Auteur Topic: Knallende uitlaat  (gelezen 12156 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rene zuiderwijk

  • Gast
Knallende uitlaat
« Gepost op: 10 april 2013, 21:15 »
Hallo clubleden, ik ben René en ben een trotse bezitter sinds vorig jaar van een Transalp  (pd06 1990) het was 25 jaar geleden dat ik een motor had.
Allen mijn probleem is de uitlaat die knalt bij het loslaten van het gashendel onder het rijden,of als hij stationair loopt. Wat kan dat zijn?
1. Ik tank altijd euro 95 maar ik heb gehoord dat als je niet zoveel rijdt ik beter euro 98 kan tanken,klopt dat??
2. Mijn carburateur laten schoonmaken,nieuwe pakkingen en synchroniseren?
3. Er zit een klein gaatje beneden in de uitlaat is dat voor condens of hoort dat er niet te zitten het is geen roestgat, het lijkt alsof het er hoort te zitten.
4. Of is het een cdi probleem?
5. Of kan het iets anders zijn?
Ik heb het luchtfilter  en de bougies vervangen.
Wie heeft er nog wat tips voor mij?
Ik ben geen monteur maar wil wel wat proberen.
groet. René
« Laatst bewerkt op: 10 april 2013, 21:37 door René Zuiderwijk »

Offline Sandra

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2013, 21:31 »
Hoi, die knallen worden veroorzaakt door onverbrande gassen die in de uitlaat tot ontbranding komen. Heb ik ook bij mijn transalp, heerlijk....en laat het vooral zo..
Kan minder worden/verholpen worden als het mengsel wat (rijker, geloof ik) veranderd wordt.
Kan volgens mij geen kwaad, ik heb ook nog een yamaha XJR, die heb ik er speciaal op af laten stellen. Gas dichtgooien, beetje afremmen op de motor en knallen maar... :P
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2013, 21:47 »
heerlijk....en laat het vooral zo..

+1  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #3 Gepost op: 11 april 2013, 11:00 »
Bedankt voor je reactie, maar hij knalt wel erg vaak, de voetgangers krijgen een hart verzakking als ik voorbij kom, dat kan nooit goed zijn.
Misschien toch wat rijker af laten stellen.



Offline Sandra

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #4 Gepost op: 11 april 2013, 11:18 »
Bedankt voor je reactie, maar hij knalt wel erg vaak, de voetgangers krijgen een hart verzakking als ik voorbij kom, dat kan nooit goed zijn.
Misschien toch wat rijker af laten stellen.
Dat moet je natuurlijk zelf bekijken.
Het maakt voor mij een deel uit van het motorrijden, iedere keer bij het gas sluiten en een versnelling lager nemen om af te remmen, hoor ik een plofje en staan mijn mondhoeken staan in de juiste stand :)
Valt denk ik wel mee met de gezondheid van die voetgangers....je bent dan altijd nog socialer dan een gemiddelde HD rijder
 
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Petrus

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #5 Gepost op: 11 april 2013, 13:26 »
Het probleem is eerder dat hij te rijk (aan brandstof) is afgesteld.
de uitlaatgassen komen dan tot ontbranding doordat er wat valse lucht wordt aangezogen.
Meestal is de oorzaak te vinden in lekke of slecht sluitende rubbers tussen de motor en de carbs of tussen de carbs en de luchtinlaat.
Of dit het probleem is is makkelijk op te sporen door bij stationair draaiende motor even met remmenreiniger of WD40 op deze verdachte plekken te spuiten.
Als je het toerental hoort veranderen heb je de lekke plek gevonden.

Offline Arjen

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #6 Gepost op: 11 april 2013, 16:14 »
Het probleem is eerder dat hij te rijk (aan brandstof) is afgesteld.

Hoeft niet per definitie. Een arm mengsel ontsteekt vaak te traag, waardoor er nog ontbranding plaatsvindt tijdens de uitlaat-slag. (afterfire)

Een rijk mengsel kan ervoor zorgen dat er onverbande gassen in de uitlaat komen, samen met wat valse lucht (lekje in de pijp) en een prettig warme pijp: pof.
Daarnaast kan rijk mengsel ook nog een backfire geven: ontbranding terwijl de inlaat nog openstaat, omdat het te snel ontbrandt.

Ook kan je nog een slechte timing op de bougies hebben, of gewoon slechte ontsteking door oude/verkeerde bougies of brakke bougiekabels.

Je zou eens naar de bougies kunnen kijken. Witte isolator = heet = arm mengsel. Zwarte isolator = rotzooi = te rijk mengsel. Maar... die diagnose kan lastig zijn. Even door laten meten zou oplossing kunnen brengen.


“Never Stop Exploring”

Offline len_tour

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #7 Gepost op: 11 april 2013, 16:30 »
te rijk (aan brandstof)
Meestal is de oorzaak te vinden in lekke of slecht sluitende rubbers tussen de motor en de carbs of tussen de carbs en de luchtinlaat.
Of dit het probleem is is makkelijk op te sporen door bij stationair draaiende motor even met remmenreiniger of WD40 op deze verdachte plekken te spuiten.
Als je het toerental hoort veranderen heb je de lekke plek gevonden.

WD40 geeft minder effect dan remmenreiniger (ik twijfel zelfs of het werkt met WD40 zou eerder spuitbus deo gebruiken)

Lekke inlaatrubbers verarmen de boel (meer lucht, minder brandstof) hangende chokeplunjer verreikt het mengsel. Arm of rijk kan beide de oorzaak zijn maar ik heb al begrepen dat een TA hoort te ploffen dus wanneer choke, inlaatrubbers, klepspeling en bougies goed zijn....
Lekker ploffen! Die van mij tsjilpt er ook nog eens bij ;-)
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #8 Gepost op: 11 april 2013, 17:39 »
Dank voor alle reacties,hier kan ik mee aan de slag.
Allen weet ik niet wat voor brandstof ik het beste kan tanken euro 95 of 98
En of dat gaatje in mijn uitlaat er hoort.

Offline chaos

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #9 Gepost op: 11 april 2013, 18:01 »
dat gaatje onderin de uitlaat, achter de bocht, hoort er in.
ik zou even kijken naar de inlaat van je motor, waarschijnlijk is de aansluiting op de carburateurs niet helemaal goed en knalt de motor daardoor meer dan normaal.

Offline Arjen

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #10 Gepost op: 11 april 2013, 19:31 »
René, ik zou het lekker bij 95 houden. Zo'n ontzettend verschil maakt het niet, zeker niet hier in het welvarende westen. Onze brandstofjes zijn de beste die je zo'n beetje kan vinden...
“Never Stop Exploring”

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2013, 19:55 »
Thanks!!!

Offline Hans Schaap

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #12 Gepost op: 11 april 2013, 22:14 »
Het knallen bij dichtdraaien van het gas hoort bij een Alp.
Het knallen tijdens stationair lopen niet.


De meeste mogelijke oorzaken zijn al genoemd maar in het hele treintje van afstellen horen ook de kleppen te staan.
Daarna kun je synchroniseren.


Luister anders eens rond op een clubrit, dan hoor je de verschillen en kun je kijken of jouw Alp echt anders klinkt.




Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2013, 23:22 »
Knallen tijdens gas terugnemen heeft een heel scala aan mogelijke oorzaken, waarvan sommige heel onschuldig. Maar, knallen tijdens stationairloop duidt op een mengselprobleem. Dat kan zijn valse lucht via de inlaat, een verkeerd afgestelde mengselschroef, verstopte statiospoeier of valse lucht langs de uitlaat.

