Auteur Topic: Wegbanden voor een Transalp 650  (gelezen 16149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #30 Gepost op: 08 juli 2014, 17:35 »
Balhoofd is vorig jaar vervangen.
En ik rij zonder zijkoffers maar soms wel met topkoffer. Dan is het schudden nog heviger. Maar ook zonder topkoffer voel ik het stuur in mijn handen bewegen rond de 80 km/u.
Het windscherm is een orgineel scherm.


Die speling bij de achterschokbreker zit in het bovenste montage punt.
Of mijn spaken goed vast zitten kan ik niet beoordelen. Ze Zitten allemaal vast, maar of ze ook allemaal goed gespannen zijn weet ik dus niet.

Ik denk dat ik dan toch een keer naar een zaak moet die er meer vanaf weet want ik ben bijna door mijn mogelijkheden heen.

Wat ik trouwens ergens anders nog las was dat de achterschokbreker teveel voorspanning kan hebben waar door de motor te veel op zijn kop komt te staan. Ik heb dit echter nog nooit versteld en heb dus geen idee hoe die normaal moet staan. Is ook erg moeilijk te zien trouwens. Maar dat bekijk ik een keer goed als ik de schokbreker eruit heb gehaald.
Heb ik nog wel een vraagje. Ik heb gecontroleerd of er nog wel olie in de voorvork zat. Dat zat er in. Of het de goede hoeveelheid was moet ik later nog even bekijken. Maar wat mij opviel was dat de voorvork geen voorspanning heeft. De doppen boven op de vorkpoten kon ik zonder de veer in te moeten drukken monteren en met de hand voor een groot deel vast draaien. Moet er op de voorveren geen bus zitten ofzo om de veer onder spanning te zetten?

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #31 Gepost op: 10 juli 2014, 14:32 »
Hoi,

Ik ga door het stof, en niet op de transalp door het stof.
Nee op mijn knieen dor het stof.
Ik heb dus een mega blunder begaan. Zoals hiervoor te lezen heb ik vreselijk veel lat van een slingerend stuur.
Veel mensen hebben al oplossingen daarvoor aangedragen.
Ik heb zelf verder op het net veel gelezen over Shimmy.
Een aantal dingen die voorgesteld werden konden door een simpele controlle weggestreept worden.
Andere komt wat meer werk bij kijken. En aangezien ik buiten moet sleutelen kan ik niet elk moment met de motor bezig.
Ik wilde binnenkort een aantal dingen nogmaals controleren. Ik wil het balhoofd los halen en de voorvork. De voorvork wil ik voorzien van nieuwe olie zodat dat goed zit alsmede het niveau. Het balhoofd lager nogmaals controleren en eventueel bijstellen.
Maar voor dat ik de heleboel los ging halen heb ik nogmaals aan zowel voor als achterwiel getrokken en gewiebeld om speling te ontdekken. Voorwiel, niks
Achterwiel.... hmmm. Die voelt zacht aan.
eens even de bandenspanningsmeter pakken.
WHOOOOTTT. 1.5 bar in de achterband en in de voorband 1.8 bar.
Meteen de banden op gepompt en beide even op 2.5 bar gezet. En meteen ook even een stukje rijden.
En ja hoor. het wiebelen van het stuur is een stuk minder. weer op niveau zoals het was met de oude banden.
het is dus nog niet helemaal weg. Maar wat voelde ik me dom zeg.
Banden spanning is toch iets wat je als eerste zou checken.
Volgens ij maak ik nu wel aanspraak op de titel "prutser van de maand".

Heb ik nu dan wel het probleem van het luchtverlies in de banden. Bij montage van de nieuwe banden werd me gezegd dat de binnenbanden nog goed waren. Dus die zijn niet vervangen. En ik weet zeer dat de banden toen ik ze terug kreeg op spanning waren. Controleer ik altijd want bij de motor zaak pompen ze die dingen achterlijk hard op.
Ben dus bang dat er nu wel nieuw in moeten. Maar nu weet ik in elk geval wat de ergste boosdoener was.
Neemt niet weg dat ik de olie in de voorvork nog wel een keer ga vervangen want zoals gezegd is het nog niet helemaal weg. Maar als ik nu 1 vinger aan het stuur hou is het al verdwenen.


