Auteur Topic: CDI reparatie of althans een poging  (gelezen 10690 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

CDI reparatie of althans een poging
« Gepost op: 05 juni 2014, 13:45 »
Jeroen H stuurde een defecte CDI naar me toe en ik wilde eens bekijken of er nog iets mee kan.
De dremel maar eens tevoorschijn gehaald om de buitenkant wat te bewerken.


De bekende Zwarte Doos  ;D


De doos opzij  8)



Aanval op de Zwarte Doos met Dremel.



Aha, de print komt tevoorschijn. De laag die je ziet is een soort rubber foam en zit kliedervast.



Half uurtje pielen met een klein schroevendraaiertje en het ergste is er af.



Met een klein koperborsteltje de restanten verwijdert. De print kan nu in elk geval door gesoldeerd worden als de oorzaak in de aansluitingen op de print zou zitten.




Nu de bovenkant nog en het eerste drama voltrekt zich al.
Bij het insteken van de foam raakte ik de keramische print waar wat componenten op zitten.
Deze breekt dan ook onmiddellijk af



Na wat verder prutsen komt de overige elektronica tevoorschijn en het zijn alleszins gewone analoge componenten.
Ondanks dat de reparatie nu onmogelijk is geworden zal ik ook het overige foam verwijderen, zodat ik bij de volgende precies weet waar wat zit.
Dat voorkomt in elk geval een dergelijk drama.



In dit geval dus:
Operatie geslaagd,
Patiënt ter zielen

Maar zeker een opstap naar een dergelijk projectje, waarbij het m.i. heel goed mogelijk is door wat componenten te vervangen de CDI weer aan de praat te krijgen.
Voor zover ik weet zijn er al een paar leden die zich hebben bezig gehouden hiermee.
Als jullie tips en trucs hebben hoor ik het graag.
Ook een schema is welkom.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2014, 14:31 »
Had je dat niet even kunnen vertalen Ad.

Maar bedankt.
Het bevestigd de constatering dat hij niet meer te repareren is.
De componenten in de keramische houder worden niet vermeld.
Zijn volgens mij smd.

Vraag:
Is er een middel om die rubber foam op te lossen. Dat bespaart veel breekwerk

Ik zie je morgen trouwens.
10.00 uur Sprundel
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Paul

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #3 Gepost op: 05 juni 2014, 16:02 »
Had je dat niet even kunnen vertalen Ad.

Maar bedankt.
Het bevestigd de constatering dat hij niet meer te repareren is.
De componenten in de keramische houder worden niet vermeld.
Zijn volgens mij smd.

Vraag:
Is er een middel om die rubber foam op te lossen. Dat bespaart veel breekwerk

Ik zie je morgen trouwens.
10.00 uur Sprundel

heb nog een paar cdi's liggen Marien breng ze vanavond wel mee heb je nog iets te stoeien !

Offline dropken

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #4 Gepost op: 05 juni 2014, 16:26 »
ik heb er ook nog een liggen dan heb je nog meer werk tot heute abend.

Offline jeroenh

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2014, 14:17 »
Mooie verhaal, Marien!
Ben benieuwd of je die andere CDI's wel weer aan de praat kan krijgen.
XL600V '88 / XL500R '84/ XL125R '84/ XT500 '83/ XT500 '78/ CX 500 '78

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2014, 18:48 »
Citaat
andere CDI's wel weer aan de praat kan krijgen

Weet bijna zeker van wel.
2 hebben in elk geval een loszittend contact bij de plug.

Maar eerst de eerste nog ff afwerken.
Heel gepruts dat foam
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline swilting

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2014, 19:17 »
Kun je die foam niet oplossen met tri of zoiets.
Motorcycling is not a crime

Offline dropken

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2014, 19:25 »
Thinner stinkt harder

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2014, 20:21 »
thinner geprobeerd.
geen resultaat.

tri zou kunnen
ff halen
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2014, 22:44 »
aceton?
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #11 Gepost op: 15 juni 2014, 01:26 »
Remmenreiniger ertussen spuiten tijdens lostrekken? En idd aceton. Mocht je een tekort krijgen aan cdi's ik heb ook nog 2 liggen 1 half gestript en een in z'n geheel.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #12 Gepost op: 15 juni 2014, 10:50 »
Hmmmm, dat geeft toch wel te denken dat er zóveel kapotte CDI's op de plank liggen  :-\.
"Grappig" is niet het juiste woord, maar het zou zomaar kunnen dat er wereldwijd meer kapotte dan werkende CDI's te vinden zijn  ;D
(Ik heb hier thuis iig 4 werkende en 5 dode  ;))
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2014, 11:08 »
Tijdens de koude wintermaanden zijn dit mooie klusjes.
Maar in elk geval eerst eens zien of ik eea zichtbaar krijg.Ik kan in elk geval statisch meten nu op onderdeel niveau.
Behalve de elco's die spontaan gaan lekken kan er wanneer er geen overspanning is geweest door een defecte SR eigenlijk weinig mis gaan.
 
Een te hoge werkspanning geeft gegarandeerd een echt vernielde CDI, afhankelijk van de tijd dat dit geduurd heeft.

Ik wil eens kijken of we eventueel een ruilsysteem kunnen opzetten voor leden.

Maar zoals gezegd, de zomer is om te rijden.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline swilting

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2014, 14:21 »
Heel vaak is maar één (goedkoop) element van zo'n print defect waardoor ze het niet meer doen.

