Auteur Topic: Bandjes voor IJsland kiezen.  (gelezen 15431 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dude

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #30 Gepost op: 29 mei 2014, 00:11 »
@ Martsky
Dank voor de goede wensen, zal kijken of er in augustus nog wat sneeuw voor je is, en meenemen in de Thermoskan.
Met de opwarming vd aarde wordt sneeuw in NL sowieso iets bijzonders...  ::)

@ Tour
Tsja hieronder deel 2 , de achterband.
En we kunnen elkaar de hand schudden, die achterband vd velg halen ging hier ook klote.
De Conti TKC 80 wilde er haast niet af, wat een geworstel !
Kwestie van te weinig glijmiddel op de cruciale plaats denk ik.
De band weer monteren is daarmee vergeleken een eitje.
Maar dan kun je de rand vantevoren mooi intalken en besmeren met Dreft.
Bij het eraf halen kom je d'r slecht bij....

Afijn meer van hetzelfde van deel 1, in deel 2 (toch maar geplaatst voor de volledigheid:

Geen middenbok ? Dan maar creatief zijn.... ;)


Binnen-ventiel uitdraaien met achterzijde metalen ventieldopje.
(heb je er een plastic doppie op zitten, vervang die dan door een goeie !)


Binnen-ventiel er uit, band leeg.


Met achterzijde bandenlichters de band van de velgrand naar binnen drukken.
Ze zaten wat "vastgeplakt".


Beginnen bij kant van ventiel.
Bandenlichters aan weerszijden, velg beschermen met stukjes opengesneden tuinslang.


Met de knie band tegenover ventiel goed in de holte vd velg drukken !
En steeds met elke lichter een stukje opschuiven.


Bijna er af.


Gelukt.


Binnenband er uit halen.


Nu het moeilijke deel....
Band van de velg af krijgen.
Gebruik achterzijde bandenlichter.
Pruts er een stukje tuinslang of doek tussen voordat je gaat hevelen.


Hierbij heb ik (de vorige keer ook al) mijn velg beschadigd.   :'(
Zorg voor voldoende glijmiddel, Dreft, bandenzeep enz. op de goeie plek (velg en band).
Je kunt daar lastig bij komen (vind ik).
Zet de velg rechtop, zodat je je gewicht er op kunt zetten.


Knietje er op, en met je volle gewicht er tegen aan !
Boos worden  >:(  helpt soms....


Het heeft wat zweetdruppels gekost, maar hij is er af !
Nieuw naast oud.


Velglint controle, intalken.
Een velglint kun je ook goed vervangen door bv tape op linnenbasis (bv. Tesa).
Gebruik breed voor achter, smal voor voor.


Splinternieuwe band.
Kijk achter DOT, daar zie je rechts 1314 staan.
Dat betekent geproduceerd in 13e week van 2014.


Randen vd band goed intalken.


Band op de velg lepelen.
Gebruik achterzijde vd lichters.
Kijk eerst of de band een draai-richting heeft.
De Conti had er een pijl op staan, wat de juiste draai-richting is.
Bij Stonemasters maakt het niet uit.


Gebruik je voeten er ook bij.


Binnenband intalken (ook nieuwe; hier een versterkte Competition Mefo wanddikte van 2,7 mm.)


Ventiel in het gat prutsen, gaat vaak lastig door het stugge karkas vd buitenband.


Beetje lucht in de band pompen, zodat je die niet zo snel beschadigt met de lichters.


Met de hand controleren of de binnenband er niet verdraaid in zit.


Band over de rand lepelen, begin tegenover ventiel.


Druk band tegenover ventiel goed in de holte vd velg.
Ik gebruik de voeten, vol gewicht er op.


Met de talk er op gaat het al heel aardig....
.....maar het laatste stuk maak ik altijd vochtig met verdund afwasmiddel.


Band oppompen.


Spanning controle.


He he, de klus zit er weer op, puf....    :P


Succes ieder die het ook wil proberen.
Hoe meer je het doet , hoe makkelijker het gaat...
En als het eens niet wil.....denk aan het glijmiddel !
Het is oranje en het ....

Offline dude

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #31 Gepost op: 21 september 2014, 15:51 »
Naschrift.

Terug uit IJsland.
Veel beleefd, (heel) veel wind , "frisjes" 4 graden tot max. 15 graden , gelukkig weinig regen.
Heel het eiland rond gekomen, met stukken het binnenland in, hooglandpistes en jeep-roads.
Na 2 dgn reeds beide voorvork keerringen lek (eentje als een mandje...), en op het eind een doorgeschuurd oliefilter.
Motor meerdere keren omgewaaid, ook zo van de zijstander af...boem.