Of, een combo daarvan. Al die zaken zul je moeten nalopen en uitsluiten.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat en cdi
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2013, 18:40 »
hallo clubleden,
gisteren heb ik het in het gaatje van de uitlaat een schroefje ingedraaid,olie ververst en een nieuw olie filter, het gaskabeltje aan de linkerkant van de carburateur iets strakker gezet (was wat te slap), ook heb ik forte in de tank gedaan.
het resultaat,vandaag een stukje gaan rijden ongeveer 50 km uitlaat ploft een heel stuk minder en wanneer ik de choke een heel klein beetje openzet is het nog maar af en toe een  klein plofje.
de hele weg ging hij steeds beter lopen prima gereden, geen problemen, ik was blij.

Totdat ik thuis voor de deur stond en mijn toerenteller wegviel en de de motor niet lekker meer liep, u raad het wel, ik was niet meer zo blij gvd  gvd

ik had een keer gelezen op het forum dat je de cdi  bedrading moest omwisselen kijken wat ze doen.
Het resultaat, toerenteller werkte weer maar motor liep niet goed, tijdens het draaien van de motor heb ik een cdi (de voorste) losgemaakt en eruit gehaald, de motor bleef lopen en de toerenteller deed het ook, maar hij doet het dus niet goed omdat hij op een cilinder loopt, de motor vervolgens uitgezet en de andere stekkers erop gedaan conclusie,de motor startte niet.
toen heb ik deze cdi eruitgehaald en de andere cdi op allebeide stekkers uitgeprobeerd maar de motor startte op beide stekkers niet. dus neem ik aan dat deze cdi kapot is  klopt dit of kan je dit niet zo controleren.

En zijn de cdi allebei hetzelfde of zit er nog verschil in, (de voorste cilinder of de achterste).
Op ene cdi staat ms8  ci558 2.3 2m  en op de andere staat ms8  ci558 0.9 181.           
Zijn ze dan anders????   
 
Graag zou ik jullie mening willen weten.
« Laatst bewerkt op: 14 april 2013, 19:48 door René Zuiderwijk »

Offline V-Twin

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2013, 20:12 »
Een van de twee is in iedergeval defect. CDI's zijn gelijk vandaar dat je ze ook kan uitwisselen.
Neem ff contact op met Ad Mies, Waffie op dit forum, hij heeft voor de TA een mooi alternatief, beter dan de CDI's die je bij Roukema kan kopen.
Dat je motor nu even niet startte kan gelegen zijn in het feit dat je motor inmiddels verzopen is.

Offline Oldtimer

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2013, 20:52 »
schroefje wel weer uit het gaatje halen  8)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline pimmoto1991

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #17 Gepost op: 08 mei 2013, 01:22 »
Je zou ook gelijk kunnen kijken of je CDI,s al in hun aangepaste rubber hangen.
Tijdens het zitten zakt je zadel door(vooral bij de dames op leeftijd), hierdoor zit je op je stekkers en gaat de CDI slecht contact maken= kapot.

Bij Roukama heb je vervangende Cdi,s voor 90 euro, zo uit mijn hoofd past deze op jouw motor, bij die van mij uit 1988 werkte het niet, en die van 89 ook niet dacht ik.

Dit zou natuurlijk ook je knallende uitlaat KUNNEN veroorzaken, maar ik ik heb ook een knallende uitlaat, waarschijnlijk staat mijn alp ietsje te arm.
Dit kan natuurlijk opgelost worden, maar mijn knallen horen inmiddels bij mijn motor en als ik een kanonschot afvuur, begin ik verschrikkelijk te gieren.

Het gaatje n je uitlaat is voor de afvoer van condensaat.

