Auteur Topic: achterste kleppendeksel van de 700  (gelezen 7952 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline giedi

achterste kleppendeksel van de 700
« Gepost op: 31 maart 2014, 07:07 »
Weet iemand hoe ik het achterste kleppendeksel van mijn TA 700 er af kan krijgen om de kleppen te stellen?

Offline Arjen

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2014, 11:02 »
Ik zou beginnen bij het werkplaatshandboek :)
Als je die niet hebt, vraag ik me af of het slim is om er zelf aan te beginnen.

Anyway, ik heb van het weekend nog begrepen (zeer betrouwbare bron) dat het een ... -werkje is bij de 700. Als ik het me goed herinner is behoorlijk wat demontage nodig om erbij te kunnen.

Wat is je kilometerstand en waarom denk je dat het nodig is?
“Never Stop Exploring”

Offline voorstad

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2014, 11:24 »
Anyway, ik heb van het weekend nog begrepen (zeer betrouwbare bron) dat het een ... -werkje is bij de 700. Als ik het me goed herinner is behoorlijk wat demontage nodig om erbij te kunnen.

Dat was dit topic? http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7228.msg63929#msg63929
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2014, 18:25 »
 :-\

zegt alles  denk ik.....


mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2014, 22:15 »
Iemand dit al eens geprobeerd?


The last piece of the puzzle is to lift the valve cover and watch the
exhaust valves, while turning the engine over. Stop the valves when
they are fully depressed (on the exhaust stroke). This gives you the
necessary few mill to finally wiggle the Valve cover off.

http://www.xrv.org.uk/forums/transalp/74371-checking-valves-700-couple-tips.html

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2014, 22:16 »
En wat ik ook nogal eens hoor is dat men de kleppen gewoon helemaal niet stelt. Is dat een probleem?

Offline len_tour

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2014, 22:25 »
En wat ik ook nogal eens hoor is dat men de kleppen gewoon helemaal niet stelt. Is dat een probleem?
Er zijn ook mensen die hun tanden niet poetsen
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2014, 22:30 »
Nou ja, het gerucht gaat dat ook dealers bedanken voor het stellen van de kleppen van een 700. Ik wil geen namen noemen, maar ik woon in het noorden des lands zullen we maar zeggen.

Offline Peter M

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2014, 22:43 »
Bij mijn eerste 700 rade de dealer aan te wachten tot de 24000km. Is er nooit van gekomen.Op dat moment heb ik hem ingeruild voor een nieuwe 700, die completer was en goedkoper  :o .

Offline len_tour

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2014, 22:53 »
Dan heb je een echte motorfreak nodig. De stoomfiets in drachtstercompagnie daar kun je nog in de werkplaats kijken en t zijn nuchtere doorzetters. Goeie prijzen ook. Ze hebben ooit een bus van een achterwiel afgeprutst nadat ze het bij motoport ook al geprobeerd hadden. Om de kosten te drukken kan je evt de kappen er al afhalen

Je zou een rondje stellen over kunnen slaan maar het is beter om het wel te doen.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2014, 23:13 »
Nou ja, het gerucht gaat dat ook dealers bedanken voor het stellen van de kleppen van een 700. Ik wil geen namen noemen, maar ik woon in het noorden des lands zullen we maar zeggen.

Het is gewoon een tijd rovend werk maar waarvan honda de mening heeft dat het valt onder  regulier onderhoud .(om de 12000km)
echter het is daarna voor ieders eigen verantwoordelijkheid om te bepalen of dit ook uitgevoerd moet worden.

Ik vind het erg gevaarlijk  om te denken dat dealers bewust af wijken van het fabrieksvoorschrift en bepaalde werkzaamheden niet uitvoeren
zeker als dit wel op de bon staat als uitgevoerde werkzaamheden
het vertrouwen tussen klant en dealer komt hiermee in gevaar.
Ik verdenk eerder de opdrachtgever die of krenterig wilt zijn of de overtuiging heeft dat het wel snor zit
en hiermee vervalt dus de verantwoordelijkheid van welke dealer dan ook.

te krappe klepspeling lijdt tot verbrande kleppen en  dus compressieverlies
te ruime kleppen lijdt tot vermogens verlies en hoger brandstof verbruik.

ik beschouw deze controle als 1 van de allerbelangrijkste omdat de gevolgen maar ook de voordelen het grootst zijn

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2014, 23:25 »
Het belang van een goede klepafstelling is me wel duidelijk, maar ik zou zo graag boven tafel hebben hoe de bezitters van een 700 met deze kwestie omgaan. Ik hoor ook geruchten dat een blok al 80.000 heeft gedraaid zonder naar de kleppen te kijken.

