Auteur Topic: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?  (gelezen 19272 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Hallo Allemaal,

Ondanks dat ik er een hoog scherm op heb, of misschien wel daardoor, heb ik net de turbulentie op de bovenste helft van mijn helm. Nu kan ik een duur ander scherm kopen of een laminar lip ofzo maar ik zou toch graag eens wat anders proberen. De meeste schermen die hier goed bekend staan hebben een spoiler of in ieder geval een voorziening die lucht aan de achter zijde van het scherm naar boven forceert. Dit zou dan de werveling die over de top van het scherm valt tegen werken. Nu ik al een hoog scherm heb zou ik wel eens willen proberen een dergelijke voorziening in dit hoge scherm te maken. Nu ben ik alleen niet goed, helemaal niet goed zelfs, met de decoupeerzaag en het hitte psitool. Mijn idee is om een brede U te zagen in het scherm, en de gezaagde vorm heet te maken zodat je het gezaagde deel iets naar binnen kunt drukken. Dan heb ke een interne spoiler, of in ieder geval een gedeelte in het scherm waar lucht aan de binnen zijde van het scherm omhoog geforceerd wordt.
Heeft iemand al eens zoiets gedaan? Of kan iemand mij hiermee helpen? helpen zou in dit geval zelfs beteken: kan iemand dit voor mij doen? Ik weet niet hoe ik dit zou moeten zagen, verwarmen en vouwen.......

Bedankt voor iedere tip!!!!

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Mense

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2009, 09:57 »
Marc,
als we het een beetje qua tijd in kunnen ruimen, wil ik je wel een handje helpen. Eerst kunnen we proberen om het scherm nog langer te maken d.m.v mijn touratech opzetscherm, vervolgens kunnen we proberen het hele scherm iets verder naar voren te krijgen om zo de bedoelde luchtstroom achter het scherm te krijgen en als laatste kunnen we nog gaan zagen snijden vormen enz.
ik hoor/lees wel.

Offline Romke

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2009, 11:20 »
Marc, ik heb mijn windscherm ook aangepast, alleen heb ik een AT.
Met de decoupeerzaag heb je kans dat je ruit gaat trillen en breekt. :'(
Ik heb de ruit met een Dremel apparaatje met een snijschijfje doorgesneden.
Dit gaat wel goed zelfs met kleine randjes bijwerken dus, succes.

 
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2009, 15:10 »
hello Mense en Romke,

Interessante opties. Het touratech opzet scherm, hoe groot is dat? Ik was aan het corresponderen met iemand in Duitsland die spoilertjes maakt en ook op gewenste maat zou kunnen laten zagen. Een goed model zou goedkoper uit kunnen pakken dan de doorgaans niet zo goedkope Touratech produkten. Ik had op mijn AT ook een opzet spoiler boven op het mra touring scherm. Dit reed al veel fijner. Maar ik heb het idee dat je er de turbulentie alleen mee verplaatst.
De vario schermen die ik te koop zie claimen dat ze de turbulentie (gedeeltelijk) opheffen door een andere, contra, lucht stroom te creeeren en dit vind ik wel een interessant idee.

Slijpen met een Dremel is inderdaad een goed idee. Ik heb er geen maar het klinkt beter dan de inderdaad nogal grove methode decoupeerzaag.

Mense: hoe bevalt het opzet scherm van Touratech jou? en heb je er misschien een foto van?

Dank,
Marc
« Laatst bewerkt op: 26 april 2009, 15:12 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Mense

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2009, 10:07 »
Marc,
ik rijdt al tienduizenden km's met het Touratech schermpje en bij mij werkt het perfect. de luchtstroom die voordien zo ongeveer op mijn ogen terecht kwam, raakt nu de bovenkant van m'n helm, waardoor ik zonder enig probleem met helm opengeklapt tot ca 180 km kan gaan.
een foto heb ik wel, maar als digibeet zou ik niet weten hoe ik dat in dit berichtje moet verpakken. stuur maar een PMetje, dan retourneer ik hem daarmee wel.
De clou is, dat je met mijn scherm even kunt proberen of dit voor jou ook werkt, voordat je geld gaat uitgeven of de zaag ergens inzet.
overigens is zagen onder de juiste omstandigheden niet zo eng hoor!
beetje langzaam, pendelend met kleine tandjes gaat het best goed.

Michielxl1000

  • Gast
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2009, 00:04 »
Mense,

Heb jij dat Touareg schermpje op jouw originele ruit gemonteerd? Of op een verhoogde ruit?

Ik moet dat ook eens proberen. Ik zit mijn mijn verhoogde ruit precies verkeerd in de luchtsttroom.

MichielXL1000

Offline Brombeer

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2009, 13:44 »
Ik heb mijn ruit om dezelfde reden afgezaagd. Ik vind persoonlijk hoge ruiten niet mooi.

