Auteur Topic: Motor loopt slecht, heb van alles geprobeerd.. (UPDATE)  (gelezen 3254 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline poy86

Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen aangezien ik hier nieuw ben.
Ik ben roy , kom uit Hengelo en ben sinds 2 jaar trotse eigenaar van een transalp xl600v uit 1989

Sinds 2 weken loopt de motor half op 1 cilinder.
Het begon nadat ik hem in op reserve zette, dus ik dacht, beetje rotzooi in de tank, dat is zo opgelost. 
Nou niet dus.. Eerst de brandstofkraan er maar eens afgehaald. Er kwam een beetje rotzooi uit de tank en verdomd hij liep erna weer als een zonnetje! 
Helaas,  te vroeg gejuicht.. een weekje later begon hij weer slecht te lopen.

Het leek een beetje als de keer dat mijn cdi module stuk was, erg haperend en op 1 cilinder. Dus eerst dat maar eens gecheckt,  cdi's omgewisseld, maar geen verschil. De voorste cilinder blijft haperen en de toerenteller doet het nog steeds. Cdi's zijn dus goed.

Daarna gekeken naar de brandstofslang en carburateur, schoongemaakt (alhoewel hij niet erg vies was). Maar hij blijft slecht lopen. De bobines van de voorste cilinder verwisseld met de achterste, geen verschil. Bobines zijn dus goed.

Ik heb hem nog na laten kijken, kleppen ziin gesteld,  bougies zijn vervangen.. maar geen resultaat.
Ergens ben ik er bang voor dat het een probleem in de bedrading is, maar dat word uren zoeken..

Heeft iemand van jullie nog suggesties voor mij? Ik ben een beetje ten einde raad..

p.s. heb ook kleine scheurtjes in de achtervelg, iemand die mij hier iets meer over kan vertellen in de zin van:
- is het gevaarlijk
- zijn er oplossingen of kan ik beter een andere velg aanschaffen

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
« Laatst bewerkt op: 30 april 2014, 17:05 door poy86 »

Offline jbm



p.s. heb ook kleine scheurtjes in de achtervelg, iemand die mij hier iets meer over kan vertellen in de zin van:
- is het gevaarlijk
- zijn er oplossingen of kan ik beter een andere velg aanschaffen

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

ik zou gaan kijken naar een andere velg, 4 jaar geleden tijdens vakantie met volle bepakking gestrand op de duitse autobahn met een lekke achterband. Na afgevoerd te zijn bleek bij demontage van de band dat deze was lek geprikt door de schilfers die los kwamen van de binnenzijde velg, terwijl aan de buitenzijde geen enkele sporen van rotterij zichtbaar waren. Het is niet leuk om met 130 km/h geconfronteerd te worden met een lekke band dus gewoon vervangen of opnieuw laten spaken met een nieuwe excell velg bij Haan wheels of Simon Poelma / JvdWheels in Uithuizen. Of eens bij Ad Mies informeren wat hij nog heeft staan.

gr Jan

Offline xrvtuur

als ik het zo lees moet het toch iets met je brandstof toevoer te maken hebben, werkt je benzinekraan nog goed? (vacuum)  en heb je de sproeiers uit je carburateur gehad en gezien dat daar geen vuil in zat? (of weer in zit na je weekje rijden)
Varadero SD02  2004

Offline wimj

Ik had iets soortgelijks. Onderzoek door Ad leidde tot een sterk vervuilde en roestige choke plunjer. Schoonmaken lostte het op. Het gaat in mijn geval over een 650, ik weet niet of de 600 hetzelfde systeem heeft.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline Hans Schaap

Choke heeft dezelfde constructie op de 600 als op de 650.
En is een regelmatig voorkomend euvel.
Wat ook nog zou kunnen is dat het membraam van de carburateur is gescheurd.


Verder zou ik zeker nadat je vervuiling in je brandstof hebt geconstateerd een brandstoffilter monteren en een reinigingsmiddel in de tank toevoegen.


Vooralsnog zou ik het nog even blijven zoeken in de brandstof voorziening.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline poy86

Ok, dank je mensen!

Ik heb weer wat inspiratie en zal eens verder gaan zoeken.
De choke heb ik inderdaad nog niet onderzocht, zal daar eerst eens beginnen.

Zodra ik meer weet, zal ik dat hier posten.
Ondertussen zijn meer suggesties altijd welkom!


Offline Miquel

kijk eens met en goede lamp erbij in je tank. Je kunt zo goed zien of er rotzooi in zit,  zo heb ik namelijk ontdekt dat er stukken papier (lijkt op keukenpapier) in mijn tank zaten. Vraag me niet hoe die er in komen, is bij mij niet gebeurd.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline poy86

Ok mensen, tijd voor een update.

Ik heb eerst de chokeplunjers onderzocht. 1 ervan bleek niet helemaal goed terug te komen, waardoor hij mogelijk te veel brandstof krijgt. Ze zagen er wel schoon uit overigens.
Dus ik had hem er af gehaald, opening van het plastic dopje iets vergroot, zodat er wat meer speling op komt (het veertje blijft een beetje in het dopje hangen). Echter blijft hij haperen, dus ik denk dat er maar gewoon een nieuw kabeltje in moet. Het veertje heeft niet meer genoeg trekkracht om de kabel terug te trekken.

Los daarvan, heb ik de choke vastgedraaid zonder het kabeltje, waardoor hij wel goed afsluit. Nog steeds blijf ik met het zelfde probleem zitten.
Daarnaast lijkt het alsof hij te veel brandstof krijgt. De uitlaat ploft en er komt donkere rook uit. Hij stinkt naar benzine en verzuipt zichzelf uiteindelijk.

Toen maar de brandstofkraan eraf gehad. Bleek het membraamp lek te zijn waardoor het vacuüm niet werkt. Deze gelijmd, en het vacuüm werkte weer. Echter bleef hij slecht lopen. Dus ik heb een andere brandstofkraan er op gezet, maar het probleem is nog steeds niet verholpen.

Inmiddels weet ik het echt niet meer.. Misschien toch iets in de carburateur wat er over het hoofd is gezien?
Groeten, Roy

Offline Hans Schaap

Re: Motor loopt slecht, heb van alles geprobeerd.. (UPDATE)
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2014, 22:43 »
Je hebt al een heleboel uit kunnen sluiten.


volgende controles kunnen zijn:


De inlaatrubbers, wanneer die lek zijn kun je dat ontdekken met startspray of remmenreiniger.
    Wanneer je tijdens het stationair lopen van de motor op de rubbers spuit mag er geen variatie in toerental        hoorbaar zijn.


De compressie van de beide cylinders meten.


Succes maar weer.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl