Auteur Topic: spanningsregelaar  (gelezen 5722 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline dropken

spanningsregelaar
« Gepost op: 29 juni 2014, 10:38 »
wil eens een balletje opgooien over after market spanningsregelaars en ervaringen door de leden hier daarmee.
waarom ? vond op marktplaats een advertentie van een after market SR nieuw voor slechts 28,50 incl. verzendkosten, dat is ongeveer 1/4 van de normale prijs dacht ik direct. het was een type SH6 03 - 12 en de transalp stond niet in de lijst van passende honda's maar wat niet past is passend te maken is mijn credo altijd geweest maar zou hij dan ook werken is weer de vraag en daarom dacht ik zullen er voor de alp en andere clubmotoren toch ook wel zulke dingen bestaan en zullen er ook wel mensen zijn die daar zowel negatief als positief ervaringen mee zullen hebben. Het lijkt mij namelijk dat er velen zijn die al wel eens problemen met de SR gehad hebben en die het fijn zouden vinden te weten dat er voor een toekomstig probleem een goed en goedkoop alternatief is want het is allemaal al duur genoeg.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2014, 14:21 door varaderohuibje »

Offline Oldtimer

Re: spanningsregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 29 juni 2014, 12:21 »
Handig misschien om bij de verkoper de aansluit gegevens  te achterhalen.
En inderdaad, wat niet past is mss wel passend te maken.

Ik heb een aantal koelblokken liggen uit computers en wil eens kijken of deze op een of ander manier toepasbaar gemaakt kunnen worden voor de extra koeling van de SR. Het formaat is in elk geval toereikend.
Dat voorkomt de kans op  over verhitting
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2014, 14:22 door varaderohuibje »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline dropken

Re: spanningsregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 juni 2014, 13:30 »
vond ook iets van koelpasta voor een PCU,  dat is dan uit een computer en die koelpasta zou je tussen de SR en het frame kunnen smeren dat zou ook kunnen helpen met de koeling.dat spul zou een goede PC winkel kunnen leveren.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2014, 14:22 door varaderohuibje »

Offline stijnstijn

Re: spanningsregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2014, 15:33 »
Naar mijn idee doet ook elke spanningsregelaar hetzelfde qua functie en zit je alleen met je aansluitingen.
Maar de hoeveelheid aansluitingen en de functies van de bedrading zal toch hetzelfde zijn?
En de output? Dat kan toch nooit veel verschillend zijn voor alle motoren?

Ben erg benieuwd. Tijd terug een uit Polen laten komen, werkt vooralsnog prima. Zat ook 1 verkeerde stekker aan, maar heb ik kunnen oplossen door de oude stekker te monteren.

Honda XL600V Transalp '96

Offline Oldtimer

Re: spanningsregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2014, 18:08 »
Citaat
koelpasta voor een PCU

Je bedoeld waarschijnlijk CPU, ( processor )  maar het doel is hetzelfde.
Alleen heeft een frame onvoldoende geleiding capaciteit en koelpasta is alleen maar bedoeld om het contact tussen de metalen wat te verbeteren om een goede warmte overdracht te krijgen.
De pasta zelf koelt dus niet.
Beter is het om een groter oppervlak te creëren door middel van koelvinnen of ribben.
Immers, hoe groter het oppervlak des te meer warmte kun je afvoeren.
Dit laatste is precies de bedoeling.
We komen hier nog wel op terug tzt.

Voor wat betreft de stekers en werking:
Citaat
Zat ook 1 verkeerde stekker aan, maar heb ik kunnen oplossen door de oude stekker te monteren
Wist je welke draad waar hoorde of had je een schema ??

Uiteraard werken onze motoren allemaal op dezelfde spanning, alleen verschilt het per fabrikant wat betreft de stator.
De Dynamo dus die kan verschillen per type en merk.
Hier komt ook het verschil van of in  regelaars vandaan.
Ook de bedrading van het type en merk kan verschillen.
Als je weet welke draad waarvoor is bestemd, kun je op een simpele manier de SR aansluitbaar maken.
Maar de basis is: Wat komt er in en wat moet er uit.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: spanningsregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2014, 19:14 »
ik heb ook een schema met  voor een regelaar

dan kun je die ook bouwen voor minder als 10 euri en is nog te repareren ook

net zoals dit ook was op de honda in de jaren 70.

m
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline stijnstijn

Re: spanningsregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2014, 20:28 »
Voor wat betreft de stekers en werking:Wist je welke draad waar hoorde of had je een schema ??

Ik heb ze een voor een overgezet zodat ik me niet kon vergissen, maar het waren de 3 gele draden van de dynamo, volgens mij kan het geen kwaad om deze te verwisselen.

ik heb ook een schema met  voor een regelaar

dan kun je die ook bouwen voor minder als 10 euri en is nog te repareren ook

net zoals dit ook was op de honda in de jaren 70.

m

Dat klinkt interessant Ad, kun je hier wat van laten zien?
Honda XL600V Transalp '96

Offline dropken

Re: spanningsregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 02 juli 2014, 19:40 »
we zoeken nu een paar oude defecte SR om te gebruiken om nieuwe te maken.
gewoon de oude nog bruikbare delen hergebruiken.
word gebruikt om een bouw verhaal te maken in de Transalper.
graag jullie reactie's  als je wat hebt liggen en kunt missen.