Laat ik de vraag dan andersom stellen: moest iemand na controle de kleppen van een 700 wel eens bijstellen of was dat niet  nodig?

En de kwestie rondom de dealers laten we maar zitten wat mij betreft. Toch wilde ik de geruchten wel even noemen, zonder er gelijk een heel issue van te maken. (In de autowereld zijn voldoende schandalen bekend van de kleine en de grote beurt....)

Ik ben benieuwd.

Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #12 Gepost op: 01 april 2014, 01:47 »
beste,

Jou vraag is eigenlijk geen vraag maar een zoektocht naar de bevestiging van wat jij denkt dat het antwoord moet zijn.

maw Het heeft geen zin want er verloopt niets.

Deze keuze zul je  echt zelf in overweging moeten nemen.. je hoeft het niet te doen en als het goed is zal er ook weinig of niets aan te passen zijn.

maar stel dat er toch  een klepje te krap is gaan staan (want daar praten we dan over)

alleen meten geeft uitsluitsel






technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #13 Gepost op: 01 april 2014, 07:12 »
De enige rede waarvoor ik deze draad heb geopend, is uitwisselen van ervaringen. (Om deelname aan groepsdynamica heb ik niet gevraagd.)

Dat ik zelf de beslissing neem en daarvoor de volle verantwoordelijkheid draag, lijkt me voor de hand liggen. Ik ben volwassen . Daar hoeft niemand mij dus op de wijzen.

Ik probeer het nog eens:
Welke beslissingen hebben andere bezitters van een TA 700 op dit punt genomen? (En als er geen antwoorden komen, is dat voor mij ook goed.)

Meer specifiek ben ik benieuwd of hier iemand ervaring heeft met de instructie die ik opgediept heb van een ander forum:
'Als je de beide uitlaat-kleptuimelaars van de achterste cilinder in de stand 'klep dicht' zet, is er genoeg ruimte om het deksel er af te krijgen.'
(Misschien hoef ik dan niet de slijptol in het hitteschild te zetten ;-) )

Offline ruud

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #14 Gepost op: 01 april 2014, 14:01 »
Het bedrijf waar mijn 700 in onderhoud is kijkt bij en grote beurt zeker naar de kleppen afstelling.
Rond de 25k was er niets aan de hand, op 40k moest er wel bijgestelt worden, aldus het bedrijf.

De monteur was wel verrast, omdat "er meestal bij Honda's niet zoveel gesteld hoeft te worden".

Maar het bleek dus wel nodig te zijn. Ik zou het dus niet zomaar overslaan, maar ik doe het
afstellen dan ook niet zelf.

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #15 Gepost op: 01 april 2014, 22:18 »
Dank voor jullie reacties. Ik geef mijn eigen ervaringen  hier door zodra ik de kleppen heb nagemeten. (En ja, ik heb een handboek  ;) )

Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #16 Gepost op: 02 april 2014, 00:24 »
beste

niet de vraag is het probleem maar wel het antwoord,

de klepspeling wordt aangegeven met een zekere tolerantie (ca 5/100) en het ligt er dus aan hoe je de speling op meet
 je hebt immers ook voelermaten die slechts oplopen met 1/100 mm
 of hoeveel wrijving je accepteert bij de bepaling van die speling(kan je een foute meting opleveringen

immers 2/100 ste is  niet veel maar bepaald wel iemands ervaring of hij deze actie  nogmaals laat of gaat uitvoeren.
zeker als de vaststelling binnen tolerantie staat

enkel naar performance gekeken wil je juist geen speling want dit geeft maximale vulgraad en dit los je prima op met hydraulische klepstoters zoals ze wel eens op bepaalde motorfietsen zaten.
Helaas is dat bij de 700 niet aan de orde en zul je dit manual moeten bepalen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #17 Gepost op: 06 april 2014, 08:37 »
Samen met mijn motorzaak: http://www.bronsmotoren.nl  zijn we er uitgekomen: door het kabelbeugeltje op het frame weg te slijpen kon het achterste kleppendeksel net zover omhoog, dat de kleppen gecontroleerd konden worden. En de kleppen staan goed!
Als de kleppen een keer gesteld moeten worden, gaat het blok er onderuit en vervangen we de klepdeksels door exemplaren met inspectieluikjes, als dat mogelijk is.
Wordt vervolgd (over 12.000 km).

Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #18 Gepost op: 06 april 2014, 10:18 »
 :-[ wegslijpen.. tja zo kan het ook

komt deze tool ook mee in het boordgereedschap

ik koop normaal weer een nieuwe motor als ze vuil is maar misschien moet ik dit ook doen als ze om  onderhoud vraagt.

er zijn ook motoren waar gewoon een lampje gaatbranden of een code verschijnt in het display...  vooruit gang heet dat

sorry voor mijn sarcasme...  maar dit is zoiets van wel de lusten maar niet de lasten

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #19 Gepost op: 06 april 2014, 11:31 »
 ;D

Ik kan ook wel wat sarcasme produceren. ;)
Ten eerste ben ik een Rotterdammer, dus.........
Ten tweede: 'Dan had 'ie maar geen motor moeten worden'.
Ten derde: ik ga voor functionaliteit, pragmatisme, creativiteit en heb schijt aan ontwerpers die blunders maken.
Deze motor heb ik niet gekocht voor het museum. (Met mijn Vincent Black Shadow ga ik net even iets anders om.)

Tot contact irl. Ik vermoed dat we het dan best met elkaar kunnen vinden.



Offline Geert Alp 2

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #20 Gepost op: 06 april 2014, 12:52 »
Zo denk ik er ook over, als er iets beter kan, dan pas ik het aan.
En als het dan niet meer origineel is, jammer dan, het is beter dan origineel zeg ik dan.

Wat klepspeling betreft, het is eigenlijk altijd zo dat de klepspeling in de loop van de tijd groter wordt, dat is minder erg dan kleiner.
Bij een grotere klepspeling staan de kleppen langer dicht en koelen dus beter, het nadeel is een iets slechtere cilindervulling en "onlading", maar daar zul je in de praktijk niets van merken (max 1/2 pk minder?)
Te kleine klepspeling is gevaarlijker, de kleppen staan dan korter dicht, hebben dus minder tijd om hun warmte via de klepzitting af te geven aan de cilinderkop.  Gevolg; ze kunnen te heet worden en verbranden.

De kleppen (van een honda) lange tijd niet stellen is over het algemeen niet erg, het gebruikte materiaal is erg  goed en de klepzittingen slaan bij normaal gebruik nauwelijks in.  Een te grote klepspeling zul je op laatst horen omdat de klepjes beginnen te tikken, tegen die tijd zou ik ze toch een keer bijstellen, al was het alleen maar om het super-honda-geluidje terug te krijgen (het naaimachientje-gevoel zeg maar)

Ik heb jarenlang een Honda CBR 1000F gehad, 56000 km mee gereden en nooit 1 van de 16 kleppen bij hoeven te stellen ! (wel zo nu en dan gecheckt, bleef gewoon overanderd goed)

Er zijn veel ergere motoren om kleppen te stellen hoor, bij bepaalde Stuk..., ik bedoel Ducati' s moet het blok gedemonteerd worden en soms zelfs opgestuurd naar de fabriek, er zijn motoren zat met "shims" waarbij je de nokkenassen moet demonteren om de klepstelplaatjes in de stoters te vervangen, er is vaak een hoop speciaal gereedschap voor nodig, wat dat betreft valt een TA 700 nog wel mee hoor ! 8)

Bij het ontwerpen van motoren en auto's wordt over het algemeen toch erg slecht rekening gehouden met het feit dat er ook nog eens aan gesleuteld moet worden. >:(

1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #21 Gepost op: 06 april 2014, 13:49 »
Daar ben ik het mee eens. Honda wil liever motoren verkopen, dan dat verkochte motoren gemakkelijk te onderhouden en repareren zijn. Soms denk ik weleens: 'Ze doen het expres', maar dat gaat te ver. Er is gewoon geen hoge prio voor deze zaken tijdens de ontwikkeling. Vb: Citroën DS: prio 1 comfort, prio 2 mooi, prio 3 techniek. Dat was nog eens sleutelen! Het wende nooit! Nog een voorbeeld van een leuke aanpassing: Renault 4 vervangen van de distributie. Ik flexte dan een deel van de wand tussen de cabine en motorruimte weg en kon er zo bij. Het originele handboek begon met: 'bouw het motorblok uit.........'  >:D

Offline V-Twin

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #22 Gepost op: 06 april 2014, 15:46 »
Wat als je nu het hitte schiltje bij de achterste cylinder verwijdert en dat vervang door uitlaat tape/ band?
Je blok compleet er uit halen om de kleppen te stellen dat zou ik zo lang mogelijk uitstellen zolang er een ander alternatief is.