Offline Oldtimer

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #32 Gepost op: 10 juli 2014, 16:52 »
Citaat
Maar als ik nu 1 vinger aan het stuur hou is het al verdwenen.

Als ik jou was zou ik er toch een paar meer gebruiken.

 ;)


En omdat je er zo aardig om vraagt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #33 Gepost op: 10 juli 2014, 17:15 »
Ik kan uit het topic niet helemaal terughalen wanneer je de banden hebt laten monteren, maar als dat bijv al 2 maanden geleden is, en je hebt tussentijds niet gecontroleerd/opgepompt, vind ik het eigenlijk nog helemaal niet zo gek als ze nu op 1,5 bar staan  :-\

Iedere band verliest na verloop van tijd zijn lucht vanwege poreusheid van het rubber, maar ook een ventiel kan lekken.

Dus nieuwe binnenbanden is niet altijd een garantie dat de boel eeuwig op druk blijft staan  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #34 Gepost op: 10 juli 2014, 17:27 »
Ik heb ze er vanaf begin mei opzitten. En ik zou zweren dat ze toen goed waren.
Echter nu ik mijn manometer bekijken zou het best kunnen dat ik mij in schaal verdeling heb vergist.
psi ipv bar. Maar dan nog zouden de banden lucht verloren hebben. Alleen niet zo extreem.
Ik ga in elk geval de druk beter in de gaten houden.
Verliezen binnenbanden eerder druk dan tubeless banden?


Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #35 Gepost op: 10 juli 2014, 20:21 »
Ik ben net terug van een ritje. Ik heb diverse bandenspanningen geprobeerd.
Hij lijkt het best te rijden met 2 bar voor en 2.5 bar achter. Al blijft ie rond de 80 km/u wiebelig.
Wat me tijdens het rijden wel opviel is dat de achterband behoorlijk warm wordt.
Toen ik thuis kwam heb ik het gemeten en kwam uit op 42 graden.
De druk veranderd daardoor ook. Want toen ik met een warme band nogmaals de spanning mat kwam ik uit op 2.9 bar. Dus een stijging van 0.4 bar.
De voorband blijft veel koeler. Deze werd hooguit lauw.
Is dit normaal ?

Offline Oldtimer

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #36 Gepost op: 10 juli 2014, 22:40 »
Kan ook worden veroorzaakt door het feit dat het achterwiel niet helemaal recht tussen de achter brug zit en op die manier dus meer zijwaartse wrijving t.o.v. het asfalt heeft.
Dit zou ook een stukje onstabiliteit kunnen veroorzaken.
Dat de bandenspanning oploopt tot 2,9 bar heb ik in elk geval nog nooit ervaren.
En gebruikte binnenband monteren is bijna vloeken in de bandenkerk.
Een binnenband zet zich naar de buitenband en wanneer je alleen  een nieuwe buitenband monteerd kunnen er vouwen ontstaan die uiteindelijk een lekkage veroorzaakt.

Op je vraag of tubeless eerder druk verliezen :
Ja, wanneer er oneffenheden/vuil aan de binnenkant van de velg zitten, of de band is niet goed gemonteerd.
ook door de genoemde zijwaartse wrijving kan een tubeless zelfs spontaan ineens leeglopen. In dat geval moet de druk wel laag zijn.

Maar datzelfde kan ook met een binnenband gebeuren. Denk maar aan de corrosie van de alu velg van een transalp, waarbij scherpe schilfers de binnenband verwoest.
Als hij poreus is, of zoals Headless al aangeeft bij het ventiel.
Een spijker is in elk geval voor alle banden funest.

Zoals al aangegeven in dit topic, laat een banden specialist ( Ad Mies of Hans Schaap)  er eens naar kijken.
Jou geval is er een van oorzaken uitsluiten zoals je zelf al opmerkt.
Ik ben ervan overtuigd dat de oorzaak wordt gevonden.