Ik zit nu in rijwind, maar niet meer in de turbulentie.

Je kunt gewoon decouperen in die ruit. Haal hem er uit, plak af met tape of folie. Hieroop kun je tekenen wat je gaat zagen, en de tape beschermd de ruit ook tegen krassen van de voet van de zaag en gewoon werkschade. Gebruik een ijzerzaagje (fijne tanden). Als je klaar bent verwijder je de tape/folie en: voilá!

Suc6..

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #7 Gepost op: 09 mei 2009, 23:34 »
Hahha later misschien eens proberen. Ik heb varioscreen gekocht op de ebay. Die zal er volgende week wel zijn. Eens zien wat dat doet. Als dat ook al niks is dan allicht eens de zaag ter hand....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Mense

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #8 Gepost op: 10 mei 2009, 00:24 »
@ Michielxl1000,
het touratech schermpje zit bij mij gewoon op het originele scherm, dat in de hoogste stand staat(MK2) zelf ben ik 1.87 m.

Dafieduck

  • Gast
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2009, 14:40 »
Ik heb niet zoveel last van mijn windscherm,wel mijn passagierster.Van zodra ik meer dan 140km/h rij,heeft ze ontzettend veel last van turbulentie.had al gedacht om een hoger windscherm te kopen,maar weet niet of dit De oplossing gaat zijn.Iemand een voostel?

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2009, 14:58 »
Hi dafieduck,
Ik verwacht deze week een varioscreen. Ik demonteer dan mijn erg hoge touring scherm, mag je van mij proberen natuurlijk, zie je vanzelf of zoiets fijn is voor je passagier. Ik woon in haarlem. En in al mijn enthousiasme ben ik iets te driftig op Ebay bezig geweest en had zo ineens 2 vario schermen gekocht...daar heb ik er straks dan ook 1tje van los liggen, kun je die ook proberen....
Het tour scherm is hier te zien:
http://www.honda-allroad.nl/forum/index.php?topic=784.0
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #11 Gepost op: 13 mei 2009, 16:47 »
Nou variootje gemonteerd. lekker wel, er staat vandaag veel wind, zijwind, maar eigenlijk geen turbulentie meer om mijn hoofd. iets meer rijwind, ook doordat het scherm smaller is maar wel fijner.

Aanrader, ik verwacht nog een vario deze week of volgende week, zal hem wel te koop zetten, net als het hoge touringscherm.

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Michielxl1000

  • Gast
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #12 Gepost op: 13 mei 2009, 20:05 »
@ Michielxl1000,
het touratech schermpje zit bij mij gewoon op het originele scherm, dat in de hoogste stand staat(MK2) zelf ben ik 1.87 m.

Maar jij hebt volgens mij een SD02 toch? Voor de SD01 is er geen schermpje volgens mij. Of toch wel?

Michielxl1000

  • Gast
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #13 Gepost op: 19 mei 2009, 20:35 »
Heeft iemand een foto van een MDI ruit met flip-up voor een Dero van modeljaar 2000? Ik heb eigenlijk besloten nog maar even te blijven rijden op de Dero, maar dan wel met een andere ruit.

Mijn huidige verhoogde ruit is echt niet goed. Ik kan nog geen 60 km rijden met open vizier, daarboven wordt de turbulentie te sterk. Ik zit precies in de luchtstroom. Als ik een beetje buk gaat het prima (echt turbulentieloos). Als ik ga staan gaat het ook beter, al bevind ik mij dan uiteraard midden in de rijwind.

Nu twijfel ik erg tussen een standaard ruit, een MRA Vario of een MDI Flip-up. Ik ben 1.87 lang. Wat is nou het beste??
Een foto van een flip-up zou zeer welkom zijn.
 

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #14 Gepost op: 19 mei 2009, 23:28 »
Hoi Michiel,

Ik ben 1.86 en met de mra vario opde hoogste stand zit ik helemaal zonder turbulentie. Echt fijn ruitje.....
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline trhansalp

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2009, 22:46 »
Om niet weer een topic over ruitjes te beginnen haak ik hier maar even aan. Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een Varadero uit 2005. Hele fijne machine. ik heb er een hoge ruit op zitten en kan van de dealer diverse ruiten uitproberen dus ook het origineel.
Met de hoge ruit kan ik weliswaar met open vizier rijden (dwz geen wind in mij  ogen) maar de turbulentie op mijn helm is heel heftig. Mijn helm trilt zo erg dat ik geen scherp beeld meer heb (bij 130 km).
Nu de vraag: wat zijn jullie ervaringen met hoge verstelbare ruit van van MRA, opzetstukje op hoog scherm etc. Ik ben 1,87.

En Berhard S: nog bedankt voor de overwegingen om een vara te kopen ipv AT. Een topmachine.

Nog even en dan stopt deze hobby.

Dobbertje

  • Gast
Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #16 Gepost op: 23 juni 2009, 21:41 »
Stuk van je ruit afzagen en het overblijfsel mooi bijwerken en met scharnieren als spoiler op het overgebleven stuk zetten. Werkt perfect. Geen turbulentie meer zonder zo'n lelijke hoge ruit.
Hoe plaats ik een foto?

Offline Two Plugs

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #17 Gepost op: 24 juni 2009, 12:10 »
Om niet weer een topic over ruitjes te beginnen haak ik hier maar even aan. Sinds afgelopen vrijdag in het bezit van een Varadero uit 2005. Hele fijne machine. ik heb er een hoge ruit op zitten en kan van de dealer diverse ruiten uitproberen dus ook het origineel.
Met de hoge ruit kan ik weliswaar met open vizier rijden (dwz geen wind in mij  ogen) maar de turbulentie op mijn helm is heel heftig. Mijn helm trilt zo erg dat ik geen scherp beeld meer heb (bij 130 km).
Nu de vraag: wat zijn jullie ervaringen met hoge verstelbare ruit van van MRA, opzetstukje op hoog scherm etc. Ik ben 1,87.

En Berhard S: nog bedankt voor de overwegingen om een vara te kopen ipv AT. Een topmachine.

U are welcome!  ;)

2,04 m hier en ervaring met zowel de MRA Vario op de MK1 (carbudero) als de MK2 (Injectiedero). Prima ruit. En prima ondersteuning door MRA: de ruit met spoiler voor de MK2 voldeed in mijn geval prima op 'toersnelheid' (zeg maar tot 100 km/h) maar op de snelweg ben ik te groot...  :-[

MRA heeft hierop de varioruit voor de MK1 aangepast voor de MK2. Daarmee rij ik inmiddels alweer 65.000 km tot volle tevredenheid.

Afzagen van ruiten ben ik niet zo'n voorstander van. Wat je er af haalt, kun je er nml niet meer opzetten... Overigens... veel ruiten (los van het merk) zijn voorzien van een soort van rubberen / siliconen stootrand die er overheen geklemt is. Weghalen! Deze 'rand' veroorzaakt nml veel turbulentie.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline visserken

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2011, 22:19 »
Ik heb dit weekend mijn mra ruit aangepast , het bovenste gedeelte is nu een drietal centimeter hoger geplaatst en zeer belangerijk een beetje verticaler heb dit opgelost dmv een inox beugel.
Het resultaat is dik in orde geen geruis meer rond de oren en ik ben 1.97 m lang.
Varadero 2002

Offline varaderohuibje

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2011, 22:23 »
Je maakt me nieuwsgierig

een mra-vario ruit ? fotos ?

Offline visserken

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #20 Gepost op: 11 april 2011, 22:26 »
Ja fotos plaatsen hoe begin je daar weer aan ?????


Offline Brombeer

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2011, 00:35 »
Bij ImageShack kies je, vóór je upload, 'image resize: 640x480 (for message boards)'. Als je hebt ge-upload, copy/paste je de link 'forum code' direkt in je schrijfvenster hier.

Zie je altijd een mooie schermvullende foto.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline visserken

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2011, 13:20 »


Uploaded with ImageShack.us

Offline viktorious

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #24 Gepost op: 05 juni 2011, 08:57 »
Hallo allemaal,

Sinds een week of 3 ben ik eigenaar van een 2005 Varadero (mk2), prachtige machine :):). Wel heb ik ook last van turbulentie/gebulder rond mijn helm, ondanks dat ik met doppen in rij wordt ik er soms wel een beetje moe van. Op de motor zit een MRA variotouringscherm met het verstelbare spoilertje...

Als ik het scherm in de hoogste schroefgaten zit, zit ik zo ongeveer altijd in tubulentie (maakt niet zo uit hoe hoog je het verstelbare ruitje zet). In de laagste schroefgaten met het verstelbare ruitje in de laagste stand zit ik voor het grootste deel in normale rijwind wat iets minder herrie maakt. Ow ja, zonder scherm is nog het meest ideaal, dan heb ik alleen maar rijwind (het is alleen geen gezicht :S).

Ik dit nu te denken om het MRA ruitje of iets af te zagen (wel zonde, maar goed), om zo volledig in normale rijwind te belanden....of om een hogere ruit aan te schaffen zodat ik volledig uit de wind zit.