Totaal 3.400 km gereden, was iets meer dan gepland.
Maar zonder snelweg kilometers, de motoren zijn per aanhanger naar Rotterdam vervoerd, en per containerschip naar IJsland.

Evaluatie bandenkeuze.

De MEFO Stonemaster is een groffe band met veel grip.
Sterke band ook, geen lek gehad, dat is positief.
Veel tractie bij rivier-doorwadingen.  :)
Een band voor avontuurlijke en verre reizen volgens de website van Mefo.
Die reisjes moeten dan niet al te ver zijn, want met 3.400 km is de band helemaal "op".  :o

De wegligging is toch wel matig als je Conti TKC-tjes gewend bent.
En je ziet de band slijten.... :(
En dat bij mijn rustige rijstijl, 45 pk of zo, en snelheden van max. 90 km/uur.
Bandenspanning ongeveer een bar of 2.

Er waren mensen in onze groep die stevig aan het gas hingen, en halverwege de reis hun achterband al wilden vervangen.
Ze hadden mazzel dat dat in Akureyri (2e grote plaats in IJsland) mogelijk was.
Hun achterbanden waren bv. Conti TKC 80, en Pirelli MT 21.

De bandenkeuze op IJsland bleek beperkt, men verkocht daar de Mitas E07.

Met de Stonemasters ben ik thuis gekomen,  maar na 3.400 km kaal in het midden.
Voor IJsland zou ik de band niet adviseren.
Te veel hard oppervlak en zeer ruw asfalt.
De meeste rivierdoorwadingen zaten op het eind vd reis, en toen was het profiel al bijna helemaal weg in het midden.

Mensen met Heidenau K60 hadden "zat" profiel over aan het einde vd reis.
Dus absoluut de betere keuze.
Net als bv de Mitas E07 of als je toch Mefo wilt: de Explorer of Super-explorer (= gelijk aan Heidenau K60).

Nogmaals dank voor al jullie adviezen, de Heidenau K60 liefhebbers hadden gelijk !

Maar dat wist ik ook wel, want ik heb ze zelf ook al bijna 15.000 km onder m'n Twin (één setje) .....   ;)

Alle verandering is geen verbetering...

Groetn,
John.


Het is oranje en het ....

Offline xrvtuur

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #32 Gepost op: 21 september 2014, 22:53 »
Bedankt voor je info. Ik wil nog eens met de Varadero (die is zo zwaar en waait vast niet om ;D)  ijsland doorkruisen, vanaf deze maand hebben we er misschien nog een interessante band bij de TKC 70
Varadero SD02  2004

Offline dude

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #33 Gepost op: 24 september 2014, 21:55 »
Ahoi XRVtuur,

Nou, over dat niet kunnen omwaaien van een Varadero, daar ben ik niet zo zeker van.....
Er zijn zelfs auto's vd weg gewaaid....dus....  :o
Die wind in IJsland was echt kl*te, onderschat het niet !

Wat betreft de Conti TKC 70, deze kende ik nog niet, dus heb ik hem ff opgezocht:



Kweet niet of dat wat voor IJsland zou zijn.....maar ja, ik heb ook iemand met Anakee 3 zien rijden.
Een goeie rijder kan daar ook veel mee.

Als het een nieuwe band moet zijn, dan zou ik eerder kijken naar de Karoo 3 van Metzeler:



Maar de band die ze op IJsland verkopen is de Mitas E07, zie om te vergelijken hiero:



Hangt er ook helemaal van af of je alleen maar het eiland rond gaat rijden , of ook het binnenland in wilt.
En dat laatste kun je ook zo moeilijk maken als je zelf wilt.
Er zijn genoeg gravel roads die je ook met een Harley kunt rijden....
Succes met de keuze !
Het is oranje en het ....

Offline dude

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #34 Gepost op: 24 september 2014, 22:16 »
Nog even een aanvulling op het banden monteren / demonteren verhaal.

Het van de velg halen van de oude band, met name achter, is vaak echt een rot-klus.  :P
En ik lees meer op het forum dat mensen daar mee worstelen.

Vandaag heb ik de versleten Stonemaster er af gehaald.
En weer vervangen door de oude Conti TKC 80 die er nog lag.

Om het geworstel te voorkomen, kreeg ik een idee:   ::)

- Eerst de band over de ene kant vd de velg gelepeld, binnenband er uit gehaald.
- Daarna de band met een ijzerzaag ingezaagd, daarbij een houtje tussen velg en band om wat ruimte te krijgen.
  (de eerste cm gaat ff lastig, daar zit een metalen koordlaag)
- Wiel omgedraaid, en de andere kant met de bandenlichters hiel over de velg gelepeld.
- Velg zit nu geheel in de band.
- Daarna kunt je de velg vrij eenvoudig door de opengezaagde kant er uit trekken.