Groeten

Oldie




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #37 Gepost op: 11 juli 2014, 15:25 »
Misschien een tikkie kort door de bocht Marien, om te stellen dat je ALTIJD een nieuwe binnenband moet monteren bij een nieuwe buitenband  :-\

Een specialist (Ad of Hans in ons geval  ;)) kan beoordelen of het verstandig is om de oude binnenband weer opnieuw te gebruiken  :)
Aan de andere kant kost een nieuwe je ook de kop niet, dat is waar  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #38 Gepost op: 12 juli 2014, 10:11 »
Citaat
tikkie kort door de bocht
Helemaal mee eens, maar/en het is ook een beetje afhankelijk van wat je binnenband heeft meegemaakt.
Hoe oud hij is en of dezelfde buitenband wordt gemonteerd.
Ik neem in elk geval dat risico niet.
Bij een lange tocht neem ik de gebruikte binnenband dan wel mee als reserve.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #39 Gepost op: 12 juli 2014, 22:24 »
En vanavond weer een stukje gereden (heb nu al meer gereden in de afgelopen twee weken dan het hele jaar ervoor :P )
Het schudden van het stuur is nog niet weg. Het is al wel een stuk minder. Als ik nu bij 80 km/u het stuur loslaat gaat deze wel schudden maar binnen de perken. En eenmaal onder de 70 verdwijnt het schudden langzaam.
Maar ik voel het nog steeds ook met handen aan het stuur.
Dus ik ben verder op onderzoek uit gegaan. Staand op de voetsteunen en naar het voorwiel kijkend tijdens het rijden lijkt de band te slingeren. (bij lage snelheid, dus het stuur slingert dan nog niet) Thuis aangekomen heb ik de motor zo neer gezet dat het voorwiel los is van de grond. Ik ben er recht voor gaan zitten en heb het wiel een zetje gegeven.
De band slingert inderdaad. Maar er zit ook een hele lichte slag in de velg. Het lijkt echter wel dat de slag in de band een stuk erger is dan de slag in de velg. Maar het is moeilijk om te zien. En ik heb natuurlijk geen meetapparatuur om dit te meten. Dus ik denk dat ik binnenkort het wiel er maar eens uit haal en naar een specialist breng die dit wel kan meten/zien.
Weet iemand een adres daarvoor in de omgeving apeldoorn?

Ik heb trouwens ook nog even de banden spanning gecontroleerd. Omdat deze afgelopen week zo opliep en de band zo warm werd.
Ik heb nu aan een rustig tempo rondgetoerd (rond de 70 km/u over dijkweggetjes en 80 a 90 over de provinciale weg.) De band wel dit keer wel warm (natuurlijk) maar lang niet zo warm als eerder. En de banden spanning is ook minder opgelopen. Van 2.43 koud naar 2.5 warm. Wat mij redelijk normaal lijkt. Blijkbaar heb ik de vorige rit iets te enthousiast gereden :P.

Heb ik nog een vraagje voor mensen met een Transalp 650. als deze op de zijstandaard staat. Is de achterkant dan een stukje ingeveerd en kun je hem dus iets uit de  achter veer trekken? Of is deze dan al maximaal uitgeveerd?

De zoektocht gaat verder.
Iedereen bedankt overigens voor alle reakties en mogelijke oplossingen. Wordt zeer gewaardeerd.

Offline Waffie

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #40 Gepost op: 13 juli 2014, 05:05 »

samengevat:

als je voorwiel in cadans komt (slingeren) gewoon je stuur vast blijven houden
(ik heb er ook last van maar..... alleen als de wieldruk op het voorwiel afneemt)
 je merkt dit vooral als je weer afgetankt. hebt.

 maar de meeste oorzaken zijn al aangekaart.

losse spaak,
wiellager/balhoofd defect
band niet goed gemonteerd
binnenband gedraaid
band die van zich zelf niet goed is.
slappe voorvering en of geen olie meer in de voorvork
etc

en als je niets van dit alles  hebt zou ik me geen zorgen maken

niet lullen maar rijden
beschouw het als een zeer klein probleem dat  het onderzoeken niet waard is

blijft het je wel storen  dan  moet je alles vernieuwen waar je over twijfelt totdat je het opgelost hebt

De laatste oplossing kan ook de aanschaf van een andere motorfiets zijn bijv bmw gs (rete strak)
en dan nog kunnen zaken als de banden keuze en bandenspanning roet in het eten gooien

ik wil maar zeggen

soms is het zoeken naar de speld in de hooiberg



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline snor

Re: Wegbanden voor een Transalp 650
« Reactie #41 Gepost op: 08 september 2014, 16:43 »
Edit: geen probleem meer.

« Laatst bewerkt op: 10 september 2014, 12:18 door snor »