Offline The Headless Horseman

Re: spanningsregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 02 juli 2014, 20:59 »
Heb hier nog wel een overleden exemplaar liggen welke ik graag ter beschikking stel van de wetenschap  ;D

Moeten we alleen effe kijken hoe we die in Oost krijgen  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline swilting

Re: spanningsregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 03 juli 2014, 15:44 »

Beter is het om een groter oppervlak te creëren door middel van koelvinnen of ribben.


Oldie, Ik weet het exacte getal niet meer zeker, maar vroeger op school (ja dat is ook voor mij heel lang geleden) heb ik geleerd dat koelpasta de overdracht van warmte met 50% verbeterd tov geen pasta.
Dan hebben we het natuurlijk wel over gepolijste oppervlakken.
Als je "gaten" hebt van halve tot hele mm tussen je gelijkrichter en het frame dan helpt geen enkele pasta.

Een koelblok uit de electronica gebruiken (en die in de rijwind plaatsen) helpt natuurlijk enorm.



Motorcycling is not a crime

Offline swilting

Re: spanningsregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 03 juli 2014, 15:51 »
Ik vond dit schema,
Als je dit ziet zijn de prijzen die ze ervoor vragen (via de dealer) verschrikkelijk



die BDW83c kost maar liefst 3 euro  ;D
Motorcycling is not a crime

Offline Oldtimer

Re: spanningsregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 03 juli 2014, 17:21 »
Feitelijk is dit een principe schema van een spanningsregelaar, gelijkrichter.
Er zijn meerdere mogelijkheden om hetzelfde resultaat te krijgen. En, inderdaad , de onderdelen zelf zijn gewoon goedkoop.
Wat een mogelijkheid is, maak een oude SR gewoon helemaal leeg en bouw de bestaande versie gewoon na.
Liefst met duurzamere onderdelen, waarop niet wordt bespaard ( zoals bij Honda )
Zwaardere thyristor, zwaardere diodes en vooral een betere koeling van het geheel.
Zoals Dropken al aangeeft, de moeite waard om het te proberen.

Hoewel het risico van een defecte CDI en een opgeblazen accu natuurlijk wel groot is.
Misschien is de bouw van een overspanning beveiliger wel een beter idee. :-\ :-\
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Hotel 317

Re: spanningsregelaar
« Reactie #12 Gepost op: 03 juli 2014, 20:28 »
Als je gaat kijken naar welke motoren deze SR wél op past, kun je:

1. Met het typenummer (sh###) op google zoeken naar een pinout
2. Zo'n motor opsnorren, en vragen of je de stekker kunt bekijken (kijken waar plus/min zit)
3. Naar de sloop gaan en zo'n stekker van een oude kabelboom afknippen.

Ik heb zo'n zelfde spanningsregelaar genomen omdat "Het de enigste was, en ik wat moest". Handvol gewone blauwe/gele AMP stekkers aan de oude bedrading, wat smeersel in de SR, en na het aansluiten, de boel opgevuld met siliconenkit. De stekkers zitten nu "vast" ten opzichte van elkaar, maar zijn (hopelijk) niet verlijmd met de SR zelf.

Offline PimW

Re: spanningsregelaar
« Reactie #13 Gepost op: 03 juli 2014, 21:01 »
Bestaande regelaar electronisch nabouwen maar in een betere behuizing stoppen?

Een blokje aluminium met een uitsparing voor de print met daarop bovengenoemde koelribben in een wat groter formaat/betere kwaliteit.
Koper ets-plaat kost ook maar een paar euro...

Offline Oldtimer

Re: spanningsregelaar
« Reactie #14 Gepost op: 04 juli 2014, 16:23 »
Ik ga de bestaande print eens onder de loep nemen.
Als ik hem er tenminste uitgepeuterd krijg.

Inderdaad is dat etsen en boren niet zo'n karwei.
Denk zelfs dat het eenvoudig op gaatjesprint te bouwen is.

Heb jij de mogelijkheid Pim om een dergelijk alu huis te ( laten )  frezen.
Ik denk dan aan een plaat als bodem  met een uitsparing en daarbovenop een afdekplaat met de kabeluitvoer en de koelribben.
had zelfs het idee om ook een koelmotortje mee te laten draaien die door een temp sense wordt aangestuurd.
Handig als je eens wat langer voor rood moet staan in de zomer.


@ hotel.

Citaat
Ik heb zo'n zelfde spanningsregelaar genomen

Bedoel je deze van het schema van Swilting  ????

In elk geval weer een projectje geboren.
Ik heb trouwens alle defecte regelaars weggesodehannest, dus heb ik er geen meer.
Als je naar de sleuteldag komt mag men er dus een meebrengen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: spanningsregelaar
« Reactie #15 Gepost op: 04 juli 2014, 23:01 »
Zou kunnen, kan waarschijnlijk ook wel laser of watergesneden worden.