Auteur Topic: Nameten afstand XL650V  (gelezen 7401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Arjen

Nameten afstand XL650V
« Gepost op: 26 april 2014, 10:34 »
Nadat ik voor de tweede keer een stel Givi kofferrekjes terug kan sturen, omdat ze écht niet passen, wil ik vragen of iemand even een afstand wil nameten op de eigen XL650v.

Ik ben op zoek naar de hartafstand (recht toe recht aan) van deze gaten (zowel links als rechts):



Wie kan het even nameten, voordat ik Givi ga betichten van een ernstige productiefout?
(Eigenlijk weet ik haast zeker dat het daar wel om gaat, omdat de rest van de motor probleemloos in elkaar gezet kan worden).
« Laatst bewerkt op: 26 april 2014, 11:03 door Arjen »
“Never Stop Exploring”

Offline greenbike

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2014, 15:54 »
Hoi Arjen
Hier met Greenbike uit het Zuiden van het land
Ik heb misschien vandaag  nog tijd anders maandag  en dan kan ik de afstand wel opmeten
Ik heb zelf de originele Honda koffers met Honda kofferdrager en hoef alleen het zadel eraf te halen

Gr Greenbike

Offline Arjen

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2014, 17:46 »
Top, hoor het graag van je  :)
“Never Stop Exploring”

Offline xrvtuur

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2014, 20:08 »
als ik het zo zie op je foto zou ik zeggen dat past toch wel, en anders wel met beetje buigen. ik geloof niet dat ik ooit wel eens kofferrekken of valbeugels heb gemonteerd zonder buigen en veel vloeken ;)
Varadero SD02  2004

Offline marlene

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2014, 09:20 »
Hoi arjen,
Ik heb vorig jaar een origineel kofferrek gemonteerd (tweede hands gekocht) en dit ging ook niet zonder vloeken. uiteindelijk hebben we gaatjes uitgeboord en hier en daar wat bijgebogen om het passend te krijgen.
Ook het monteren van mijn valbeugels ging niet zonder slag of stoot...

Ik heb me er nu maar neergelegd dat dat er bij hoort.
Ik denk dat mijn motor eens gevallen is. Omgekukeld misschien. Daar merk ik verder niets van, tot je gaat monteren dus.

Succes ermee!  Groet, marlene

Offline PimW

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2014, 12:42 »
Geen enkel motorfiets frame komt exact identiek uit de fabriek.

Daarbij komt dat valbeugels/rekken ontworpen worden aan de hand van een aantal frames (misschien maar 1). Ik weet niet watvoor toleranties zij hanteren bij het fabriceren hiervan, maar dat je een beetje moet wring lijkt me logisch.
Kan in dit geval zijn dat ze een ''slecht'' voorbeeld gebruikt hebben...




Offline *thomas*

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2014, 14:25 »
Begin eens met deze 2 punten vast te zetten, en daarna pas de voorste...

Offline Arjen

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2014, 16:53 »
Monteren gaat helaas niet, alleen al omdat het kofferrek ruzie heeft met de uitlaat.

Er hoort een bocht net boven de uitlaat langs te lopen. Als ik het nu wil monteren, moet die uitlaat minstens 2cm naar beneden.
Dit is de af-fabriek uitlaat, die aan het originele bevestigingslipje aan het originele bevestingspunt hangt.

Ik meet hartafstand van de genoemde gaten, zowel links als rechts, op pakweg 23cm. Van het rek is rechts 22,5 (die krijg ik wel passend) maar links zit er gewoon 1,5-2cm naast. Daarnaast valt het rek ook te ver naar achter. Bij het stepje heb je niet veel mogelijkheden qua bevestigen.

Samengevat, ik ben echt niet bang van een beetje bijbuigen, of onder lichte spanning monteren, maar deze kofferrekjes zijn echt van een compleet andere klasse.

