Auteur Topic: Wegbanden voor een Transalp 650  (gelezen 16150 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline snor

Wegbanden voor een Transalp 650
« Gepost op: 11 april 2014, 15:56 »
Nadat vandaag mijn rit vroegtijdig aan zijn eind kwam door een schroef in mijn achterband. BEn ik nu dus opzoek naar nieuwe banden. Op dit moment zit er achter een anakee II en voor een tourance op (zaten er op bij aankoop). Maar aangezien ik eigenlijk nooit off road ga (op een sporadische zandweg na) ben ik aan het kijken voor echte wegbanden. De Bridgestone BT45.
Heeft iemand ervaring met deze banden op een transalp 650?

Dit zat er dus in mijn achterband. Tot aan de kop er in. Gelukkig wel schuin. De binnenband is niet lek.
(wordt wel vervangen want ik weet niet of de schroef hem toch beschadigd heeft).

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #1 Gepost op: 11 april 2014, 18:04 »
Omdat ik niet weet of de schroef door de band is gegaan en eventueel koordlagen heeft beschadigd.
DIe dan op hun beurt de binnenband als nog kunnen beschadigen.
En dat idee vind ik niet echt comfortabel rijden. Dus linea recta naar huis (op een rustig tempo)

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #2 Gepost op: 11 april 2014, 19:02 »
Ik heb nu zoals ik zei de tourance en de anakee II erop liggen. En ik vind grove loopvlakken voor redelijk wat onrust zorgen.
De trail attacks die je laat zien hebben wel veel minder het blok idee en meer gewoon wegband idee.
Ik ga er eens naar kijken.
bedankt.

Toch hoop ik dat er nog iemand reageert die de bridgestone bt45 eronder heeft (gehad)

Offline Sandra

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2014, 19:05 »
Waarom leg er niet de Dunlop trail attack erop? Dan heb je een band die erg geschikt is op de normale weg en je kunt er ook wat zandpaden mee op. Kortom ik ben er erg tevreden over en de prijs was ook goed, een setje voor rond de 210 euro gemonteerd en wel.
Dunlop Trail Attack??
Je zult als ik de banden zo bekijk vast Continental Trail Attack banden bedoelen.
Die zijn idd erg goed en gaan heuul lang mee...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2014, 19:06 »
Continental ipv Dunlop dus...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2014, 19:07 »
Volgens mij heeft Ad ''Waffie" nog een leuke aanbieding..
[img]http://img684.imageshack.us

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2014, 19:17 »
Die aanbieding had ik al gezien, hij zit alleen voor mij te ver weg om even heen te rijden.

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2014, 19:21 »
Ik heb die trail attacks een bekeken. Wat ik mij afvraag, waarom zou je met deze band op het zand beter af zijn dan een gewone wegband.
Er zit weinig profiel op, grote vlakken rubber. Ze lijken me puur wegbanden.

Offline Waffie

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2014, 20:42 »
ondanks dat ik te ver weg zit ben ik wel in staat je achterband het beste te beoordelen en of herstelling verantwoord mogelijk is.

ik heb meer dan het vermoeden dat de schroef niets eens door je karkas heen is gekomen en op geen enkele wijze de band heeft beschadigd
separatie is ook niet te zien

ik wil je toch graag uitnodigen in elburg of in sprundel(meer mogelijkheden !)

leverts je toch al gauw +100 euri voordeel op en daar tank je haast 3 x voor vol
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2014, 21:42 »
Dank je voor je reactie waffie.
Ik denk zelf dat de schroef er ook niet doorheen is gegaan. Omdat deze er schuin in zat. Zeker weten doe ik het natuurlijk niet.
Wat je met separatie bedoeld is me niet helemaal duidelijk.
Maar of de schroef de band nu wel of niet doorboord heeft. De achterband is zeker aan vervanging toe. Hij is vlak gereden. Heeft in het midden weinig profiel over.
En aan de zijkant van de blokken profiel (daar waar hij overgaat in de band zeg maar) zitten scheurtjes. Bij een blok is het echt open gescheurd.
Dus de band moet vervangen worden. En dan wil ik ook meteen de voorband doen. Die is nog niet aan vervanging toe, maar ik vind hem niet fijn rijden. (metzeler tourance)
Elburg is voor mij zeker te doen. Ik had niet begrepen dat je ook in Elburg zit.
IEdit: k heb de zaak in elburg gevonden.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2014, 22:03 door snor »

Offline GK

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #10 Gepost op: 12 april 2014, 08:56 »
ik ben ook fan van die dunlops trailattack

Offline Waffie

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #11 Gepost op: 12 april 2014, 10:13 »
we moeten geen verwarring maken,


continental trail attack  all road band
continental contigo! straatband
dunlop TR 91 all road band
metzeler tourance all road band
 of bijv Metzeler lasertec straatband
bridgestone  BW 501\BW502 all road band

maar ook de brisgestone  BT 45 straat band

« Laatst bewerkt op: 11 juli 2014, 16:33 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline GK

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2014, 13:39 »
Ik vind de continental en dunlops vergelijkbaar, heb ze bijde gehad

Offline GK

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2014, 13:41 »
Met de dunlops en de continental kom je primq door gravel en zand. Alleen een flinke plas modder is een probleem. Daarnaast ligt het ook gewoon aan je skills op de motor

Offline Sandra

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2014, 18:02 »
Met de dunlops en de continental kom je primq door gravel en zand. Alleen een flinke plas modder is een probleem. Daarnaast ligt het ook gewoon aan je skills op de motor
Nouu..., met die conti's trail attack komt je helemaal niet prima door het zand, ze zoeken dan als een gek. Die attacks zijn fijne banden voor op de weg en als er dan eens een gravel pad komt ofzo dan gaat dat best aardig maar voor zandhazen vind ik het absoluut niks.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2014, 22:14 »
de conti trail is gewoon een wegband

ter vergelijk.. de conti road attack 2        welk  verschillend profiel ??
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline luwe

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2014, 22:52 »
ben nu de conties aan het testen  goede banden voor harde ondergrond
in zand en modder niet geschikt
had anakees en die bevielen prima  heeft ook meer mogelijkheden voor mij

Offline chaly-dude

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #17 Gepost op: 18 mei 2014, 18:51 »
Mijn Transalp heeft nu voor het derde jaar op rij (ik rijd niet zo gek veel) BT45 banden eronder zitten.
Het was in het begin even wennen, zoals met alle nieuwe banden. Maar ik ben er erg tevreden mee.
Rijeigenschappen zijn heerlijk, liggen prima in de bochten en ik voel me ook zeker met nat weer.
Transalp XL600v + Honda SS50 (in onderdelen).

Offline Yank

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #18 Gepost op: 23 mei 2014, 21:43 »
Heb eerst enkele jaren de conti go's op de transalp bereden, die waren niet verkeerd maar nu ik de BT 45 gemonteerd heb ben echt weer in mijn sas. ze zijn echt super, zowel met hogere snelheid rechtuit als scheuren door de bochten. Ik denk dat voor weggebruik dit toch de betere band is.

Offline ferenc

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2014, 02:11 »
Altijd leuk, bandenbabbel. Gelukkig heb ik ook een mening. Niets kan wat mij betreft tippen aan de Anakee III. Wat een raar profiel om te zien, maar wat een rij-eigenschappen!!!! Fenomenaal, zowel op mijn Africa Twin als op de Alp 650. Nat/droog/volle bepakking/passagier het maakt niet uit. Daarnaast lijken ze maar langzaam te slijten. Ik ben om (en ik heb veel van bovengenoemde bandjes al achter de rug)...
CB400N-CB750F2-CBX400-R850R-XL600V-XL650V-R850GS-R1150RS-XRV750-Breva850-Alp650-XRV750

