaar zonder contactpuntjes (ZXR750 had hetzelfde euvel)
Velgen -> letten op corrosie, dure grap om te moeten vervangen. Hoewel de naven op andere velgen om laten spaken vaker voorkomt heb ik het idee.
Uitgaande as -> deze kan slijten, maar hoe controleer ik dat? Moet daarvoor echt het kapje eraf?

De vorige twin waar ik voor gekeken heb (3 jaar geleden) had een lekkende voetpakking op de achterste cilinder. Mij is verteld dat dit ook een duur grapje is, omdat dan het blok eruit moet.

Ik ga er ergens vanuit dat hier nog meer tips en weetjes over de Africa Twin rondzwerven, dus brand maar los!

Offline alexrv

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2014, 17:19 »
Er zijn inderdaad enkele zaken die je visueel op eenvoudige wijze kan inspecteren.

Ik zal e.e.a. op een rijtje zetten van belangrijk naar minder belangrijk. Op het engelse forum xrv.co.uk zijn ook vele tips te vinden waarmee je rekening moeten houden bij het aanschaffen van een africa twin.

1. Uitgaande as. Kapje eraf halen is makkelijk. 2 boutjes met sleutel 10 verwijderen en je ziet het tandwiel verschijnen. Vervolgens kan je weer met sleutel 10 de 2 boutjes van het tandwiel losdraaien zodat je de speling kan controleren en kan zien of de tandjes intact zijn. Fotos van een goede as kan je op internet vinden.

2. Algemene staat motorblok en olielekkages. Er zijn nog genoeg twins op de weg die geen tot weinig roest/corrosie vertonen. Alhoewel corrosie niet een directe invloed heeft op motorprestaties is hier wel vanaf te lijden hoeveel zorg een motor heeft gehad. Zo heeft mijn broer vorig jaar een twin weten te kopen in werkelijke showroomstaat voor 2500 euro (uit 96 met 50.000 km).
Daarnaast is het olieverbruik belangrijk en kan veel zeggen over de staat. Na en tijdens testritje paar keer goed het gas open zetten en kijken of er veel rook uit de uitlaat komt. Vooral bij stilstand hoog in de toeren jagen, gas dicht, en daarna weer vol gas. Veel zwarte/blauwe rook -> hoog olieverbruik.
Ook de koppeling is eenvoudig te tesen. Bij de proefrit goed controleren of deze bij optrekken in hoge versnelling niet doorslipt. Een beetje tokkelend geluid tijdens de neutraalstand is niet erg.

3. Velgen controleren op corrosie. Vooral bij het ventiel evt. corrosie bekijken, dit is het meest gevoelige punt. Oppervlakkige corrosie is behandelbaar en heeft geen gevolgen voor de sterkte van de velg. Bij het ventiel kan hij echter van binnen zijn uitgevreten. Dit is alleen te controleren als de band eraf ligt. Gewoon goed kijken of spaken/ velg acceptabel zijn. Als deze vervangen dienen te worden door een excel velg en rvs spaken ben je zo 250 euro kwijt per wiel als je hem zelf spaakt, anders komt er weer 40 euro/wiel bovenop....

4. Schijfremmen voor en achter meten als je een micrometer of schuifmaat hebt. De schijven zijn origineel vrij duur. Bij testrit goed remmen met voorrem en voelen of deze schokt, dit kan een teken zijn van een kromme schijf wat vervangen betekend.

5. Electra controleren op werking. Na aanschaf alles nalopen omdat gecorrodeerde connecties veel problemen kunnen veroorzaken (waaronder doorgefikte spanningsregelaars)

6. Natuurlijk vragen naar de onderhoudshistorie met evt. rekeneningen, dit geeft ook een goed beeld van het gehele onderhoud.

7. Brandstofpomp kan altijd wel een keer doorfikken. Bij lange ritten een extra brandstofpomp meenemen is een oplossing. Een brandstofpomp reviseren is makkelijk gedaan en kost 20 euro aan nieuwe contactpuntjes. Ik heb dit ook al een keer bij mijn zx6r gehad en dit was zo weer gefixt.

