Auteur Topic: breedte van uitlaatklemmen  (gelezen 5020 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Cas

breedte van uitlaatklemmen
« Gepost op: 20 december 2011, 22:46 »
Hallo Allemaal

In 1987 mijn GoldWing verkocht en sinds kort een Varadero 2003 aangeschaft in Egmond. In al die tijd geen motor gereden dus het was best wel spannend vooral met de storm op donderdag 2 weken geleden toen ik meteen 166 km moest rijden van Egmond naar Roosendaal. De Varadero toonde zich zelfs voor een heropstapper een zeer gemoedelijke motorfiets en ik had zelfs niet echt veel last van de wind. Op sommige stukken zelfs 140 km/u kunnen rijden.
De motor is nu bijna volledig gedemonteerd en alles is weer mooi gepoetst en bijna klaar om weer in elkaar te zetten. Nieuwe olie, koelvloeistof bougies etc. en ik zal de komende tijd best nog wat vragen hebben.
Hier is de eerste: de standaard uitlaatklemmen hebben een breedte van 21 mm en ik heb nu volkswagenklemmen met een breedte van 26 mm. Kan ik deze monteren of moet ik de standaard breedte aanhouden?

Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2011, 01:01 »
welkom,

je kunt de VW klemmen gewoon monteren

denk zeker voordat je dit doet aan het feit dat het beter is om de pakkingbus die net achter de achterste cylinder boven de achterbrug te vervangen voor een alu bus

je weet dan zeker dat deze  blijft zitten

ook met de vw klem komt het voor dat deze stuk gaat

ps..uit roosendaal  das wel heel dicht bij sprundel :))

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2011, 08:26 »
A: gefeliciteerd met de Dero!
B: Nu wel ff lid worden van de TCN (mocht dit nog niet zijn gebeurd...  ;) )
C: En natuurlijk: www.varadero-international.com
D: Alle info over de uitlaatklem: http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty_exhaustgasket.html
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Cas

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2011, 11:40 »
Bedankt Ad, ik zal de klemmen monteren als ik zover ben, eerst de klepspeling nog ff controleren. Ik heb een compleet nieuwe pakkingset hier liggen, lijkt op aluminium, moet ik voor de achterste bus massief aluminium gebruiken?
Sprundel ligt inderdaad vlakbij Roosendaal en je zult me wel regelmatig binnen zien vallen.
Het lidmaatschap van TCM is inmiddels een feit :).
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2011, 16:10 »
als je  de link van bernard hebt gevolgt wordt het probleem uitgelegd en een massieve bus lost dit beter op dan de graffiet pakking bus... mk4 etc

 en bedankt voor je lidmaatschap..

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Cas

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2011, 21:44 »
Bedankt, ik ga ermee aan de slag.
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Two Plugs

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #6 Gepost op: 22 december 2011, 08:46 »
Ad heeft gelijk, dat met die massieve bus werkt het beste (vooral aluminium). Een goede optie is echter door 1,5 pakking toe te passen ipv één pakking. Je haalt dus 2 originele Honda pakkingen, en de VW klem. Die 2 pakkingen schuif je gedeeltelijk (voor de helft) overelkaar (zodat hier dus 1,5 pakking ontstaat). Werkt op mijn Dero inmiddels 75.000 km zonder problemen. Op die van Karinda zelfs al meer dan 125.000 km!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2011, 15:09 »
Bernard het lijkt er op dat je nog nooit zo'n pakking van dichtbij hebt gezien, maar het bestaat van zijn levensdagen nooit dat je twee pakkingen OVER ELKAAR kunt schuiven en dan ook nog kan monteren.
Je moet eerst 1 pakking ring erop schuiven en dan schuif je er nog een derde ring op, dat derde gedeelte kun je maken door een hele ring voorzichtig met een dremel door te slijpen.
Varadero SD02  2004

Offline Oldtimer

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2011, 15:47 »
zo krijgt Bernard toch nog gelijk  ;D  3e ring ??
Citaat
en dan schuif je er nog een derde ring op, dat derde gedeelte kun je maken door een hele ring

Je zaagt, snijd of dremelt een van de 2 pakkingringen middendoor.
Nu kun je kiezen voor de hele ring eerst ( aan te bevelen) en dan de 2e halve hele ring erin meppen.
Dan de uitlaat erop schuiven ( gaat echt niet licht)
Goeie klem erop en de hele handel zit voorlopig.

