Auteur Topic: Clubactie Carterbeschermer  (gelezen 67831 keer)

Online PimW

Clubactie Carterbeschermer
« Gepost op: 27 april 2014, 14:12 »
Zoals op het forum uitgebreid te volgen was, heb ik een keienvanger (ook wel: sump-guard of carterbeschermingbak) gemaakt ter vervanging van het plastic model dat origineel onder de Transalp hangt.

Dit is gebeeurd in samenwerking met de leden hier op het forum en mijn inzichten mbt reizen en offroad. Het prototype is inmiddels dan ook grondig getest onder uiteenlopende omstandigheden in meer dan 20 landen.

Waarom?

Veiligheid: Je kunt onderweg een heleboel repareren, maar een steen door je carter is toch wel een van de lastiger reparaties. Stenen, boomtakken en wortels kunnen flinke schade veroorzaken. Deze bak beschermd hiervoor.

Sleutelgemak: De carterbeschermer is volledig vlak aan de onderzijde en in stevige rubber klemmen opgehangen zodat je zonder problemen je motor op kunt krikken.

Kwaliteit: Het middendeel (voor- en onderzijde) is gemaakt van 4mm dik laser gesneden aluminium (een millimeter dikker dan bijoorbeeld Touratech). De zijkanten zijn 3mm dik. Tevens is de bak van binnen en buiten volledig TIG afgelast.

Eenvoud: De bevestiging geschied dmv 3 bouten in plaats van 4.
Aan de voorkant zit hij vast zoals origineel met een enkele m6 bout. Je kunt gewoon de originele bout gebruiken.
Aan de achterzijde zit de bak vast met 2 bijgeleverde rubber klemmen dmv 2 m8 bouten. De klemmen zijn speciaal gemaakt en dienen als demping tussen frame en carterbeschermer. (zie afbeelding1)

afbeelding 1

Het prototype

Het eindproduct

Kosten:
Een bak, inclusief bevestigingsbeugels kost 130 euro. Dat is inclusief rubber beugels en bouten, maar exclusief montage rubber aan de voorkant. Men dient zelf het oude montage rubbertje van de originele bak over te zetten.

Verzenden kost 8 euro (inclusief doos).

Omdat het bouwen, maar vooral de logistiek om het bouwen heen, nogal veel tijd in beslag neemt wil ik per 4 stuks onderdelen bestellen. Dat houdt in dat ik pas bij 4 belangstellenden weer aan de slag ga. Ik leg in principe geen voorraad aan.

Levertijd is in overleg.

Poedercoaten is mogelijk tegen een meerprijs van 30 euro.

Contacten kan via het forum, dit topic, PM of mail.

Montage Handleiding

« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2016, 13:49 door PimW »

Offline Piraat

Re: Clubactie carterbeschermer (2)
« Reactie #1 Gepost op: 27 april 2014, 18:06 »
Hier alvast een geďnteresseerde!

Offline Floor

« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2014, 19:01 »
Een vraag: worden de uitlaatbochten genoeg beschermd...?

Online PimW

« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2014, 19:12 »
De onderplaat is breder dan de bochten en aan de voorkant steekt het aluminium net voor de bocht langs.

Voor mij genoeg.

Offline Floor

« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2014, 19:27 »
En als je hem op zijn zij legt bij/op een boomstam of steen?

Online PimW

« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2014, 19:45 »
Hangt er vanaf of je met of zonder valbeugels rijd... ;D

Maar ik kan geen bak maken die én hetzelfde oppervlak bescherming bied én kleiner en subtieler is. Dus daar heb je een punt :)

Ik kan de zijkant nog verder beschermen door er een plaat bij aan te lassen (ik heb gisteravond toevallig een stukje karton geknipt om te kijken hoe dat zou staan). Dan loopt die vanaf de radius naar achter door tot even voor het rempedaal.

Maar dan word de bak voor sommigen misschien weer te lomp, dus ja.

Misschien moet ik alleen een middendeel maken en de zijkanten modulair.  :-X

Offline Floor

« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2014, 19:57 »
Sja. Ik weet niet.

Ik vind dit er wel goed uitzien ja. Wat uiterlijk betreft dus eigenlijk helemaal goed... maar ik zou er iets mijn twijfels bij hebben.

Kun je hem niet doortrekken vanaf 'die zijflap met drie gaten'? Die hoogte aanhouden en dan naar achteren laten lopen tot daar waar de onderplaat nu ook eindigt? Of is dat wat jij ook bedoelt? Het lijkt mij eigenlijk wel een betere bescherming, maar misschien vinden anderen het wel weer heeeeeel  veeeeeeeel lelijker en lomper...

Offline MJB

« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2014, 20:45 »
Het zal voor het uiterlijk ook wel uitmaken als dat hitteschild erop zit. Zo zonder zit er inderdaad een vrij kale plek daar, maar dat zal met dat schild denk ik wel meevallen.

Ziet er netjes uit. Ik denk dat ik het voorlopig maar bij die originele plastic bak hou, die doet z'n werk nog prima :D De metalen plaat onder de AT vind ik wel erg gaaf, maar die is wat ronder en 'voller' dan deze.

Offline dropken

« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2014, 21:21 »
 mijn grootste opmerking is dat de lassen nog zo dik erop liggen, kun je die ook glad slijpen dan oogt hij al een stuk sneller/slanker. voorlopig blijf ik nog bij het origineel die is nog heel en ik rijd toch niet off road, tenminste dat is de bedoeling niet.