8. Eventuele opties bij de motorfiets. Als je een originele motorfiets koopt maar ook een beetje offroad wil rijden kan je je portemonnee trekken. Denk aan brede stepjes, valbeugels, verhoogd stuur, handkappen, progressieve voor/achterveer. Ook een kofferset inclusief kofferrek zijn aan de prijzige kant. Daarentegen heb je bij een originele fiets meer de kans dat hier alleen op de weg mee is gereden en daardoor wellicht minder geleden heeft.

9. Slijtage onderdelen bekijken. Maar dit spreekt denk ik voor zich. Denk aan de slijtage van de ketting en tandwielen, Op de achterbrug is de goed af te lezen aan het verstelmechanisme, daar staat een verloop op.

10. Als je een busje remreiniger meeneemt kan je eens op de inlaatrubbers spuiten als de motor stationair loopt. Als het toerental veranderd zal je deze waarschijnlijk moeten vervangen. Opzich geen hoge kostenpost als je dit zelf kan maar als je het laat doen lopen de kosten op. Wel meteen een goede reden om je carburateurs incl. afstelling en synchronisatie na te lopen. Bij mijn eigen twin kwam ik erachter dat er nog sproeiers inzaten van een dynojet kit terwijl de motor voor de rest origineel waren, deze stond dus veel te rijk waardoor het brandstofverbruik bovengemiddeld was.

Dit zijn 10 punten waar ik op zou letten als ik een nieuwe twin zou kopen. Het belangrijkste is natuurlijk de algemene staat. Als hij altijd heeft buiten gestaan is dit natuurlijk goed af te lezen aan de motor.

Misschien dat een aantal andere forumleden mij op bovenstaande punten kunnen aanvullen.

Succes met de bezichtiging

Offline Miquel

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2014, 21:36 »
Ik weet niet waar je gaat kijken maar ik heb vandaag op een andere AT proefgereden. Na 500 meter weer omgekeerd had een vervelend bijgeluid in de 2e versnelling met optrekken, bij de 1e, 3e en 4e versnelling niet. Staat hij bij een motorzaak
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline MacReal

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2014, 22:31 »
Allereerst bedankt voor alle tips Alex, we gaan morgen eens een lijstje meenemen ;)

Het gaat om deze motor:
http://link.marktplaats.nl/m789275812
Volgens de eigenaar "erg mooi", maar dat zou ik ook zeggen natuurlijk...

Offline Nahpets

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2014, 23:36 »
Alexrv was erg compleet, maar als aanvulling:
- let op pekelsporen, ziet ie niet naar uit maar toch... Pekel zorgt voor bladderend blok en vastgeroeste bouten
- scheurtje in zadel, lekker zompig......
- proefrit maken!  Uitlaatknallen is mogelijk de demper maar kan begin van ellende zijn
- werkt de tripmaster?
Ziet er op eerste gezicht goed uit, moet 200 euro af kunnen:)
Suc6!

Offline Waffie

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #5 Gepost op: 29 maart 2014, 08:05 »
op de site www.transalpclub.nl vind je 2 artikelen  waar op te letten en heb je dan nog twijfels.... huur vakkennis in zoals Erik van Lent (google) aanbied nl de aankoop keuring
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline MacReal

