Auteur Topic: Varadero of......  (gelezen 15302 keer)

Offline HotelMike

Varadero of......
« Gepost op: 13 april 2014, 11:09 »
Na jaren met plezier op een XL650V te hebben gereden wil ik nu wat anders.
Voor mijn woon werk verkeer vind ik de Alp net wat te licht, veel snelweg.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op 2 motoren, nl: een Honda XL1000V Varadero en een Aprillia ETV1000 Caponord.
Beide uit 2007.

Nu zal ik hier geen vragen stellen over de Capo.

Ik heb inmiddels veel gelezen over de Dero, maar zou graag zoveel mogelijk positieve als negatie ervaringen willen.
Ook eventuele lastige dingen waar op te letten met onderhoud (denk aan de rot klus om kleppen te stellen bij de XL700V).

Offline Waffie

Re: Varadero of......
« Reactie #1 Gepost op: 13 april 2014, 11:59 »
hallo,

van alle dero's na 2005 hoor je eigenlijk geen problemen  het is een grootte reisenduro waarvan het zwaartepunt hoger ligt  dan van bijv de caponord
de zitruimte  op de dero is zeer ruim

maar ook bij de caponord zit alles precies op  zijn plek al vind ik deze zelf meer handelbaar
vergelijkbaar in het verschil tussen de transalp (zit je op de motorfiets) en met de twin(daar zit je meer in de motofiets)

dit had ik ook op de caponord

probeer ze beiden uit  als dat mogelijk is want uiteindelijk zul je dit zelf moeten beslissen

oh ja.. de onderdelen voorziening van aprillia is altijd een stuk trager zoniet diep triest maardaar heb je wel italian design voor

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

« Reactie #2 Gepost op: 13 april 2014, 13:22 »
Je hebt PM.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2014, 13:29 »
Bedenk in ieder geval wel dat het brandstofverbruik van een Varadero behoorlijk aan de hoge kant ligt, het was voor mij ooit een van de redenen om die verder fijne motor op te ruimen.

ONZIN.

Dat geld alleen maar van Varadero's van voor 2003 (de carburatieversie) en die wil je anno 2014 met de navenante brandstofprijzen écht niet meer hebben. Tenzij je bereidt bent, om fix te investeren in bv een Dynojet kitje op de carburateurs. Maar dan nog krijg je 'm niet zo zuinig als een Varadero van ná 2003. Een injectievaradero haalt zonder veel moeite gemiddeld 1 op 18, op lange afstanden is een verbruik van 1:20 geen uitzondering. Het laatste model is zelfs nog een stuk zuiniger.

Vraag is dus in eerste instantie... Wat voor bouwjaar zit je op de flessen? Ik zou het eerste injectiemodel (2003) vergeten. Die had toch wat aanloopproblemen (verder overigens wel een hele goede motor) met de afstelling van de injectie. Is wel goed te krijgen (powercommander). Vanaf 2004 is de dero met ABS leverbaar. Feilloos remsysteem, al helemaal in combi met de CBS.

Je zou moeten afvragen wat het verschil is tussen de Transalp en de Varadero. Ben destijds na 3 Transalps (600) overgestapt op één van de allereerste Dero's, inmiddels na ruim 200.000 Vara kilometers met nummer 4 bezig, de laatste die nieuw leverbaar was (helaas).

Wat mij opvalt in combi met de Transalp? Natuurlijk is 'ie zwaarder, maar wat me opviel (destijds in 1998 al!) is dat je als je vanaf de Alp komt, eigenlijk helemaal geen gewenning nodig hebt. De overstap gaat eigenlijk vanzelf.
Over de Caponord kan ik niet goed oordelen (wel ooit een uitgebreide proefrit opgemaakt) behalve dat ik het comford van de Dero beter vind. Op de Capo kan ik bv mijn lange benen totaal niet kwijt ivm de voorgevormde tank. Ook vond ik het zadel minder comfy. Onderhoudskosten van de Aprillia zijn naar verluidt ook prijziger als van de Dero.

De Varadero is gewoon een oerdegelijke, no-nonsense Honda van de 'oude stempel'. Gewoon doen...  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline HotelMike

« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2014, 17:43 »
Iedereen tot zover bedankt voor jullie reacties. de Dero waar in interesse in heb is de volgende:

http://www.huybersmotoren.nl/detail.asp?id=2411&mrk=1

Kent iemand deze fiets toevallig??

Offline Stelvio.

« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2014, 08:46 »
Hoi Hotel Mike,

ik ken de fiets niet maar de motorzaak wel,en ik kan jou verzekeren dat het een prima zaak is.
Hele goede service, fantastische medewerkers en heel veel kennis van motorfietsen.
Ik zou gewoon even langs gaan en een proefrit maken.

Grt

Richard

Offline Two Plugs

« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2014, 08:52 »
Hotel Mike... Dat is dus idd het laatste model (= laatste modelserie). Dezelfde dus die ik heb. Is ook direct de meest zuinige Varadero ooit.
In tegenstelling tot de '04 die ik hiervoor had, heb ik met deze totaal geen behoefte gehad om er een PC op te zetten of de vering aan te passen.  ;D

Je kunt deze fiets niet meer vergelijken met de carbudero waarover Frans het heeft. Zelfs niet met de 1e generatie injectiedero's (2003-2006).
Maar zelfs een Transalp 700 wordt een drankorgel als je veel stadsverkeer rijdt. Dat wil niet automatisch inhouden dat een motor royaal met brandstofgebruik omgaat, maar meer met hoe je een motorfiets gebruikt.
Neemt niet weg dat idd een carbudero van vóór 2003 toch wel ernstig aan het infuus van de brandstofpomp gekoppeld was...  ;) Maar dat speelt hier dus geen rol meer.

Gewoon doen!!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline Two Plugs

« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2014, 14:06 »
Helaas moet ik je toch uit je droom helpen, ik gebruikt de TA vaak in stadsverkeer en ben daarbij ook geen langzame  of zuinige rijder, het verbruik heb ik in die omstandigheden ook nooit onder de 1 op 19 gekregen. Bij langere ritten gebruikt de TA700 bij mij tussen de 1 op 20/22,8. Kortom een zuinige machine. Los daarvan, de Varadero die HotelMike beoogt ziet er mooi uit en hij zal er ongetwijfeld een beul van een motorfiets aan hebben.

Tnx, je bewijst met deze posting dat niets zo persoonlijk is als een motorervaring. Heb een week lang en 1.200km op de XL700 demo van Honda NL mogen rijden net als ik ook op de dero en mijn XLV rijdt. Verbruik was een teleurstellende 1:15...Dat verbruik werd overigens ook bij diverse testen in de pers aangehaald... Maar je hoort me niet claimen dat de ta 700 dan ook automatisch een notoire zuipschuit is (wat de carbudero overigens wel is, maar daar waren we het al over eens)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline Robertehv

« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2014, 15:02 »
Laat ik nu én een transalp én een Caponord hebben, zie mijn avatar, dat is niets anders dan mijn trouwe werkpaard.

Dat trouw is 'ie niet vanzelf, dat is dan het verschil met een Deroding.....

Er zijn wat wat dingetjes die je aan moet pakken, elektra is gevoelig evenals de brandstofkoppelingen. Maar als je dat heb gefixt is het een superbetrouwbare fiets met z'n rotax blokje en Brembo ho ijzers.

Ik heb indertijd ook getwijfeld tussen een Dero en een Capo. Ik wilde iets meer oemph dan mijn toenmalige Transalp, nu heb ik er een TA bijgekocht voor het baggeren, daar is zo'n Capo, maar een Dero ook, helemaal niet voor geschikt.

Achteraf erg blij met de keuze voor de Capo, komt niet zo heel veel voor in het straatbeeld, wat ik wel leuk vind en is nu nog steeds een modern ogende motor.
Italianen weten heel goed hoe ze een frame moeten bouwen dus tot de 210 km/u met volle topkoffer (op de GPS) een snaarstrak rijgedrag en een bochtenpikker pur sang.

Ik heb er Pilot Road banden op liggen, heeft Ad er nog onder gezet, en die zijn bijna aan vervanging toe trouwens, steuntjes aan de grond en schaamrandjes? Neu, die ken ik niet.

Kom anders eens op het Motorforum in het Capotopic kijken. Daar vindt je de Capoistie.
KTM 990 Adventure
Aprilia Caponord  2007 (verkocht)
Honda CB 750 Bol 'd Or 1980
Honda CB 900 F2 Bol d'Or 1982 (in verkoop)
Alpje 1993 met blafpijp (verkocht)
Mijn oude Alpje uit 1998 is terug en gaat nooit meer weg! Ik heb gelogen, toch verkocht 2-5-2015.

Offline Two Plugs

« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2014, 16:42 »
Helemaal juist, Frank...
En het kan écht nog slechter...  ;D ;)
Zolang we maar ons plezier aan de bikes hebben. Das het meest belangrijkste!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline HotelMike

« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2014, 18:06 »
Hoi Hotel Mike,

ik ken de fiets niet maar de motorzaak wel,en ik kan jou verzekeren dat het een prima zaak is.
Hele goede service, fantastische medewerkers en heel veel kennis van motorfietsen.
Ik zou gewoon even langs gaan en een proefrit maken.

Grt

Richard

Richard, bedankt voor je reactie. Helaas dat effe langsgaan gaat niet 123. Woon helemaal in het hoge noorden.
Misschien aankomend weekend even kijken.

Offline Two Plugs

« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2014, 23:35 »
Henk,
Hoe 'hoog' is dat 'hoge noorden'?
Mailtje in goede orde ontvangen en beantwoord, hebben deze week wel ff contact.  ;)

Misschien is dit ook wat?
http://www.motorhuisbakker.nl/nl/motor-occasions/207-honda----xl-1000-v-varadero-abs.html

Is overigens GEEN 'bouwjaar' 2007, wel een ABS.
Deze zaak heeft mij overigens heel erg goed geholpen aan mijn huidige (nieuwe uit een oude voorraad bij een bevriende zaak) Varadero. Harold or Maruela kunnen je verder helpen.

Ook Mulders Motoren heeft nog een '11 Varadero in bedrijf als volgmotor voor hun rijschool, dat is wél een post- 2007. Contact met Jan Renken of Martin.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline HotelMike

« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2014, 22:06 »
Even een update. Ik heb inmiddels proefgereden op een Caponord. Als je er bijstaat is het een donders mooie fiets. Qwa looks hebben die Italianen een hele mooie motor gemaakt. Ook het Rotax motorblok is super. Deze Capo had sportdempers en aangepaste mapping, een heel gretig motorkarakter. De handelbaarheid viel me reuze mee voor zo'n zware fiets. Gaat het de Capo worden, nee. Ik kan mijn benen niet goed kwijt, mijn bovenbenen zitten klem tegen de bovenrand van de plooi in de tank. Daar had ik na 10 minuten proefrijden al de balen van.
Ik ga nu verder kijken voor een Varadero. Heb er 2 op het oog, en SD02 en een SD03. Eens kijken hoe dit gaat bevallen.

Offline xrvtuur

« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2014, 08:41 »
een varadero rijd met andere uitlaten en aangepaste mapping ook lekkerder
Varadero SD02  2004

Offline swilting

« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2014, 14:08 »
Er staan er te koop op t forum.... :P
Motorcycling is not a crime

Offline EDxrv

« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2014, 14:38 »
Ik vind varadero te zwaar voor offroad.

Offline Two Plugs

« Reactie #16 Gepost op: 18 april 2014, 23:00 »
Ik vind varadero te zwaar voor offroad.