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #20 Gepost op: 07 juli 2014, 21:56 »
Even een update van deze kant.
Ik heb onder tussen de Continental Trailattack II banden erop liggen.
Ik heb er gok ik nu ongeveer 1000 km mee gereden. Maar ik ben al opzoek naar andere banden.
Ten eerste schudt het stuur nu heel erg. Dat deed ie met de vorige banden ook wel iets. Zeker met de topkoffer erop.
Maar zonder topkoffer en met handen aan het stuur was er niks aan de hand. Als ik nu rij zonder topkoffer en het stuur gewoon vast hou dan schud deze. Dit alles rond de 80 km/u. Laat ik het stuur nu los dan gaat het stuur heviger schudden tot ongeveer 60 km/u.
Dan dooft het langzaam uit. Met topkoffer erop durf ik het stuur niet eens los te laten want dan begint het echt heen en weer te slaan.
Aangezien het met de vorige banden veel minder was ga ik er vanuit dat de banden er nu de schuldige aan zijn dat het heviger is.
Ik heb vorig jaar al nieuwe balhoofdlagers erin laten zetten. Deze zijn ook na gesteld ondertussen. Met de banden spanning heb ik ook geexperimenteerd. Ook dat heeft niks geholpen. Ik wil binnenkort de voorvork nog los halen om de olie te vervangen en er zeker van te zijn dat beide poten de goede hoeveelheid hebben. (ze zijn niet lek dus ik gok dat dat wel goed zit).
Als ik op de motor ga staan en de voorband bekijk tijdens het rijden dan lijkt deze heen en weer te gaan.
Met de motor op de middenstandaard en het voorwiel in de lucht kan ik wel een minimale beweging in de velg zien, maar niet zo hevig als de beweging in de band.

Een ding weet ik niet of dit invloed heeft op dit slingeren. Als ik de achterbrug optil kan ik wat speling voelen in de bovenste bevestiging van de achterschokbreker. Geen idee of dit invloed heeft op de voorkant. Iemand ideeen?

Een andere reden voor mij om naar andere banden te kijken is totaal mijn eigen fout. Ik dacht echt wegbanden te willen. Maar ik rij toch meer over zandwegen dan ik eigenlijk dacht. Dus wil ik toch echt weer banden hebben die wat grover zijn. (metzeler tourance ofzo).

Maar mocht nog iemand en idee hebben over het schudden van het stuur, dan hoor ik het graag. Want dit verziekt de lol in het rijden over de weg behoorlijk.



Offline Sandra

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #21 Gepost op: 07 juli 2014, 23:25 »
Hallo, jammer dat jouw ervaring niet zo positief is. Ik heb nu de 3e conti trail attack achterband er al op liggen (2e voorband) en ik kan me niet vinden in negatieve ervaringen. Ik ben erg tevreden en kan als de band warm is erg plat gaan en voel me heel zeker op deze trail attacks!
Zou misschien jouw voorband opnieuw uitgebalanceerd moeten worden doordat  je misschien een stripje/of zo'n aan de spaak geknepen stukje lood bent verloren? Is de velg nog goed? En de spaken, wellicht zinvol om ze allemaal eens na te trekken?
Op de velg van de Transalp PD10 wordt geadviseerd de bandendruk niet hoger op te pompen dan 2,2 bar, hier houden we ons aan ivm met de binnenband.
Hopelijk kom je er uit, succes!
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2014, 07:35 door Jeroen »
[img]http://img684.imageshack.us

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #22 Gepost op: 07 juli 2014, 23:40 »
Hmm, vreemd. Zo te horen moet deze band het dus wel gewoon goed doen.
Dan zal ik inderdaad eerst eens verder zoeken. Ik ben in elk geval geen balanceer lood verloren. Die zitten er beiden nog op.
Zal het voorwiel er binnenkort eens uithalen en controleren.
Ik bedenk me net dat toen ik het wiel vanavond rond draaide (los van de grond) ik af en toe een slepend geluid hoorde.
Het kwam bij de remmen vandaan. Zou het eventueel een kromme remschijf kunnen zijn die dit soort klachten veroorzaakt?
Want het slepend geluid was niet konstant.
Ga ik ook binnenkort eens even kontroleren.
Heb er geen haast mee want zoveel rij ik niet meer. Maar ik ga er in elk geval mee bezig
Bedankt voor je reactie Sandra.


Offline Sandra

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #23 Gepost op: 08 juli 2014, 00:22 »
Hou je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd naar wat het probleem is/was.....
[img]http://img684.imageshack.us

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #24 Gepost op: 08 juli 2014, 09:41 »
Ik zal hier laten weten wat het is/was.
Dat kan alleen nog wel even duren. Heb niet zo heel veel tijd om met de motor bezig te zijn.


Offline Arjen

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #25 Gepost op: 08 juli 2014, 10:03 »
Dat je voorrem een beetje sleept, is over het algemeen normaal. Dat je het niet de hele tijd hoort bij het ronddraaien van het wiel kan duiden op een licht kromme remschijf, maar zolang het wiel vrij rond blijft draaien (als je hem een zetje hebt gegeven) zou het in principe binnen de perken moeten blijven en zou je vooral een 'schuddende ervaring' tijdens het remmen moeten krijgen. (dat kan je dus eenvoudig testen).