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #6 Gepost op: 29 maart 2014, 22:37 »
Vanmiddag dus bij de Twin gekeken en het begon al met wat gemengde gevoelens...
Eerst natuurlijk een praatje gemaakt en eens gevraagd hoelang de beste man de motor al had en waarom hij hem weg deed.
Hij had hem al 8 jaar en deed hem weg omdat ik een wat handzamere en minder ruimte innemende FMX had gekocht.
De motor eens verder bekeken, de wiel en balhoofdlagers hadden in ieder geval vast geen speling.
Op het blok was verder ook weinig pekelschade te bekennen, afgezien van een boutje hier of daar.
Ook zat er wat oppervlakkige roest op het subframe, maar geen gekke dingen voor een motor van bijna 20 jaar oud.
De velgen leken er redelijk uit te zien, maar beginnen toch wel wat plekjes te vertonen bij de ventielen. Ook is de voorband gemonteerd met een bandenklem, wat mij doet vermoeden dat er een TL band gemonteerd zit ipv een TT.
De remschijven heb ik niet opgemeten, maar ik voelde aan de voorkant al wel een randje, dus die zullen een keer vervangen moeten worden.
Bij het praatje had de verkoper al aangegeven dat de benzinepomp een zwak puntje is en dat hij daarom altijd op pad ging met een koperbuisje op zak. Zo kon hij de brandstofpomp tussen het circuit uit halen en met genoeg benzine in de tank kun je dan altijd thuis komen als de pomp er mee ophoud.
Jammer alleen dat dit buisje voor de proefrit al nodig bleek te zijn.
Eenmaal op pad reed de motor eigenlijk prima. De remmen voelde goed stevig aan en de motor reed netjes rechtdoor met de handjes voorzichtig van het stuur.
Wel viel me op dat het subframe wat de knipperlichten op zijn plek houd aan de rechterkant iets verbogen is, dus daar zal hij ooit een tikje gehad hebben.
De handvatverwarming deed het ook prima.
Nog even gecheckt of ik rook uit de uitlaat kon krijgen, maar dat kreeg ik met geen mogelijkheid voor elkaar.
Bij terugkomst viel de motor uit toen ik hem in zijn vrij zette op de oprit. Vreemd vond ik, dus gelijk wilde ik hem weer starten. Helemaal niets...
Bleek dat de zekering van de startmotor doorgebrand was.
Na die vervangen te hebben deed hij het wel weer, maar het zat me toch niet lekker. Daarom gevraagd of hij een multimeter had liggen.
Toen we die aansloten op de accu, brandde de meter echter vrij vlot door. Dat doet mij dan weer vermoeden dat de spanningsregelaar de accu om zeep geholpen heeft...

Daarom uiteindelijk de motor niet meegenomen. De verkoper zou de motor iig (laten) maken en contact met me opnemen. Dan laat hij me netjes weten wat er aan de hand was en hoe hij dat gemaakt heeft.

Nu ik er even over na heb kunnen denken, denk ik ook dat ik de motor dan alsnog niet koop. De velgen en remschijven zitten eraan te komen en de tripmeter doet het ook niet.
Nu weet ik niet wat het kost om de tripmeter te (laten) maken, maar met alleen de velgen en de schijven zit je (volgens mij) al richting de 800 euro.
Voor dat geld moet er een netter exemplaar te vinden zijn dacht ik zo.

Offline Arjen

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #7 Gepost op: 29 maart 2014, 23:06 »
Ik ben altijd groot voorstander om gewoon je gevoel te volgen. Motorrijden is emotie, dus het moet vooral goed in je kop zitten.
Echter, een mooie en goeie Africa Twin met 66.000 op de teller voor 2250 kan je waarschijnlijk nergens vinden.
“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2014, 23:39 »
Ik ben het met Arjen eens. Wanneer je een AT voor dat geld vind zal er altijd werk aan zijn. Het is een motor van 20 jaar en dat ga je merken. Wil je een perfecte moet je meer betalen en dan nog. Wil je nieuw? Koop dan nieuw of bijna nieuw. Wanneer je niet door de gebreken van een klassieker kan kijken of niet bereid bent er geld in te steken koop dan alsjeblieft geen klassieker. Maar das mijn mening.

Liefde kost........
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline mauppie

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #9 Gepost op: 30 maart 2014, 09:57 »
Toen we die aansloten op de accu, brandde de meter echter vrij vlot door. ???

Heb je wel goed gemeten? Heeft de meter niet op stroom meting gestaan of de meetprobes in de bussen gestoken voor stroom meting?
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Waffie

Re: Aanschaftips Africa Twin
« Reactie #10 Gepost op: 30 maart 2014, 17:40 »
ik denk ook sterk aan de opm van mauppie,

als je een net exemplaar wenst zul je toch echt meer neer moeten tellen.
al heb je altijd een kleine kans op wat geluk.

en ook zekeringen kunnen wel eens gewoon stuk gaan

pas bij  de 2e keer zou ik gaan twijfelen

maar succes bij het zoeken naar de perfecte twin.. )zal je vast wel gaan lukken
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl