Auteur Topic: bout motorblok komt niet los.  (gelezen 2336 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kansloos

bout motorblok komt niet los.
« Gepost op: 24 april 2014, 19:10 »
Hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje met betrekking tot het verwijderen van het motorblok bij mijn transalp xl600v van 97.
De bout die de achterkant van het motorblok en de swingarm op zijn plek houd komt niet los. De moer heb ik wel los maar de rest is geen beweging in te krijgen. Ik heb al geprobeerd met een vuist, wd 40, imal, een andere spuitbus en een wringstaal maar geen beweging.
ik zag ergens genoemd dat de achter schokbreker los gekoppeld moet worden. Klopt dit en zou hierdoor mijn probleem inderdaad ontstaan kunnen zijn?

Groeten
Tim

Offline PimW

Re: bout motorblok komt niet los.
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2014, 19:24 »
Nee dat hoeft niet per se.

Het probleem is dat de as vast rot in de geharde bussen die door de lagers lopen. Motor afsteunen en op de bout hengsten, laten weken tot je een ons weegt en nog eens proberen.


Offline Hans Schaap

Re: bout motorblok komt niet los.
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2014, 20:24 »
Het is zoals Pim zegt.


Ik zou het vuistje vervangen door een 10 kilo moker.
En die met gevoel en kennis van zaken hanteren.


Het vuistje is te licht daarmee klop je teveel op de as waardoor de kans op vervorming veel groter wordt.


Zet een dikke messing staaf tussen de as en de hamer en laat die door iemand met vertrouwen in jou vasthouden ;-)


Groet Hans

PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Kansloos

Re: bout motorblok komt niet los.
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2014, 22:02 »
Oke heren bedankt voor de info.

Ik ga de fiets maar is op zijn zij leggen en vol gieten met imal achtig spul.

Daarna gaan we maar rammen. Ik heb het tot nu toe gedaan door de moer weer een beetje op de bout te draaien, daar een goeie dop op te zetten, daar een houten balk tegen aan en toen ben ik gaan slaan om inderdaad te zorgen dat ik de bout niet verrot sla.

Als het gelukt is zal ik het laten weten.

Offline Hans Schaap

Re: bout motorblok komt niet los.
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2014, 22:35 »
Een houten blok absorbeert de energie teveel.


En de motor kan op zich rechtop blijven.


Wel kun je b.v. kijken of je aan de andere kant de motor met een staaf tegen een stevige muur kunt laten steunen.


groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline TransAlpGhost

Re: bout motorblok komt niet los.
« Reactie #5 Gepost op: 25 april 2014, 00:13 »
bij mij was de oplossing meer mensen en een grotere hamer,.... die van Hans  :D

ik had Ad en Maurice? :o (te stom dat ik dat eigenlijk niet meer weet) en mezelf,

een iemand de motor, een het stuk messing klopstaal en iemand de grote hamer met lange steel, mijn ervaring is dat de moker niet genoeg uithaald. demotor zou je met een stuk pijp kunnen afstempelen naar een muur. dan kan het met twee misschien lukken,
we kunnen wel een cub in de club beginnen en die noemen we wd40imalboutkloppers :o

mijn as heb ik wel gangbaar gemaakt door er een boormachiene op te zetten,
we hebben het idee gehad om er een hamerboor op te zetten maar zover zijn we niet gekomen.

succes
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer