Auteur Topic: Mijn stuur staat wat scheef  (gelezen 4006 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline myHighness

Mijn stuur staat wat scheef
« Gepost op: 06 juni 2014, 21:22 »
Het stuur van mijn Transalp staat wat scheef (1996 model als ik het goed heb, met de orange stickers), en bij langere ritjes begint het wel wat vervelend te worden. Ik heb het stuur zelf nog niet los durven te halen (er zitten wat extra's op, was al zo bij de aankoop, wat voor nogal veel kabels zorgt) maar het lijkt niet de vork te zijn. Ik heb er geprobeerd een foto van te maken, ik vermoed namelijk dat het het stukje is tussen hetgene wat het stuur zelf vasthoud, en hem vastzet in de vork. Daar lijkt een dempertje te zitten die aan de rechterkant meer zichtbaar lijkt te zijn. Als ik een drempel wat sneller neem, of een leuk klinkerweggetje vindt, dan voel ik aan de rechterkant te schokken ook meer.

Ik hoop dat iemand kan zien of het iets kleins is wat vervangen kan worden, of dat het toch een wat grotere klus gaat worden. Woon/werk heb ik er geen last van, maar afgelopen weekend naar Limburg vanuit Amsterdam zorgde wel voor een pijnlijke schouder tegen het eind.

Offline Oldtimer

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2014, 21:36 »
Zo te zien moet je de bout aandraaien die onder de kroonplaat zit.
Alleen daar zit dat gedeelte vast. Verder zit het geheel in rubber, dus moet wel speling hebben.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline myHighness

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2014, 21:42 »
Kroonplaat is hetgene waar beide vorkpoten bijeen komen? (Ben fietsmonteur "in opleiding", nog niet zo bekend met mijn motor en alle moeren en bouten daar!)

Zou mooi zijn als dat het is, morgen eens bekijken. Mijn vriend en ik gingen er eigelijk vanuit dat het er iets te veel speling had.

edit: google images zegt dat dat idd de kroonplaat is, het stuur staat echt wel zichtbaar scheef, maar het zou goed kunnen dat dat komt door ongelijk aandraaien. Moet dit met een bepaald moment aangedraai? Ik denk dat er op werk wel ergens een momentsleutel ligt.

Offline PimW

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2014, 23:07 »
Gewoon goed vastdraaien, zoals hij nu staat zou hij echt los moeten zitten. Sleutel 14 als ik het me goed herinner.


Offline len_tour

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2014, 00:49 »
Ik zou de boutjes waar het stuur mee vast zit ff een tikje losdraaien en de moeren onder de kroonplaat ook. De spanning is er dan af. Vervolgens de moeren onder de kroonplaat weer vast (niet met geweld) dan t stuur en het zou dan goed moeten zijn anders is je stuur krom.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline myHighness

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #5 Gepost op: 09 juni 2014, 21:55 »
Hm hm, alle boutjes daar nagegaan, zaten allemaal vast en konden hooguit een slagje vaster gedraaid. Aan de handkappen te zien is de rechterkant ook ergens tegenaan getikt. Misschien toch morgen nog eens proberen door ze eerst los te draaien, die post had ik nog niet gelezen.

Het lijkt erop dat de kans groter is dat de kroonplaat scheef is, dan dat het stuur scheef is, maar dan moet ik misschien toch me er aan wagen om het hele stuur los te halen (en dan misschien meteen maar wat extra kabels eraf halen, hij zit wat volgebouwd) en het proberen te meten. Weet iemand waar anders een nieuwe kroonplaat te bestellen is, en of het snel te zien is of deze scheef zijn of niet? Nog maar 3 weekjes tot de vakantie, en ik ben er vrij zeker van dat ik best chagrijnig kan worden als ik te veel km's op een dag met een scheef stuur rij ;)

Offline PimW

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2014, 22:13 »
Nieuw nogal prijzig, kun je beter een tweedehandsje zoeken.

Echter kan ik mij niet voorstellen dat dit veroorzaakt word door een kromme kroonplaat. Ik zou het stuur even demonteren en goed bekijken hoe de stuurklemmen nu zitten.

Offline gert

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2014, 22:17 »
kroonplaat demonteren en even op een vlakke onder grond leggen .
als hij wiebelt dan is die krom een paar millimeter kan je al het gevoel geven dat je stuur centimeters uit het lood staat.
je kunt ook eerst even alle schroeven los maken van je voorpoten. onderste en bovenste kroonplaat en de schroeven van de afstandhouder onder je spatbord. en dan even proberen of je je stuur weer recht krijgt. als je voorpoten onder spanning zitten kan het ook zijn dat het lijkt dat je stuur krom is.
het is wel zo dat de kroonplaat niet veel nodig heeft om krom te worden. het  "onschulig" omvallen kan al voor een kromme kroonplaat zorgen.

gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline The Headless Horseman

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2014, 22:24 »
Ik zou eerst eens wat wd40 oid op die rubbers van de stuurstroppen spuiten. Rubber en metaal glijden errrrug slecht langs elkaar als het droog is.
Kans is best aanwezig dat je het stuur zo weer recht duwt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2014, 22:27 »
Dat is ook een goeie. Maar eigenlijk zou je verwachten dat het stuur niet in deze richting scheef komt te staan. De rubbers in de kroonplaat kunnen immers nergens heen.

Dan kan het best zijn dat het rubber ook zijn beste tijd gehad heeft...

Offline myHighness

Re: Mijn stuur staat wat scheef
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2014, 22:24 »
Een ochtendje geknutseld bij Hans, in Elburg (was gezellig!) en het blijkt dat de rechter stuurklem verkeerd om zit. De kroonplaat zelf wiebelde niet, omgedraaid met de stuurklemmen in originele positie zat er best een wiebel in. Probleem opgelost dus. Nu alleen weer leren om recht op de motor te zitten, mijn vriend vond al dat ik er wat scheef opzat.