Auteur Topic: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.  (gelezen 3277 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Gepost op: 06 januari 2016, 16:13 »
Bij de PD06 motoren van voor 1994 is het motorblok nog uitgerust met een dubbele opnemer.  ( dubbele CDI )
Nu wilde ik een dergelijk blokje gebruiken onder een motor van 1995, die een nieuwer, enkel CDI systeem heeft.
De bekabeling aanpassen is te veel werk, dus de opnemer vervangen is het meest simpele om de boel weer te laten aansluiten op de bekabeling.
De signalen van deze opnemer sturen de CDI aan en de oude en nieuwe systemen werken dus niet hetzelfde.

De verschillen in de bekabeling:



De dubbele opnemer, de 2 zwarte blokjes aan de rechter kant en het vingertje van de roterende gever. Op dit moment precies bij het gele vlakje van de onderste opnemer.



Om dit blok geschikt te maken voor een enkelvoudig systeem dient de opnemer vervangen te worden door een enkel exemplaar en ook de roterende vinger moet aangepast worden.
Deze moet je dus uit het oude blok halen en overzetten.

Op deze foto het verschil tussen de 2 opnemer systemen.



Beide opnemers en ook de vinger worden verwijdert.



De centrale bout wordt hiervoor opgelost en de vinger wordt vervangen door het meervoudige exemplaar.
Je kunt deze niet verkeerd monteren, omdat er een uitsparing zit die de vinger precies op de juiste plek houdt.




De centrale bout dient daarna weer te worden vastgezet met 80-100 nM.



Ook de nieuwe, enkele opnemer zelf wordt geplaatst.




Uiteindelijk klus geklaard en dit blokje is weer geschikt voor een jongere fiets.

Wanneer je een Transalp van voor 1994 wilt ombouwen naar een enkelvoudig CDI systeem moet je behalve de opnemers ook de gehele kabelboom en de bobines vervangen.
Dat is een projectje wat ik nog wel een keer wil uitvoeren en kijken waar de problemen ontstaan.

Van de nieuwere CDI's is  bekend dat ze nagenoeg niet stuk gaan en goedkoper en volop verkrijgbaar.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2016, 16:20 »
Mooi verhaal en herkenbaar. In mijn voorsteltopic 'TA en AT rijder' heb ik mijn acties hieromtrent opgeschreven en gefotografeerd.
Ik had een nieuwer blok onder een ouder frame gezet. En de bekabeling en ontsteking uit 1987 gehandhaafd. Dus de opnemer uit het oude blok (zwarte) onder het nieuwe blok gezet.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Oldtimer

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2016, 16:26 »
Zat er in het oude blok dan maar 1 opnemer ????
En de gaten voor de 2e opnemer waren die voorgeboord in het nieuwere blok.??


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline James Bond

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2016, 16:33 »
Zo zag het eruit in het blok uit 1987. Hier ben ik de opnemen aan het verwijderen. (doek ertussen).
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline James Bond

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2016, 16:39 »
Zo ziet het eruit in het blok uit 1996. Maar, ik weet niet of dit al de overgezette (1987) opnemer is of de oorspronkelijke opnemer....
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Oldtimer

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2016, 16:58 »
Zijn de opnemers uit het oude blok.
Maar wat ik me afvraag is of de gaten waarmee de 2e opnemer, (de onderste dus ) vast zit al waren voorgeboord en van draad voorzien.

Ik heb dus precies het omgekeerde gedaan.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2016, 17:01 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2016, 18:46 »
Mooi verslag en duidelijke foto's Marien  8)

Vraagjes uit interesse:
- Hoe weet je nou zeker dat de enkele opnemer op het punt rechtsboven moet en niet op de onderste positie?  ;D
- Hebben beide bouwjaren eigenlijk hetzelfde ontstekingstijdstip?
- Zou je dat nog kunnen veranderen dmv de gever te verdraaien?

Grtz,
René

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2016, 19:17 »
Antwoord op vraag 1:

Ik heb een 1995 blok waar de opnemer dus daar op die plek zit.
De gebruikte "vinger "komt daar dus ook uit.

Antwoord op vraag 2:
Goeie vraag waar ik het antwoord niet bij de hand heb. Maar ik ga er vanuit dat het basis tijdstip hetzelfde is gebleven, alleen de pulsgever en opnemer  is veranderd.  Dit heeft wss te maken met het gewijzigde en geavanceerdere CDI systeem. Ik merk geen verschil in het functioneren van het motorblok.Vervroeging bij hogere toeren zie volgende opmerking .


Antwoord op vraag 3:

De gever bedoel je de vinger (s)  mee ???  Die kan er maar op 1 manier op, en dat zal niet voor niks zijn.
Bij de oudere versie is er maar 1 moment dat er een magnetische puls ter beschikking is, terwijl dat bij de nieuwere versie een serie van 9 zijn. Het is dus een andere logica.  Realiseer me ook dat de gasklep sensor ook in  hetzelfde circuit zit opgenomen dus ik heb een vermoeden dat de vervroeging van de ontsteking hierdoor wordt getriggerd. Nog niet wetenschappelijk onderbouwd maar 1 en 1 is 2.

Ik ga er vanuit dat onze technische staf hier meer over kan roepen.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: OUD en NIEUWER blok - Opnemer van 2 naar 1 exemplaar.
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2016, 20:54 »
Alles duidelijk Marien, bedankt   8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS