Auteur Topic: Afslaan en inhouden  (gelezen 4139 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bjorn

Afslaan en inhouden
« Gepost op: 18 april 2014, 19:27 »
Hallo Forummers,

Vandaag een stukje gereden op mijn Alpje.
Bij het afremmen van ca. 80km/u naar 0  vanwege een rood verkeerslicht sloeg de motor af.
Opnieuw gestart en bij het wegrijden hield de motor in, terwijl ik het gas wel vol open had.
200m verderop even gestopt, opnieuw gestart. De hele rit daarna niets meer aan de hand.

Na een hoop trammelant met mijn 'zorgenkindje' afgelopen jaar, waarbij er een hele hoop vervangen is, maak ik me nu over de technische staat niet zo'n zorgen meer.... ;D

Maar ben toch wel erg nieuwsgierig waardoor dit kon gebeuren!

Wellicht vermeldenswaardig: mijn demper (standaard Alp-demper) is zo lek als wat, wordt volgende week vervangen voor een Laser).

Gr. Bjorn

Offline Bjorn

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2014, 15:51 »
Op internet lees ik dat dergelijke problemen mogelijk worden veroorzaakt door vervuilde carburateurs, zou dit het zijn?

Offline len_tour

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2014, 21:33 »
Sprak laatst een monteur die ieder voorjaar dat soort geneuzel voor zijn kiezen krijgt. Oplossing: warm laten lopen en dan een tijdje volgas (goed hoog in toeren). Gevolg hoest blaf rook een dan loopt het ineens als een zonnetje. Is wel de quick 'n dirty fix
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Hotel 317

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #3 Gepost op: 21 april 2014, 16:25 »
Kan inderdaad de carburatie zijn. 't kunnen ook inlaatrubbers zijn die niet goed zitten... of problemen met de vacuümkraan....

Er zijn additieven voor te krijgen die je aan een tank benzine kunt toevoegen. Deze lossen "chemisch afval" (vergomde benzine) in de carburateur op, Als dat niet werkt en je problemen blijft houden, kan de boel altijd nog uit elkaar voor een grondige inspectie/schoonmaakbeurt.

Dit probleem kun je voorkomen door óf de vlotterkamers af te tappen voor de winterstop, óf door een ander additief toe te voegen tijdens de laatste tankbeurt voor je winterstop. Dit helpt veroudering van de benzine tegengaan.


Offline Bjorn

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2014, 17:19 »
Vandaag toevallig weer dit probleem gehad.

Had er inmiddels 230 kilometer op de snelweg op zitten...reed 120 km/u, opeens hield de motor in en sloeg af.
Naar de vluchtstrook gegaan en benzinekraan op de reservestand gezet.
Uiteindelijk zo de laatste 10 km naar huis gereden, zonder verdere problemen.

Zat nog zeker 7 liter benzine in mijn tank, dus een lege tank kan het probleem niet geweest zijn...
Heb deze maand nu zo'n 900 kilometer gereden, zonder dit probleem...

Wie kan mij helpen?  :'(

Offline PimW

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2014, 19:17 »
Ik moet ook altijd tanken (lees: op reserve) zo rond de 220-230. Wat is daar mis mee?

Offline Oldtimer

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2014, 19:36 »
Citaat
Zat nog zeker 7 liter benzine in mijn tank

Hoe weet je dat ???

Voltanken bij een alp is ook een kunst.
Daarvoor moet de motor op de middenbok staan en de laatste 2 liter er heel rustig in laten lopen.
Als je gewoon op de jiffy staat gaat er dus bijna 2 liter MINDER in de tank.

Advies:
Tank helemaal vol en neem een litertje brandstof in je koffer.
Zet de kraan op reserve en kijk hoever je komt met een echt volle tank.
Zelfde verhaal nog een keer , maar dan met de kraan gewone stand.
Het verschil zal je dan duidelijk worden.

Suc6 in elk geval.

Overigens,
Een beetje vuil in het filter van de kraan komt ook wel voor, maar dan doet ook reserve het niet.




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Arjen

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2014, 21:27 »
Hmm, ik schat inderdaad ook in, dat je hem gewoon leeg gereden hebt. Als in, wat minder getankt dan je dacht.
Wat me wel nieuwsgierig maakt is: wat heb je gedaan na je eerste post om van dat probleem af te komen? Of is het gewoon nooit meer gebeurd (afslaan bij vertragen van 80 - 0) ?
“Never Stop Exploring”

Offline Bjorn

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2014, 20:37 »
Als ik het goed heb is de tankinhoud van een TA zo'n 17 of 18 liter.
Bij een verbruik van ca. 1 op 19 kan de tank dan toch nog niet leeg zijn na 230 kilometer?
Ik had hem voor vertrek volgetankt en op het eind van de rit kon ik er  ca. 11 liter bij vullen.

Na het probleem in de eerste post heb ik bij iedere tankbeurt wat Forte-toevoeging bij de brandstof gedaan.
Daarna tot gisteren geen problemen meer gehad.


Offline Oldtimer

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2014, 22:17 »
1 op 20 gereden dus met 11 liter op 230 km.
Maar je reed dus nog niet op reserve na die rit.

Realiseer je dat ook verbruik afhangt van je rechterhand.
Bij een rustige week haal ik gemakkelijk 300 km voordat hij op reserve gaat.
Met korte afstandjes en een beetje meer  "vlot" rijgedrag haal ik ook maar 230 a 240 voordat hij op reserve moet.
Het euvel komt dus zeker bekend voor.
Maar meten is weten.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Afslaan en inhouden
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2014, 12:29 »
Nu heb ik ook gemerkt dat verschillende TA's bij verschillende km standen op reserve moeten terwijl ze uiteindelijk bij de pomp nagenoeg hetzelfde tanken...

Dan zit er misschien verschil in de lengte van dat buisje op je brandstofkraan (de hoogte bepaald de reserve stand).
Wanneer ik tank bij 220-230 gaat er over het algemeen ~13L in (ik rijd de laatste tijd veel snelweg met bepakking).

De 17L die jij noemt is incl de reserve, het kan zijn dat jouw motor wat vroeg op de reserve komt te lopen.

Dat wil nog niet zeggen dat er wat mis is met jouw motor toch?