Ik vond het makkelijker gaan dan anders.
Misschien hebben jullie wat aan deze tip.

Zie foto's onder:







Het is oranje en het ....

Offline Brombeer

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #35 Gepost op: 24 september 2014, 23:21 »
Hoi Dude en alle anderen,


Ik moet even posten. De beste info kreeg je al in de eerste paar posts van ervaren mensen.

Er wordt helaas door gebrek aan ervaring aan zoveel dingen voorbij gegaan, maar ik ga er verder niet op reageren.

Maar,

1: De beste keus voor een type band, is voor jezelf helder krijgen wat je kan verwachten en daarin een compromis sluiten. Daar spelen meer factoren in mee dan dat er compromissen zijn, overigens.

2: ik zie je in je how-to keer op keer het wiel op de remschijfkant leggen en vervolgens je volle gewicht erop zetten. Een absolute DON'T!

3: als je dergelijke banden gaat gebruiken, ga je ook op je bandenspanning willen letten. En daarmee zul je ook naar bandenklemmen toe moeten. Anders haal je gewoon te weinig uit die band.

Maar, op Anakees kun je ook gewoon IJsland rond. Ik heb er duinen mee gereden.


Bromz heeft gepost! ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline dude

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #36 Gepost op: 25 september 2014, 17:09 »
Beste Brommende Beer,   ;D

Thanks voor de feedback !

Ad 1.
Helemaal mee eens.

Ad 2.
Tsja, het wiel ligt lekker stevig op de remschijf....en je hebt wat meer "slag" met de bandenlichters.
Gelukkig nog geen remschijf verspeeld (ik heb er karton en vloerkleed onder).

Maar....hoe doe jij het dan bij een voorwiel met dubbele schijf ???
Zomaar een vraag die in me opkomt....

Ad 3.
Met bandenklem heb ik vroeger ook gereden.
Heel handig attribuut, en onmisbaar als je met heel lage bandenspanning gaat rijden.
Maar extra gekl**t bij het bandenwisselen.  :(

In de duinen zeker verstandig.
Maar ik heb een toeristische rijstijl,  geen rallye ambities.
En heb geen zin in extra geworstel bij de- en -montage, en ook niet in teveel gewissel van de bandenspanning.

Weer een compromis....  :)

Mocht mijn "handleiding" niet aan de eisen van de "ervaren mensen" (wanneer ben je dat ?) voldoen.
Laat het gerust weten, dan haal ik het weg.
Als er teveel fouten in staan, zou het jammer zijn om anderen daarmee "op het verkeerde pad" te brengen.

John heeft gepost  ;)

Het is oranje en het ....

Offline PimW

Re: Bandjes voor IJsland kiezen.
« Reactie #37 Gepost op: 26 september 2014, 01:13 »
Beste Brommende Beer,   ;D

Thanks voor de feedback !

Ad 1.
Helemaal mee eens.

Ad 2.
Tsja, het wiel ligt lekker stevig op de remschijf....en je hebt wat meer "slag" met de bandenlichters.
Gelukkig nog geen remschijf verspeeld (ik heb er karton en vloerkleed onder).

Maar....hoe doe jij het dan bij een voorwiel met dubbele schijf ???
Zomaar een vraag die in me opkomt....

Ad 3.
Met bandenklem heb ik vroeger ook gereden.
Heel handig attribuut, en onmisbaar als je met heel lage bandenspanning gaat rijden.
Maar extra gekl**t bij het bandenwisselen.  :(

In de duinen zeker verstandig.
Maar ik heb een toeristische rijstijl,  geen rallye ambities.
En heb geen zin in extra geworstel bij de- en -montage, en ook niet in teveel gewissel van de bandenspanning.

Weer een compromis....  :)

Mocht mijn "handleiding" niet aan de eisen van de "ervaren mensen" (wanneer ben je dat ?) voldoen.
Laat het gerust weten, dan haal ik het weg.
Als er teveel fouten in staan, zou het jammer zijn om anderen daarmee "op het verkeerde pad" te brengen.

John heeft gepost  ;)

Hoi!

Ik leg mijn velg altijd op twee balkjes, om de schijf te ontzien (als ik perse aan die kant moet werken). Anders druk je ze krom zoals hierboven al gemeld.

Bandenklem is net veel extra gehannes hoor! Ik steek ze onder het velglint, werkt prima. Als alles op z'n plek ligt duw je de draadend gewoon even omhoog om te controleren of de buitenband eromheen ligt en niet erop drukt.
LAger dan 1,5bar wil ik bandenklemmen, anders ben ik bang voor afscheurende ventieltjes. En het zal je verbazen wat die bandenspanning je aan grip opleverd. Je band loopt ook niet meer zomaar vol  :)

Appeltje-eitje  ;D