Alsof een Africa Twin een verdergewicht is...  :o 
De vraagsteller wil 'm ook niet voor Dakar gebruiken, maar voor woon-werk-verkeer. Ff 1e posting lezen.  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline HotelMike

« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2014, 21:44 »
De kogel is door de kerk. Het is een Varadero geworden, bj2008, zwart/lichtblauw. Compleet met valbeugel, originele 3 dlg kofferset, middenbok.
Nu nog even geduld tot ik hem kan ophalen. Krijgt nog aflever/onderhoudsbeurt. Kan niet wachten... ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 26 april 2014, 22:15 door HotelMike »

Offline Two Plugs

« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2014, 23:21 »
De kogel is door de kerk. Het is een Varadero geworden, bj2008, zwart/lichtblauw. Compleet met valbeugel, originele 3 dlg kofferset, middenbok.
Nu nog even geduld tot ik hem kan ophalen. Krijgt nog aflever/onderhoudsbeurt. Kan niet wachten... ;D ;D ;D

GEFELICITEERD! Mooie start van het voorjaar!  ;D
(Toch die in Schijndel?)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline Stelvio.

« Reactie #19 Gepost op: 29 april 2014, 10:12 »
Gefeliciteerd met je nieuwe bike.

Offline swilting

« Reactie #20 Gepost op: 29 april 2014, 21:53 »
Daar ga je geen spijt van krijgen  :))

Offline HotelMike

« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2014, 21:07 »
Ik denk ook dat ik er geen spijt van ga krijgen. Helaas moet ik nog even geduld hebben.
Heb alvast een to do lijstje opgesteld.

Andere kuipruit of een MRA Spoiler erop. Met mijn 192 zit ik met mijn kop precies in de turbulentie.

Wil een zgn mudflap voor de achterste schokbreker. Omdat ik vanwege mijn woon-werk verkeer ook wel eens op minder schone wegen zal rijden houdt dit de shock wat schoner

Een voorspatbord verlengstuk. Minder zooi op je uitlaat en blok.

Hoezen of beschermkapjes om de voorpoten.

Mijn navi monteren.

Mijlenteller ombouwen naar km's. Mooi winterklusje. Zie link:

http://www.ebay.com/itm/Honda-XL-1000-V-Varadero-SD02-gauge-faces-/330972612544?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4d0f8147c0&vxp=mtr

Of deze:

http://www.moto-discovery.com/eshop/design/white-tacho-speedo/honda-varadero-08-11-white-tacho.html

Mensen die tips hebben....laat maar horen.

Offline Two Plugs

« Reactie #22 Gepost op: 01 mei 2014, 08:30 »
Die mudflap achter (werkt SUBLIEM) kun je bestellen via www.desertstorm-bike.de

NB: de site wordt in Firefox gerapporteerd als 'aanvalssite', maar heb er zelf al vaak besteld. Je hoeft zelfs niet vooraf te betalen, de mudflap kwam gewoon per post naar huis, voorzien van rekening met betalingsaanwijzingen, gewoon via SWIFT/IBAN.
Voorspatbordverlenger (fenderextender) heb ik van MDI in Herpen/Ravensteijn: www.mdi-online.nl. Vergeet de RVS zelftappertjes die d'r bij zitten (LEEEEEELIJK!). Heb m bevestigd met van die zwarte doordrukknoppen (?) die je bij de automaterialenzaak haalt.

Vergeet niet om een paar frontfork gaiters te plaatsen. Scheelt je je voorvork keerringenen!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline Simonshavenaar

« Reactie #23 Gepost op: 01 mei 2014, 10:56 »
Mijlenteller ombouwen naar km's. Mooi winterklusje. Zie link:
http://www.ebay.com/itm/Honda-XL-1000-V-Varadero-SD02-gauge-faces-/330972612544?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item4d0f8147c0&vxp=mtr
Of deze:
http://www.moto-discovery.com/eshop/design/white-tacho-speedo/honda-varadero-08-11-white-tacho.html

Mensen die tips hebben....laat maar horen.

Zijn de tellerplaten van de SD02 en SD03 hetzelfde dan?
Zag dat allebei de linkjes van een SD02 zijn, en model 2008 is volgens mij SD03, zou jammer zijn als het net niet past.

Ga ervan uit dat het 2008 model trouwens wel abs heeft, van de SD02 zonder abs zijn de tellerplaten ook weer anders, die van de links passen bij mij niet.

Offline HotelMike

« Reactie #24 Gepost op: 01 mei 2014, 22:05 »
Ik heb geen idee of er verschil tussen de SD2 en 3 zitten. Ik moet nog een week wachten op mijn Dero.
Als hij er is dan zal ik wel eens kijken en bestel ik gewoon een stel. Mooi klusje voor in de wintermaanden.

Offline Two Plugs

« Reactie #25 Gepost op: 01 mei 2014, 23:21 »
Dashboardunit van de SD02 en 03 zijn niet uitwisselbaar. Maar aftermarket moeten wijzerplaten dat volgens mij wel zijn...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline HotelMike

« Reactie #26 Gepost op: 01 juni 2014, 23:21 »
De eerste 500 km zitten er inmiddels op. Heerlijke motor. Kennen jullie dat gevoel van...dit had ik eerder moeten doen. Nou dat is elke keer als ik de Dero stap het geval.
Inmiddels al een paar dingen gedaan aan de motor. Voorspatbord verlenger erop. Net als Bernard al aangaf, niet met die lelijke parkers. Ik heb gekozen voor Sikaflex lijm. Touringcars hangen ook aan elkaar met dit spul dus een stukje spatbord zal ook wel gaan. Hier de link:

http://www.bobsbikestuff.co.uk/ourshop/prod_2018684-Honda-XL1000V-Varadero-Extenda-Fenda-05123.html

Mudflap gemaakt om de achterste schokbreker te beschermen. Stuk hard plastic van...jawel van een zwarte emmer, hahaha. Verwarmen met een verfstripper, als het plastic zacht is even over de achterband om de ronding te vormen, afkoelen met een natte koude doek, 2 gaatjes boren en voila...

TomTom Rider 5 besteld in Belgie, de goedkoopste die ik kon vinden en gemonteerd. De Garmin was overleden. Teveel gedoe gehad met de Garmin dus nu maar over op TT. Zie link:

http://www.artencraft.be/nl/tomtom-rider-4---europa---lifetime-kaarten-81179

Verder nog 2 andere pitten in de koplampen. Osram Night Racer plus, geven mooi fel wit licht met een blauwige gloed voor betere contrast. Op de Alp had ik deze ook en was er zeer tevreden over. Duur?? Valt mee, zie link:

http://www.autolampen.nl/nl/osram-64193nrp-1.html   Stukken goedkoper dan bij de motorzaak, kosten al snel tegen de 17 euro per stuk.

Tellerplaten besteld, zie eerder in dit topic. Dit wordt een winterklus.

Offline swilting

« Reactie #27 Gepost op: 02 juni 2014, 11:26 »
Goed bezig  8)

Offline Waffie

« Reactie #28 Gepost op: 02 juni 2014, 11:49 »

TomTom Rider 5 besteld in Belgie, de goedkoopste die ik kon vinden en gemonteerd. De Garmin was overleden. Teveel gedoe gehad met de Garmin dus nu maar over op TT. Zie link:

ik heb  mijn tom tom  daar ook besteld maar kreeg dus het oude model

ben dus zeker dat je de juiste besteld hebt want dat staat daar zeer onduidelijk
de prijs is te mooi  en heb dus twijfels dat jij de zelfde fout maakt
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Arjen

« Reactie #29 Gepost op: 02 juni 2014, 15:33 »

Ben toch bang dat je een Rider 4 ipv Rider 5 gaat ontvangen...
“Never Stop Exploring”