@ Martsky
Dank voor de goede wensen, zal kijken of er in augustus nog wat sneeuw voor je is, en meenemen in de Thermoskan.
Met de opwarming vd aarde wordt sneeuw in NL sowieso iets bijzonders...

@ Tour
Tsja hieronder deel 2 , de achterband.
En we kunnen elkaar de hand schudden, die achterband vd velg halen ging hier ook klote.
De Conti TKC 80 wilde er haast niet af, wat een geworstel !
Kwestie van te weinig glijmiddel op de cruciale plaats denk ik.
De band weer monteren is daarmee vergeleken een eitje.
Maar dan kun je de rand vantevoren mooi intalken en besmeren met Dreft.
Bij het eraf halen kom je d'r slecht bij....
Afijn meer van hetzelfde van deel 1, in
deel 2 (toch maar geplaatst voor de volledigheid:
Geen middenbok ? Dan maar creatief zijn....


Binnen-ventiel uitdraaien met achterzijde metalen ventieldopje.
(heb je er een plastic doppie op zitten, vervang die dan door een goeie !)

Binnen-ventiel er uit, band leeg.

Met achterzijde bandenlichters de band van de velgrand naar binnen drukken.
Ze zaten wat "vastgeplakt".

Beginnen bij kant van ventiel.
Bandenlichters aan weerszijden, velg beschermen met stukjes opengesneden tuinslang.

Met de knie band tegenover ventiel goed in de holte vd velg drukken !
En steeds met elke lichter een stukje opschuiven.

Bijna er af.

Gelukt.

Binnenband er uit halen.

Nu het moeilijke deel....
Band van de velg af krijgen.
Gebruik achterzijde bandenlichter.
Pruts er een stukje tuinslang of doek tussen voordat je gaat hevelen.

Hierbij heb ik (de vorige keer ook al) mijn velg beschadigd.

Zorg voor voldoende glijmiddel, Dreft, bandenzeep enz. op de goeie plek (velg en band).
Je kunt daar lastig bij komen (vind ik).
Zet de velg rechtop, zodat je je gewicht er op kunt zetten.

Knietje er op, en met je volle gewicht er tegen aan !
Boos worden

helpt soms....

Het heeft wat zweetdruppels gekost, maar hij is er af !
Nieuw naast oud.

Velglint controle, intalken.
Een velglint kun je ook goed vervangen door bv tape op linnenbasis (bv. Tesa).
Gebruik breed voor achter, smal voor voor.

Splinternieuwe band.
Kijk achter DOT, daar zie je rechts 1314 staan.
Dat betekent geproduceerd in 13e week van 2014.

Randen vd band goed intalken.

Band op de velg lepelen.
Gebruik achterzijde vd lichters.
Kijk eerst of de band een draai-richting heeft.
De Conti had er een pijl op staan, wat de juiste draai-richting is.
Bij Stonemasters maakt het niet uit.

Gebruik je voeten er ook bij.

Binnenband intalken (ook nieuwe; hier een versterkte Competition Mefo wanddikte van 2,7 mm.)

Ventiel in het gat prutsen, gaat vaak lastig door het stugge karkas vd buitenband.

Beetje lucht in de band pompen, zodat je die niet zo snel beschadigt met de lichters.

Met de hand controleren of de binnenband er niet verdraaid in zit.

Band over de rand lepelen, begin tegenover ventiel.

Druk band tegenover ventiel goed in de holte vd velg.
Ik gebruik de voeten, vol gewicht er op.

Met de talk er op gaat het al heel aardig....
.....maar het laatste stuk maak ik altijd vochtig met verdund afwasmiddel.

Band oppompen.

Spanning controle.

He he, de klus zit er weer op, puf....


Succes ieder die het ook wil proberen.
Hoe meer je het doet , hoe makkelijker het gaat...
En als het eens niet wil.....denk aan het glijmiddel !