Mijn eerste ingeving is balancering of een vlak kantje op de band. Van dit laatste heb ik zelf ook (een heel klein beetje) last, maar dat slijt er wel weer uit. Bij mij komt het waarschijnlijk omdat de fiets op de bok, met voorwiel aan de grond, een paar keer het stuur gedraaid is op een grove ondergrond (klinkers met ingebakken grintjes).

Even langs de betere bandenboer en balancering laten checken. Dan kan je ook meteen kijken of de band nog mooi rond is. Een derde mogelijkheid is dat de band er niet goed om zit (niet goed in de velg gezonken). Als de band eraf is, kan je dit ook makkelijk zien, door het lijntje op de band te volgen die langs de velgrand loopt.
“Never Stop Exploring”

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #26 Gepost op: 08 juli 2014, 14:55 »
De voorrem voel ik met remmen niet trillen.

Vlakke kant aan de band en een verkeerd gebalanceerd wiel zou kunnen maar denk ik niet. Want met de oude banden had hij er ook last van. al was het wel in mindere mate.
Ik heb net even snel gekeken of de band goed in de velg ligt. Ook dit lijkt ok te zijn.

Met al die dingen zou een band trouwens omhoog en omlaag moeten trillen. Dus een stuiterend voorwiel. Ik heb juist een heen en weer slaand voorwiel.
Zoals in dit filmpje: (dit is wel een 700 en geen 650 zoals die van mij maar het gaat om het idee)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=uBxK8kpqCjw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=uBxK8kpqCjw</a>


Offline Arjen

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #27 Gepost op: 08 juli 2014, 15:26 »
Hmm, dat is naar alle waarschijnlijkheid geen effect van balancering of een vlak plekje.

Het kan zijn dat de band gewoon niet mooi rond is over het breedtevlak. Maar ik zou ook even checken wat de staat is van het balhoofd, en afhankelijk van het type of deze wel strak genoeg staat.

Zet de motor met het voorwiel los van de grond. Draai heel voorzichtig met het stuur.
Voel je in deze draaibeweging in het midden een knakje/weerstandje/bobbeltje/zwaar punt of hoe je het noemen wilt dan is je lager ingeslagen en aan vervanging toe.

Pak je voorvork aan de voorzijde onderaan beide poten vast en trek/duw naar voren en naar achteren, hier mag geen speling/tikje oid in zitten. Pas op dat je hem niet van de bok af trekt.

Conische lagers zijn in principe na te stellen om die speling er uit te krijgen, die speling heeft een ENORME invloed op het rijgedrag.
Goed afstellen vergt best wel wat technisch gevoel omdat het erg nauw luistert
“Never Stop Exploring”

Offline Oldtimer

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2014, 15:42 »
Ik vraag me af of je met top en zijkoffers rijdt en/of je er gewicht in hebt.

Het effect lijkt heel eg op een verkeerde zwaarte verdeling.
Wanneer ik zij/top koffers monteer heb ik dat effect ook zo rond de 120 km/h.
ook het windscherm kan wat onbalans veroorzaken.  Probeer maar eens een keertje zonder scherm te rijden.

Suc6




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #29 Gepost op: 08 juli 2014, 16:02 »
Ik vraag me af of je met top en zijkoffers rijdt en/of je er gewicht in hebt.

Het effect lijkt heel eg op een verkeerde zwaarte verdeling.
Wanneer ik zij/top koffers monteer heb ik dat effect ook zo rond de 120 km/h.

Eens, heb ik ook eens aan den lijve ondervonden. Maar dan blijft het balhoofd toch wel een onderwerp, want een beetje slechte afstelling zal dit slingeren flink vergroten...

Topic nog eens nagelezen, balhoofdlagers al vervangen en nagesteld. Dat kan het dus niet zijn. Ook belasting door topkoffer staat beschreven en dat het zonder topkoffer ook is.

Die speling op voorwiel en achterbrug hoort volgens mij niet. De combinatie kan als ik er zo over nadenk best vervelende effecten geven. Zou daar eens naar laten kijken door een kenner. Zitten al je spaken wel goed vast in het voorwiel?
“Never Stop Exploring”