Als je dat gevonden hebt...
Motorcycling is not a crime

Offline Paul

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #15 Gepost op: 15 juni 2014, 22:13 »
thinner geprobeerd.
geen resultaat.

tri zou kunnen
ff halen

Tri niet te lang boven hangen Marien !! had vroeger toen ik nog bij de Pelgrim werkte een collega die ging elke avond stoned / dronken naar huis die stond de hele dag met zijn hoofd boven zo'n tri bad  :angel:

Offline Bomba

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2014, 23:22 »
Oldtimer,

Ik heb inmiddels meerdere van die CDI units die het niet meer doen. Nog belangstelling?
Een motorrijder rijdt ook nooit verkeerd, hooguit een beetje om..... ;)

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #17 Gepost op: 16 juni 2014, 10:14 »
Citaat
Tri niet te lang boven hangen Marien

Goedkope manier om een keer te vliegen toch  ;D ;D  je gaat vanzelf zweven. Ken het spul uit de elektronica wereld maar ik weet niet of het tegenwoordig vrij verkrijgbaar is. Thrichloor moest bij de vroeger bij de apotheek worden gehaald en je moest aangeven waarvoor het werd gebruikt.

@ Bomba
Citaat
meerdere van die CDI units die het niet meer doen. Nog belangstelling?

Laat maar komen hoor. Ik ga de elburgrit doen de 21e , dus als je ook komt neem je ze gewoon mee.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2014, 10:23 »
Je zou aan de hand van die diagrammen en een simulatieprogramma de CDI na kunnen bouwen en kijken wat de respons is op verschillende punten bij een bepaald signaal.

Misschien dat je dan ''makkelijker'' de beschadigde elementen kunt isoleren door dezelfde metingen uit te voeren in real-life.

Blijft een pleuris werk denk ik ;D

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2014, 10:31 »
Citaat
Je zou aan de hand van die diagrammen en een simulatieprogramma de CDI

Wat ik wil doen is een CDI openwerken aan de printzijde, in de motor hangen en daar bij draaiende motor een aantal metingen doen.
Het helpt in elk geval om de defecten wat gemakkelijker op te sporen.
Zo op het eerste gezicht zijn er maar een paar echt gevoelige componenten
Ik weet intussen wat er aan de componenten zijde op zit.
Compleet bouwen is teveel van het goede en ik heb ook niet echt de apparatuur om te simuleren.
Moet het doen met een oude scoop, transistor tester en een universeel meter.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2014, 10:33 »
Simuleren is software voor.

Misschien is het een idee als jij metingen op de motor doet, ik een poging waag hem digitaal te bouwen en we vergelijken?

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2014, 10:51 »
Citaat
jij metingen op de motor doet

Strak plan Pim.
Maar hoe wil je dat aanvliegen.
Vooraf meet plan maken ( misschien is dat er al )
Ik moet in elk geval een goed werkend exemplaar hebben om de metingen te kunnen doen.
Het zal er dan wel eentje zijn die op mijn alp 94 zit ben ik bang, ::)

Hoor het wel.
Grtz



PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2014, 11:04 »
Op die link van Ad staat een diagram met een paar plotjes van de oscilloscoop. Daarbij commentaar wat je waar/wanneer zou moeten meten.
Op die manier is de werking te testen.

Moet het nog even goed doorlezen maar volgens mij zet hij een bepaalde blokgolf op de sensorterminal op de CDI en meet dan de respons. Aan de hand daarvan is al te zien welke componenten kapot zijn.

Volgens mij hoeft de CDI dan nog nieteens open.
Neem één kapotte CDI, doe metingen zoals beschreven op die webpagina/vergelijk met een simulator en vervang de componenten of herstel de stekker verbindingen aan de printplaat.
Ritje met de motor zegt dan genoeg.

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2014, 11:06 »
Oke.
Lets tango.
Hou je op de hoogte
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #24 Gepost op: 19 juni 2014, 15:40 »
Ik loop al snel tegen een probleem aan. In de cdi zit een chip/IC die iets doet met het signaal van de pulsgevers en dat vertaald naar een ontstekingstijdstip. Goedkoop en veelvuldig verkrijbaar, maar niet als component in de software.
Nu is er veel info openbaar maar ik heb nog niet ontdekt hoe dat ding precies werkt.
Kan dus niet even zelf een componentje schrijven.

Nu even uitzoeken of de cdi ook te simuleren valt met dit deel ontbrekend, uitgaande waarden kun je simuleren bijvoorbeeld.
Anders word het lastig (heb ik je blij gemaakt met een dooie mus) ;D

Offline Oldtimer

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #25 Gepost op: 19 juni 2014, 15:54 »
Bedoel je die MB4213

Voor zover ik kan zien doet hij iets met het ontsteking tijdstip.
Hangt ook aan de pickup spoel.

Only the double thyristor stage is somewhat unusual. A DC-DC-Converter generates about 18 V for the signal conditioning stages and about 250 V for the ignition circuit. When triggered the thyristors ground one side of the energy storage capacitors (1 uF/400 V). The capacitors discharge through the coil primaries. When fully discharged current through the thyristors reaches 0. This turns the thyristors off. The circuitry around the MB4213 corresponds largely to the application note of its datasheet. It conditions the sensor signal and triggers the thyristors with the correct timing




« Laatst bewerkt op: 19 juni 2014, 16:19 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: CDI reparatie of althans een poging
« Reactie #26 Gepost op: 19 juni 2014, 18:31 »
Die ja. Maar voor een juiste simulatie is het misschien nodig te weten wat dat ''iets'' exact met het tijdstip doet ;D