En origineel houden? Waarom, het origineel is het gevolg van een compromis van vele vooral financiële aspecten. Daarom hebben alle clubmotoren ook zo'n fijne standaard vering  ::)


Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #23 Gepost op: 06 april 2014, 18:38 »
beste giedi en geert alp


ik ben het niet eens met jullie uiteenzetting

een motorfiets of welk product dan ook is altijd een samenspel van beslissingen waarbij  het product nog verkoopbaar moet zijn

dat daarbij niet alle factoren ideaal zijn is daarmee te verwachten.
technische aanpassingen die deze tekortkoming oplost vindt ik positief maar dan is de aanpassing leading en niet de kostprijs.
Deze ruimte heeft een fabrikant vaak niet

echter een concept wijzigen enkel en alleen omdat dat makkelijker is vindt ik nonsens en nog meer onzin om de reden te wijten aan de ondeskundigheid van de fabrikant.
Aan onderhoud wordt verdient echter het moet wel uitvoerbaar blijven.
En dat is het!
honda heeft uitstekend  de procudure  beschreven.
denken dat je dit kunt verbeteren doet mij altijd  twijfelen tussen geniaal of gewoon dom

En juist daarom verdiep ik me ook in zaken als onderhoud vooraf aan de keuze voor een bepaalde motorfiets

daarom heb ik geen transalp 700

maar ook dit is een leerprocess en dat gun ik iedere transalp rijder








technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #24 Gepost op: 06 april 2014, 23:16 »
Het gewraakte beugeltje lijkt bij de ontwikkelmotor, waarop het handboek is geschreven (?), op een andere plek te zitten dan op mijn productie motor (maandag-ochtend in de fabriek?).
Voor de wipwap tussen genialiteit en domheid die je etaleert, heb ik een psychologische duiding richting persoonlijkheid. (Mijn schaal in dit spectrum is toch meer een geleidende.)
Ik kan me voorstellen dat je graag gelijk van mij (ons) zou willen krijgen, of opvoedend zou willen zijn, maar ik eindig toch met een 'Dat mag jij vinden', ondanks het respect dat ik heb voor je kennis en vaardigheid op het gebied van de clubmotoren.
Mijn probleem is voor de eerste 12.000 km weer opgelost. Tot over een tijdje.

Offline Waffie

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #25 Gepost op: 07 april 2014, 13:22 »
 :) Zoals ik al aangaf.. een leerproces dat ik een ieder gun met ruimte voor genialiteit(en soms ook domheid) waarbij het  voor mij van geen belang is wat de uitkomst wordt zolang de gevolgen van de mogelijke domheid   direct of indirect niet op mijn pad komen.
al hoewel... commercieel is dat weer wel interresant  8)

immers het zijn nooit de vragen die het lastigst zijn..enkel de antwoorden
en dan komen we eigenlijk terug op je eerste regel van dit topic.

Is kleppen controleren werkelijk nodig..... ik hoop dat je nu hierop het antwoord hebt gevonden  en misschien bevestigd hebt gekregen wat je al wist of juist niet.
feit is wel  dat de arbeid in samenhang met de doelstelling nl het nazien van de klepspeling op een transalp 700  niet evenredig overeenkomt al is de maatstaf voor een ieder dan wel weer verschillend.

maar we zullen elkaar zeker ontmoeten..



« Laatst bewerkt op: 08 april 2014, 16:58 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Geert Alp 2

Re: achterste kleppendeksel van de 700
« Reactie #26 Gepost op: 07 april 2014, 21:46 »
Hahaha, zo is het Frans, je moet het breed zien; vergeleken met de ontwikkeling van het gehele universum stelt het stellen van die paar kleppen van een TA700 echt helemaal niets voor !  (over relativeren gesproken  ;D)
Zo breed als jij had ik het trouwens nog nooit bekeken, hahaha ! :))

"de wipwap tussen genialiteit en domheid" :o ???, die is ook leuk ! Als jullie net zo goed kunnen sleutelen als praten/schrijven dan is die klepspeling ook in no-time weer zoals het hoort !

Uiteindelijk mag iedereen zelf weten wat hij met zijn motor doet, origineel houden, verbouwen, door midden zagen, whatever.   Doe er mee waar je zin in hebt ! Het mag. 
1990 AT750 RD04,
2003 TA650,
2008 GSXR1300,
2010 Honda monkey 110