Op de foto zit het rek wel vast bij het stepje, je ziet dus hoe veel buigen er nodig is...
“Never Stop Exploring”

Offline greenbike

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2014, 15:15 »
Hier greenbike
Had niet eerder tijd
Hier de meet punten afstanden gemeten vanaf de tank gezien
Tussen de eerste rij en tweede rij bouten( mijn Honda beugel bevestiging) 8 cm
tussen afstand  de eerste rij links met rechts 25 cm
 tweede  tussen rij afstand  24 cm
tussen  voor naar achter 31 cm en 23 cm op tweede rij bouten (bevestiging koffer rek)
Tussen afstand achter  11 cm
 Gr Green bike

Offline Arjen

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2014, 20:36 »
Dank je Greenbike. Het klopt allemaal als een bus.

De fiets gaat binnenkort even op bezoek bij de dealer hier in de buurt, daar wordt hij een beetje verlaagd en is de hoofdmonteur bereid om het nog eens voor ons te proberen met het derde bestelde rek :)
“Never Stop Exploring”

Offline snor

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2014, 21:28 »
Dus ik ben niet de enige die heeft lopen kloten met een givi rek :P
Mooi, ligt het dus niet kompleet alleen aan mij.
Bij mij moest ik hem ook flink onder spanning monteren.
Maar ik heb hem ook terug gestuurd niet zo zeer vanwege het monteren. Maar vanwege de koffer bevestiging.
Ik had er twee kleine koffers bij besteld.
deze dus:


Maar de twee opname punten onderaan op het rek kwamen niet overeen met de punten op de koffer. Deze kwam daardoor scheef te zitten en viel daarom niet goed in de vergrendeling.
Ik heb nog een tweede rek opgestuurd gekregen maar ook daar paste de koffers niet goed.
Uiteindelijk alles terug gestuurd.
Ik heb daarvoor op verschillende andere motoren givi wingracks gehad en eigenlijk nooit problemen mee gehad (hoogstens hier en daar iets bij buigen om het te laten passen)

Offline xrvtuur

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2014, 21:40 »
italiaans..tis niks en het wordt ook nooit wat.
Varadero SD02  2004

Offline Arjen

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2014, 20:04 »
Snor, inderdaad bijzonder!
Wel bedankt voor je tip. Op die van ons moet precies dezelfde koffer komen. Die nemen we dus even mee om te controleren of alles goed is/zit, zodat hij meteen weer gedemonteerd kan worden als dat niet zo mocht zijn.

Waar ik wel heel nieuwsgierig naar ben: hoe heb je het uiteindelijk opgelost met deze koffers? Rek van een ander merk? Of heb je ook de koffers terug gestuurd?

@xrvtuur: inderdaad. Hoewel ze op mijn 600 netjes passen en een behoorlijke crash overleefd hebben, zal ik er niet heel snel meer voor kiezen. Heb mails verzonden naar Givi Duitsland en Italie, maar geen enkele reactie. Slecht geregeld :(
“Never Stop Exploring”

Offline snor

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2014, 20:23 »
Ik heb alles terug gestuurd.
Als je de koffers op het rek zet lijken ze eerst aardig te zitten. Maar als je dan aan de bovenkant de koffer tegen het rek aan duwt om in de vergrendeling te vallen dan gaat ie niet ver genoeg.
De driehoek boven aan het rek kan niet vergenoeg in de vergrendeling komen. En de KLIK blijft dan ook uit. Hij blijft in eerste instantie wel zitten maar ik denk dat hij bij een hobbel in de wel er toch vanaf schiet.

Helaas heb ik tot nu toe nog geen andere kofferset gevonden die vergelijkbaar is (ook niet echt gezocht hoor :P )

Offline tigger

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2014, 21:19 »
Ik heb toevallig dezelfde koffers.  :)
Ik heb mijn knipperlichten vervangen door een kort model, om overal goed bij te kunnen dacht ik mijn rek los te halen. Op dat idee heb ik 3 uur daarna nog lopen vloeken.
Het kwam er vanaf, maar er weer op was een heel ander verhaal. Uiteindelijk heb ik eerst de achterste punten losjes gemonteerd, toen de voorste en als laatste de rest. Losjes als ik de bout pakt net een slag of twee.... Vervolgens rondom telkens een beetje alles vaster draaien tot alles goed vast zit. Als ik de foto zie past dit nog redelijk goed.  :o

