Algemeen > Over mijn (nieuwe) motor, mijzelf en/of waarom ik lid ben geworden

Voorstellen en gelijk twee technische vraagjes.

(1/3) > >>

Kansloos:
Hallo leden van de Transalpclub.

Ik ben Tim en heb heb sinds kort een xl600v van 97 als sleutelproject in mijn bezit.
Ik ben een beginnende sleutelaar en het is mijn bedoeling om te kijken of ik deze fiets kan opknappen (er staat inmiddels ruim 130k op de teller en verbruikt wat olie) als het rendabel is en ander als onderdelen motor voor een Transalp/ african twin die ik nou zou willen hebben.

De motor is hoofdzakelijk voor woonwerk verkeer gebruikt in het verleden en is door weer en wind bereden (ook pekel).

Nu ben ik bezig met het uit elkaar halen van de motor (dit in verband met het grote olieverbruik).

Nu loop ik alleen tegen twee dingen aan. Ik krijg het spruitstuk niet uit de voorste cylinder. De achterste is er al uit maar de voorste zit zo vast gerot als een huis. (Ik heb geprobeerd met de zoekfunctie al te kijken op de website maar heb hier niets voor gevonden. Als het er toch staat alvast sorry).
Ik heb al met imal geprobeerd het te smeren en met een gasbrander de cylinder te verwarmen maar dit lukt geen van bijde. Er is geen beweging in te krijgen.

Daarnaast zit ik met het uit elkaar halen van de voortse cylinder. Ik moet de spanning van de distributieketting halen door met een schroevendraaier een deel van de kettingspanner in te drukken en vervolgens met een tang een ander deel om hoog te trekken en hier daarna een pennetje door heen te duwen. Echter heb ik geen grip om het 2e deel om hoog te trekken met een tangetje. (bij de achterste cylinder ging dit wel).


Hebben jullie ideeen om deze uitdagingen op te lossen?

Ik weet niet trouwens of mensen behoefte hebben aan foto's van het blok als ik het open maak en foto's van het uitbouwen van het motorblok?

Groeten
Kansloos

Bikkel:
Foto's kunnen altijd mede klussers helpen bij hun eigen klussen en problemen, en iedereen kan er wat van leren.
Dus graag plaatsen die foto's .
En jij natuurlijk succes met deze klus, we kijken graag mee hoe je het oplost.
En kunnen je dan met raad ( en daad) bijstaan.

len_tour:
Vastgerotte delen een tijdje laten weken in de kruipolie (iedere dag of 2x per dag nieuwe erop doen. En dan idd warmstoken, proberen, gaat niet? Meer olie, volgende dag weer. Misschien kun je een roestvreter (rustyco) er op loslaten maar daar heb ik in deze toepassing geen ervaring mee.

De distri-ketting is volgens mij kwestie van vloeken, hard knijpen, huilen en doorzetten. Dat was het bij mij iig. Maar misschien heeft iemand een goeden tip.

En plaatjes zijn altijd leuk!

Succes,
Lennert

Two Plugs:
Welkom bij de leukste Honda- club van Nederland 'and beyond'!

Have fun, voor technische hulp en ondersteuning ben je hier aan het juiste adres!

Met dé Groningse Transalpclubbrul,

Waffie:
hallo,

je benoeming van het spruitstuk roept bij mij vraagtekens op want er is niet echt sprake van een gietstuk waarop de carburateur zitten.
hooguit 2 rubberen delen die er opgedrukt zitten en vast gezet met een klem.

dus inderdaad een foto plaatsen wat jou probleem aangeeft doet wonderen.

en de werkwijze om de spanning van je ketting af te nemen is juist

de veer omlaag ende wig omtrekken met een tang en er dan een nagel door het gaatje plaatsen waardoor de vast blijft staan

succes en ik wacht op de foto

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View