Auteur Topic: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as  (gelezen 1753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jeroenh

Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Gepost op: 30 maart 2014, 17:21 »
Vandaag een paar uur verder geklust aan de (volgens mijn kinderen LELIJKE) bruine Transalp 600 uit 1988.
Nieuwe bougies, oliefilter, olie.

(wat is eigenlijk de dopmaat van het oliefilter, had 'm natuurlijk niet, wel alles voor Volvo's, maar niet zo'n kleine maat, en met een ketting en driepuntige grijper lukte het ook niet.  Uiteindelijk wel met een grote tang, nieuwe filter met de hand vastgezet).

Had al gezien dat er in de carterbescherming/keienvanger veel olie lag.
Meer aan de voorkant van de keienvanger-bak, dus niet bij het oliefilter.
Voor zover ik kan zien lekt de uitgaande as niet (voelde wel een beetje speling bij de schakelas als ik 'm naar me toe trek).
Alles nu schoongemaakt.   Waar zou die lekkage vandaan kunnen komen? 
Kwam er ook achter dat nu na de filterwissel het neutraal lampje het niet meer doet, iets te toevallig.
Zit  daar ergens bij het filter een contactje?
Zag wel de oliedruksensor zitten daar onder de uitgaande as, ook met een heel olie-ig afdek rubbertje.
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Offline Waffie

Re: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Reactie #1 Gepost op: 30 maart 2014, 17:34 »
waarschijnlijk komt de olieachtige afscheiding van de kettingaandrijving

door de slingering van de ketting vliegt thv het tandwiel de meeste troep hier af en komt uiteindelijk in je carter bak terecht

schoonmaken geeft meer inzicht dus even het beschermkapje van het vtw verwijderen en schoonmaken

je neutral switch zit naast je oliedruk sensor en hebben ieder hun eigen voedingsdraad

controleer deze eens want ze hebben niets van doen met je  oliefilter oliefilter
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Reactie #2 Gepost op: 30 maart 2014, 17:36 »
Axiale speling in het schakelasje is normaal.


Offline jeroenh

Re: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2014, 18:32 »
Hallo Ad en Pim,

Bedankt voor jullie reactie!
Dat kapje zal ik gaan schoonmaken, had er vanmiddag geen tijd meer voor.  Heeft de aankoop van zo'n reinigings-bak van Buitelaar met pompje een tijdje geleden toch nog nut gehad!

Maar de motor heeft een tijd stilgestaan, ketting was niet echt vettig.  Is het dan toch drek wat van die ketting is afgekomen? Er lag echt wat zwarte olie in de keienvanger, naast de gebruikelijke zanderige troep.
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Offline jeroenh

Re: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2014, 12:58 »
Gisteren nog een uurtje aan mijn '88er Transalp gewerkt.
De olielekkage komt toch van een ander deel van het blok.  Verdenk de achterste klepdekselpakking.
In overleg met Ad besloten om hier vloeibare pakking tussen te doen.
Neem aan dat ik de oude pakking er tussenuit moet schrapen?

Verder liep de motor nog steeds niet lekker, hield in, en schoot tijdens het rijden opeens vooruit, was redelijk link voor een mooi weer-rijder zoals ik.  Maar het feit dat er twee bougies per cylinder in een Transalp zitten werd me na het gesprek met Ad ook weer duidelijk............ ::)     Op mijn andere motoren zitten of 1 of 2 bougies (goed in het zicht), eigenlijk niet bij stil gestaan..    Ga daar dit weekend maar eens mee verder! (tank eraf en linker radiator los voor die twee moeilijk zichtbare bougies).
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Offline Arjen

Re: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Reactie #5 Gepost op: 02 april 2014, 15:11 »
Achter de radiator zit maar één moeilijk bereikbare bougie.
De andere lastige zit op de achterste cilinder aan de achterkant.

Gratis tip: gebruik de bougiesleutel uit je gereedschapsetje van de motor. Daar kan het net mee, zonder je halve motor te demonteren.
“Never Stop Exploring”

Offline jeroenh

Re: Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as
« Reactie #6 Gepost op: 02 april 2014, 16:14 »
Hallo Arjen,

Helaas, zit geen gereedschapssetje meer bij deze 88'erTransalp.
Nog wel bij mijn Honda XL of Yamaha XT's, maar zijn de bougiesleutels van die setjes (met 2 verschillende maten) te lang?
Groeten,

Jeroen
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78