Ik vroeg me af, kan iemand vertellen of het originele Varadero schermpje korter is dan het MRA vario touringscherm, hoef ik niet te zagen en schaf ik een origineel scherm aan....Daarnaast zit ik te denken aan een Givi scherm, deze schijnt 9 cm hoger te zijn dan het origineel. Da's mooi, maar ik weet dus niet hoe hoog het origineel is, ik heb alleen het MRA scherm. Heeft iemand misschien ervaring met het GIVI scherm?

Ow ja, ik ben 1.90 lang...

Bedankt voor je reactie :)

Vr.groet, Viktor

Offline I'm a gone man...

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #25 Gepost op: 06 juni 2011, 09:02 »
Hi Viktor,

Over turbulentie en aanverwante zaken is het laatste woord zeker nog niet geschreven, een universele oplossing schijnt er haast niet te zijn (ja, is er wel, maar heet 'vierwieler'...) dus hier even een indruk van wat ik gedaan heb met een Givi-ruit:
http://img156.imageshack.us/g/dsc00472pe.jpg/
Het voordeel van de Givi-ruit is dat 'ie breder is dan het standaard ruitje, maar ik vond 'm zo (lelijk) hoog dat ik besloten heb om de bovenste 10cm er vanaf te 'dremelen' en die vervolgens met de MRA-scharnieren als spoiler te bevestigen.
Heft de turbulentie zeker niet voor 100% op, maar ik heb al jaaaaren geëxperimenteerd en vind 't nu wel goed zo  8)

Groet,
René

P.s.
Ik ben maar 1.80 meter lang, 'k zie net dat jij 1.90 bent.... allicht moet jij de Givi dan maar niet korter maken  :P
Suc6 in ieder geval, maar ik ben bang dat je ooit concludeert dat er maar twee oplossingen tégen turbulentie zijn: een BMW C1 of een naked bike...  :-[

Offline viktorious

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #26 Gepost op: 20 juni 2011, 11:47 »
Hoi Rene,

Dank voor je reactie. Ik zit eerder te denken om mijn MRA ruitje korter te maken, dat zit ik in de gewone wind en dat maakt iig minder herrie dan het gebulder nu :). Ik heb ook naar het Givi ruitje gekeken, dus wellicht is dit ook een optie. Wat zijn jouw ervaringen met het originele Honda ruitje?

Groet,
Viktor

Offline I'm a gone man...

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #27 Gepost op: 20 juni 2011, 14:36 »
Hi Viktor,

De originele Honda-ruit voldeed in mijn geval niet naar wens, teveel turbulentie. Lage of hoge instelling maakte daarbij niet zoveel uit...
Door de jaren heen was ik er al achter dat je zonder turbulentie rijdt (a) met je kop vol in de wind of (b) met je kop volledig achter een ruit.
Aangezien ik ook met slecht weer rijd wil ik wel graag achter een ruit zitten, maar een ruit zó hoog dat ik er volledig achter zit dat ziet er gewoon niet uit...
Uiteindelijk is het compromis geworden: door afstandsbusjes te gebruiken op de onderste bevestigingspunten laat ik wat lucht achter de ruit, dit verminderd de onderdruk die achter de ruit ontstaat, de verdere bescherming haal ik uit de extra breedte van de Givi-ruit terwijl ik nu net óver de rand van de spoiler heen kijk en als ik onderuit zak me er ook helemaal achter kan verschuilen.
De originele Honda-ruit was in mijn bevinding dus te smal en ontbeerde een spoiler, beide punten heb ik met huisvlijt aangepakt.
Mocht jij het slechte weer liever vermijden dan is een oplossing waarbij je vol in de wind zit zeker een optie, maar ik heb zelf ook al de originele ruit tot 'Honda Dominator' proporties afgezaagd en vond 't (wederom persoonlijk...) geen gezicht en ook niet 'dé oplossing'  :P

Greetz,
René

Offline allroad

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #28 Gepost op: 08 november 2011, 21:59 »
heb in mei van dit jaar een varadero gekocht uit 2004, bleek te zijn verlaagd. Kwamen daar achter omdat de geplaatste middenbok niet kon doen wat hij moest doen. Dus de varadero verhoogd naar de oorspronkelijke hoogte Nu dus erg veel last van turbulentie bijn mijn oren. Als ik het forum over dit onderwerp zo bekijk dan is de aanrader een mra varioscreen.

Offline Oldtimer

Re: windscherm en turbulentie, wie is er goed met de zaag?
« Reactie #29 Gepost op: 09 november 2011, 08:40 »
Citaat
Dus de varadero verhoogd naar de oorspronkelijke hoogte

Deze begrijp ik niet.
Als je de Dero gewoon verhoogd of verlaagd, dan blijft de afstand vanaf zadel tot bovenkant ruit toch gelijk of ben ik nou achterlijk.

Als je het zadel alleen verhoogd blijft de afstand voor de middenbok weer gelijk toch, niet dan,  of toch .........
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.