Auteur Topic: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?  (gelezen 10979 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stijnstijn

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #30 Gepost op: 23 juli 2014, 18:30 »
Ik heb zowel de accu als spanningsregelaar vervangen. Zit nu in Luxemburg. M'n lieve moeder was zo vriendelijk mijn oude accu mee te nemen. Deze ligt momenteel aan de lader.
Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2014, 15:18 »
Spanningsregelaar lijkt me onwaarschijnlijk. Alleen de laadwaarde is aan de lage kant.
Moet rond de 14 volt zijn bij 5000 rpm.
Accu is meest verdacht. Maar als het al een nieuwe is zou dit geen reden kunnen zijn.
Ik vermoed ergens een kortsluiting in je circuit, en het meest waarschijnlijk is dat aan de hand terwijl je motor loopt.
Probeer eens een aantal zekeringen eruit te halen en dan weer de laadspanning meten. Verlichting bijvoorbeeld en andere aansluitingen die niet nodig zijn om de motor te laten lopen.

Ik vermoed dat de laadspanning dan wel hoger komt.
Droogkoken is een continue proces, dus wanneer de laadspanning NIET boven de 15 volt komt KAN hij niet droogkoken of er moet een permanente hoge stroom vloeien naar massa. In dat geval wordt de accu dus overbelast.
Bij een goede accu zal dan ook de spanning niet te ver instorten.
Dit kan alleen niet al te lang duren, want uiteindelijk begeeft de accu het en blaas je ook weer je SR op.

Heb je trouwens je aan  SR gevoeld of hij ( te ) heet werd. ??

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline stijnstijn

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2014, 15:33 »
Thanks Oldtimer voor je verhelderende antwoord. De spanningsregelaar wordt inderdaad wel erg warm of het te heet is durf ik niet te zeggen.
Als ik de zekering van de koplamp eruit haal kan ik niet eens starten (soort beveiliging van de Amerikaanse versie).
Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #33 Gepost op: 24 juli 2014, 15:39 »
Even de stekers van de lamp zelf eraf. ;)

Warm moet de SR wel worden, maar heet is toch wat anders.

Waar het om gaat is dingen uitsluiten. Desnoods haal je de lamp eruit.
Loop ook alle kabels even na en zoek naar gesmolten omhulsels e.d.
Stekers die gecorrodeerd zijn enzovoort.
Als de garage het moet zoeken wordt het erg duur.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline stijnstijn

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #34 Gepost op: 24 juli 2014, 18:52 »
Zojuist alle lampjes eruit gehaald. Enkele hadden wat corrosie, opgeschuurd en teruggezet.
Stekkertjes onder het zadel allemaal losgemaakt, opgeschuurd en teruggedaan.

Nu zit ik op 5000 toeren bij de 13,49 volt. Duidelijk een corrosie probleem dus.
Is dit voldoende?

Zo niet, wat te doen? Nog een keer alles los en schoonmaken?
Kan het nog een massaprobleem zijn?
Honda XL600V Transalp '96

Offline stijnstijn

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #35 Gepost op: 24 juli 2014, 19:20 »
Meteen massa gecheckt. Is prima. Toch opgeschuurd en voltage vergeleken met andere plekken die als massa kunnen dienen.
Alle lampjes eruit gehaald en eruit gelaten. Ik kom nu niet hoger dan 12,39 volt
Ook alle zekeringen geprobeerd, 1 voor 1. Allemaal een minimaal verschil van 0,01 tot 0,10 volt

Wat nu te doen? 4de accu kopen. :-(
Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #36 Gepost op: 24 juli 2014, 20:57 »
Citaat
Nu zit ik op 5000 toeren bij de 13,49 volt
Citaat
Ik kom nu niet hoger dan 12,39 volt

Deze 2 snap ik dus niet.
De ene keer meet je dus de juiste spanning en daarna meteen een lagere.

Citaat
andere plekken die als massa kunnen dienen

Die zijn er echt maar een paar.

1 is uiteraard de - van de accu
2 is de massa aansluiting bij de startmotor op het blok
3 de massa aansluiting onder het zadel op het frame.

Alles wat jij verder massa noemt kan dus een slecht contact hebben met de echte massa.
Hierdoor krijg je ook dergelijke meetfouten.

Ik weet niet waar je in Brabant woont maar anders wip je maar eens langs.
Meten we samen even.
Maar vanaf Italië lijkt me nu ff te ver  ;) ;)




PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline stijnstijn

Re: Nieuwe spanningsregelaar uit Polen, is dat wat?
« Reactie #37 Gepost op: 24 juli 2014, 22:26 »
Ik ben vandaag weer terug gekomen in het koude euhh warme kikkerlandje.

Heb wel enigszins haast bij een oplossing, want ik ga zaterdag eind van de dag weer weg op mn tweewieler.

Oldtimer, ik stuur je even een PB!
Honda XL600V Transalp '96