Auteur Topic: Spanningsregelaar en accu vervangen, wat nog meer checken?  (gelezen 2911 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline stijnstijn

Om het overzicht op het forum te waarborgen start ik een nieuw topic, is deze gedachtengang verkeerd, dan voeg het gerust samen met een ander topic.

Zoals in andere topics al te lezen is. Heb ik een nieuwe accu en spanningsregelaar nodig (is reeds besteld).

De spanningsregelaar heeft m'n accu laten droogkoken, dus dat is nogal balen.

Nou vroeg ik me af, is het gewoon vervangen hiervan voldoende of is het nodig om de oorzaak van het kapot gaan van de spanningsregelaar te achterhalen? Ik heb hier en daar wat gelezen dat het niet nodig is, dat het komt door oververhitting vanwege de slechte koeling.

Nou wil ik graag iedereen geloven maar toch wel goed advies, heb niet zo veel zin om een 2de nieuwe accu te slopen en dadelijk ook de spanningsregelaar naar het kerkhof te moeten brengen.

Ik had een probleem met het zeer onregelmatig knipperen van de knipperlichten, kan ik dit wijten aan de spanningsregelaar? Het heeft een weekje geduurd ofzo en is daarna ook weer weg gegaan. Daarnaast wordt de motor warmer dan ik voorheen gewend ben. Maar dit geef ik even een zijweg omdat ik denk dat dit niets te maken heeft met het probleem (wellicht toch wel, daarom noem ik het even)

Dus concreet, accu en spanningsregelaar vervangen en klaar? Of wat moet ik gaan doen? ;D
Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: Spanningsregelaar en accu vervangen, wat nog meer checken?
« Reactie #1 Gepost op: 24 mei 2014, 18:48 »
Een spanningsregelaar is maar een simpel stukje elektronica, maar kan door verschillende oorzaken defect gaan.
de meest voorkomende is kortsluiting, en dat kan net zo goed in de accu als in een ander onderdeel zijn.
Slechte koeling zou standaard niet mogen voorkomen wanneer er geen andere plek is gekozen voor de SR.

Als je een slechte accu hebt, ( ook die gaan spontaan kapot )  gaat meestal ook je spanningsregelaar stuk, omdat die op vol vermogen moet werken en gewoon oververhit raakt.
Vaak merk je hier niet zo heel veel van, behalve als het al te laat is.
Je vervangt de accu en realiseert je niet dat je SR intussen is overleden.
Omgekeerd effect. De defecte spanningsregelaar geeft een te hoge spanning af waar je nieuwe accu weer niet tegen kan.
Gevolg..........................

Juist.
Meten is weten en je zou om verdere narigheid te voorkomen een permanente voltmeter kunnen monteren.
Wanneer de spanning globaal onder de 15 volt en boven de 12 blijft is er niks aan het handje.
Je mag er dan vanuit gaan dat alles naar behoren werkt.

Zie je de spanning weer oplopen ( wat ik betwijfel ) moet je verder gaan meten.
In dat geval de Stator. Dat zijn de 3 gele draden die uit je blok naar de spanningsregelaar lopen.
Tussen deze draden onderling ( steker even lossen ) mag je tussen de 0,4 tot 0,7 ohm meten.
Uiteraard aan de motorkant waar de stator zit..
Met draaiende motor ( steker weer vast ) moet de spanning t.o.v. massa ongeveer 70 volt wisselspanning zijn.
Als dat allemaal in orde is hoef je je geen zorgen te maken.

Dan je knippers.
90 % van dit euvel wordt veroorzaakt door vervuilde schakelaar contacten.
Ook hierover is van alles te vinden in dit forum.
Van helemaal secuur schoonmaken tot de grove versie, inspuiten met WD40. ( ik gebruik alleen contactspray )
Volgende boosdoener is vaak massa, vervuilde stekertjes en oxidatie in de lamphuizen.
Andere oorzaak kan het inbranden van het relais zijn vanwege hogere stroom. Kan een relais vaak niet zo goed tegen.


Het warmer worden van de motor heeft waarschijnlijk weinig te maken met de elektrische problemen.
Maar kan wel een gevolg zijn van het harder moeten werken van de stator om de spanning op te bouwen bij een flinke kortsluiting.

Mijn motto is dan ook altijd

METEN IS WETEN
GISSEN IS MISSEN

Suc6 en ik hoor graag hoe het is afgelopen na montage van accu en SR,

Oldie ;)


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline stijnstijn

Re: Spanningsregelaar en accu vervangen, wat nog meer checken?
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2014, 23:22 »
Ha Oldtimer,

Super bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord! Echt fijn.

Ik wacht tot alles binnen is en ga dan aan de slag. Ik weet nu in ieder geval hoe ik het moet gaan aanpakken.

Ik hou jullie op de hoogte!
Honda XL600V Transalp '96