Offline TransAlpGhost

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #15 Gepost op: 06 mei 2014, 22:48 »
Hoi Ik heb deze beugels niet maar een reactie op de foto

als je het achterste gat als eerste monteert, dan een naar voren, het ziet er uit als of dit een plaatje is dat kan draaien
dan kom je beneden misschien ook goed uit. uiteraard wordt dan de afstand tot de uitlaat weer kleiner :o


en een misschien domme opmerking klopt te positie wel tov het frame?
ik ben bezig met me te verdiepen... en mijn honda eigenbeugel zit een stuk lager daarvoor zitten bij namelijk bouten in de wiel kast doorgeboord naar onderen toe.

succes

Nadat ik voor de tweede keer een stel Givi kofferrekjes terug kan sturen, omdat ze écht niet passen, wil ik vragen of iemand even een afstand wil nameten op de eigen XL650v.

Ik ben op zoek naar de hartafstand (recht toe recht aan) van deze gaten (zowel links als rechts):



Wie kan het even nameten, voordat ik Givi ga betichten van een ernstige productiefout?
(Eigenlijk weet ik haast zeker dat het daar wel om gaat, omdat de rest van de motor probleemloos in elkaar gezet kan worden).
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline roko68

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2014, 18:08 »
Ik heb in Italië (AMR Ricambi ; http://www.amrricambi.com/kit-2-valigie-e21n-telaio-completo-honda-xl-650-v-transalp-00-e21-nere-pl167-p-25149.html ) een identiek GIVI rek met bijbehorende GIVI E21 kunststof koffers besteld voor mijn TA650. Deze heb ik vanmiddag echter zonder problemen gemonteerd. Genoemde hartafstanden waren okay, koffers passen mooi en klikken netjes vast, knipperlichten verhuist naar het aluminium rek met bijgeleverde extra bekabeling. Het rek zit er wel iets met spanning gemonteerd maar mijn (Duitse) Hepko & Becker karter en kuipbeugels hebben dit ook. Lopen vloeken en tieren heb ik absoluut niet ;D
Eerst de vier achterste M8 bouten monteren beginnend met de voorste twee, daarna pas de bevestigingen bij de steps tbv de duopassagier. Deze passen niet 100% echter gemakkelijk bij te buigen.
TA 650 RD11A - 2005 / CRF 1000 L - SD04 Africa Twin - 2016

Offline Arjen

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2014, 15:43 »
Dank allemaal voor de reacties. Ik denk nog steeds dat ik gewoon twee setjes (kofferrek) van het maandagochtend model heb gezien.

Wat me wel opvalt is dat jouw uitlaat iets anders is roko. Hoeveel ruimte heeft bij jou het boogje van je kofferrek van het voorste montagepunt onder het zadel?
“Never Stop Exploring”

Offline roko68

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2014, 20:18 »
Hallo Arjen,

Mijn TA 650 is van bouwjaar 2005 met de gewijzigde torpedovormige chroom eindstukken. Qua diameter is er volgens mij geen verschil ten opzichte van het oudere model met de rechte eindstukken. De rechte vertikale maat van het boogje van het voorste montagepunt tot aan bovenkant uitlaat is 4 á 5mm, niet echt veel maar het past bij mij wel.

Gegroet, Ronald
TA 650 RD11A - 2005 / CRF 1000 L - SD04 Africa Twin - 2016

Offline Arjen

Re: Nameten afstand XL650V
« Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2014, 23:17 »
Net nog even nagemeten in de garage. Diameter van de chromen 'bus' (uitlaat) is 60mm.
De fiets van Marleen is van 2000, dus heeft een rechte bus erop (geen torpedo vorm).

4 a 5mm is natuurlijk best weinig. Als ze even niet opgelet hebben ligt hij er zomaar ineens tegenaan. Maar toch... zou je dit (wanneer het uitkomt) eens na willen meten?


“Never Stop Exploring”