Nogmaals de aanbeveling om een alternatieve ring te nemen van messing of aluminium.
Het probleem is dan definitief uit de wereld


Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Cas

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2011, 18:53 »
Bedankt voor alle reacties, ik ga 2 nieuwe pakkingringen bestellen en monteer in alle 3 de bussen een halve ring erbij. Mocht het dan nog fout gaan dan ga ik zoeken naar massieve ringen. Toch vreemd dat Honda niet zelf met goede pakkingringen komt.
Groet Cas
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline xrvtuur

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2011, 20:43 »
je hoeft alleen bij de pakking die het dichtste bij de achterste cilinder zit een extra stuk pakking te doen, bij de andere twee (die naar de dempers) hoeft het niet. die blijven gewoon heel. Dat die pakking stuk gaat komt door de hitte zo kort bij de achterste cilinder en omdat de pakking iets te kort is kun je verkeerd monteren en blaast er hete uitlaatgas langs de pakking en daar kan hij niet zo lang tegen, is eigenlijk een constructie fout, ze hadden die pijp vanaf de cilinder wat langer moeten maken.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2011, 22:33 »
Bedankt voor alle reacties, ik ga 2 nieuwe pakkingringen bestellen en monteer in alle 3 de bussen een halve ring erbij. Mocht het dan nog fout gaan dan ga ik zoeken naar massieve ringen. Toch vreemd dat Honda niet zelf met goede pakkingringen komt.
Groet Cas
hallo cas

als je de boel nog niet gedemonteerd hebt zou ik gaan voor de alu bus... dit werkt echt beter !!
zeker de arbied die er mee gemoeid is is het opnieuw herstellen  gewoon weg lastiger

zoals aangegeven is het plaatsen van extra pakkingbussen gewoon lastig omdat de ruimte er eigenlijkniet voor beschikbaar is
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Menno

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2011, 22:54 »



Hoe kom je aan een aluminium bus?



Offline Cas

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2011, 22:58 »
Ad, heb jij die alu bussen toevallig liggen?
◦Laat je motor je nergens heenbrengen waar je hersenen je niet vijf seconden eerder al heengebracht hebben.

Offline Waffie

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2011, 02:23 »
 het is een maat product en zodoende NOOIT op voorraad.

wordt op bestelling  gedraaid uit een stuk alu

je hebt dus de 2 maten nodig (100/mm nauwkeurig) voor exacte passing

 (je kunt niet alles hebben :angel:)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #15 Gepost op: 23 december 2011, 10:09 »
Is misschien wel een goed handeltje voor je Ad, alle Dero's komen een keer aan de beurt, dat zijn er wereldwijd heel wat, je zet die alu bussen op Ebay en je loopt binnen  ;)
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2011, 14:41 »
cnc opdrachtje is al eens voor bij gekomen hier op het forum,

maar dat aantal valt reuze mee... de meeste gebruiken nog steeds de grafiet bus en als ze 3-4000 km per jaar rijden duurt het weer een tijdje voordat het probleem de kop op steekt

nederland is geen motorrijders land... :-[
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2011, 15:29 »
je hebt gelijk, gelukkig zit ik niet in de handel :P
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Alu / messing bus ter vervanging van de pakkingen
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2011, 19:07 »
Beste allemaal,

De alu bus (maar dan van messing) is gewoon voorradig via www.varadero-international.com en het Engelse Varadero forum!
Voor interesse... Ff via varadero-international per PM contact opnemen met Stewart (Nickname: SB)
Als je de gewone pakkingen zoals door mij bedoelt en door 'Tuur beschreven monteert, ben je echter ook definitief van het probleem af.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: Alu / messing bus ter vervanging van de pakkingen
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2011, 19:24 »
Beste allemaal,

De alu bus (maar dan van messing) is gewoon voorradig via www.varadero-international.com en het Engelse Varadero forum!
Voor interesse... Ff via varadero-international per PM contact opnemen met Stewart (Nickname: SB)
Als je de gewone pakkingen zoals door mij bedoelt en door 'Tuur beschreven monteert, ben je echter ook definitief van het probleem af.
Jou engels is waarschijnlijk 10 keer beter alst mijne maar zo makkelijk is dat nog zo efe niet op die site.
Is er niet een handelaartje in Nederland die ze heeft?

Offline Two Plugs

Re: Alu / messing bus ter vervanging van de pakkingen
« Reactie #20 Gepost op: 23 december 2011, 21:20 »
Jou engels is waarschijnlijk 10 keer beter alst mijne maar zo makkelijk is dat nog zo efe niet op die site.
Is er niet een handelaartje in Nederland die ze heeft?

Helaas niet, Ron...  :-\

Maar zoals gesteld... als je de VW klem in combi met de 2 originele pakkingen gebruikt, HEB JE HET PROBLEEM OPGELOST. Zoals gesteld, hiero op 2 motoren inmiddels respectievelijk 75.000 en 125.000 km ervaring met deze modificatie. NB... kosten voor deze oplossing zijn ook lager dan een 'custom made' bus...  ;D ;)

Clubdealer Mulders Motoren (www.muldersmotoren.nl) maakt ze van Aluminium voor Dero's in Politiedienst. Ff contact opnemen met Marcel (de monteur die het oorspronkelijke idee heeft uitgedokterd)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Waffie

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #21 Gepost op: 23 december 2011, 23:39 »
 waarom ben ik van mening dat het een maat produkt is

als je de boel gedemonteerd hebt zie js dat de pijpen ingedrukt zijn door de klemmen of wel door corrosie aangetast

vooral de pijp van de voorste cylinder naar het spruitstuk is ingedrukt en enkel met speciaal gereedschap is deze weer mooi rond te krijgen
echter de meeste zullen gewoon de tang nemen om zo de pijp weer wat meer op te zetten maar mooi rond over de gehel breedte valt niet mee.

de bovenste pijp is weer geoxideerd dus die roest en aanslag moet er ook af.
dan heb je dus een andere maar gezien deze afmetingen variable zijn.
om een goede afdichting te krijgen dien je dus minimaale speling te hebben en daarom dus op maat

als alles nieuw is  gaat sleutelen zo veel beter.. maar hoevaak komt dit voor
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: breedte van uitlaatklemmen
« Reactie #22 Gepost op: 24 december 2011, 16:26 »
Ad brengt me met zijn posting hiervoor op nog een puntje (Dank!)

Ff een tip voor de montage... Gebruik bij het bevestigen van de klemmen kopervet! Op mijn XLV was de vorige eigenaar zo vriendelijk om dit te doen, ook bij oa de bevestiging van de uitlaatbeugels die er echt K* verroest uitzagen. Ze waren dankzij het gebruik van kopervet én ondanks de roest heel makkelijk te lossen!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: Alu / messing bus ter vervanging van de pakkingen
« Reactie #23 Gepost op: 24 december 2011, 22:32 »
Helaas niet, Ron...  :-\

Maar zoals gesteld... als je de VW klem in combi met de 2 originele pakkingen gebruikt, HEB JE HET PROBLEEM OPGELOST. Zoals gesteld, hiero op 2 motoren inmiddels respectievelijk 75.000 en 125.000 km ervaring met deze modificatie. NB... kosten voor deze oplossing zijn ook lager dan een 'custom made' bus...  ;D ;)

Clubdealer Mulders Motoren (www.muldersmotoren.nl) maakt ze van Aluminium voor Dero's in Politiedienst. Ff contact opnemen met Marcel (de monteur die het oorspronkelijke idee heeft uitgedokterd)
Oke bedankt voor de info, hoor weer wat  geblaas en gepruttel onderin, na 30.000 km lijkt de enkele bus het weer begeven te hebben,zal er dit keer een dubbele in stoppen . de VW klem had ik al. :))