Techniek > Honda Transalp

Olielekkage Transalp 600 1988, niet bij uitgaande as

(1/2) > >>

jeroenh:
Vandaag een paar uur verder geklust aan de (volgens mijn kinderen LELIJKE) bruine Transalp 600 uit 1988.
Nieuwe bougies, oliefilter, olie.

(wat is eigenlijk de dopmaat van het oliefilter, had 'm natuurlijk niet, wel alles voor Volvo's, maar niet zo'n kleine maat, en met een ketting en driepuntige grijper lukte het ook niet.  Uiteindelijk wel met een grote tang, nieuwe filter met de hand vastgezet).

Had al gezien dat er in de carterbescherming/keienvanger veel olie lag.
Meer aan de voorkant van de keienvanger-bak, dus niet bij het oliefilter.
Voor zover ik kan zien lekt de uitgaande as niet (voelde wel een beetje speling bij de schakelas als ik 'm naar me toe trek).
Alles nu schoongemaakt.   Waar zou die lekkage vandaan kunnen komen? 
Kwam er ook achter dat nu na de filterwissel het neutraal lampje het niet meer doet, iets te toevallig.
Zit  daar ergens bij het filter een contactje?
Zag wel de oliedruksensor zitten daar onder de uitgaande as, ook met een heel olie-ig afdek rubbertje.

Waffie:
waarschijnlijk komt de olieachtige afscheiding van de kettingaandrijving

door de slingering van de ketting vliegt thv het tandwiel de meeste troep hier af en komt uiteindelijk in je carter bak terecht

schoonmaken geeft meer inzicht dus even het beschermkapje van het vtw verwijderen en schoonmaken

je neutral switch zit naast je oliedruk sensor en hebben ieder hun eigen voedingsdraad

controleer deze eens want ze hebben niets van doen met je  oliefilter oliefilter

PimW:
Axiale speling in het schakelasje is normaal.

jeroenh:
Hallo Ad en Pim,

Bedankt voor jullie reactie!
Dat kapje zal ik gaan schoonmaken, had er vanmiddag geen tijd meer voor.  Heeft de aankoop van zo'n reinigings-bak van Buitelaar met pompje een tijdje geleden toch nog nut gehad!

Maar de motor heeft een tijd stilgestaan, ketting was niet echt vettig.  Is het dan toch drek wat van die ketting is afgekomen? Er lag echt wat zwarte olie in de keienvanger, naast de gebruikelijke zanderige troep.

jeroenh:
Gisteren nog een uurtje aan mijn '88er Transalp gewerkt.
De olielekkage komt toch van een ander deel van het blok.  Verdenk de achterste klepdekselpakking.
In overleg met Ad besloten om hier vloeibare pakking tussen te doen.
Neem aan dat ik de oude pakking er tussenuit moet schrapen?

Verder liep de motor nog steeds niet lekker, hield in, en schoot tijdens het rijden opeens vooruit, was redelijk link voor een mooi weer-rijder zoals ik.  Maar het feit dat er twee bougies per cylinder in een Transalp zitten werd me na het gesprek met Ad ook weer duidelijk............ ::)     Op mijn andere motoren zitten of 1 of 2 bougies (goed in het zicht), eigenlijk niet bij stil gestaan..    Ga daar dit weekend maar eens mee verder! (tank eraf en linker radiator los voor die twee moeilijk zichtbare bougies).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View