Auteur Topic: Schudden en stampen  (gelezen 2405 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline EelkoL

Schudden en stampen
« Gepost op: 08 april 2014, 13:23 »
Af en toe heb ik last van een trillend stuur, als ik de handen van het stuur haal gaat hij steeds harder heen en weer slaan. En bij sommige snelheden veert de motor voor op en neer, hij veert steeds een stukje in en uit. De balancering van het voorwiel lijkt op eerste gezicht goed, de band zit gelijkmatig gemonteerd, niet uit het midden ofzo.

Afgelopen winter heb ik progressieve voorveren van hyperpro gemonteerd, achter zit ook een progressieve hyperpro veer, 2 jaar oud. Balhoofd draait goed zonder speling. Achterbrug heb ik niet gecontroleerd.
Ik heb me precies aan de goede hoeveelheid voorvorkolie gehouden en de voorpoten zoals voorgeschreven door hyperpro ong 2 cm laten doorsteken.

Afgelopen weekend reed ik met een redelijk zware bagagerol achterop en het viel me op dat het schudden erger is geworden. Als ik de motor in een redelijk lange bocht leg en ik heb het stuur losjes vast dan voel ik de neiging tot schudden al.
De voorband is eigenlijk op en de achterband bijna.

Ik heb nu 90-90-21 en 130-80-17 Anakee's besteld, hopelijk helpt dit. Nu zit er dezelfde maat op, maar Bridgestone Battlewings, bw501 voor en bw502 achter.

Wie heeft suggesties waar ik nog meer op kan letten of wat ik kan veranderen?
Mijn eigen idee is om eerst het doorsteken van de poten omgedaan te maken. Wellicht nog wat spelen met de voorspanning van de achtervering, ik neem aan dat die omhoog moet bij meer kilo's bagage..
Bandenspanning houd ik altijd op 2,3V en 2,4A.
'99 TA

Offline Robertehv

Re: Schudden en stampen
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2014, 13:50 »
Balhoofd beetje strakker zetten al geprobeerd?
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline EelkoL

Re: Schudden en stampen
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2014, 14:22 »
nog niet, kan ik nog wel even doen bij de bandenwissel. Maar ja, als het dan over is weet ik nog niet wat de oorzaak was. Misschien voor die tijd maar even doen..
'99 TA

Offline PimW

Re: Schudden en stampen
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2014, 14:39 »
Los/versleten balhoofd kan/is de oorzaak van een schuddend stuur bij losse handjes.

Maar ik heb deze ervaring in lichte mate ook als de motor dmv een rol achterop zwaar is. Ik wijt het aan een gewichtsverdeling die op dat moment te ver naar achteren verplaatst is.
Maar wacht even met pielen tot je nieuwe banden hebt, dat zal het al een stuk beter maken vermoed ik.

Offline jbm

Re: Schudden en stampen
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2014, 18:12 »
heb hetzelfde gehad met mijn Transalp bj 90 in combinatie met Conti Trail Attack 1 nadat ze er meer dan 10000 km opzaten. Met de Africa Twin in combinatie met Michelin Anakee 2 ( na 19000 ) en nu Michelin Anakee 3 geen enkel probleem

Offline EelkoL

Re: Schudden en stampen
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2014, 20:03 »
Ik kijk nog een keer goed naar het balhoofd. Als die nog goed is wacht ik eerst de banden maar even af...
'99 TA

Offline The Headless Horseman

Re: Schudden en stampen
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2014, 22:18 »
Check ook even of de spaken allemaal op de juiste spanning staan en/of niet uit de velg aan het rotten zijn Eelko.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline EelkoL

Re: Schudden en stampen
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2014, 22:39 »
neem ik meteen ff mee!
'99 TA

Offline kevinvw

Re: Schudden en stampen
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2014, 20:17 »
Ik heb hier ook last van gehad. Niet zo erg maar had gehoord dat een licht getril geen kwaad kon. Dan ben ik op wereldreis vertrokken en in India is dit heel erg beginnen worden. In Myanmar zijn mijn spaken beginnen breken één voor één en dan met gelaste spaken (én een bang hart) doorgereden tot Bangkok waar ze de spaken konden vervangen, beide banden vervangen en wielen uitgebalanceerd. Nu kan ik zonder handen rijden en de TA rijdt vlot door.
Ons verhaal kan je lezen op www.wijzijnweg.org

Offline kevinvw

Re: Schudden en stampen
« Reactie #9 Gepost op: 12 april 2014, 05:25 »
De spaken begonnen te breken in het achterwiel. Het probleem zat dus achteraan...