Online PimW

« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2014, 10:18 »

Kun je hem niet doortrekken vanaf 'die zijflap met drie gaten'? Die hoogte aanhouden en dan naar achteren laten lopen tot daar waar de onderplaat nu ook eindigt? Of is dat wat jij ook bedoelt? Het lijkt mij eigenlijk wel een betere bescherming, maar misschien vinden anderen het wel weer heeeeeel  veeeeeeeel lelijker en lomper...

Jup dat is wat ik bedoel. Ik kijk er van de week wel even naar.
Maar lassen slijp ik niet weg. Aluminium lassen liggen er altijd dikker op dan bijvoorbeeld staal of rvs. Het is teveel werk om die netjes weg te slijpen. Daarnaast kost het je sterkte.

Als ik plaat laat snijden hoef ik niet meer elke naad te lassen, dus dat scheelt al.

Offline The Headless Horseman

« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2014, 11:59 »
Voor mij ook maar 1tje reserveren Pim  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Offline GK

« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2014, 20:53 »
wat meer bescherming bij de uitlaat lijkt mij ook mooi, dan heb ik wel interesse,

grt Kwafo

Offline GK

« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2014, 06:17 »
even het topic omhoog gooien, wie o wie heeft er nog meer interesse  :-)

Online PimW

« Reactie #13 Gepost op: 21 mei 2014, 10:59 »
Ik heb de bak ondertussen aangepast voor extra bescherming aan de rechterzijkant (uitlaatbochten). Eerste setje aluminium gaat gesneden worden zodat het eindresultaat hier spoedig te bewonderen valt.

Offline GK

« Reactie #14 Gepost op: 21 mei 2014, 12:41 »
Nice

Online PimW

« Reactie #15 Gepost op: 18 juni 2014, 15:55 »
Ik heb bericht gekregen dat de aluminium delen voor exemplaar numero uno klaar liggen. Ik ga deze eind v/d week ophalen  :)

Praktijk tests die ik uitgevoerd heb hebben de functionaliteit van de bak al bewezen. Ondertussen bekijk ik ook de mogelijkheden voor het bevestigen van gereedschapsvak(ken).

Spannnuuuund  ;D

Offline chaos

« Reactie #16 Gepost op: 18 juni 2014, 22:40 »
vind m zo mooi dat ik haast weer een alp wil ga rijden.

Offline Oldtimer

« Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2014, 10:21 »
Citaat
vind m zo mooi dat ik haast weer een alp wil ga rijden.

Doe net als ik Martin, en neem er eentje bij 8)
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline GK

« Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2014, 15:57 »
Ik kan niet wachten! :-)

Online PimW

« Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2014, 20:49 »
Heb het opgehaald, ziet er goed uit. Nu nog even zetten.

Offline The Headless Horseman

« Reactie #20 Gepost op: 19 juni 2014, 22:08 »
Bling bling  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V

Online PimW

« Reactie #21 Gepost op: 21 juni 2014, 19:32 »
Ik had vanmiddag even tijd en heb een zetbankje gemaakt. Vervolgens een eerste begin gemaakt aan de nieuwe bak.
Gaat een stuk sneller zo moet ik toegeven  ;D

Offline Bikkel

« Reactie #22 Gepost op: 21 juni 2014, 21:59 »
Mooi werk man
NUNCAUT NUNQUAM
DÉ OPPRESSO LIBER
mobiel@cnf-computers.eu

Offline Oldtimer

« Reactie #23 Gepost op: 22 juni 2014, 10:35 »
Echt een handige sodemieter die Pim.
Chapeau.
PD06 1994 blauw.
En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline GK

« Reactie #24 Gepost op: 22 juni 2014, 13:10 »
ziet er erg mooi uit :-)

Offline Miquel

« Reactie #25 Gepost op: 25 juni 2014, 15:33 »
Wow echt mooi. :D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005

Varadero 2000
Transalp 1996

Offline Sugnar

« Reactie #26 Gepost op: 29 juni 2014, 17:27 »
Ziet er goed uit!

Online PimW

« Reactie #27 Gepost op: 29 juni 2014, 22:07 »
Bedankt :)

Ik heb deze bak nu in elkaar gehecht en een klein stukje afgelast. Van de week even compleet aflassen als ik wat langer de tijd heb.

Offline Bill

« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2014, 17:03 »
Ik heb hem al gezien  >:D ;D ;D

Online PimW

« Reactie #29 Gepost op: 08 juli 2014, 17:37 »
Klopt, hij zit in elkaar. Enige dat nog moet gebeuren is monteren, controleren en een rondje rijden om te kijken of hij resoneert/trilt etc.

Binnen- en buitenzijde gelast.

Ik heb contact gezocht met een andere leverancier voor het snijwerk. Reden is de prijs van de onderdelen en de onduidelijke levertijden (soms binnen 5 dagen, soms ruim een maand).

Ik overweeg ook om het midden stuk (die dus van voor naar achter onder het frame langs loopt) van 4mm te maken en de rest uit 3mm aluminium.
Dat is ook stevig genoeg (de SW-Motech bak á 190 euro is volledig 3mm dik...) en drukt de prijs.

Hoedanook kan ik de prijs niet ónder de 100 houden, dan gaat het me geld kosten.  :-\ Ik verwacht dat de uiteindelijke prijs rond de 130 euro komt te liggen.

Ik houd hullie op de hoogte.  ;D