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #18 Gepost op: 08 mei 2013, 08:23 »
Bedankt voor je reactie, mijn cdi's zitten al in een nieuw rubber,en ik heb op mijn frame boven de cdi extra een metalen strip gemonteerd tegen het doorzakken.
Ik ga mijn cdi's na laten kijken bij of evt. vervangen bij carmo electronics
want als de motor warm (na ongeveer 40 km) word,gaat mijn toerenteller op 0  en loopt hij op 1 cilinder,mijn verlichting van de neutraalstand werkt 9 van de 10 keer niet en mijn stadslicht ook niet,ik weet niet of dat ermee te maken heeft, of er een lampje kapot is ,moet ik ff nakijken.
Het knallen van de uitlaat kan volgens mij ook aan de bobines liggen, (of dat hij te rijk of te arm staat)
Als de motor koud is doet de motor het prima. Vreemd???.
Denk de cdi s  of bobine.
weet iemand waar je  nieuwe bobines kan kopen????
Laat het mij weten A,U,B.
Het word een dure grap maar hij ziet er echt nog perfect uit.
Als dit probleem is opgelost, ga ik er nog jaren  plezier van hebben.

Offline Oldtimer

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #19 Gepost op: 08 mei 2013, 08:38 »
Citaat
mijn verlichting van de neutraalstand werkt 9 van de 10 keer niet en mijn stadslicht ook niet

Heeft niets met de CDI te maken.Waarschijnlijk losse contactjes of defecte lamp.

CDI's nakijken lijkt me niet nodig. 1 van de 2 is gewoon defect, en dat is diegene waarbij de toerenteller uitvalt.

Citaat
weet iemand waar je  nieuwe bobines kan kopen

Heb nog een setje gebruikte liggen. Mag je eventueel wel proberen. Zijn ze niet de oorzaak geef je ze gewoon terug.
Kabels en doppen zitten er nog aan.


Verder hebben diverse mensen hier al adviezen gegeven. Je zou daar ook iets mee kunnen doen lijkt me. ;)
In elk geval suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #20 Gepost op: 09 mei 2013, 09:47 »
...,mijn verlichting van de neutraalstand werkt 9 van de 10 keer niet en mijn stadslicht ook niet,ik weet niet of dat ermee te maken heeft, of er een lampje kapot is ,moet ik ff nakijken........

Dat is een kwestie van een versleten neutraalschakelaar. Daar zit een koper pennetje aan en dat slijt gewoon af in de loop van de tijd.
Kosten: €15 - €18 en je hebt nergens last meer van. Dat ding zit achter het kapje bij je versnellingspookje en kan je zonder problemen verwijderen. Olie loopt er niet uit.
Succes.

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #21 Gepost op: 09 mei 2013, 10:35 »
Oldtimer bedankt voor je aanbod, mag ik daar later op terug komen als het nodig is.
ik ga eerst 2 nieuwe cdi's kopen dan hoop ik dat het probleem is opgelost, alleen weet ik nog niet waar ik ze voor een leuke prijs  ze het beste kan kopen en wat vertrouwt is ?  (Durf niet ze niet in het buitenland te bestellen)
En als ik ze 2e Hans koop ben ik bang dat ze binnen een bepaalde tijd weer kapot gaan, koop ik ze liever nieuw.

Als hij dan nog kuren heeft ga ik de bobine's nakijken en evt.vervangen.
De inlaatrubbers  heb ik gecontroleerd met remmen reiniger en zijn niet lek.

Ik ga ook een nieuwe neutraalschakelaar kopen en kijken of er geen lamp kapot is,
Ik hou jullie op de hoogte, thanks.

Offline Sandra

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #22 Gepost op: 09 mei 2013, 12:24 »
Oldtimer bedankt voor je aanbod, mag ik daar later op terug komen als het nodig is.
ik ga eerst 2 nieuwe cdi's kopen dan hoop ik dat het probleem is opgelost, alleen weet ik nog niet waar ik ze voor een leuke prijs  ze het beste kan kopen en wat vertrouwt is ?  (Durf niet ze niet in het buitenland te bestellen)
En als ik ze 2e Hans koop ben ik bang dat ze binnen een bepaalde tijd weer kapot gaan, koop ik ze liever nieuw.

Als hij dan nog kuren heeft ga ik de bobine's nakijken en evt.vervangen.
De inlaatrubbers  heb ik gecontroleerd met remmen reiniger en zijn niet lek.

Ik ga ook een nieuwe neutraalschakelaar kopen en kijken of er geen lamp kapot is,
Ik hou jullie op de hoogte, thanks.

Bel Ad, (waffie) HIJ HEEFT (bijna) ALLES!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline dropken

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #23 Gepost op: 09 mei 2013, 19:44 »
tijdje terug heb ik ook een CDI kapot gehad, heb de oude op de toerenteller gezet en in Duitsland bij tommotec bike parts eitorf (www.tommotec.de) een goedkope alternatief gekocht 108 euro incl. verzendkosten alles werd super snel geregeld en een goede service is hetgeen ik zeggen kan mijn alp van 1989 loopt er weer als vanouds op al was ik ook een beetje huiverig vanwege de berichten dat de goedkopere versies niet goed zouden zijn, kan zijn natuurlijk dat ik er net geluk mee heb.
Mocht de andere ook de geest geven wil ik toch een setje digitale CDI's aanschaffen want dan heb je minder problemen met de CDI's als met de oudere versie.
groet Marcel

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #24 Gepost op: 09 mei 2013, 20:57 »
Wat is het verschil tussen analoge en digitale cdi's. :P

Offline PimW

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #25 Gepost op: 09 mei 2013, 21:18 »
Roukama (japparts) verkoopt bobines.

Offline dropken

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #26 Gepost op: 10 mei 2013, 13:02 »
naar ik heb begrepen zitten er in de oude CDI's een soort van elco's of zoiets (ben ook geen specialist)
en die zijn als ze verouderen vaak de oorzaak ervan dat de CDI's kaduuk ghaan het is te vergelijken met als je een batterij hebt en die weg legt dan zal na verloop van tijd die batterij ook de geest geven een elco is net zoiets dus, na een jaar of 15 kunnen ze kaduuk gaan en de CDI's zijn vaak al ouder en dan heb je de kans dat ze een keertje gaan.
daarbij schijnen de elco's niet meer als 50 euro cent te kosten dus waarom die CDI's zo duur zijn moeten ?
In digitale CDI's zitten geen elco's heb ik begrepen dus heb je er ook geen last van dat ze het opgeven.
hoe ze precies werken moet je mij ook niet vragen daar heb ik geen weet van.
Wel dat Honda ion de latere bouwjaren zelf ook op digitale versie is overgegaan en dat zal niet voor niets geweest zijn.

Rene zuiderwijk

  • Gast
Re: Knallende uitlaat
« Reactie #27 Gepost op: 10 mei 2013, 19:05 »
Dank voor je uitleg. ;)

Offline zzr 1100

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #28 Gepost op: 30 september 2013, 21:42 »
hallo,
een eenvoudige verklaring is een mengselprobleem (bij lage toeren).Onverbrande gassen verbranden dan na en veroorzaken een ongewenste klap. beide carburateurs hebben een mengselregelschroef die de mengelverhouding bij lage toeren regelen. deze zijn globaal 2,5 slag tot 2,75 slag uitgedraaid. als je ze "indraait" krijg je een rijker mengel én meer onverbrande gassen, als je ze beide uitdraait dan krijg je een armer mensel, méér lucht.Als je ze te ver uitdraait merk je dat het mengel te arm wordt en je motor ná stilstand(stoplicht) even hapert. dan weet je dat je te ver uitgedraaid hebt . Mijn XL600V uit 1999 reageert heel direct op het veranderen van deze instelling. de klappen zijn ook wel degelijk hiermee te beïnvloedden.

Offline Pd061988

Re: Knallende uitlaat
« Reactie #29 Gepost op: 22 april 2014, 20:44 »
Heb je al naar de membramen gekeken van de beide carburateurs? Bij een oudere TA zijn deze vaak verdroogd, waardoor er een gaatje in komt. Als lapmiddel kan je dit gaatje met een druppeltje lijm afsluiten.
Vervanging van deze membramen is helaas redelijk prijzig, omdat ze alleen complete setjes verkopen en niet alleen met membraampje.

Groeten,

Wim